رواية قلوب من نار الفصل الخامس 5 بقلم منال كريم
#قلوب_من_نار
#الفصل_الخامس
بقلم منال كريم
//////////////////
كانت تشعر حور بالغربة ، لذا قررت مغادرة القاعة، جلست في الخارج تبكي بحسرة على حالها، مر وقت ليس قصير ،و لم ينتبه ياسين أنها ليست موجودة.
و فجأة سمعت : خدتي جوزي مني ليه يا حور
نظرت بصدمة و قالت: ابله ريم، طيب ازاى المفروض انك ميتة.
نهضت من مقعدها و سارت بعض الخطوات ، وقفت بذهول و قالت: انتي بجد و لا دي خيالات.
:حور
كان هذا صوت ياسين الغاضب ، نظرت إلى الخلف ، ثم إلى أمام و لم تجد أحد.
وقفت بذهول.
جذبها من يديها بعنف و قال : ازاي تحركي من جبنبي بدون إذن.
أجابت بشرود: معلش.
صرخ بعصبية: هو ايه اللي معلش ، انطقي.
أجابت بدموع: يعني انتي حست اصلا بي، و اني خرجت من جنبك، كنت مخنوقة و مش عارفة اتنفس ، عملت جريمة لما خرجت اشم هوا.
قال بعصبية: مخنوقة من ايه .
أجابت بحزن: عادي.
قال بعصبية: طيب يلا.
سألت: نرجع الفندق و لا نسافر الصعيد
أجاب و هو يسير: لا ام ريم طلبت مني نروح عندهما و بكرة أن شاء الله نرجع الصعيد
لم تتحرك من مكانها و قالت: أنا مش موافقة.
نظر لها و قال: حد سالك اصلا عن رايك ، أنا وافقت و يلا
قالت بتوتر: بس أنا مش اكون مرتاحة هناك
قال ببرود و هو يكمل سير: ام ريم طلبت مني و أنا عمري ما ارفض ليها طلب.
مازالت مكانها ، نظر لها و هو يسير : يلا و لا خليكي هنا.
سارت خلقه و هي تشعر بالخوف ، هل هذه حقا ريم ؟ ممكن خيالات و هواجس، لكن ريم رحلت عن العالم،كيف تعود؟
و هذا صاحب القلب من نار ، الذي لم يبالي بقلبها، يخشي على حزن أم زوجته الراحلة و لا يحزن لأجلها.
//////
في منزل ام ريم
جلبت أم ريم ملابس لحور من ملابس ريم لكن كانت طويلة عليه جداً لان ريم كانت طويلة
و يجلس ياسين مع ام ريم يتحدثون عن الاولاد و ذكريات ريم
*****************
فى غرفه ريم
تخرج حور من الحمام
تاجد ريم تجلس على السرير
عادت إلى الخلف برعب؛ قالت : ريم.
ريم : انتي خدتي مني جوزي واولادي وكمان عايزه تاخدي بيتي و هدومي وامي
( حور برعب) بس أنا مش أخدت حاجه منك.
ريم : لا خدتي ياسين
نهضت ريم من على الفراش،و تذهب فى إتجاه حور
حور تعود إلى الخلف و هي مغمضة عيونها، اصطدمت فى ياسين.
حور بدموع : ابعدي عني
سأل ياسين: فى ايه يا حور
نظرت له ثم إلى الفراش لم تجد احد، بلعت ريقها بتوتر ، و مسحت جبينها من العرق و قالت بهدوء مصطتنع : مفيش حاجه.
ياسين : اومال مالك
حور :مفيش ينفع نمشي من هنا
ياسين: لو مشينا أم ريم تزعل خلينا لبكره.
حور بنفاذ صبر : حاضر
******************
فى الليل
حور تحلم أن ريم تحاول قتلها و هي تلف يدها حول رقبتها، استيقظت مفزوغه.
استيقظ ياسين بتوتر: في ايه مالك
حور بخوف: مخنوقه قولتلك يلا نمشي من هنا
ياسين بعصبية: فاضل ساعتين والنهار يطلع ونرجع أسيوط نامي بقا دلوقتي.
و عاد إلى النوم، نظرت إلى الوسادة التي تفصل بينهما بحزن، و قالت في نفسها و كأنه تتحدث معه: ياسين أنا مخنوقة و خائفة اوي، عايزك تاخدني في حضنك و تطمئني, مش لاني مراتك.
كان يعطيها ظهره و كأنه سمع حديث نفسها ، التفت له و قال بهدوء: هو في ايه، مالك.
لم تجيب، لكن كانت الدموع تتحدث.
اعتدال في جلسته و سأل: مالك يا بنتي في ايه.
لم تجيب أيضا ، لا تستطيع تخبره أنها بحاجة له..
رفع الوسادة و فرد زراعية و قال: تعالي اقرا عليكي الرقية الشرعية.
نظرت له بصدمة لم تصدق ذلك، حتي تحدث بهدوء: تعالي يا حور.
اقتربت و دقات قلبها تقرع الطبول، و النبضات ترقص من السعادة.
أخذ في حضنه و قرأ عليها الرقية الشرعية ، أغمضت عيونها بسعادة و تشابكت في ثيابه بقوة خشيت أن يكون هذا حلم ، و ذهبت الى نوم عميق.
******************
فى الصباح ذهب ياسين وحور إلى الفندق ثم المطار والعوده الى أسيوط
************************
وصل ياسين وحور إلى الصعيد
تجلس حور مع صباح وإيمان و إسراء تقص لهم ما حدث معها حتي ما حدث في منزل ريم
أما ياسين صعد حتي يستريح من السفر
سألت أيمان بتعجب: ريم ازاي ، دي ميتة من سنين.
اسراء بهدوء: مش انتي بتقولى كنتي حاسه انك وخده مكان ريم.
أومأت رأسها بالموافقة
إسراء: يبقي كده ده عقلك الباطن دي خيالات.
إيمان بمزح: الباطن هي حور عندها عقل باطن، دي المسلسلات الهنديه اشتغلت ، و الله ما خرب دماغك الا المسلسلات دي.
نظرت حور لها بغيظ.
صباح : اسكتي يا بت المهم كنتي مبسوطه يا حبيبتي
حور :اه كنت مبسوطه شوية، احيانا ابنك يكون حلو و احيانا يرجع قفل تاني.
صباح بعصبية: ابني قفل ده احلى اخواته.
حور بابتسامه: فعلا أنا عارفة
صباح: طيب الحمد لله أنك عارفة يا حبيبتي
إيمان: تحبي حور اوي يا أمي.
صباح: بت انا بحبكم كلكم
إسراء: بس الصراحه حور تزيد شويه
حور بحزن: يمكن علشان يتيمه
صباح بعصبية : اوعي تقولي كده تاني فاهمه انتي مش يتيمه
إسراء وإيمان بندم: اسفين يا حور
حور بابتسامه: انا مش زعلانه منكم
صباح: اطلعي علشان ترتاحي من السفر
حور : حاضر
******************
في المساء
في غرفة ياسين
كانت حور تحكي حدوتة ل الاولاد.
قالت فرح: و بعدين يا مرات عمي.
قالت و هي تهمس بصوت مخيف: و بعدين، و بعدين ، و بعدين.
وضعت يدها على رأسها و قالت: نسيت.
احمد بغضب: لا افتكري و كملي الحدوتة.
قالت بغضب طفولي: مش فاكرة يا استاذ أحمد.
محمد : احسن اصلا حدوتة مش حلوة
نظرت له بصدمة و قالت: ماشي زعلانة منك.
دخل ياسين في هذا الوقت و قال: يارب نخلص من شغل العيال ده، يلا على النوم الوقت تأخر.
لم يناقش الاولاد ، و غادروا الغرفة.
و هو دخل الحمام.
قالت بغضب مكتوم: مفرق الجماعات و هدم اللذات كنت مبسوطة أنا و العيال.
/////////////
تمر أيام لم يحدث شيء
فى السوق
كانت حور تشتري بعض طلبات المنزل
سمعت صوت من خلفه: حور
التفت و نظرت له بصدمه: أنت
الشخص بحقد: ايوه أنا
سألت بتوتر: عايز ايه
الشخص بصوت عالي: حقي
حور بتوتر: ملكش حق عندي
الشخص بغضب: لا ليا وانتي عارفه
حور بتهديد: أنت عارف لو ياسين عرف أنك وقفتني فى الشارع مش يحصل كويس
الشخص: أنا مش بخاف من حد
حور بعصبية : أنا ماشيه واي حاجه عايزه كلم الرجاله مش تكلم الستات
جاءت تذهب لكن امسك يدها
الشخص بغضب شديد: أنتي حقي وأنا اخدك معايا
صفعة قوية من حور كانت عقابه.
قال بعصبية: والله لا أعرفك تمن القلم ده يا حور
***************
فى المنزل
عادت حور و خلعت النقاب والحجاب وجلست تبكي
جاءت صباح وإيمان إسراء اليها
صباح بتوتر:فى ايه يا حور مالك
حور بدموع: مصيبه يا خالتي مصيبه
إسراء بخوف: خير
حور بدموع: مصطفي السباعي رجع
إيمان بخوف: رجع ليه كنا ارتحنا منه
(صباح: عملك ايه يا حور
قصت حور ما حدث
حور بدموع: أنا لازم أقول ل ياسين
صباح بصوت عالى: لا ولا ياسين ولا اي حد من الرجاله يعرف
اسراء: ازاى يا أمي حور بتقول أنه راجع و بيقول حق و مش حق
صباح: لو الرجاله عرفت بحر الدم اللي بنعبد عنه من سنين نغرق فيه كلنا
حور: بس لو ياسين عرف من حد غيري مش يسكت و مصطفى شكله ناوي على شر.
صباح: أن شاء الله مش يعرف ومحمود السباعي مش يضحي با ابنه الوحيد
****"*************
مر يومين ولم تخرج حور من المنزل بسبب خوفها من مصطفى ولم يعرف أحد من الرجال شي عن مقابلة حور با مصطفي
*****************
فى غرفه ياسين
يجلس ياسين يعمل كا العاده
وتجلس حور على السرير
حور بزهق: ياسين
ياسين: ايه
حور بزهق:: أنا زهقانه اوي
قال باستهزاء: أعمل ايه يعني تحبي اقوم ارقص لك
قالت بمزح: بجد ياريت
قال بغضب: اقسم بالله عبيطه وهبله نامي و اسكتي
حور بزعل: انت مش عندك غير نامي واسكتي
ياسين بغضب: أصل مش فاضي ل الهبل ده
قالت بمزح: تحب اقوم أرقص لك
نظر له نظره غيظ وغضب
غطت نفسها با الكامل ونامت
ابتسم ياسين على طفولته
تنهد ثم قال: حور
حور: نعم
ياسين : عايزه نعمل ايه علشان الزهق اللي حضرتك فيا
نهضت حور من على الفراش
و قالت بسعادة : أنزل أعمل فشار ونتفرج على فيلم
ياسين : لكن انتي تصحي بدري
حور : ايه يعني أنزل
ياسين بابتسامه: أنزلي يا مجنونه.
نزلت حور تعمل فشار
وياسين أختر فيلم و لاول مرة يحدث ذلك.
************
تجلس حور وياسين على الأريكة يشاهدون التلفاز و ياكلون الفشار
ومن حين لآخر ينظر ياسين الى حور نظرة هو لم يفهمه
بعد وقت نامت حور على كتف ياسين
************
فى الصباح
استقيظت حور وجدت نفسها تنام على الكنبه على كتف ياسين ، قالت بنعاس : ياسين
أجاب بنوم :؛ ايه يا حوري
ابتسمت حور و قالت: ياسين
لم يجيب ياسين
حور : ياسين
ياسين: نعم
حور : احنا ليه نايمين هنا
ياسين: عملي تقولي عايزه أسهر وبعد خمس دقائق نامتي
خوفت اصحيكي تقلقي فا سبتك
حور بسعاده: شكرا
ياسين : العفو
**************
مر النهار بشكل طبيعي
*************
فى المساء يجلس الرجال على السفرة لتناول العشاء
سمعوا اصوات ضرب نار
اتفزع الجميع
خرجت البنات من المطبخ اخذت إيمان وإسراء الاطفال في حضنهم
عبدالرحيم بصوت عالى: حسن حسن
حسن : نعم يا كبير
ياسين: مين عمل كده
حسن: ولاد السباعي يا كبير
عبدالرحيم: عايزين بحور دم ليه تاني
مجرد سمعت الاسم كادت أن تسقط لول يد إسراء.
ياسين بغضب: واحنا جاهزين قول ل الرجال يا حسن تجهز
عبدالرحيم): مش كده ياسين مش نعيد القديم.
عمر: هما اللي دخلوا عندنا برجلهم والباقي أظلم
إسلام: يلا بينا
أخرج كل منهما السلاح وخرجوا
والنساء تكاد تموت من كتر القلق والخوف
تعالوا نعرف من عيله السباعي
أكبر عائلتين في اسيوط عيله الاصيل و عيله السباعي
لكن من زمان وبينهم دم وطار
أبوه عبدالرحيم قتل أبوه محمود السباعي
اخوه أبوه محمود قتل أبوه عبدالرحيم
وظل الحال كثير عيله الاصيل تقتل رجل من عيله السباعي
عيله السباعي تقتل رجل من عيله الاصيل
لحد ما بعد مفاوضات كتير تدخل بينهم شيوخ البلد وأفراد من المركز وتمت معاهده سلام
***************
خرج ياسين وأخواته ضربوا نار فى الهوا
ياسين بغضب شديد: ازي تجرأ وتدخل بيت الاصيل يا مصطفي انت واللي معك
(مصطفى بصوت عالى: ليا حق وعايزه
عبدالرحيم بصوت عالى: ملكش حق عندنا خد إبنك يا محمود وامشي وبلاش نعيد القديم
مصطفي بغضب: لا ليا وانتوا عارفين حقي فين
اسلام بصوت عالى: خلاص أنت حر يلا نقلب البلد بحر دم
عمر : بس خليكم فاكرين انتم اللي ابتداء والبدي اظلم
وصل شيخين كبار من البلد الكل يعمل لهم حساب
( الشيخ محمد) بس يلا نقعد و نفهم في ايه
الشيخ خليفه: مش عايزين دم وقتل تاني كفايه
عبدالرحيم بهدوء: نورتم بيتي يا شيوخ بس أنتم شايفين احنا في بيتنا وهما اللي يتهجمها علينا .
الشيخ محمد: نقعد و نفهم
******************,
فى المندره الكبيره في منزل عبدالرحيم الاصيل
يجلس كبار عائله الاصيل وكبار عائله السباعي والشيوخ خليفه ومحمد
الشيخ خليفه: عايز ايه يا مصطفي
مصطفى: حقي
ياسين ببرود: ملكش حق أفهم بقا
مصطفى ببرود: وحور
خبط ياسين على الطاولة اللي أمامه بعصبية و قال: اوعى تنطق اسم مراتي على لسانك
الشيخ خليفه: عيب يا مصطفى من امت بنجيب سيره الحريم فى قاعده الرجال
إسلام بقرف: مش لما يكون كل اللي قاعد رجاله
عمر ببرود: في حريم فى شكل رجاله
محمود بعصبية: ما تسكت ولادك يا عبدالرحيم
( عبدالرحيم بغضب) لما تسكت ابنك
الشيخ محمد: بس احنا قاعدين مصطفي انت ملكش حق عند عيله الاصيل وكمان بنتنا مرات ياسين ابعد عنها
مصطفى: طيب ازاى يا شيخ وانا طلبت أيدها ل الجواز من اكتر من سنتين وسافرت على أساس أنها ليا لما ارجع من السفر القيها اتجوزت ياسين طيب ازاى
محمود: ما هو مينفعش حد يخطب على خطبه أخيه ولا ايه يا شيخ
الشيخ خليفه: ردك يا ياسين
ياسين بهدوء: دي مش كانت خطوبه هو اتقدم واحنا قولنا نفكر ونرد فكرنا ورفضنا
وطبعا بعتنا الرد ل عمي محمود حصل
محمود: حصل
ياسين بهدوء: فين الغلط يا شيخ
مصطفى بغضب: لكن كل ده أنا فاكر أن حور ليا
ياسين بغضب شديد: اقسم بالله اسمع اسم مراتي على لسانك تاني اقطع لسانك وارتاح
الشيخ محمد: اهدي يا ياسين كده مفيش غلط عند عيلة الاصيل.
الشيخ خليفه: انتوا غلطانين فى عيله الاصيل وهما ليهم حق عندكم عايز ايه يا عبدالرحيم
عبدالرحيم: احنا أهل يا شيخ وأنا مسامح
مصطفى بصوت عالى: لكن أنا مش مسامح وعايز حور
قام ياسين مسك مصطفى من رقبته ويضغط بقوه والكل حاول يبعده لكن محدش قادر على ياسين
عبدالرحيم بصوت عالى: علشان خاطري بلاش يا ياسين
ترك ياسين مصطفى
مصطفي سعال كتير وبعدين همس ل ياسين : هي حور مش قالت لك أننا تقابلنا وتكلمنا من يومين مع بعض
صدقني حور ليا مهما طال الزمن
تحول وجهه ياسين إلى اللون الا حمر من كتر الغضب
ضرب مصطفى بوكس وخرج
*******************
فى المنزل النساء والأطفال يبكون بشده
دخل ياسين بعصبية و قال بصوت عالى اطلعوا فوق يا ولاد
طلعوا الاولاد فوار
صباح بخوف: ايه اللى حصل ياسين
مسك ياسين حور من ايدها بعنف و سأل بغضب شديد: انتي قابلتي مصطفى امت
كانت ترتعش من الخوف و قالت بدموع :براحه بس وأنا اقولك كل حاجه.
صرخ بصوت عالي: اخلصي.
قصت مقابلة مصطفي لها في السوق.
ياسين بغضب: وانتي سكتي ليا ، عجبك الموضوع.
صباح بدموع: قالت ليا أنا و إيمان وإسراء
وأنا قولته متقولش علشان المشاكل
ياسين بغضب: مشاكل ايه لما كلب زي ده يقولي مراتك وقفت معي و كلمتني
حور بدموع: اسفه حقك عليا
ياسين بصوت عالى: اسفه اخرسي صوتك مش عايز اسمعه فاهمه.
دخل عبدالرحيم واسلام وعمر
عبدالرحيم بهدوء: اهدي يا ياسين هي ملهاش ذنب
أجاب بصوت عالى: الهانم وقفت معه وتكلمه فى السوق وكمان امي أيمان و إسراء عارفين و سكتوا شوفت يا ابوي.
عبدالرحيم بعصبية: الكلام ده صح
صباح بدموع: اه صح اعمل ايه
خوفت عليكم من بحر الدم
عمر : السكوت مش حل يا امي
اسلام بهدوء: ممكن خلاص أن شاء الله تعدي على خير.
صرخ بغضب: خير هو في خير طول ما أمك الله يسامحها جبت لينا الحلوة اللي ترجع بحر الدم تاني ، لا و كمان قابلته من غير ما تعرفني ، و امك قالت ما تقوليش يبقي تسكتي صح.
كان نازل يقبض على يدها بقوة و غضب و قرب وجهه من وجهها و قال : انتي عارفة حسيت ايه لما الحيوان ده قال كلمت مراتك ، عارفة.
قالت بدموع و ألم: اسفة، آسفة
قال عبدالرحيم: اهدي شوية يا ياسين.
قال : لا مش اهدي ، هو ماله راجع بعد ثلاث سنين و يقول عايز حور ، ايه اللي كان بينكم.
نظرت له بصدمة و لم تجيب ، صرخت صباح: قطع لسانك و لسان اي حد يفكر يمس حور بكلمة، أنت نسيت مين دي.
إسلام: كفاية يا ياسين.
صرخ بغضب: لا مش كفاية ، عايزة اعرف الحقيقية، و بعدين لو سمحتي يا امي دي مراتي و مش عايز حد يدخل بينا.
قالت بحزن: هو انا حد أنا امك و أمها
قال باستهزاء: انتي أمها هي بس ، حتي لو شوفتها تعمل حاجة غلط تدري عليها، انطقي بينك و بين مصطفى ايه.
صفعة قوية صدمت الجميع ، و جعلت ياسين يصمت.
و للحديث بقية
تفتكروا مين ضرب ياسين بالقلم🎉💪
تفتكروا ياسين غيران على حور
و لا غيران على كرامته
#قلوب_من_نار
#روايات_بقلم_منال_كريم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
الله اكبر والحمد لله
اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عنا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹