رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الرابع عشر 14 بقلم رشا منصور


 رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الرابع عشر 14 بقلم رشا منصور


#الجزءالرابع_عشر


#مغامراتي_مع_سفيان   


الأمير أرسلان. ….


الانسية.رشا فضلت تسألني وأنا جاوبتها. كنت عاوز أفهم هى ناويه ع إيه وأعجبت جدا لما انكر'ت. قدرة الطفل سفيان ع التنقل. كنت عارف من البدايه قدراته. وأنها خا'يفه. عليه وبتحميه./…. 


بس اللي مش قادر أفهمه ازاى جايين للعالم ده وهما متأكدين أنه خ.طر. عليهم ورغم مقابلتهم مع إبليسs إلا ان ده مأثرش. عليهم ولسه مصممين'. ع انقاذ'. قريبهم…


وعاوزين يعرفوا كل حاجه عن سنجام. وفعلا حكيت لهم بأختصار كل اللي مر به سنجام. لكن استغر'بت اصر'ارe الانسية.رشامنصورع معرفة مين هو إبن سنجام….


أنا حقيقي خا'يف. عليهم وللأسف ماليش الحق. التدخل. علشان كدا قولت لهم.


أنا هوفر لكم الحياة معايا هنا او ممكن انقلكم. لعالمكم تختاروا إيه؟ ؟! 







الطفل سفيان قال لو فضلنا هنا هناكل موز كتير وهنتحول قرود.. .. ضحكت وقولت له لا هتفضل إنسان .


لكن الانسية. رشا قالت هنرجع عالمنا لكن مش لوحدنا. هنرجع ومعانا عمو محمد….


قولت لها أنا كان بحاول أساعدكم. .


قالت انت فعلا هتساعدنا بس لسه متستعجلش'' المهم مش هتعرفني مين هو إبن سنجام…


قولت لها ابن سنجام أنتم شوفتوا. وهو السبب في نقلكم لجزيرة التماسيح'. … ابن سنجام يبقي بنهان….


ويعتبر من اقو'ي. أنواع الجا'ن. ورغم أنه من أب بشري' إلا أنه بيستمتع. بتعذ'يب. البشرr …


لما ملائكة. الضوء الأخضر ظهروا له وقدروا يضعفوا. من قدراته. كان رد فعله أنه باعتكم هنا علشان التماسيح. او القرود تتخلص/. منكم وهو كان مبسوط. هو بيتفرج عليكم وأنتم خا'يفين. لأنكم هtموتوا. من غير ما يلمسكم'. جانm… 


رشا….


آة يا واطيn ما أنت طالع ل ابوك. باع. جنس' البشرr علشان شهو'اتهe… يارب تو'لع انت وأبوك في ساعه واحدة.. 


وسألت الأمير أرسلان لو دخلنا في عقل نبهان ان إبليسs عاوز يتخلص. من أبوه سنجام. تفتكر ممكن وقتها يقف قصاد. إبليسss علشان خاطر. ابوه؟؟؟


ضحك وقالي بنهان سبق وكان هيتخلص'. من أبوه سنجام. 


 بنفسه بسبب أنه مستعر/. ان أبوه بشرrي. وابليسss اللي أقنعة أنه مستفاد'. منه ولازم يفضل عايش. 


يانهار. ألوان😲 دي كلمة واطيe شويه. عليه..


وبعدين ياربي في العيلة. القذrرة. دى.. طب سيبك من الواد يارب أسمع خبره' دلوقتي. 


بالنسبه ل سنجام مشاعره. ايه اتجاة إبنه الوحيد.. 


قالي سنجام؟؟ مش طا'يق. يسمع. اسمه مع ان عارف انه عايش. لحد دلوقتي بسببه… 


كل ما يشوفه. او يسمع إسمه بيفتكر أنه انخد'ع. في البنت الوحيدة اللي حبها.. 


قولت له ليه كل ما أحاول أشوف اى مخرج. تسدها في وشي كدا … ع العموم انت مالكش ذنب.


 بقولك هما مين حر'اسe الضوء الأخضر دول اللي بيظهروا وبيختفوا. لوحدهم. هما دول تابعنا. في العالم بتاعنا وبيظهروا يساعدونا ويرجعوا بسرعه قبل ما حد من أبناء إبليسs ما يحس بهم. ويقعوا/ في مشكلة…!!


لقيته بصلي باستغر'اب. وقالي أنتي اللي بتستدعي'. حر'اسs الضوء الأخضر يبقي ازاى مش عرفاهم.. 


ع العموم أنا ماليش السلطةs. إني اكشف:. عن حقيقتهم. انتي اللي مفروض تعرفي بنفسك. وهما موجودين في اى عالم سواء عالمك او في العالم الآخر.. وأبناء ابليسs اضعف'. منهم ب كتير… 


وقفت. متنحة أنا اللي بستد'عيهم. ازاي؟ بصيت ل سفيان وقولت له انت فاهم حاجه … بلاش طب أنت سمعتني بنادي. ع حد من غير ما أحس! 


قالي يا خالتوا أنا مش فاهم غير أنهم كويسين. وبيساعدونا ويمكن لو عرفتي ازاى بيظهروا تنحل مشكلتنا'. ويقدروا. ينقذوا'. جدو محمد ونروح البيت بقي زمان ماما بلغت'. 


البوlليس. عن اختفا'ءنا. وبتعيط😔😓


قولت له اهدي يا حبيبي ان شاء الله لها حل فرج ربنا قريب بأذن الله… واهم حاجه أنهم يكونوا بخير. 


وساعتها طقتt في دماغي. فكرة بصيت ل الأمير أرسلان وقولت له بص هى خر'بانه. خر'بانه. عاوزاك تنقلنا ل جناح. السلطانn . الخاص من غير ما حد يشوفنا. 


قالي أنتي بتجذ'في. السلطانn. ميقدرش' يخا'لف. اى أمر ل سنجام وممكن هو بنفسه يسلمكم. له.


قولت له البركة. فيك هو مش أنت عرضت. عليا المساعدة أهو دى وقتها….   


قالي أساعدك إزاي من غير ما انقض'. المعا'هدة/.


قولت له اطمن إحنا مش هنقرب منها خالص المهم أول ما أقول بصوت همس. أرسلان تنفذ'. اللي هتفق. معاك عليه ع طول … من غير ما نقرب من أبناء إبليسs. خالص.


لقيت سفيان بيقولي يا خالتوا هو ممكن اى ساندوتش أنا جعان أوى 😔


بصيت ل أرسلان وقولت معقوله يا حبيبي عمو أرسلان مش هيعزمنا ع اكل ده إحنا في جزيرة يعني أبسط حاجه يصطاد'. لنا سمكه قبل ما نمشي. …


بصلي الأمير أرسلان وضحك وقال بقالي سنين مضحكتش. بجد هتوحشوني. وأتمني ترجعوا عالمكم بسلام. وشاور ب أيده لقيت صنيه مليانه من خيرات البحر وجمبري جامبو…


قولت له الله عليك والله لولا أنه مينفعش كنت هكر'ش. عليك وانت عسل كدا وبتطلع. برق. من كل جسمك'''. 


وفضلنا ناكل أنا وسفيان مممم طعم الأكل يجننnnn. 


جدو سليمان..


حسيت إني نمت وأنا قاعد ع الكرسي وكل ما أحاول أقوم معرفش إيه اللي بيحصلي فضلت أقول يارب أقدر أدخل غرفتي وقتها قومت ع طول وقبل ما أروح غرفتي دخلت عند محمد أخويا حسيت ان صوابع ايده بتتحرك. وعينه رغم أنها مغمضة بس النن. بيتحرك كأنه شايف. كابو'س. ونفسه سريع.. خو'فت. عليه..  


وقفت عنده وقربت من رأسه ومن غير ما أحس فضلت أقول آية الكرسي. وقبل ما اخلصها. حسيت ان نفسه رجع هادي وشكله بقي نايم طبيعي. 


جبت الكرسي وقعدت جانبه وفضلت أقول الرقيه الشرعية..


وبعد كدا دخلت غرفتي ونمت في أقل من ثانية… 







 يليل…


يا أشر أنتي فين تعالي بسرعه لازم نتصرف. 


جاتلي. اشر وقالتلي في ايه مالك ما ليلي لسه نايمه اهي..


قولت لها أشرف زوجها بلغني. أنه مسافر. دلوقتي وجاى ع هنا.. علشان قفلت كل موبايلات البيت وحتى التليفون الأرضي شيلت الفيشه. بتاعته. . اتخض. وخا'ف. عليهم وجاي . والمشكله ان قرينه. أنا متخا'قة. معاه ..


اتصرفي انتي بقي معاه وإلا اطلقهمe من بعض ونخلص. 


ردت اشر. وقالت أصبري أنا هحاول أشوف حاجه تعطله. المهم. دلوقتي نمنع اى حد من العبور. لإن رشا وسفيان ناويين. يلعبوا مع سنجام. وخا'يفهe لعبتهم. دى تجيب رجلينا. معاهم. …


قولت لها لآ لآ أنا مركزة كويس. مش هدخل حد منهم خالص. . روحي انتي ل أشرف. . 


سفيان… 


بعد ما خلصنا اكل قربت خالتوا رشامنصورمني وقالتلي أول ما أمسك إيدك وابصلك. تفضل تقرر اللي أنت عارفه وإذا ظهر. اي خطرr انقلنا. ع هنا بسرعة فاهم. 


قولت لها فاهم. وبصينا ل الأمير أرسلان واتنقلنا في الحال ولقينا نفسنا في جناح. السلطان'. 


وخدتني خالتوا رشا بسرعة ووقفنا وراء ستارة. وقالتلي. غمض عينك وركز حاول تدور ع روح جدو محمد في القصر' بين الغرف 


او حتي الشبيه. بتاعه وركز يا سفيان خليك داخل القصر. وبس .. لو ملقتش. جدك محمد هنا فتح عينك ع طول . 


قولت لها حاضر وغمضت عيني وركزت ع شكل جدو محمد وشوفت نفسي وأنا بتحرك بين الغرف وشوفت. أولاد السلطان. وجناح. كبير للجواري' عاملين زى ألف ليلة وليلة. 


 


 وكنت حاسس بوجود أبناء إبليسs في المكان وكل ما أنزل السلم إحساسي. بيزيد.


 خو'فت/. حد منهم يشوفني. علشان كدا ابتديت اقرر آية الكرسي وراء بعض وأول ما نزلت دور تحت الأرض لقيت اربعه من الجنnالمؤ'ذي. واقفين قدام باب من حد'يد.. ومقفول ب أكتر من جنز'يرr واقفال… 


ايه كل ده ؟؟ دى اقفاص. النمور. مش مقفوله كدا.. 


أنا لازم ادخل جوه واشوف ايه اللي موجود جوه … 


فضلت أقرر آية الكرسي وقربت بحذ'ر. من الباب وفجأة 😲 


 إيه اللي جابك هنا؟؟؟؟!! 


يتبع….


تفتكروا سفيان شاف ايه ؟؟! 


بقلم #رشامنصور


               الفصل الخامس عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×