رواية مغامراتي مع سفيان الفصل السادس عشر 16 بقلم رشا منصور
#الجزءالسادس_عشر
#مغامراتي_مع_سفيان
اشر….
بعد كلامي مع يليل قررت اطير واروح عند أشرف وشوفته في القطر يعني كلها كام ساعه ويوصل القاهرة'. عند ليلي مراته وساعتها هيكتشف. اختفاء/ سفيان ابنه ؟😔
بصيت ل قرين أشرف شكله غلس'. مبدهاش. بقي مضطرةe أتصرف. بنفسي….
وروحت عند كبينة السواق. وضغطت' ع كل المفاتيح ووقف القطر فجأة وضغطت. ع مفتاح الاستغا'ثه. وعملت صوت حد بينهج وكسر'ت. حاجات وبعدها فصلت السلك/ …
وبعد أقل من نص ساعه البو'ليس. انتشر. حوالين القطر ودخلت في دماغ الضا'بط. ان اللي حصل ده حاجه من أتنين ألا عمليه. ارها/بيةe … او تجاrرة مخدrرات..
وفضلت موجودة لحد ما تم تفتيشe القطر بالكامل. وتم إصدار أمر بالقبض'* ع الجميع للتحقيقr…
حلو أوى كدا لما أرجع اطمن يليل بقي ..
معلشي يا أشرف حظك. بقي أنك وقعت' تحت ايدي😄
الأمير أرسلان..
نفذت. طلب الانسية رشا ونقلتها هى والطفل وكان معاهم السلطا'ن. بصيت لها وأنا مش فاهم هى خطفتهe. ولا عاوزة منه ايه ؟؟؟
ولقيتها طلبت منه يقول حكايته. وطلع ملوش في اى حاجه بتحصل وان السبب في كل ده هو بردو سنجام…
وهنا رشا قالت ليا هترجعنا تاني وتابعنا علشان اللي جاى عاوز تركيز ..
رشا….
بعد كلام السلطا'ن. سمعان زاد كر'هي. ل سنجام. الراجل ده لازم يتعلم عليه. بس إزاي؟ ؟ الموضوع ده محتاج شاي.
وأول ما السلطا'ن. سمعان قال أنه نفسه يشوف أولاده بصيت للامير أرسلان وقولت له ع اتفقنا.
ومسكت ايد سفيان وغمزت. له . وطبعا فهم قصدي ومسك. ايد السلطا'ن سمعان. وفي لحظه كنا في قصر. السلطا'ن
في غرفة. الحجزz وطبعا اتفز'عe السلطا'ن وقال
أنا إيه اللي جابني هنا إنتي عاوزة تحبسيني'. تاني…
قولت له لآ طبعا أنت عاوز تشوف أولادك وأنا جيبتك هنا علشان تشوفهم. بس زى ما هساعدك لازم تساعدني.
وطبعا السلطا'ن سمعان افتكرني زى سنجام عاوزة منه المال😄..
قولت له لا خالص أنا قريبي روحه محجوزة. في عالمكم' وأنا عاوزة انقذه'. ولو ساعدتني أنا هساعدك. وهرجعك السلطا'ن. وتعيش مع أولادك وأهل المكان في أمانn إيه رأيك؟ ؟؟
قالي لو فعلا هرجع أعيش. مع أولادي أنا مستعد. أعمل اى حاجه …
قولت له طب خليك ماسك. ايد سفيان وقولت ل سفيان قرر أوعي تقف لحظه وطلبت من السلطا'ن ياخدنا جولة'. في القصرr من اول البدرومn لحد فوق. ..
وطبعا بفضل آية الكرسي وسورة يس مقدرش الجنn اللي في القصر يشوفنا. وكانت صد'مةm ليا لما شوفت غرفة. مليانه أطفال كتير وأول ما وصلنا ل غرفة السلطا'ن سألته عن الأطفال وكان رده مفاجأة…
قالي مش أنا قولتلك ان السا'حر. سنجام بياخد من الأعمار وبيزود بها عمر اللي يدفع له المال.
قولت له قصدك أنه بيقtل. الأطفال علشان خاطر المال. آة يا سنجام الك🐶لب..
وأول ما حسيت بخطوات دخلنا وراء الستارة واتفقت مع السلطا'ن يلتزم. الصمت' ودخل السلطا'ن. المزzيف. وقعد وطلب من الحر'سs يدخلوا له الجواري' الجديدة. وهنا طقت. في دماغي فكرة.
بما أني شكلي وملابس زي اهل المكان قررت. أعمل جاريةr. وانتهزت أنه دخل غرفة الملابس ووقفت وراء الباب الجناح وفضلت أقول آية الكرسي أنا مش عاوزة الجنn يشوفني. وأول ما دخلت البنات وقفت في وسطهم…
وخرج السلطا'ن. المزzيف. وطلب الانفراد. بالجواري. آة يا سا'فلe😕 وبدء يعيش الدور. وطلب من الجواري.. يعرضوا عليه مواهبهم وبدأت البنات اللي تعزف. واللي تغني. واللي ترقص وجه عليا الدور!!!
بصيت في عينه وقربت منه وقولت أنا موهبتي. هتعرفها وأحنا لوحدنا. وأنت بقي اللي هتحكم. بنفسك وار'هنك. إنك عمرك ما هتنساني وغمزت له ب عيني..
لقيته ضحك وقالي ماشي وأمر الجواري. بالانصر'اف. وأنا قفلت بنفسي الباب وراهم. وضحكت بصوت عالي وقولت له تعالي يا سوفي. وطلع سفيان ومعاه السلطا'ن سمعان الحقيقي. وفضلوا واقفين. وراء السلطا'ن المزzيف…
وانا قربت منه وشاورت له وأنا بضحك وقولت له تعالي واول ما قرب ضرrبته. بالبو'كسs ع أنفه👃وفي معدته وأول ما انحني' اديته بالكوع'💪 فوق رأسه.. وهوب' وقع/ …
ولقيت سفيان بيصقف. وبيقولي جا'مدة يا خالتوا..
قولت له أنا كيوته آة بس بعون الله أقدر أعلم ع اى حد شايف. نفسه 😄😄 يخربيت. التواضع…
شاورت للسلطا'ن سمعان الحقيقي وقولت له من اللحظه دى تفضل مكانه وتتصرف. زيه أوعي حد يشك'. فيك وقولت في سرى أرسلان تعالي خد السلطا'ن المزzيف. عندك.. وفعلا اختفي.. ..
وطلبت من السلطا'ن الحقيقي يدخل يبدل ملابسه. وبعد ما عمل كدا قولت له خلي بالك لما تشوف أولادك لازم تكون مشاعرك. باردة اتجاههم. المفروض أنهم قدامك كل يوم والمفروض قدام سنجام أنهم مش اولادك…
وهنا سفيان قالي يا خالتوا الجنn. ممكن يكشفه'. قولت له مصلحه😄 علشان سنجام يعرف اني علمت عليه هههه..
قالي مش فاهم.. قولت له أصبر وأنا هفهمك. .
وكتبت آية الكرسي في ورقه وقولت للسلطا'ن لازم تحفظ الكلمات دى علشان تحفظك. من الجنn.. والانس كمان..
وفضل يحفظ فيها وأنا فتحت الكتاب اقرء فيه شويه..
وأول ما قالي أنا حفظت الكلمات قولت له قولها قدامي فضل يقول وأنا أقوله قررها ويلا بينا نخرج وأى حد يسألك عليا قوله إني من اليوم هكون جاريتك. الخاصه'.. والغلام انت عينته. بهلوان*. لأنه بيضحكك. .
ده لو حد قدر يشوفنا ويسالك علينا.. يعني أوعي تجيب سيرتنا او تبرر وجودنا.
المفروض إنك السلطا'ن. ومحدش له الحق أنه يسألك.
وخارجنا ومقد'رش يشوف الجن. ولا هما يشوفوا'. بس أنا وسفيان كنا شيفينهم. ودخلنا غرف أولاده واطمن عليهم.
وأول ما خرج من عندهم رجع ع جناحه. الخاصe وفضل يبكي ع العمر اللي مر من غير ما يشوف أولاده بيكبروا قدام عينه ..
قولت له هتقدر تكمل حياتك معاهم ده لو أنت نفذت وعدك. وساعدتنا …
قالي ازاي؟ ؟ قولت له هقولك …..
سفيان….
انبهرت. بتصرف' خالتوا رشامنصورمع السلطا'ن المزzيف وطلبت من الأمير أرسلان أنه ينقله .. طب ما الجنn كدا هيقدر يكشف/. السلطا'ن الحقيقي…
بس بعد ما قدر السلطا'ن سمعان يحفظ آية الكرسي ويقررها فهمت أنه كدا الجنb مش هيشوفوا..
بس لقيت خالتوا ناويه تكشف. السلطا'ن. . طب ليه ؟؟ مدام مش ناويه تساعده ليه تضحك عليه وتقوله أنه هيرجع يعيش مع أولاده. ..
لكن لما سألت خالتوا وقالتلي أصبر وأنا هفهمك. فهمت أن في حاجه بتخطط'. لها.
وبعد ما السلطا'ن سمعان فضل يبكي خالتوا رشامنصورقالت له أنت تقدر تعيش مع أولادك بس لو ساعدتني ولما سألها ازاى ؟؟ قالت له انا هعملك طعم' ل سنجام' ..
واستغر'بت من رده عليها لما قالها أنتي قدرتي تنقليني/ من عالم لعالم . وقدرتي تخلي الجنn ميقدرشي يشوفني. أنا موافق ع اى حاجه عوزاني اعملها المهم اخلص'. من
تحكمm سنجام فيا وأولادي يفضلوا معايا…
قولت لها مش فاهم يا خالتوا يعني إيه هيكون طعمm دى هو هيروح يسلم. نفسه ل سنجام..
قالتلي لو تصبربس شويه سنجام بنفسه اللي هيجي لحد عندنا لان الجنn زمانه بلغه، ان سمعان. المزzيف. مش موجود في القصرr.
وانهم شايفين. الهالات. الزرقاء لكن مش قادرين يلمسوها'. وأكيد هير'اقب. من البلورة السحرية. وشايفنا دلوقتي.
وأحنا بالنسبه له كنز'. ثمين. أكيد هيجي بنفسه علشان يمسكنا'. وياخد الكتاب….
ساعتها هيلاقي السلطا'ن سمعان بس مش هيكون قدامه ساعتها غير أنه ياخده معاه...
وأنت حاول بقدر الإمكان تقرر الكلمات اللي انت حفظتها من غير ما سنجام ما يسمعك'. ولو سألك ازاى الجن. مش شايفك. قوله إني فتحت الكتاب وقولت كلام مش مفهوم وقالت أنها هتعمل صفقه. معاك لكن مش هنا.
لو موافق تقابلها ومعاك روح البشري. محمد ويبقي ميعادكم بعد ساعتين عند الشجرة السوداء عند ابنك بنهان..
والسلطا'ن سمعان قال لها سهلة..
ولسه بيكمل كلامة لقيت السا'حر سنجام ومعاه الماردd شاكوزال ومجموعه من الجنnالمؤ'ذي….
ولسه بقول يا خالتوا لقيتها😲😲😲
يتبع….
بقلم #رشامنصور