رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الثاني والعشرون 22 والاخير بقلم رشا منصور


 رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الثاني والعشرون 22 والاخير بقلم رشا منصور


#الجزءالثاني_والعشرون


#الأخير 


#مغامراتي_مع_سفيان    


لوسفيرlos… 


ولقيت بنهان النا'ر. خرجت من عينه. وبين أيده ووقف قدامه شاكوزال. يحمينيe. منه .. وطلعت السيف🔪 بتاعي. وبقيت أحاول أوجه. الضر'باتe له وقدرت اشتت. انتباهه. وبقيت أنا وشاكوزال المسيطر'ينr في المعر'كة..


وفجأة😲😲


 أتكلم بنهان وقال أنا خلاص. مبقتش' أخافe منك ولا بقيت مصد'ق انك إله* أصلا وإذا كانت دى نهايتي. فأنا بعلن. إني آمنت. ب إله البشرية' الواحد الأحد أمنت ب إله الكون …. يا رب أنا أمنت بك وحدك...


ووقفت مصد'ومm من كلامه و بصلي شاكوزال وقالي هو بنهان بيتكلم عن مين هو في إله غيرك… 


قولت له لآ أنا الأمير المخلد.لوسفيرlos.. ومافيش اقو'ي. مني وهد'مرrك يا بنهان. .. 


ولسه برفع الس🔪يف. سمعت الانسية قالت لآ لآ يا لوسفيرlos.. من اللحظه دى حرrبك معانا إحنا. . بنهان بقي في حمايتنا'e… وابتدت تعلي صوتها وتقول.. 


يا شريفاج يا ريهاميشكان تعالوا في الحال ساعدوا أرسلان واحمواe بنهان… بسرعة يا سفيان 






وفجأة لقيت الطفل أخد بنهان ووقفوا بعيد والافيال والقرود وقفوا حواليهم كأنهم درعr حما'ية…


قولت لها أنا الإله المخلد اقو'ي. من خدا'مك كلهم… ضحكت بصوت عالي وفجأة ظهر تلاته ماسكين سيو🔪ف. ووقف معاهم حار'س. جزيرة التما'سيح…. 


قولت يا أبناء إبليسss احضروا في الحال وهنا ظهر ضوء قو'يe أبيض وشوفت شاكوزال بيحاول يهرrب. لكن 


حا'رسs الجزيرة رمي. عليه حزام' من البرق🔗 اتلف. حواليه. وص/عق. منه ووقع.. في الحال.


وفجأة لقيت نفسي اتنقلت ل محكمةe الجنn …


قولت لهم أنا هنا ليه؟؟  ملكوش الحق في استد'عائي..


أنا لوسفيرlos. الأمير المخلد. وأنتم اللي نقضتم. العهد'. 


يعني أنتم اللي تتحا'كمواe 😕فاهمين…. 


وهنا سمعت صوت حار'س. الجزيرة واحد من اللي كانوا واقفين قدامي في المعر'كة. اسمه أرسلان وبدء في الكلام وقال ..


الأمير أرسلان. ….


طلبت من ابويا الملك مرجان الحضور وشاهد بنفسه ابليسs وهو بيعtدي علي الجانi المسلم….  ونقلوا الي محكمةe الجان. وطلبوا. مني الشهادة.. ووقفت قدامهم وقولت 


حكماء. الجانn السابعة. بعد التحية.والسلام. 


أحب أوجه، . التهمةe ع إبليسss أنه اقtحم. بوابتي بدون استئذان. وكان يريد انتها'كe روح انسية. لما رفضتt ان تكفرr بالله وتؤمن. به… 


وكذلك. الاعتداء'. ع حر'اس" الجانn المسلم. عندما حاولوا حما'ية. نسل. أبناء آدم. منه ومن الماردb شاكوزال….


وهنا قالوا حكماءo الجانn ليس لك الحق بدخولك اى مكان يخص. الجانn المسلمm ولا الاعتداء*. عليهم


 ولا الحق في قtل أحد من نسل آدم. قد حرrم الله عليك


 قtلهم ...


وتم الحكمm عليك بالنسيانv انت وكل من تعاون. معك هناك وسوف تنسي. كل ماحدث وكان.. 


وليس. لك السلطةe ع اى احد من سكان العالم الموازي.. وترجع ل عرشك في الحال…. 


ورجع ل مكانه واطمنت. أنه مش هيقدر يا'ذي الانسية. ولا حتي بنهان من بعد ما تم عليه الحكم. بالنسيان…


 ورجعت ل جزيرة التماسيح' ولقيتهم كلهم واقفين ومنتظرين وواضح ع ملامحهم القلق. 


و جري عليا سفيان وقالي يا عمو انت بخير ولا إبليسs عملك حاجه… 


ضحكت وقولت له أنا بخير. وأنتم كمان بخير..


خلاص إبليسs مش هيقرrب منكم. هو نسي. كل اللي حصل هنا ودلوقتي تقدور ترجعوا عالمكم في أمانn.. 


وهنا قالت الانسيةرشامنصور أنا مش عارفه أشكرك ازاى . 


وبصت ع بنهان وقالت ليا حاول أنه يكون في أمانn وبلاش يرجع تاني للضلا/ل. ..


قولت لها من اللحظه دى بنهان بقي في حما'يتنا. وسيتم نقله لمملكة. الجانn المسلمm…. 


وقرب منها بنهان وقالها أنا مش مصدق أنك أنتي وقفتي. قدام لوسفيرlos علشاني.. أنا مدين لكي بحياتي…


أتمني اي أمنية احققها لكي في الحال…


قولت لها صحيح يا رشا أنتي ساعدتي بنهان والسلطان سمعان والأطفال  ومعاهم روح قريبك البشري. ومافيش اى استفادة طلعتي بها بعد ما عرضتيm حياتك. للخ.ط.ر…


ياريت تتمني أمنية نقدر نحققها لكي لو في الإمكان. . 


قالت أمنيتي صعب. إنها تتحقق..


وهنا اتلف كل من ريهاميشكان وشريفاج والحا'رس. الثالث. حواليها وقالوا اطلبي. تتمني ايه؟؟ 






رشا…. 


بعد ما اطمنت أننا بخير ولسه بودع أرسلان وبوصيه. ع بنهان اتفاجات ب كلام بنهان وهو بيقولي أتمني أمنية احققها لكي ولقيت أرسلان بياكد الكلام وكلهم أجمعوا حواليا ولسه هتكلم اخدت بالي من وجود واحد من الجانn مش عارفاه. بصيت له وقولت انت مين؟؟! 


تبع مين ده ؟؟ ولقيت الكل بيضحك. بما فيهم أرسلان! !


قولت لهم لآ أنا مش مستعدة لمغا'مرةz جديدة. .. انت مين ياعم انت؟ ؟ 


قالي أنا الصوت اللي بتسمعيه. واللي بيدلك تعملي إيه ومن أول دخولك البوابه وأنا معاكي وبنبهك. ع طول وكنت بفكرك. ب سورة يس. أنا حا'رسك. يا رشا.


أنا "مؤمن". وبعد كل اللي مر'يتي. به الفترة اللي فاتت قررت أحضر بشكلي واكون جانبك. في معر'كتكe…


قولت له أيوة صح وأنا بسمع صوت همس. كتير حتى وأنا في شغلي…  وانا بشكرك بجد. 


ولقيت أرسلان بيقولي هاه قولي تتمني ايه؟ 


قولت له كنت أتمنى أقابل واحد زيك في عالمي .. واحد بشري. وطبعا دى حاجه صعب. تحقيقها… 


لقيته بص ل بنهان وأبتسم ليا وقالي أتمنى لكي حياة سعيدة يا انسية… 


لقيت سفيان بيقولي يا خالتوا هنقول إيه ل ماما وجدو وتيتا فاتت أيام كتير وأحنا بعيد عن البيت؟ 


بصيت ل بنهان أبتسم وقال يلا يادوب توصلوا… 


وشريفاج مسك. ايد سفيان وروح عمو محمد وريهاميشكان مسكت. أيدي وفجأة لقيت نفسي في المكتبه. وسفيان جانبي. 


قولت له يلا يا بطل نستعد. للتهز'يق..   


وأول ما فتحت الباب لقيت خالتوا واقفه وفي ايدها كاسات عصير الفراولة😲😲 وبتقولي… 


طبعا الحاجه الوحيدة اللي خرجتكم من المكتبه هى عصير الفراولة بصيت ل سفيان وغمزت له وجرينا ع العصير وفضلنا نشرب


 ولقيت خالتوا سعاد بتقولي في موز صرrخ سفيان وقالها لا يا تيتا حرام. بقي أنا كلت موز يكفيني سنتين ..


بصيت ل خالتوا قولت لها أصلي عزمته. في النادي ع موز إحنا هنطلع فوق بقي ..


وقولت له يلا ع الشقه فوق نفهم من *اشر" ايه اللي حصل في الأيام اللي فاتت…


وأول ما طلعنا نديت ع اشر وظهرت هى ويليل قولت لهم طمنوني إيه اللي فاتنا في الأيام اللي فاتت وازاى خالتوا مسالتش عن غيابنا. .. قالولي… 


اشر….


من لحظه وصول رشا وسفيان والزمن رجع وكأن كل اللي فات خمس دقايق بس…   


وحتى الموبايلات اتفتحت لوحدها والناس فاقت من الغيبو'به وليلي كمان رجعت صاحيه ولسه هتبدأ تنام. ..


ومحدش فينا فاهم ايه اللي بيحصل لحد ما نادت علينا رشا وسالتنا ومكنش عندنا رد وظهرت حار'سة. من نورe وقالت إجابة السؤال عندي أنا. ..


وقالت من لحظه محا'كمةm إبليسs وتم أمر بالنسيان. ورجوع. كل حاجه والزمن زى ما كان… 


قولت لها محا'كمة.  مين ورجوع إيه وبصيت ل يليل وقولت لها هما بيتكلموا عن إيه. ..


قالت رشا ولا حاجه اشر وشكرا لكي أنتي ويليل. .


قولت لها شكرا ع إيه إحنا مش فاهمين حاجه هو إحنا ظاهرنا لكي ازاى وبتشكرينا. ع ايه؟؟!! 


ضحكت وقالت ولا حاجه يلا اختفوا من جديد. .


واختفينا. وأحنا مستغر'بين. … 


ليلي…. 


كنت لسه هبدأ انام ولقيت سفيان ورشا داخلين غرفتي قولت لهم رجعتوا ليه مش كنتم نازلين المكتبه..


لقيت سفيان بيحضن فيا وبيقولي وحشتيني يا ماما… قولت له لحقت اوحشك في خمس دقائق😕 خير يبقي عاوز مني حاجه ؟؟ 


ضحكت رشا وقالت آة إحنا جعانين أوى وعاوزين بقيت المحشي بسرعة…


قولت لها هو الأكل لحق اتهضم بالسرعة دى … كويس إنك نازلة الشغل بكره 😂😂 وفضلنا نضحك 


ولقيتها هى وسفيان دخلوا المطبخ وطلعوا كل الأكل اللي في التلاجه ونازلين اكل كأنهم في سباقe!!! 


وفجأة موبايلي رن ولقيته أشرف فضلنا نتكلم ونهزر وقالي أنه هيرجع بكره لأني وحشته أوى ونفسه في المحشي😄


 


عمو سليمان….


سمعت صوت كحه جامدة من غرفة أخويا محمد والممرضة كانت خرجت .. دخلت بسرعة لقيت محمد أخويا فاق وبيكح وأول ما شافني ضحك وقالي فين سفيان ورشا 


ناديت ع الكل ونزلوا بسرعة وأول ما سفيان دخل جري ع جدو محمد وحضنه ورشا دخلت وقالت له حمدالله ع السلامة أوعي تعملها تاني بالله عليك… 


قالها أنا مدين. لكم بحياتي' من غيركم. مكنتش روحى رجعتلي…. 


قولت له محمد أنت بتتكلم عن ايه؟ وعرفت منين بوجود رشا هى جت تعيش معانا بعد ما دخلت انت في غيبوبه.. 


 قالي كنت بسمع صوتهم وأنا في الغيبوبه. وكأنهم بيدلوني ع طريق الرجوع ..


قولت له عندك حق رشا اللى قالتلي اقرء لك القرآن. .


قالي كلمات ربنا كانت بتحميني'. من الشرr… 


وطلب منا يرتاح شويه وخرجنا كلنا من الغرفة… 







سفيان….


مسكت. ايد خالتوا وقولت ل ماما أنا هبات عند خالتوا رشا علشان أروح معاها النادي بكره الصبح…


لقيت خالتوا رشا صرrخت. وقالت لآ لآ  أنسي كفايه عليا الأيام اللي فاتت عاوزة أرتاح شويه.


انا ما صدقت اخلص من القرود. وطلعت تجري ع السلم😄😄 فضلت أضحك ولقيت ماما بتقولي استعد للمدرسة بكرة مافيش غياب… 


رشا….


طلعت ع الشقه بعد ما اطمنت ع عمو محمد وزوغت. من سفيان وحسيت إني مجهدة. جدااا ومحتاجه انام.


وشوفت في الحلم شاب لكن ملامحه مكنتش واضحه وسمعت صوت همس بيقولي اصحي… فتحت عيني لقيت 


الساعه 7 صباحا قومت استعد للجيم. وكالعادة عملت يوجا عشر دقائق قبل ما أنزل علشان دماغي ترتاح من التفكير..


وأول ما وصلت ودخلت صاله الجيم وأنا عندي إحساس مش مفهوم وكنت برجع الدمبلز مكانه وفجأة سمعت صوت مؤمن بيقولي بصي وراكي. 


بصيت شوفت شاب داخل بعضلات. متناسقه جدا معاه. 


ايه ده …😲 أرسلان في صورة إنسان ازاى؟؟ 


وفضلت أبص له وأنا مندهشه لقيته بيقولي لو سمحتى فين مدربة الجيم كابتن رشامنصور!!   فضلت متنحه.؟ 


سمعت مؤمن بيقولي انطقي قبل ما يمشي فوقت بسرعه وقولت له أنا كابتن رشا خير يا فندم 


قالي أنا كابتن وسيم اللي اتعينت لتدريب الشباب هنا وكنت عاوز انسق معاكي المواعيد… 


قولت له يعني انت هتكون معايا هنا كل يوم في الجيم 


قالي لو مكنش ده يضايقك.. 


قولت لا خالص أهلا وسهلا بك يا كابتن ولقيته بيقولي أنا حاسس إني شوفتك قبل كدا بس مش متذكر فين .. 


قولت له يمكن في الحلم !!! قالي خايف اقولك فعلا تفتكري اني بضحك عليكي. .. 


ضحكت وقولت له تعالي احكي لي بقي انت كنت بتدرب فين وفضلنا نتكلم أكتر من تلات ساعات من غير ما نحس بالوقت 


ومن جوايا بقول شكرا يا أرسلان انت وبنهان ع تحقيق أمنيتي ❤ 


وهنا تنتهي مغامراتي مع سفيان وأتمني ان الكل يعيش في سعادة وأمان. بعيد عن شياطينe الأنس. والجانn. .. 


الي اللقاء مع قصه جديدة 


واتمنى ان قصتي تكون نالت أعجابكم 


مع تحياتي …. 


         #رشامنصور


تمت          

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×