رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الرابع 4 بقلم رشا منصور


 رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الرابع 4 بقلم رشا منصور


#الجزءالرابع 

#مغامراتي_مع_سفيان

سفيان…


فهمت من كلام خالتوا رشا ان في حاجه هى عاوزة تعملها من غير ما ماما تفهم طبعا وشاورت ل تاكسي وقالت له يلا ع حديقه الأزهر المكان هناك تحفه وحلو ممكن نتصور فيه بقالي كتير متصورتش 


وأول ما وصلنا هناك ومجرد وصولنا للبوابه قالت لنا أدخلوا انتوا وأنا هشتري حاجات للتسالي وجايه وغمزتني…


مسكت أيد ماما وقولت لها يلا أنا عاوز العب وأتصور وابعتي الصور ل بابا …


ودخلنا الحديقه وخليت ماما تصورني وطبعا أول ما بابا شاف الصور إتصل بينا وكان مبسوط إني رضيت أخرج والعب بعد ما كنت مش بخرج من غرفتي الا للمدرسة وبس.


وماما قالت له دى رشا السبب هى اللي اقنعته وكمان هدربه. وهقدم له في النادي أول إجازة المدرسة…


وفضلنا أكتر من ساعتين والدنيا بقت ليل وماما كل ما تتصل ع خالتوا رشا يديها هذا الرقم غير متاح الآن. .


وبقينا مش عارفين نعمل إيه خايفينe. تكون في حاجه حصلت ل خالتوا ومش عارفين لو خرجنا من الحديقه ندور عليها فين وفي نفس الوقت.


يمكن نخرج وهي ترجع الحديقه وتدور علينا وبعد فترة من التوتر لقينا خالتوا رشا واقفه قدامنا وبتنهج. . .







وقالت لنا فضلت أدور عليكم من بدري ولقيت عروسه وناس كتير افتكرتكم هناك يلا بينا الوقت اتأخر. يا خسارة. ملحقتش أتصور!!


ماما قالت لها كنتي اتصلتي بينا قالت لها الفون فصل. شحن أنارشامنصورمكنتش عامله حسابي ع الخروج علشان كدا مش شحنته…


وأول ما وصلنا البيت لقيت خالتوا رشا فتحت الفون وبتكلم منه قولت لها هو مش فاصل شحن ؟؟


قالت لا طبعا أنا اللي قفلته علشان معنديش مبرر للتاخير 


يلا أدخل غرفتك وقول الأذكار وامسح' سريرك ب إيدك او نفضوا قبل ما تنام عليه والصبح هحكيلك ع كل حاجه. 


رشا…..


ياااه ما صدقت وصلت البيت واخدت شاور سريع ودخلت تحت البطانيه أنا تعبت من كتر الجري وبالذات أنا بخا'ف من تعديه الطريق. والسيارات كانت ماشيه بسرعه. 


مش قادرة محتاجه أنام وغمضت عيني وأنا عارفه ان غرفتي مليانه بهم'. هما مراقبنيe. من قبل ما أخرج من البيت. 


علشان كدا عملت نفسي نسيت أجيب ازازة الميه واضعها جنبي ع الترابيزة وشغلت التليفزيون ع قناة القرآن ويصادف ان عليها سورة البقرة… 


وجيبت الازازة والكوبايه وعملت نفسي نايمه لحد ما حسيت ان مافيش حد في الغرفه قولت آيه الكرسي وخواتيم سورة البقرة ونمت وأنا مطمنة اني في حما'ية الرحمن.. 


وتاني يوم الصبح بعد ما صليت الفجر وابتديت اقرء ورد القرآن سمعت دق ع الباب استغربت...


 مين اللي صاحي بدري كدا ربنا يستر.. 


فتحت لقيت سفيان وبينهج كأنه بيجري وعرقان جدااا دخلته وعملت له ليمون علشان يهدئ حسيته. خا'يف من حاجه..


ولما سألته قالي يا خالتوا أنا مش عارف إذا كنت صاحي ولا نايم بس أنا كنت في مكان شبه كدا المسلسل بتاع حديث الصباح والمساء …


قولت له مش فاهمه قصدك أنك حلمت بالممثلين!! 


قالي لا أنا كنت هناك وفضلت ماشي بدور ع جدو محمد وفجأة شوفت زى عين راجل بيبصلي. من جوه حاجه شفافه وبعدها ظهر ليا أشكال مخيفة'. من الجنn وكانوا بيدوروا عليا وأنا فضلت اقرء قرآن كتير 


وبعدها فضلت أجري بأقصى. سرعة. لحد ما لقيت نفسي واقف ع حافة. أرض عاليه وتحتها بمسافة كبيرة بحر وهما شافوني وبيجروا في اتجاهي غمضت عيني وقولت أنا عاوز أرجع ل سريري ورميت نفسي. في البحر..


 وأول ما فتحت عيني لقيتني في غرفتي ع الأرض ومش قادر اخد نفسي. وشعري مبلول وهدومي عليها أعشاب البحر وسمكة صغيرة لسه بتلعب🐟


 


أنا غيرت هدومي وخبيتها تحت السرير وجيت لكي بسرعه انا مش فاهم إيه اللي حصل ده أنا خا'يف. يا خالتوا😔 ايه اللي حصلي ده ومين الراجل ده ..


قولت له دلوقتي بس فهمت كلمه شريف (شريفاج ) لما قال ان عندك قدرات. تانيه هعرفها بعدين ..


بص يا سفيان ربنا كرمك ب ميزات كتير ومن ضمنها أنك تقدر تروح لأي مكان مجرد ما تركز فيه بعقلك بتنام وتروح المكان المفروض ان روحك بتروح وجسدك. بيفضل في مكانه . ده بيطلق عليه أسم المستبصر.. 


لكن معاك واضح ان قدراتك. أعلي وأكبر وقدرت تروح هناك بجسدك. … 


ودى ميزة بس عيب في نفس الوقت لإن اللى كان بير'اقبكe ده أكيد الساحر. وطبعا عرف قدراتك' علشان كدا باعت. أعوانه. من أبناء إبليسs وراك علشان يحجزك'. عنده انت بالنسبة له صيده'. كبيرة أوى.


ولو كان ده حصل عمرك ما كنت هتعرف ترجع تاني أكيد هيخلي الجنnالمؤذي يسيطروا' عليك...


ولد لسه موصلش ل سن البلوغ وكمان زوهري. نوراني. ومستبصر. كمان ده انت هتكون قربان. ثمين يقدر من خلالك يطلب اللي هو عاوزه من الجنn.. 


قالي يعني هما هيخطفو'ني. ويمو'توني.. 😢 


قولت له لآ يا حبيبي أوعي تخا'ف بالعكس أنت معاك ربنا وقادر يحفظك.. 


انت لما قرأت القرآن في هاله بتكون حواليك بتعمي







 الجنnالمؤ'ذي عنك بيحس بوجودك لكن مش بيقدر يشوفك. ولو شافك مش بيقدر يلمسك'. لان الهاله اللي حواليك بتكون زى الصا'عق. الكهربائيe بالنسبة لهم…


لكن لما بطلت تقرأ القرآن وفضلت تجري وكمان بطلت تذكر الله شافوك. 


لكن مجرد ما  ركزت انك عاوز ترجع غرفتك. رجعت ع طول …. 


يعني بعد كدا لو حصل ده معاك أفضل اقرء قرآن وركز إنك ترجع غرفتك فاهم يا سفيان وقتها عمر ما إبليسlo نفسه ما يقدر ياذيك…. 


سكت شويه وقالي أنتي روحتى فين إمبارح أنا خو'فت يعملوا لكي حاجه وانتي معاكي الكتاب يعني أكيد مراقبينكe '. 


قولت له فعلا طول الوقت مكنتش لوحدى لحد ما أصحابنا ساعدوني….


 ودلوني ع المكان اللي محدش يقدر يدخلوا منهم.


قالولي أدخلي بالكتاب المسجد ولقيت ان أقرب مكان يبقي الحسين او الأزهر وطبعا لو روحنا هناك كانت مامتك هتستفسر. عن الكتاب وأحنا محدش المفروض يعرف اى حاجه والا يتأذي. فاهم يا سفيان..


ولقيت ان أسرع حاجه أدخل جامع الأزهر وما شاء الله كان مليان ناس بتصلي وناس بتقرا قرآن والمكان مريح جدا وقدرت أفتح الكتاب اللي ساعد في كتابته الجانn… 


وفهمت منه ان في ساحر. عمل معاهدة. مع لوسيفرlo أنه يحقق له طلباته. وكمان يجدد عمره مقابل ان يقدم له القرابين'. ..


الغريب. بقي ان السا'حر. عايش هناك من زمان وكل مرة بياخد حد من البشر. ويجدد في عمره وهو في مكانه من غير ما ينتقل ل عالمنا…


والسا'حر ده كل اللي عايش في العالم بتاعه بيستعين به علشان يتنقل عندنا ويزيد من عمره. وطبعا بياخد كل أموالهم. وبيوتهم واى حاجه بيملكوها. هناك…


ويعتبر شخص مهم جدا كأنه السلطان'. 


حتي السلطان'. نفسه بيعمل له حساب…. 


وبيبدءا السا'حر يوكل. خدامه". من الجانn. بالبحث عن الشبيه من البشر وبيتم خطفه'. وبيبدل بينهم يعني بالبلدي كدا  الانسي بيروح هناك واللي هناك بيجي هنا.. 


قالي يعني اللي شبه جدو محمد عاوز ياخد مكانه .. 


قولت له آة بس جدك محمد بيحاول يقاوم. وطبعا ريهامشيكان وشريفاج أكيد طول الفترة دى كانوا بيساعدوا….


المهم دلوقتي نحاول نعرف ازاى نحاrرب الجانn…


 هناك إحنا هنكون لوحدنا ولازم نفهم من باقي الكتب اى حاجه يمكن نلاقي حاجه تساعدنا ونفهم البوابه فين.. 


المهم يلا أنزل عند مامتك ولو لقيتها صاحيه قولها أنك طلعت تشوفني هروح النادي امتي علشان تروح معايا …


بس أنا قولتلك انهاردة اجازة واني هاخدك افرجك ع المكان بس بعد الظهر….


وفعلا نزل وأنا فضلت أفكر ازاى استغل'. قدرة سفيان ع التنقل من غير ما يصيبه'. اي ضررr….


هو طفل صعب. يتحكم. في قدراته.. وبعدين بقي 


كدا مافيش غير حل واحد 🙆😔 


يتبع..


بقلم       #رشامنصور


               الفصل الخامس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×