رواية شيطان في بيتي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم زهرة الربيع
#الرابع_والعشرون اه افلاس ..وقريب جدا كمان وحياة كل كلمه زي السم سمعتها وحياه كلمه ابن حرام اللي طوقتوني بيها عمر بحاله لاخليك تشوف الدنيا دي كلها بتتهد على دماغك والفلوس اللي خوفت ان حد يشاركك فيها هتتسحب من تحت ايديك زي الميه ومش هتعرف تسيطر عليها
عصران بلع ريقه بتوتر شديد من كلامه وقال... انت ليه مش عايز تفهم ان انا ما ليش دخل باللي حصل... انا ذنبي ايه اذا ابوك ما قبلش يعترف بيك ولا امك جابتك في الحرام دخلي ايه
اكمل ضحك باستهزاء وقال.... دلوقتي بقى دخلك ايه ناسي لما امي جات لك وطردتها... بلاش دي ناسي الطفل اللي جه وقف على بابك بكل براءه وسعاده وهو فاكر انو خلاص هيخلص من كل كلام الناس اللي بيقتله كل يوم ...خلاص وصل لبيت ابوه وفاكر هيحضنوا هيروح يقول لاصحابه ابويا اهو ..انا عندي اب زيكم
واحتدت عنيه بغضب وقال ..فاكر يومها لما خليت الخدم يطردوني وقولت ان معندكمش اولاد بره البيت ده ..قولت لي شوف امك جابتك من فين ..واخوك بقى اللي بتتكلم عنه واللي كان واضح جدا عدم اتزانه العقلي قال لك انه حاسس اني ابنه قلك سيبه يا عصران ...بس انت امرته يطلع فوق زيه زي اي عيل ودلوقتي بقت الكلمه مش كلمتك وبقى هو اللي عمل دلوقتي لما اثبت لك امي جابتني من فين...و لسه هثبتهالك كتييير يا عصران بيه
اسيا كانت بتسمعوا بدهشه من الكلام اللي اول مره تعرفو و لمعت الدموع في عينيها حتى لؤي تاثر جدا بكلامه الجميع حس بشفقه كبيره عليه
اكمل حس دموعه بتحرق عيونه ومش قادر يخبيهم اكتر وخايف جدا ينزلوا قدامهم مشي بسرعه بس وقف على صوت عصران بيقول ...لو افترضنا ان كلامك ده صح وانك فعلا ابن اخويا ..تبقى انت كمان وريث زيك زيي والاملاك دي اللي بتحاول تفنيها بتاعتك كمان يعني انت بتخسر واكتر مني انا لو افلست انت كمان هتأفلس
بقلم...زهرة الربيع
اكمل ضحك جامد وبص له وقال ....ما عملتش حسابها دي تصدق صح
واختفت ابتسامتو واتكلم بغضب شديد وقال... اللي قدامك ده طول عمره مفلس من كل حاجه ...ولا كان عندي فلوس ولا بيت ولا اهل ولا حتى اسم... انا اكمل ابن الحرام ابن الرقاصه معنديش غير الاسم ده ومكتفي بيه ....يعني مش هخسر حاجه فكر في نفسك وبس يا عصران بيه فكر في نفسك وبس
قال كده ومشي وعصران مسح على وشه بغضب شديد وبص لطيفه بحقد وقال.... تعالي ورايا يا اسيا عايزك ضروري
و مشي بسرعه على المكتب بتاعه
اسيا راحت وراه وهي مستغربه جدا الكلام اللي دار بينهم
عند سهيله كانت بتنضف في البيت بطريقه غريبه وبترتب الدولاب اكتر من مره مع ان كل حاجه مترتبه ونضيفه لكن كانت بتنضف كل الاثاث بتوتر شديد
منتصر اتنهد لما شاف حالتها وقرب منها بحزن وقال.. سهيله بتعملي ايه
سهيله قالت بتوتر... المكان المكان كله تراب شايف حاسه بتراب في كل حته
منتصر اتنهد وقال.... سيبي من ايدك المكان نضيف يا سهيله ما فيش داعي للتعب ده ...انا عارف انك تعبانه وبتحاول تضيعي وقت حاولي تقعدي وتهدي افضل
سهيله بصيت له وحاولت تبتسم بالعافيه وقالت....لا انا مش تعبانه مش تعبانه خالص
منتصر بص لوشها و كان مخطوف جدا والعرق نازل على جبينها
حس بوجع شديد في قلبه من حالتها ومسك ايديها وقال... هتعديها ..هتعديها ان شاء الله
سهيله هزت راسها بتوتر وقالت... ان شاء الله... هو انا ما ينفعش....
بس قاطعها بسرعه وقال.... لا يا سهيله ما ينفعش ...استني يومين اتنين بس وهتاخدي جزء من الجرعه اللي كنتي بتاخديها الدكتور عمل لي جدول لازم نمشي عليه
سهيله ابتسمت وقالت بلهفه ...يعني انت... انت معاك منه معاك من الحبوب هنا دلوقتي طيب بص انا مش هاخد كتير هاخد نص حبايه بس ممكن
هز راسه بالرفض بحزن وقال.... ما ينفعش ارجوكي حاولي شويه
سهيله نزلت دموعها وهزت راسها بالموافقه وقالت.... تمام هروح احضر لنا غدا
ولسه هتمشي منتصر شالها بسرعه وراح بيها ناحيه السرير وقال.... بس احنا لسه فاطرين
ونزلها على السرير بحنيه وقعد جمبها وشدها لحضنه وقال....خليكي كده بالنسبالي احلى من اي اكل
سهيله بلعت ريقها بتوتر من قربه وقالت ....منتصر وبعدين بطل تستغل الموقف كل شويه
منتصر ضحك بخفه وقال....هو فيه احلى من ده موقف ...ده انا ابقى حم،،ار ولو مستغلتوش
سهيله ابتسمت بس كان باين جدا الحزن على ملامحها
منتصر اختفت ابتسامتو وقال بحزن عليها..كل حاجه هتنتهي بس الصبر واليقين بالله
سهيله قالت بدموع... ونعم بالله..انا بس فيه سؤال واحد هيجنني يا منتصر...تفتكر عمل معايا كده ليه...ليه ده انا عمري ما اذيت حد في حياتي
منتصر اتنهد وقال بضيق...لسه زعلانه عليه
قالت بدموع زعلانه على نفسي...لاني طلعت زي ما اسيا كانت ديما تقولي..عبيطه وهبله..كانت ديما تحذرني وتقولي مش كل الناس نأمنلها...بس برضو سزاجتي خلتني ابقى اسهل ضحيه
منتصر اتنهد وقال..دي مش سزاجه يا سهيله..ده غباء يا حببتي
سهيله بصتلو بدهشه وقالت...دي كلمه في وقت زي ده..ايه الدعم الهايل ده
منتصر ضحك بخفه وقال..اكدب عليكي يعني...دي الحقيقه...من الغباء جدا انك تاخدي حاجه من حد غريب عنك وتشربيها من غير ما تعرفي مصدرها...ومن الغباء اصلا ان واحده زيك تبص لصلعوك زي ده..ايه الزوق ده اصلا
سهيله ضحكت من قبلها عليه لانو واضح متغاظ جدا وقالت...امممم طيب ...على العموم في كل محنه منحه
بصلها وقال بابتسامه حلوه..اوعي تقولي ان انا المنحه دي اسورق منك هنا على طول
ضحكت بخفه وقالت...لا خلاص بلاش اتكلم احسن
منتصر قعد بحماس وقال...بلاش ده ايه ..ده انا ماصدقت قولي قولي... انا حاسس برضو انك وقعتي فيا ..من اول نظره في عنيا.... قولي قولي متتكسفيش
سهيله ضحكت من قلبها وقالت...كل ده
منتصر ابتسم بسعاده وضمها ليه وقال..ايوه كده ...انا الضحكه دي بتنعشني من جوايا
سهيله ابتسمت وقالت بامتنان...مش عارفه اشكرك ازاي وعلى ايه ولا ايه...انت رحمة ربنا ليا...كل ما افكر في الفتره اللي فاتت بلاقيك سبب حمايتي ...من اول ما روحت القسم وكنت ممكن البس قضيه والظابط دايقني جدا بس في قلب محنتي لقيتك قدامي...وبعدها في الفرح روحت علشان اقابلو واقلو يمشي بس الحقير فضل يستعطفني ويستغل مشاعري ويقولي هنتحر كنت فكرت اركب معاه علشان ميأذيش نفسو..والله اعلم كان ناويلي على ايه...بس برضو لقيتك قدامي..وحتى موضوع الحبوب انت كشفتو..مش لاقيه اي كلمه تعبر عن شكري ليك يا منتصر
منتصر ابتسم ومسك ايدها وحطها عليه وقال...احضنيني
سهيله قالت بدهشه ..ايه
ابتسم وقال..زي ما سمعتي مش عايزه تشكريني ومش لاقيه طريقه مناسبه..هيه دي الطريقه اللي تناسبني احضنيني قوي هموت على حضن منك
سهيله ابتسمت بكسوف وضمتو براحه وهو شدد من حضنو ليها وقال..جامد يابت ايه ده بتحضني عصفور خايفه على جناحو
سهيله ضحكت بخفه وضمتو اقوى شويه وهو باس راسها واخد نفس عميق وقال...ربنا يديم النعمه دي عليا مكتفي جدا ياربي...والف حمد ليك
سهيله ابتسمت بسعاده واستخبت في حضنو اكتر لحد ما نامو سوا
عند لؤي كان هو وفرحه رايحين الصيدليه بتاعته وكان طول الوقت بيفكر في الكلام اللي قاله اكمل واللي حصل لاسيا وفي كل المشاكل اللي بتحصل معاهم ومتضايق جدا
فرحه اتنهدت وقالت..... شوف انا عارفه ان ما يحقليش اتدخل ..لكن الكلام اللي قاله ابن عمك ده لو حقيقي ولو عمك كان يعرف فعلا انه ابنهم وسابه يتعذب بالطريقه دي بصراحه يبقى معاه حق يعمل كل اللي بيعمله ده وذياده كمان
لؤي اتنهد وقال.....احنا كلنا منعرفش حاجه غير من شهور لما ظهر وجيه البيت وقال انه ابن عمنا وكده ..ولما سألنا عمي اصر انو كذاب وبيتبلى علينا وان عمي مش بيخلف ورغم انو ورانا تحاليل عمي وتقاريره اللي بتثبت انو مش بيخلف بس مش عارف ليه كل ما اكمل بيتكلم بحس انه صادق جدا رغم كل اللي بيعمله مش بقدر اخد اي موقف تجاهه من الوجع اللي بشوفه في عيونه مش قادره اتخيل لو الكلام اللي بيقوله ده حقيقي ازاي يكون عندنا كل ده ومرتاحين كل الراحه دي ونسيبه يعيش بالطريقه دي .....بس كل ما بتكلم مع عمي يقول انه كذاب وانه زور التحليل كل حاجه بتحصل غلط وانا مش فاهم حاجه ولا عارف اصدق مين
فرحه ابتسمت وقالت بحماس.... طب انا عندي لك فكره انت تقدر تتاكد من كل ده
لؤي بصلو باستغرب وقال.... اتاكد ...ازاي
فرحه قالت .... بص يا سيدي انا هساعدك ...هندخل على اوضتو وناخد فرشة الشعر بتاعته... وانت دكتور صيدلي واكيد عندك اصحاب كتير في المعامل خليهم يعملوا التحليل من غير ما حد يعرف ومن نتيجته هنعرف اذا كان هو الكذاب وزور التحليل... ولا عمك شاكك فيه وخلاص
لؤي ابتسم بسعاده وقال..... ازاي الفكره دي ما جتش في دماغي...بس احنا هنقدر ندخل اوضته كده وناخد الفرشه ونطلع من غير ما يحس
فرحه قالت بابتسامه....سيبها عليا محسوبتك تخطف الكحل من العين
لؤي ضحك بخفه وقال... في دي معاكي حق وبتخطفي قلوب كمان ..ولو عليها الف حارس
فرحه ابتسمت بكسوف ونزلت عيونها وقالت بتوتر ....احم....اه صحيح حصلت كذا حاجه معانا ونسيت ابارك لك عمك قال انه هيخطب لك اخت الظابط مبروك
لؤي ضحك بخفه وقال ...والله الله يبارك فيكي بس انا رأيي تاجلي المباركه لحد ما ابقى فعلا استاهلها
فرحه قالت باستغراب.... قصدك ايه
لؤي بصلها بنظره جميله وقال ....قصدي ان انا مش هتجوز غير اللي تقدر تخطف القلب ها تخطفه واخده بالك انتي
فرحه كان قلبها حرفيا هيطير من السعاده هزت راسها بسرعه وقالت ....امم..واخده
لؤي اتنهد وقال.... بس ادعي ربنا يبعد عننا حمدي لاحسن لو فضل لازق لي كده لا هيبقى في جواز ولا تفكير فيه حتى
فرحه قالت بسرعه .....ليه مش يمكن اللي تخطف قلبك دي تكون انت كمان خطفتها ومعندهاش مشكله مع حمدي... ممكن تكون بتحبه اكتر منك كمان
لؤي بصلها بدهشه وسعاده وقال.... قولي والمصحف يا بت
فرحه ضحكت جامد ولسه هترد جاتلها مكالمه بصت للتليفون واتغيرت ملامحها لخوف شديد لما لقتو علي وبصت للؤي بتوتر
لؤي اتنهد وقال.... هو صح
هزت راسها بالموافقه وقالت ....هو
لؤي ابتسم وهو بيحاول يطمنها وقال.... ردي عليه ما تخافيش
فرحه ردت وقالت... نعم
جالها صوتو بيقول بغضب شديد .....ما بترديش ليه كل ده ..من امبارح برن عليكي بلاقيه مغلق الظابط كشفني واخذ مراته على مكان مش عارف اوصله.... لازم تعرفيلي عنوانهم ضروري
فرحه قالت باستغراب... كشفك... كشف ايه بالظبط انت بتقول ايه
عند اسيا كانت رايحه لعمها وهي معديه من جنب اوضتهم اكمل فتح الباب ومسك ايدها بسرعه وقال .....رايحه فين كفايه مشاكل لحد هنا ادخلي نامي الدكتور قال لازم ترتاحي اليومين دول مش كل حاجه عند
اسيا قالت بضيق....لا ما تقوليش انك خايف عليا مثلا
اكمل نفخ بخنقه وقال ..لا طبعا ....كل الحكايه مش عايز تجرالك حاجه تيجي في وشي
اسيا ضحكت بخفه وقالت..... لا وانت الصراحه بيهمك اوي....على العموم عمي عايزني هرد عليه واجي
اكمل قال باستغرب.... عايز منك ايه
اسيا بصتلو باستفهام وقالت...هو المفروض اجاوبك
اتنهد بضيق منها وقال... مش شرط ..مسيري هعرف يلا روحي لعمك يا حبيبه قلب عمك ...ومقدما لو طلبوا كان انه يتفاوض معاكي علشان اتراجع عن شغلي في الشركه مش هيحصل قوليلو ميتعبش نفسو على الفاضي
اسيا هزت راسها بيأس منه ولسه هتمشي قال بسرعه ...اسيا انتي بجد تعبانه.. بعيدا عن كل شيء كلميه وتعالي ارتاحي وبلاش عند ...ده مش موضوع تعندي معايا فيه
اسيا ابتسمت ابتسامه جميله وقربت منه وبصت لعيونه جامد وقالت ....حاسه فيك حاجه ناقصه
اكمل بصلها باستغراب
وهيه ركذت في عيونه اكتر و قالت بدلال ... قلبك حساه مش في مكانه يا فنان...انا من رايي تدور عليه هو لسه في خطواته الاولى يعني تقدر ترجعه مكانه ده احسن لك لمصلحتك يعني
اكمل بقى يبصلها جامد وتايهه في عيونها وحاسس بتوتر رهيب قدامها وهيه ضحكت بخفه ومشيت
اكمل اتنهد بخنقه و قفل الباب بغضب وهو بيلعن نفسه في كل مره بيتهاون معاها فيها ويخليها تاخد بالها لضعفه
عند سهيله ما كملتش نص ساعه وصحيت من النوم بتعب شديد في كل جسمها وحاسه بصداع شديد جدا وتنميل في كل جسمها بشكل شديد وبقت تتألم جدا حاولت تنام تاني بس مقدرتش بقت تفكر في كلام منتصر وانه معاه علبه الحبوب
قامت على اطراف اصابعها وبقت تفتش في حاجته على العلبه وهي بتقنع نفسها انها هتاخد حبايه واحده مش هتضرها في حاجه....من تأثير الالم اللي كانت حاسه بيه كانت مستعده تعمل اي حاجه بس تاخد الجرعه بتاعتها
وابتسمت بسعاده شديده لما لقت العلبه وسط هدومه بقت تفتحها وايديها بترتعش بس اتجمدت مكانها لما سمعت صوته بيقول..... سيبيها يا سهيله
عند اسيا دخلت عند عمها كان رايح جاي بغضب شديد واول ما شافها قال بلهفه .... اسيا كويس انك جيتي يا حبيبتي انا محتاج لك جدا
اسيا قالت باستغراب.... في ايه يا عمي خير
عصران قال بغضب ...مش خير ابدا يا بنتي الزفت اللي اسمه اكمل عايز يغرقنا كلنا بياخدنا للافلاس مضى على صفقه خسرانه بمليارات..و مش مكتفي بكده كمان بيتدخل في شغل المصنع وفي كل حاجه
بقلم....زهرة الربيع
اسيا اتنهدت وقالت ....طب ما تحاول تتكلم معاه يا عمي...هو صحيح مستفز وبايخ بس عرفوا اسبابك وريه التحاليل بتاعة عمي اللي بتثبت انه ما بيخلفش خليه يفهم حضرتك ليه متاكد انه مش ابن اخوك...خليه يعرف ان امه هيه اللي بتخدعه
عصران اتنهد وقال....مش هنستفيد حاجه يا بنتي ده ناوي على خراب... لكن انا لقيت فكره احسن من كده بكتير
اسيا قالت باستغراب...فكرة ايه
عصران طلع اوراق من الدرج بتاعه وقال ....هخليه يمضي على تنازل عن كل املاكه وجهزت كل الورق كمان
اسيا ضحكت بخفه وقالت.... وهو هيمضي لك على حاجه زي كده برده يا عمي
عصران مسك ايدها وابتسم وقال ....انتي هتخليه يمضي يا اسيا.... انا مش عارف خدتي بالك ولا لا بس الولد شكله غرقان فيكي كلنا ملاحظين كده... كلمه وضحكه منك وتشربيه كاسين كده هيمضي ومش هيعرف حتى بيمضي على ايه
اسيا اتسعت عنيها بزهول وقالت بصدمه... انت بتقول ايه ياعمي ... انت ازاي تطلب مني حاجه زي دي...وبعدين انت متخيل ان انا لو عملت كده مش هياخد باله ...ما هو عارف اني مش بطيقه
عصران قال بغضب شديد ....يا اسيا احنا ما قدامناش حل تاني يا بنتي انتي املي الوحيد
اسيا وقفت وقالت بحزم ....مش هقدر المره دي يا عمي ...سامحني.. انا عارفه انه مستفز وكتلة أذى ... بس هو كمان نفسيته مش احسن حاجه وعاش حياه صعبه جدا....مش ذنبو ان والدتو ضحكت عليه وبلتنا بيه... ما اقدرش ازيدها عليه بالطريقه دي واضحك عليه واخسره كل حاجه مش هعمل كده يا عمي
ولسه هتمشي قال بغضب شديد .....لو مش هتتصرفي انتي هتصرف انا ...وطلع سلاحه وحطه جنب ملف الورق وقال ....مش هخسر شقى عمري كله علشان واحد تافه زي ده ....يا يمضي يا يحصل ابوه
اسيا اتسعت عينيها بزهول شديد وصدمه حقيقيه وهي بتبص للسلاح جنب الورق وووو