رواية غرام السلطان الفصل التاسع عشر 19 الجزء الثاني بقلم عادل عبدالله


 رواية غرام السلطان الفصل التاسع عشر 19 الجزء الثاني بقلم عادل عبدالله


#رواية_غرام_السلطان

#الجزء_الثاني

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة  ١٩


غرام : المهم يا ماما ، نور لما رفض باسل سأل محامي وقاله ان الحل الوحيد علشان اقدر اخد حقي اني ارفع قضية حجر علي بابا واقول ان العقود اللي مع نور دي كلها عقود صورية !!!

جميلة : اوعي يا غرام تعملي كده !!!

غرام : بعد اللي عمله ده كله معايا ومعاكي ولسه خايفة عليه ؟!!

جميلة : لا يا حبيبتي انا خايفة عليكي انتي !! مش غرام بنتي اللي تعمل كده في ابوها مهما كان هو عمل !!! ده غير انه ابوكي يا غرام يعني لو عملتي فيه كده ربنا هيغضب عليكي  .

غرام : كنت عارفة يا ماما ان ده هيكون رأيك .

يدخل فارس ومعه العصائر ويضحك : انا عملت العصير واوعوا تتريقوا عليا .

غرام : تسلم ايديك يا عمو ، اكيد هيبقي حلو علشان من ايدك .

فارس : يسلم لسانك يا غرام يا بنتي ، ده والدتك مبتعرفش تقول كلام حلو كده زيك !!!

جميلة : بقي كده يا فارس ؟ 

فارس : انا بضحك معاكي .







في فيلا سلطان 

سلطان : كنتي بتكلمي مين ؟؟

شهد : كنت بكلم نور .

سلطان : كلمتيه في اللي قولتلك عليه ؟

شهد : فيه خبر يا سلطان معرفش اذا كان حلو ولا لأ !!

سلطان : ازاي ؟!! لغز ده ولا ايه ؟!!

شهد : منار حامل .

سلطان : ما شاء الله ، لا قوة الا بالله ، اللهم لك الحمد ، ده احلي خبر سمعته من زمان ، انتي فاكرة اني علشان مش بكلم نور يبقي مش هفرح له !!! 

شهد : لأ مش قصدي ، انا عارفة انك هتفرح بحفيد يشيل اسمك .

سلطان : اومال كنتي تقصدي ايه ؟!!

شهد : قصدي ان ابنك بيشك ان اللي في بطنها مش ابنه علشان لسه بيتعالج  !!!

سلطان : أخص !!! ايه السفا.لة دي !!! لأ طبعا منار محترمة و متربية .

شهد : وانت بتتكلم وانت مطمن قوي ليه ؟

سلطان : اولا بحكم خبرتي في الحياة بقدر اميز بسهولة بين اللي عندها واللي معندهاش ، ده غير انها صاحبة بنتي غرام ، وانا واثق في بنتي واخلاقها واكيد صاحبتها هتكون زيها .

شهد : نور مش فرحان و كلم منار وقالها علي شكوكه .

سلطان : ابنك هيدمر حياته وكل اللي حواليه بغباؤه !! ازاي يقول للبنت كده !!


في فيلا نور

يجلس نور في حديقة الفيلا شارد الذهن ويضع قدميه علي الكرسي الموجود امامه ، بينما منار حبيسة غرفتها في الداخل !!!

ثم ينهض ويصعد الي غرفتها ...

نور : هاتي الموبايل ده .

منار : هتاخده ليه ؟ ده الحاجة الوحيدة اللي ممكن تسليني !!

نور : عندك شاشة التليفزيون اتفرجي عليها ، هاتي الموبايل .

ثم يمسك هاتفها من يدها ويأخذه منها عنوة !!!

منار : انت كده ناوي تحبسني بجد هنا !!

للكاتب عادل عبد الله

نور : لأ انا اخدت الموبايل علشان متتصليش بحد ييجي ياخدك من هنا .

منار : مش ممكن اتصل بماما واقولها علي التخريف اللي انت قولته ده .

نور : تخرييف !! مش هحاسبك دلوقتي علي كلامك ده .

منار : يا نور لو ليا خاطر عندك سيب لي الموبايل .

نور : لأ .

منار : يا نور انا مش ممكن اخونك !! اللي في بطني ده ابنك ، انت ليه مش عايز تصدق ؟!! انت كده بتضيع فرحتنا .

نور : لما اتأكد الاول انه ابني ساعتها هنفرح والدنيا كلها هتبقي تحت رجليكي .


بعد شهر ونصف ...

نور : يلا البسي علشان هنخرج .

منار : بجد ؟!! رايحين فين ؟؟

نور : هنروح نعمل تحليل dna انا حجزت والميعاد بعد ساعة .


بعد اخذ عينات من الجنين وخروجهم من المستشفي ...

منار : علشان خاطري يا نور كفاية كده ، انا كنت حاسة اني مدفونة جوه الفيلا !! خليني ارجع اخرج للدنيا واروح شغلي .

نور : بعد نتيجة التحليل .

منار : يا نور احنا عملنا التحليل خلاص !! نفسي اعرف هتستفيد ايه انك تحبسني في البيت كده ؟!!!

نور : كلها شهر بالكتير ونعرف النتيجة ووقتها اعملي كل اللي نفسك فيه .

منار : طيب ازور ماما ساعة وارجع .

نور : لأ .

منار : طيب هات الموبايل يسليني شوية ، انا هتجنن من قعدتي لوحدي في البيت !!!

نور : هانت ، كلها شهر بالكتير .


بعد ايام ...

في شقة باسل وغرام

الليل قد انتصف بينما غرام تتمدد علي الفراش تلاعب طفلها سلطان وبجوارها باسل يشاركها اللعب معه والضحكات .

باسل " يضحك "  : كفاية لعب بقي من الولد ، ابوه ملوش نصيب في اللعب ده ؟؟

غرام : عايز ايه يا حبيبي ؟ ما انت بتلعب معانا اهو !!!

باسل " يضحك " : كفاية بقي ، روحي نيمي سلطان بيه الصغير في سريره وتعالي علشان عايزك في كلمتين .

غرام " تضحك " : كلمتين بس ؟؟

باسل " يضحك " : لما تيجي هتعرفي .

تذهب غرام مع طفلها الي غرفته ، بينما يجلس باسل في انتظار عودتها فاذا به يأتيه اتصال علي هاتفهه !!!

باسل : الو ، ايوه يا ماما ، خير يا ماما اول مرة تتصلي في الوقت ده !!!

شيماء : ألحق يا باسل شوفت ايه اللي حصل ؟؟

باسل : فيه ايه يا ماما ؟ وقعتي قلبي !!

شيماء : منار مرات ابن خالتك .

باسل : مالها ؟؟

شيماء : لقوها مقت.ولة !!!!!

باسل : يا نها.رر اسووود !!! مق.تولة ولا ميتة ؟؟؟

شيماء : يابني بقولك مق.تولة !!!

باسل : ازااي ؟؟ ونور فين ؟؟

شيماء : الشرطة اخدوه وبيحققوا معاه دلوقتي !!!

باسل : طيب اقفلي اقفلي يا ماما .

ينهض باسل من فراشة ويذهب سريعا الي غرفة الاطفال ...

غرام " تضحك " : مستعجل علي ايه ؟ دقتين وارجعلك .

باسل : منار مرات اخوكي اتقت.لت .

غرام " تصرخ " : اييييه !!! انت بتقول ايه ؟؟؟

باسل : ماما اتصلت بيا حالا وبلغتني بالخبر ،انا هلبس واروح لاخوكي في قسم الشرطة .

غرام : استني انا جاية معاك .







في غرفة التحقيق

المحقق : استاذ نور ، ممكن تقولنا ايه اللي حصل الليلة بالظبط ؟؟

نور : انا رجعت من شغلي متأخر كالعادة وطلعت اوضتي علشان اغير هدومي بفتح باب الاوضة شوفتها مرمية علي السرير !! لما شوفتها اتخضيت وافتكرتها اغمي عليها بسبب الحمل ولما روحت افوقها اكتشفت ان مفيش فيها نبض ولا نفس !!!

المحقق : انت خرجت من شركتك امتي ؟

نور : خرجت الساعة تسعة تقريبا .

المحقق : و اكتشفت الج.ثة امتي ؟؟

نور : كانت حوالي الساعة ١١ الا ربع .

المحقق : وكنت فين طول الوقت ده ؟ اكيد المسافة بين شغلك وبيتك اقل من الوقت الكبير ده !!!

نور : ايوه فعلا المسافة بين الشركة وبيتي حوالي نص ساعة .

المحقق : اومال كنت فين ؟

نور : كنت بتعشي بره .

المحقق : انت متعود تتعشي لوحدك بره من غير المدام ؟؟!!!

نور : يعني احيانا لما اكون جعان قوي ومش قادر استني لما ارجع البيت .

المحقق : بردو مش سبب منطقي !!! دي مجرد ساعة واحدة !!!

نور : علشان لما برجع من شغلي متأخر  بتكون مراتي نامت .

المحقق : واضح من كلامك ان العلاقة بينك وبين المرحومة كانت متوترة ؟؟

نور : لا ابدا بالعكس ، ده مراتي حامل بعد فترة بدون حمل وعلاج واكيد كنا فرحانين بالحمل ده .

المحقق : مين بيشتغل عندك في الفيلا ؟؟

نور : حاليا مفيش الا اتنين حراس .

المحقق : اتنين حراس ؟!!! مفيش طباخ ولا سفرجي ولا واحدة بتنضف البيت ؟؟ ليه انتوا  عايشين في فيلا ولا في سجن ؟!!!

نور : اصل انا ومراتي بنخاف من وجود الشغالين في الفيلا .

المحقق : والسبب ؟؟

نور : بنخاف من السرقة والحاجات اللي بتظهر في الافلام ان الشغالة تلعب علي البيه صاحب الفيلا ، اصل مراتي كانت بتغير عليا .

المحقق : وليه اتنين حراس علي الفيلا ؟؟ انت ليك اعداء او حد ببهد.دك ؟؟

نور : لا ابدا .

المحقق : انت واضح عليك التوتر بشكل غير طبيعي !!!

نور : راجل شاف مراته مقت..ولة اكيد لازم اكون متوتر .

المحقق : طيب يا استاذ نور انت هتفضل معانا لغاية اخر التحقيقات .


تجلس شهد تبكي بحرارة وبجوارها سلطان يحاول تهدئتها ومن الناحية الاخري تجلس شيماء تحاول تهدئتها .

بينما يقف بسام وباسل وغرام علي الجانب الأخر يبدوا عليهم جميعا الحزن والتوتر !!!

وفجأة تظهر ام منار وباقي اولادها  وخال منار واولاده وبمجرد ان يروا أهل نور يهرولون اليهم ويتهموا نور بقت.لها !!!

تتدخل قوة الشرطة للفصل بينهما ، وفي تلك الاثناء يخرج نور وعلي وجهه الحزن الشديد والتوتر !!!

شهد تجري اليه وتحت.ضنه : فيه ايه يا نور ؟ العسكري ده ماسكك كده ليه ؟

#للكاتب_عادل_عبد_الله

#رمضان

نور : الظابط قال اني هفضل موجود هنا لغاية اخر التحقيقات !!!

ام منار : عملت ايه في بنتي يا نور ؟؟

ثم يطلب المحقق أم منار لسؤالها واخذ شهادتها !!!!


         الفصل العشرون الجزء الثاني من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا    

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×