رواية وش تالت الفصل الخامس 5 بقلم اسماعيل موسي
#وش_تالت
5
كان مدحت يهبط الدرجات بسرعة، أنفاسه متلاحقة وعقله مشوش.
لم يكن يعرف ما الذي يجب عليه تصديقه، لكن شيئًا واحدًا كان واضحًا: هناك شيء خطير يدور من حوله، وهو آخر من يعلم.
خلفه، سمع خطوات أسامة السريعة تلحق به.
"مدحت، استنى!"
لكنه لم يتوقف، خرج من البناية إلى الشارع المظلم، نظر بسرعة في الاتجاه الذي أشار إليه أسامة من نافذة الشقة، فوجد رجلاً يقف بجانب سيارة سوداء، يضع يديه في جيوبه، وينظر إلى المبنى بنظرة متفحصة، بدا كواحد من أولئك الذين لا يريدون لفت الانتباه، لكن مجرد وجوده كان مريبًا.
مدحت شعر بقشعريرة تزحف على جسده، لكنه لم يكن يعرف هل السبب هو الخوف أم الغضب. التفت إلى أسامة وقال بصوت منخفض لكنه حازم:
"أنا مش هفضل مستني لحد ما ييجوا ياخدوني في نص الليل، لازم أواجه كريم بنفسي."
تحية للذين اكتشفو ان الدنيا مجرد رتوش..
هو فين كريم يا عم مدحت؟ كريم تلاقيه مختفى او مرمى فى اى حتة خرابه ومش هيظهر غير لما الناس دول يوقفو بحث عنه او وتردد اسامه قبل أن يقول يقضو عليك انت ومراتك.
استدار مدحت تجاه اسامه عايزنى اعمل ايه يعنى؟ اقعد كده مكسور الايد
لا___ همس اسامه وهو يشير تجاه الرجل المريب
احنا نمسكه ونقررة ونعرف مين الى مشغله
انت ملكش دخل فى الموضوع ده يا اسامه كفايه لحد كده ان هعرف احمى بيتى ازاى، امشى انت وانا هتصرف
انت اتجننت يا مدحت لا يمكن اسيبك لوحدك لازم اكون معاك
انت صاحب عمرى يا جدع، همس مدحت طيب يلا بينا
انطلق مدحت واسامه يسيران بطريقه طبيعيه من خلف الرجل يتسحبان كلصين غبيين، وضع مدحت يده فوق فم الرجل من خلف ظهره وشل حركته بينما ضربه اسامه فوق رأسه ضربه افقدته الوعى قبل أن ينقلوة لقبو المنزل
بعد أن قيدوه صفع مدحت وجه الرجل، فوق يا حيلتها
فتح الرجل عيون مرتعبه
انتو مين وعايزين ايه؟
هتستهبل ياد صرخ اسامه، انطق اعترف انت كنت بتراقب بيت مدحت ليه؟
مدحت مين؟
مدحت انا يا حلو ولكزه مدحت فى صدره
اخلص وقول انت تبع مين، ومين باعتك تراقب بيتى
انا معرفش حضرتك بتتكلم عن ايه
همس اسامه فى اذن مدحت، مش معقول مجرم زيه يعترف بسهوله سبنى اتصرف معاه
استنى انت يا اسامه شويه، متتعبنيش مش عايز اقتلك قولى انت كنت بتعمل ايه برا بيتى
والله يا استاذ مش عارف حضرتك تقصد ايه، انا كنت منتظر صديقى محمود كان بيعمل حاجه فى البيت وهنروح مشوار
شعر مدحت ان الرجل يقول الحقيقه
محمود مين
فتح الرجل فمه ليقول شيء لكن اسامه باغته بضربة قويه شجت آنفه
انطق يا روح ام... ك لو كنت مجرم احنا كمان مجرمين قوى
ثم اخرج من جيبه طبنجه وصوبها على رأس الرجل
حاسب يا اسامه هتعمل ايه؟ صرخ مدحت بفزع
همعل الصح يا مدحت دا كلب ومحدش هيسأل عليه
بحركه فجأيه اختطف الرجل الطبنجه من يد اسامه وصوبها تجاه صدره وأطلق عدت رصاصات اسقطت اسامه أرضا
ثم صرخ فى مدحت فكنى قبل ما اقتلك
نفذ مدحت الأمر وبعد أن نهض الرجل ضرب مدحت على مؤخرة رأسه اسقطه على أرض القبو
فقد مدحت وعيه وبعد وقت غير محدد فتح عينيه، لم يجد اسامه ولم يجد الرجل
كانت هناك بقع دم متناثره على الأرض لكن مدحت لم يبالى غادر القبو راكضا نحو شقته
فتح الباب وأغلقه خلفه وجسده يرتعش ، فيه ايه صرخت مروه برعب
لم يرد مدحت فتح الشرفه وراقب الشارع ثم اغلقها
وبعد دقيقه فتح الشرفه مره اخرى قبل أن يغلقه
ثم انهار على الاريكه برعب، اسامه مات، قتلته العصابه
صرخت مروه، يا مرى مات ازتى وفين؟
فى القبو بتاع البيت الراجل اطلق عليه الرصاص قدام عينى أكثر من مره
وهو، وهو لسه فى القبو؟ همست مروه بخوف
قال مدحت لما فقت جثته كانت مختفيه، لكن الدم لسه مكانه زى ما هوى
يا دى المصيبه يا ربى، طيب هنعمل ايه؟ هيتهموك بقتله
اسكتى يا مره بقلك مفيش جثه !!
لكن فيه دم، زمان البوليس جاى ناحيتنا دلوقتى لازم نتصرف
نتصرف نعمل ايه؟ صرخ مدحت بقلة حيله
نمسح الدم يا مدحت، طالما الجثه اختفت لازم نمسح الدم
حمل مدحت دلو الماء والصابون وسارت مروه خلفه ببطيء
فتح باب القبو بتردد قبل أن يشعل الأضأه التى كانت انطفأت
هنا، الدم هنا
بصت مروه ملقتش حاجه، فين الدم يا مدحت؟
لان هنا، صرخ مدحت وهو بيلف ويدور
كان هنا تحتى، اسامه وقع هنا والدم
الدم كان هنا وهنا
فتشت مروه القبو بتركيز ولم تجد ولا بقعة دم
اتكأت على الجدار تسترد أنفاسها، مفيش دم
همس اسامه بقلق، يبقى العصابه رجعت تانى واخفت آثار جريمتها
دخلو القبو ومسحو الدم، لكن الغريب ان الراجل مقتلنيش انا
كان ممكن يقتلنى ليه قتل اسامه؟
متجيش سيرة اسامه على لسانك خالص دلوقتى
ولو الشرطه استدعتك قول مشفتوش وانا كمان هنكر
احنا مشفناش اسامه من تلت اربع ايام واحنا كده كده بيتنا بعيد والرجل عليه قليله ومحدش شافه عندنا