رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الخامس عشر 15 بقلم رشا منصور
#الجزءالخامس_عشر
#مغامراتي_مع_سفيان
رشا…
اتفقت مع الأمير أرسلان أنه ينقلنا إلي الجناح الخاص للسلطان'. وهو استغر'ب ليه وافتكر إني ممكن أطلب الحما'ية. من السلطا'ن. إنه يبعد. عني سنجام 😂 قولت له. الحما'ية. من رب العباد عمري ما هتطلبها من مخلوق'. وبالذات السلطا'ن …
قالي اومال عاوزة تدخلي القصر. ليه؟؟
قولت له لان سنجام ممكن يحجزz. روح عمو محمد هناك وطبعا السلطا'ن. ميقدرش يعtترض…
علشان كدا عاوزة ادور في القصرr وانت هتساعدني يا أمير
أول ما ألاقي عمو محمد انقلنا عندك هنا بسرعه.
او أقول إسمك ممكن ولا صعب. عليك..
قالي أنا مستعد. أساعدك مدام محافظ. ع المعا'هدة. وفعلا نقلنا ل جناح'. القصرr.
وبسرعه اخدت سفيان وراء الستارة وطلبت منه يركز ع عمو محمد لكن بداخل غرف القصر. فقط. وممنوع. يخرج بره حدود'. القصرr..
وبدء يغمض عينه ويركز وفضلت أنا ار'اقب. الباب يمكن السلطا'ن. او اى حد من الخد'مm. يدخل…
وشوفت رسمه كبيرة تقريبا ده السلطا'ن. شكله فيه وقارr.
بعدها شوفت رأس سفيان بتتحرك. كأنه بيبص حواليه. قربت منه وفضلت أقول أول عشر آيات من سورة يس واقرر فيها لحد ما 😲😲😲 ايه ده
سفيان….
فضلت أقرر في آية الكرسي علشان محدش من الجنn يقدر يشوفني. وفعلا نجحت أدخل من الباب الحد'يدe واتفاجات بغرفه فخمه جدا وفي راجل نايم ب ملابس غريبة. وفجأة فتح عينه وشافني وقالي أنت مين؟ ؟ ودخلت هنا ازاى؟
فضلت ساكت مش عارف اقوله ايه!! وببص لقيت تاج موجود فوق الكرسي وأول ما مسكته. لقيته قالي .
ازاى تجرأ. تلمس' تاج. السلطا'ن/.
قولت له أنت لو السلطا'ن. ايه اللي جابك هنا. ومقفول. عليك بجنا'زيرr حد'يد. والجانn. واقفين حر'اسة. عليك..
مش المفروض. ده القصرr بتاعك ولا انت الشبيه😕
قالي شبيه. مين. أنا مش فاهم حاجه وانت تطلع مين. شكلك غريب مش من اهل المكان. هو سنجام. اللي جابك هنا . أكيد مافيش غيره…
ما هو كمان اللي حجز'ني. هنا بقالي سنين. ونفسي أخرج أشوف اولادي وحشوني أوى…
قولت له أمسك. أيدي وركزت ع خالتوا رشا وهوب فتحت عيني وأنا واقف قدامها ومعايا السلطا'ن.
فضلت خالتوا تبص له وتبصلي. وتقولي إيه؟ ؟
قولت لها أعرفك ع السلطا'ن. السا'حرr سنجام. حاجزهz في غرفة تحت الأرض. من سنين وعليها حر'اسs من الجانn..
وفجأة سمعنا صوت وقفنا خلف الستارة بدون صوت ومسكتe ايدي وانا مسكت. ايد السلطا'ن.
واتفتح الباب ودخل منه السلطا'ن/ ومعاه جواري.وحر'اس طب ازاى.!! ومين الأصل ومين الشبيهe..
وحسيت بطا'قة. سلبية عالية. بصيت ل خالتوا بعد ما فر'مت. ايدي لقيتها شاورت ليا أسكت خالص….
وسمعنا كلامهم وكان السلطا'ن. التاني بيكلم اللي معاه
وبيقولهم اتصر'فوا. لازم نجمع. المال من الأهالي. .
رد عليه واحد منهم وقالوا الأغنياء بيهرrبوا. للعالم الآخر. والسا'حرr سنجام بيستو'لي. ع منازلهم. وأموالهم^ وباقي أهل المملكة'. اصبحوا متسو'لين. من بعد ما أمرت جلا'لتك. ان نستو'لي. ع تجارتهم* وباعوا. منازلهم لسداد/ الضرائبp ودلوقتي مش معاهم حتي كسرة. خبز…
رد عليه السلطا'ن التاني وقالوا خليهم يموtوا. مش مهم عند .. المهم دلوقتي أجمع المال. ل سنجام' وإلا مش هيخليني. اعيش/ وهياخد مني عر'ش. السلطا'ن…
وهنا خالتوا رشا بصت لي وقالت الآن يا أرسلان .
رشا…
مكنتش متخيلة الشبه بين الاتنين واحد سلطا'ن. والتاني مز'يف. تبع سنجام. فضلت واقفه ساكته وشاورت ل سفيان يفضل ساكت … كان يهمني أعرف مين الصادق من الكذ'اب.
لحد ما سمعت كلام السلطا'ن التاني وتأكدت أنه نصا'ب. استحالة. في واحد مسؤول. عن مملكة. كل همه يجمع. الأموالm والضرائبp من اهل المكان ومش فارق معاه مين يعيش. ولا يموtت…
وكنت متفقه مع الأمير أرسلان أنه يساعدنا وأول ما أنطق إسمه ينقلنا ع طول ل عنده.
كنت خا'يفه. اعتمد ع سفيان قدرته. تتأثر وتضعف/ بسبب كثرة الجنnالمؤ'ذي. علشان كدا كنت مضطرة. اتفق مع أرسلان وفعلا أول ما نطقت إسمه
انتقلنا في لحظه وبينا عنده أنا وسفيان والسلطا'ن. اللي
اتفز'عe وخا'ف. مننا وافتكرني سا'حرة😄
وانا انتهز'ت. الفرصة. وقولت له أيوة أنا سا'حرة. وإذا ساعدتني. هقدر ارجعك' تاني سلطا'ن. المملكة. قولت إيه.
قالي مستعد بس الأول اتخلص' من سنجام.
قولت له احكي لي حكايتك الأول وايه اللي خلي سنجام. يحجزكz في قصرك.. قالي
السلطا'ن سمعان…
أنا اسمي سمعان كنت عايش. في بلد'. قريبه من الهند. وضاق'. بيا الحال وقررت الترحال. وبعد ما مشيت أيام وليالي. قررت. أركب قارب في البحر وأول شط. أشوفه هنزل هناك وأعيش في البلد. دى.
لكن اللي حصل وأنا فى القارب ظهرت دوامة. في البحر. ومن شد'تها. دخلت بالقارب. فيها وفقدت الوعي وأول ما فوقت لقيت نفسي مرمي. ع الشط.
مكنتش عارف أنا فين ولا همشي ازاى لحد ما ظهرت ليا بنت وسالتني. عن نفسي …
حكيت لها اللي حصل معايا وكان ردها اني اروح معاها البيت. في مكان للضيوف. وفرحت اني لقيت مكان ابات فيه
ولما وصلت لقيت نفسي واقف قدام قصر' كبير. وقالتلي ان ده ملكها من بعد ما ماtت أبوها شهبندر. التجا'ر.
واخوها هو كمان ماتt .
لأن أعمار اهل المكان قصيرة. وهي فاضل من عمرها من عشر ل خمساتشر. سنه. وعارفه أنها أول ما تمو'ت. السلطا'ن. هيستو'لي. ع قصر'ها.
وقعدت في الدور الأول وطلبت من الخد'م. ضيافتي. وقدموا لي الطعام والشراب…
وقررت أخرج اشتغل. وسالتها لو تعرف حد عنده شغل ليا.
قالت لي في تجارة أبويا وعندي مخازن. مليانه. من الاقمشة. إشكال وألوان. وممكن اشتغل عندها والمكسب. بالنص. فرحت أوي وقدرت أكبر التجارة. ولما عرفت اللي بيعملوا السلطا'ن. من سرrقة. ونهبp في الأهالي.
ومبقاش معاهم ثمن الطعامm والشر'اب. قررت. أشتري. قطعة أرض زراعية وشغلت فيها كل أهل المكان الفقراء.
وبنيت. بيت كبير. لكل اللي ملوش. مأوي'.
وتزوجت. من بنت شهبندر. التجار وأنجبت منها ثلاث أبناء.
وبعد مدة من الز'من. ما'تt السلطا'ن وكل أهالي المكان طلبوا مني أكون السلطا'ن وخصوصا. اني بقيت شهبندر. التجار'. واغني'. رجل في المملكة.
قابلت اكون السلطا'ن. لكن بعد كام سنه ما'تتt زوجتي وجاني. السا'حرr سنجام وقالي إني غر'يب. عن المكان ولا اصلح ان أكون السلطا'ن وأنه هيعرف كل الأهالي وهياخدوا مني التجارة. والأموال. .. فكرت في ابنائي .
واترجيت. السا'حرrسنجام أنه ميقو'لش. لحد سر'ي. وأنا مستعد. انفذ' اي طلب له .
وافق وقالي تعطيني نصف إيراد تجارتك. وأصبح لي حق الشورى. زي الوzزير. والقا'ضي.
غصبp عني وافقت . علشان مصلحة أولادي وقالي أنه هيمد. من عمري. فرحت. ومن كام سنه اكتشفتt تلا'عب. سنجام ع أهالي المكان .
كان بيو'هم كل واحد أنه هيشغله عنده نظير. مال' كثير. ويخليه. يبصم'. بالد'مp. ولكنه كان بياخد عمرهم. ويعطيه لأي حد يدفع له المال. مقابل العمر الطويل..
مقدرتش. أسكت. وهو بيقtل. فيهم. هد'دتهt إني هحجزهz وهعرف كل أهالي المملكة. حقيقته.
قالي أنه خلاص. مش هيعمل كدا تاني وبعد كام يوم قالي أنه عملي مفاجأة ونزلت معاه السر'داب. وفرجني. ع الغرفة. وفخامتها' وقالي دى عر'بون. صلح. بينا.
وحسيت ب شكة' وبعدها محستش. بحاجه واغمي عليا وأول ما فوقت لقيت نفسي محجوزz في الغرفه وقالي من وراء. الباب انت من اللحظه. دى مش السلطا'ن…
قولت له عاوز أبنائي. وهخرج. من المملكة لكنه قالي أولادك هيفضلوا في القصر. علشان محدش يحس بحاجه..
ومن وقتها وأنا معرفش حاجه عن أبنائي. ونفسي اشوفهم.
وهنا ردت البنت وقالت
هتشوف أولادك ودلوقتي. وفجأة لقيت😲😲
أنا إيه اللي جابني هنا …
يتبع. ..
بقلم #رشامنصور