رواية مغامراتي مع سفيان الفصل السابع عشر 17 بقلم رشا منصور


 رواية مغامراتي مع سفيان الفصل السابع عشر 17 بقلم رشا منصور


#الجزءالسابع_عشر


#مغامراتي_مع_سفيان  


السا'حرr سنجام…. 


كنت في بيتي بفكر ازاى اوصل للكتاب اللي مع الانسية والطفل دى قدرت تتحدي. إبليسs بنفسه ورغم أنه عمل حيلة. ذكية لكن قدرت تعرفه واخت/فوا في لحظه من قدامه ومقدرش يوصل لهم😄 وقال عامل علينا سيد الكون…


 


أهو كل أبنائه عرفوا أنه فشل ومع الأنس ههههههه. 


آة لو معايا الكتاب ده كنت قدرت انتtقم. منه. أنا مش قادر أنسي أنه مخليني عايش. بس علشان بقدم له القربان. ومدخل السحرr في كل بيت… 


ياريتني ما جيت العالم هنا . كان كل اللي بحلم به بيت ومال وزوجه وأولاد أهو عمري زاد من غير زوجة ولا ولاد تشيل أسمي 😔 ابني الوحيد طلع جنn ونفسه يتخلص/. مني 


ميعرفشي ان أنا اللى عاوز اتخلصe منه . ده وصمة. عارr بالنسبه لي. 






وفجأة جالي واحد من حر'اس. القصر. وقالي شيبوب'. مختفيe مش موجود في القصرr ع الرغم أننا سمعنا أبناء السلطا'ن. بيكلموا حد المفروض أنه السلطا'ن. لكن مش قادرين نشوفوا ….


قولت له ازاى الكلام ده وقفت قدام البلورة السحرية. وطلبت أشوف السلطا'ن. ايه ده😲 


هو يعرف البنت دى منين والطفل كمان. هما بيعملوا ايه علشان الجنn. ميقدرش يشوفهم . 


طب هما ولهم في السحرr . طب شيبوب. ازاى محدش قادر يشوفه. معقوله يكون شيبوب بيلعب من ورايا واتفق معاهم ضد'ي. وطبعا كدا هيقدر يكسب ثقة. إبليسs وأطلع أنا ماليش لازمة وساعتها طبعا هيتخلص. مني وشيبوب. يبقي كسب كل حاجه. لكن لا أنا هروح له واد/مرهم. كلهم. 


وطلبت من شاكوزال. هو والجنn الخا'دمm يوصلوني للقصر.  سمعت البنت وهى بتقول ان سنجام هيوصل هنا بنفسه … 


دخلت وقولت لها وأنا جيت وانتي نهايتك'. ع أيدي '؛؛ لقيتها بتضحك وبتشاور ب ايدها وتقولي منتظراك كمان ساعتين . لو اتأخرت هتفق مع لوسفيرlos بنفسه وهو يتمني. المصلحة دى …. باي باي يا شبح'،،،،  


واختفت/ هى والطفل ؟؟؟؟ هى راحت فين وهتنتظرني فين 


أنا مش فاهم حاجه.. وايه شبحe.. دى 


هي قصدها ايه . ناويه تموtاني!؟ وبصيت ل شاكوزال وقولت له هات شيبوب. ع بيتي. ..


لكنه قالي شيبوب غيرموجود في القصر . ¿¿¿ اومال مين ده … أنا هتجنن. مش فاهم حاجه .


انت مين؟ قالي معرفشي. هي اللي جابتني هنا علشان ابلغك رسالة. وقالتلي أفضل فى القصرr لحد ما سنجام يقرر هيكون معايا ولا ضد'ي وبعدها احدد مصيره*. 


قولت له مش فاهم معاها إزاي؟ ؟      قالي 


هي هتنتظرك عند الشجرة السوداء عند ابنك بنهان…


ايه!! هي تعرف بنهان منين محدش يعرف حاجه غير لوسفيرlos .. يبقي هو بقي اللي معرفاها وناوي. يغدrر بيا.  


اكيد خا'يف. اخد الكتاب وابقي اقو'ي. منه ممممم 


بصيت للراجل اللي يشبه. شيبوب وقولت له بلغها. اني هقابلها. بس هتبلغها اازاي. 


قالي هي بتعرف كل حاجه …. 


رشا….


وأنا واقفه مع سفيان والسلطا'ن سمعان حسيت بطاقة. سلبية'. فهمت ان سنجام وخدا'م. الجنn وصلوا قولت ل سفيان أول ما اضغط. ع ايدك انقلنا. عند جناح الجواري… 


وأكدت عليه يركز لان استحالةe أرسلان هيرضي. ينقلنا في وجود ابناء"، ابليسs علشان المعا'هدة… 


وفعلا نجح. سفيان انه ينقلنا ووقفت عند الشباك. لحد ما شوفت سنجام خارج لوحدة من غير السلطا'ن.. 


اخدت سفيان عند جناح. السلطا'ن سمعان وأول ما شافنا. قالي أنتي قدرتي تخلي سنجام. يتجنن ده مقدرش يعرفني وكمان خا'يفe منك وهيقابلك. في الميعاد… 


قولت له متفرحش. أوي كدا اختفا'ءيr فجأة من قدامه هو اللي خلاه مش مركز لإنه ببساطه لو كان سأل قرينك'. كان قاله ع الحكايه كلها. …. 


قالي يطلع مين قريني'. ده وأنا أدي له المال. قولت له متشغلش. بالك . المهم إنك رجعت تعيش. مع أولادك… 


ومسكت ايد سفيان وضغطتe عليها نقلنا عند الأمير أرسلان. 


 اللي أول ما شافنا فضل يضحك ويقولي انتي


 مكاrرة قدرتي. تخد'عيe سنجام. وتخليه ينفذ. كلامك. 


قولت له انا لسه معملتش حاجه اتقل ع الرز خليه يستوي 


قالي رز ايه؟ مش فاهم ؟؟؟ 


قولت له لآ دى لغة البشرr المهم هتقدر تساعدني وأنا عند بنهان ولا ايه النظام!! 


قالي لو ساعدتك يبقي هنقض/e المعا'هدة وأنا أبن الملك مرجان. لايجوز لي نقض'v العهد….


قولت في سري يعني ساعة الجد باعتني يا نصه😕


قالي مين نصه ده ؟؟ قولت له اهو نصه ده اللي هيسيب الرز نيء واخدت سفيان ع جنب وقولت له أنا اعتمادي ع ربنا وعليك أهو انت شايف بنفسك أرسلان يعتبر مش موجود معانا …    بس هستغله😄 بردو .


السلطا'ن سمعان. ….


مش متخيل قو'ةr البشرية. هى والغلام.  ده سنجام مقدرش يمسكها'. وحتي الجنn محدش عارف يعمل معاهم حاجه .. بس ياتري هتقدر تتخلص*. منه فعلا ولا ممكن تكون بتعمل كدا علشان تجبرn سنجام أنه يكون شغال معاها. 


بس هى قالت أنها هتساعدني أشوف أولادي وفعلا أنا في قصرrي وقابلت أولادي..  


بس ياتري ايه اللي هيحصل بعد كدا ممممممم 


نبهان….


كنت بفكر في الانسية. اللي قدرت تهرrب. من لوسفيرlos المخلد. أكيد قو'تها. دى لو في صفنا هتنفعنا في القضاءc ع كل أبناء آدم.  واهو أخلص من سنجام. وصمة العاrر لولا امي ست الح/سن بنت إبليسss كان زماني بشرrي ضعيف.. 


وفجأة لقيت البشر'ية والطفل واقفين قدامي .


قولت لهم انتوا دخلتوا هنا ازاى من غير ما أفتح لكم البوابة 


ردت عليا وقالت 


في ايه يا بنهان هو ده كرم الضيافة يا خسارة وأنا اللي افتكرت إنك ند'مان. لما باعتنا ل جزيرة التماسيح. ده حتى إحنا بشرr زى بابا سنجام 😄😄😄 ابوك اللي مستعد يتخلصe منك ومن ابليسs مجرد ما اوافق اعلموا من 


سحرrي. ويعيش هو وبس فى العالم ويبقي هو المخلدd بدل جدو لوسفيرlos … 







قولت لها أنتي بتقولي ايه؟؟ سنجام ده نفخه/ مني تحرrق. عظامه. قبل لح/مه. .. 


أنا الأمير الهجين الاقو'ي. من كل الجانn . سنجام يقtلني. أنا. … قولت له لو مش مصدق اسأل لوسفيرlos. 


وكلها ساعه وهتلاقي سنجام هنا … 


 واختفواe في لحظه .. وانا هتجنن. استحالة' انسية. تقدر تخد'ع الأمير الهجين^/ من سنين وسنجام نفسه يتخلص'. من خدمةe لوسفيرlos وحلم حياته أنه يعيش ع طول ويكون سيد نفسه..  


الأمير المخلد. هو اللي مانعني. من قtله. لكن المره دى أكيد هيوافق. .. 


وطلبت مقابلة الأمير المخلد وفي لحظه كنت واقف قدامة في وسط البحر وحكيت له كلام الانسية. وكانت المفاجأة لما قالي سنجام كان عاوز الكتاب وقال أنه لو حصل عليه هتكون معاه قو'ة. كل البشرr …  وهيقدر يسيطرr عليهم. 


بس واضح أنه فعلا عاوز يتخلصe من خد'متي. ومنك يا بنهان ع العموم أنا يلزمني الكتاب اما بالنسبة ل سنجام لو لقيته جالك في الميعاد يبقي كلام الانسية حقيقي. وتقدر تعمل اللي انت عاوزة معاه … 


قولت للامير المخلد لك الطاعة واختفيت:. وانتظرت بداخل الشجرة السوداء…. 


سفيان…. 


يا خالتوارشامنصوركل شويه تقولي انقلنا. أنا تعبت. وكمان جعان وعطشان.. 


قالتلي شكلك عاوز موز مع أني كنت بفكر في المحشي تفتكر خلص. ولا لسه موجود ؟؟ 


 قولت لها خلاص هستحمل'. لقيت الأمير أرسلان جايب لي موز لا بقي كتير بجد أنا هصوم أفضل..


بعدها خالتوا قالتلي يلا انقلنا عند بنهان وقالت له كلام بطريقه مستفذة'، مش عارفه هى بتفكر في إيه 


بس اللي خو'فني. أكتر لما حسيت أنها عاوزة إبليسs يحضر. وبعدها غمزت. ليا ورجعينا تاني عند الأمير أرسلان وقولت لها يا خالتوا أنا خا'يفe ومش عارف انتي ناوية ع إيه. .. أنا عاوز أرجع ل ماما😔 


 قالت ليا أوعي تخا'ف. أحنا مش هنكون لوحدنا إحنا هيكون معانا وفجأة ظهر😲😲 


دى شكلها هتبقي حرrب…. 


يتبع. ….. 


بقلم            #رشامنصور


               الفصل الثامن عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×