رواية الشيخ مرجان الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم محمد يوسف


 رواية الشيخ مرجان الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم محمد يوسف


#البارت24 🖊️ Mohamed Youssef Sultan 


قعدت طول الطريق وانا راجع من المقابر افكر في 


اللحظات الجميلة الممتعة اللي عشتها مع الجثة ..اللي 


عقلي رافض يستوعب ولا يصدق انها جثة ..مستحيل دي 


تكون بتنتمي لعالم البشر ..مكنش هاين عليا اسيبها 


وامشي رغم أن في الاول كنت خايف ومرعوب وجسمي 


كله كان بيتنفض من الخضة وكنت عايز اجري واهرب من 


الفزعة ..نستني كل حاجه حتي اسمي ..نستني السبب 


اللي كنت رايح علشانه ولولا الدساسه فكرتني ب هبة 


بنت فاطمة وفكرتني ب اسم الاعشاب أنا بجد كنت 


نسيتهم من كتر ما انا عقلي كان في حتة تانية خالص 


كمان كنت فاكر اسالها عن امي ونسيت 


فضلت ماشي في الشوراع مش عارف اروح فين شفت 


قهوة لسه بتفتح قعدت عليها ورجعت افتكر الجثة تاني 


وسرحت اوووي فيها وقولت لنفسي اكيد علشان سنها 







صغير من سني وان كل اللي عملت كده معاهم كانو اكبر مني ما فيهم خالتي 


يااااااه يادساسه يخربيت مفاجاتك قعدت أعصر دماغي 


علشان افتكر اسم ضرة هبة بنت فاطمة علشان لما اقابلها 


تاني ابهرها وتقتنع اني ساحر وتعملي الف حساب واقلبها 


في قرشين كمان ...سعاد بنت كاملة ..كتبت اسمها واسم 


الاعشاب علشان منسهاش  وطلبت كوباية شاي وبعدها 


رحت المدرسة ..كان بقالي ٣ ايام غايب مش بروح 


وفي الحصة الخامسة واحد صاحبي طلب مني مسطرة 


قولتله خد من الشنطة وبجد كنت ناسي خالص انها فيها 


المطوة وقال ل استاذ  علاء اللي دخل يدينا اخر حصة 


وزعق وخد المطوة وخدني علشان نروح للمدير 


مكنش في دماغي وكان ممكن الموضوع يخلص لو نزلت 


دمعتين أو كدبت وقولت أن لقتها في الشارع ومعرفش 


هي ايه اصلا أو أحور واقول انها بتاعة الواد اللي فتن 


عليا والموضوع يخلص بس قولت للاستاذ انها بتاعتي 


وقولتله قدام الطلاب متزعقليش كده وانت ملكش حاجه 


عندي ..واحنا رايحين للمدير قبلتنا أبلة سامية  وندهت ع 


استاذ علاء وفهمها الموضوع وقالتله طب ممكن تسامحه 


علشان خاطري يااستاذ علاء ..حرام مستقبله يضيع 


قالها أنا حلفت بالطلاق أن اعقابه وارفده من المدرسة


كنت عايز أقوله متقدرش لا انت ولا بلدك ترفدني 


بس سكت لما اتكلمت أبلة سامية وقالتله أنا أول مره 


اطلب منك طلب يااستاذ علاء معلش قولتلك بقي علشان خاطري 


اتحرج منها وخد المطوة حطها في جيبه وقالي بحدة 


المره دي هعديها علشان أبلة سامية إنما عارف لو سمعت 


ولا شفت منك حاجه تاني وقسما بربي هجبلك فصل نهائي انت فاهم 


مردتش عليه واتعمد ميبصش ليا علشان كان عارف 


ومتأكد أنه مش هاممني تهديده دا وابلة سامية هي اللي 


رددت عليه وقالتله لا هو مش هيعمل حاجه تاني أن شاء الله وقالتلي روح ع فصلك 


دخلت ومفيش 10 دقايق الحصة خلصت وطلعنا من 


المدرسة .. شفت أبلة سامية وقفة في نفس المكان 


ومع أني كنت متاكد انها وقفة علشاني بس اتعمدت 


امشي الناحية التانية بعيد عنها خالص .. ندهت عليا 


رحتلها وقالتلي ينفع اللي عملته دا يامرجان ..انت يابني 


مش خايف ع نفسك ولا ع مستقبلك ..كنت ممكن تتفصل فيها دي خد بالك


قولتلها بكل برود ووقاحة مني ..هو مش الموضوع خلص ياابلة 


قالتلي استاذ علاء لو كان شاف نظراتك اللي كنت بتبصها 


ليه مكنش عدها وكان صمم يخدك ع مكتب المدير


بصراحة كنت عايز اكسفها واحرجها واقولها انتي عايزة 


ايه دلوقتي ..بس سكت ع امل انها تخلص كلامها وتمشي 


بس سالتني وقالتلي هو انت لسه زعلان مني علشان اخر مره كلمتك فيها يامرجان 


كملت كلامها وقالتلي أنا كنت منهارة واعصابي تعبانه من 


اللي حصل بس انا الحمد لله هديت شوية






قولتلها انتي عملتي كده مع استاذ علاء علشان خايفة اني اءذيكي مش كده 


بصتلي جامد وقالتلي بغضب علشان خايفة انك تاذيني


تصدق انا غلطانه ..ماشي يامرجان وسبتني ومشيت 


ولما معبرتهاش رجعت وقالتلي بعصبية أنا عملت كده 


علشان مستقبلك ميضعش .. تقدر تفهمني شايل مطوة معاك ليه ..هااا ليه؟


قولتلها نستها في الشنطة ..ما أنا بقالي ٥ سنين في 


المدرسة عمرك سمعتي اني ضربت حد ولا عملت مشكلة وحده 


ملامحها رجعت طبيعية تاني وقالتلي برقة وكنت غايب 

بقالك ٣ ايام ليه بقي ؟


كنت عايز اسالها هو في ايه ..مالك ياابلة سامية 

قولتلها كنت تعبان شوية 


قالتلي ..وانا مش عارف هو دا حقيقي ولا بتمثل ..تعبان 


😧 الف سلامة ..تعبان كان عندك اي 


قولتلها شوية مغص في بطني والحمد لله خفيت 


قالتلي اكيد اخدت برد في معدتك ..أو بالغلط في الاكل 

الف سلامة عليك يامرجان 


قولتلها الله يسلمك 


فضلت ماشية معايا مع أن طريقها غير طريقي وساكته 


وانا ساكت ..أنا كنت صابر عليها ومستني اعرف هي مالها وعايزة اي 

لحد ما اتكلمت وسالتني هو انت عملت كده قبل كده يامرجان 

كنت فاهم بس قولت استعبط وقولتلها كده دا اللي هو ايه


قالتلي انت فاهم قصدي كويس 👊🏻جاوب


قولتلها قصدك لما كنا مع بعض 


قالتلي ب ابتسامة رقيقة ..اه يامفتري ياغبي 👊🏻..جاوب بقي 


قولتلها اه مره ولا مرتين 


قالتلي انا قولت كده برضو ..اصلي مستحيل انها تكون 


اول مره ....وبعدها سكتت خالص ..كنت حاسس انها 


مكسوفة وأنها عايزاني أنا أتكلم وافتح موضوع بس 


استأذنت منها ودخلت شمال وقالتلي خد بالك من نفسك


نظرة عنيها كانت بتقول انها مش زعلانه وسامحتني علي 


اللي عملته بس انا لسه بكرهه ومعنديش استعداد أن 


احاول معها تاني وخصوصا بعد اللي حصل في المقبرة 

بليل 

يتبع


             الفصل الخامس والعشرون من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×