رواية غرام السلطان الفصل السادس 6 الجزء الثاني بقلم عادل عبدالله


 رواية غرام السلطان الفصل السادس 6 الجزء الثاني بقلم عادل عبدالله


#رواية_غرام_السلطان

#الجزء_الثاني

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة  ٦

يخرج نور ومنار من عيادة الطبيب يملأ الحزن وجهه !!!

يركبا سيارتهما فتقول له منار : انت زعلان ليه بالشكل ده ؟!! ده كل شيئ بأمر الله يا حبيبي ، والدكتور قالك ان فيه أمل .

يظل نور صامتا شارد الذهن وهو يقود سيارته !!!

منار : انا عن نفسي مش مستعجلة علي الخلفة دلوقتي ، وحتي لو مخلفناش خالص مش مهم ، مش كل حاجة في الحياة الاولاد .

للكاتب عادل عبد الله

نور : انتي بتضحكي علي نفسك ولا بتضحكي عليا ؟ مفيش واحدة مش نفسها تكون ام !!

منار : لأ مش بضحك عليا ولا علي نفسي ، وفعلا كل واحدة نفسها تكون أم لكن افرض ربنا مش اراد هنعمل ايه ؟ لازم نرضي ونصبر .

نور : خلاص يا منار اقفلي علي الموضوع ده .

منار : مش هسكت الا لما احس انك متقبل الوضع بشكل عادي .

نور : انا هعمل اي حاجة علشان اخلف ، ولو حتي اسافر بره .

منار : متكبرش المواضيع كده يا نور ، احنا نمشي علي العلاج الاول وبعدين نشوف النتيجة ايه .


في فيلا سلطان 

بمجرد دخول نور ومنار تلاحظ شهد الحزن عليهم فتسألهم بشغف : عملتوا ايه يا ولاد ؟؟ نتيجة التحاليل ظهرت ؟

تنظر لها منار في صمت بينما يقول نور " والدموع في عينيه " : انا اللي مبخلفش يا ماما .

نهضت شهد من مكانها وتهرول اليه وتحت.ضنه قائلة : يا حبيبي يا ابني متقولش كده ، ان شاء الله هتخلف .

سلطان : فيه ايه يا نور ؟ بتقول كده ليه ؟ 

نور : الدكتور اللي قالي كده .

سلطان : لو ربنا اراد تخلف يبقي اكيد هتخلف ، ما انت عارف يا نور ان انا ومامتك قعدنا مش بنخلف اكتر من ١٦ سنة وبعدها خلفناك ، كله بأمر الله يا ابني .

شهد وجهها يمتلأ بالدموع : متخافش يا حبيبي ، ان شاء الله هتخلف بدل الولد عشرة .

سلطان : ومتنساش ان مراتك دكتورة واكيد هتقدر تساعدك .

منار : اكيد يا عمي ، انا قولتله اننا هنمشي علي العلاج اللي كتبه الدكتور ، وممكن كمان نروح لأكبر دكتور امراض عقم في البلد ، انا معارفي في المجال الطبي كتير جدا .

شهد : خلاص بقي يا نور ، مش عايزة اشوف دموعك دي تاني .

نور : حاضر .







بعد ساعة

في غرفة سلطان 

تصعد شهد لتفاجئ بسلطان يجلس حزين وبمجرد دخولها يمسح سلطان دموعه سريعا ويحاول اخفائها !!!

جميلة : انت بتبكي يا سلطان ؟؟

سلطان " بابتسامة مصطنعة " : لا ابدا ده عيني تقريبا دخلها حاجة .

شهد " بدموع " : لأ انت كنت بتبكي يا سلطان .

تنساب الدموع من عينيه : لازم ابكي !!! ابني الوحيد لما مش هيخلف علرفة ده معناه ايه ؟؟ معني ان اسم سلطان ابو المجد هينتهي بعد مو.تي وبعده !!! كان نفسي نور يخلف عيال كتير ويكونوا كلهم صبيان وشجرة عيلتنا تكبر ، لكن ..... الحمد لله علي كل حال .

شهد : معلش يا سلطان ، انا .....ثم تبكي بحرارة !!!

سلطان : خلاص يا شهد ارجوكي ، انا اعصابي مش متحملة .

شهد : الظاهر اني مكتوب عليا كل ما افرح لازم فرحتي تكون ناقصة ومكسورة !!!

سلطان : شهد ، بلاش نستسلم لمشاعر اليأس دي خصوصا قدام ابنك ومراته .

شهد : انا خايفة منار تكسر قلبه وتطلب منه الطلاق ، ساعتها ممكن نور ينهار !!!


في منزل جميلة

غرام في استضافة جميلة لمراعاتها في بداية ايام الحمل .....

تجلس جميلة وغرام وتبدو علي جميلة السعادة .

غرام : ما شاء الله انا شايفاكي النهاردة فرحانه ووشك منور ، بارب دايما يا ماما .

جميلة : طبعا فرحانة علشان انتي موجودة ومالية عليا البيت يا حبيبتي .

غرام : ربنا يخليكي ليا يا ماما .

جميلة : ويخليكي ليا يا قلب ماما ، قوليلي باباكي عرف انك حامل .

غرام : ايوه يا ماما اتصلت به وبلغته .

جميلة : اكيد فرح قوي .

غرام : ايوه ده كان واضح من صوته انه فرحان قوي .

جميلة : والحرباية ام جوزك عرفت ؟

غرام : ايوه عرفت ، باسل بلغها بالتليفون .

جميلة : وهي كلمتك وباركتلك ؟

غرام : لا الحمد لله ابنها بس اللي كلمها ، انا مش عايزة اشوفها ولا اسمع صوتها .

جميلة : ليه ؟ هي عملتلك حاجة ؟؟؟

غرام : بتتكلم معايا بطريقة مستفزة !!!

جميلة : اوعي تسكتلها ، لو ضايقتك في اي وقت قولي لابوكي ، ولو حسيتي انه معملش حاجة قوليلي وانا اتصرف معها واطلع عليها القديم والجديد .

فجأة يعلو صوت رنة هاتف جميلة ، تنظر جميلة في هاتفها فتجد فارس هو من يتصل بها فترتبك قليلا !!!!

تتعجب غرام وتسألها : مين يا ماما اللي بيتصل ؟!

جميلة : ده واحد كان بيكلمني علي معرض جديد اشترك فيه .

غرام : وحضرتك مش رديتي عليه ليه ؟!!!

يزيد ارتباك جميلة : انا لسه مش قررت اذا كنت اشترك في المعرض ولا لأ ، المهم خلينا في المهم لو شيماء ضايقتك اوعي تخبي علي ابوكي وعليا .

غرام : حاضر يا ماما .

جميلة : ياريت تقولي لباباكي يبعت ورقة الطلاق الرسمي ، انا طلبتها كتير وهو بيماطل ، لو هيستمر في المماطلة بالشكل ده هتضطر ارفع قضية خلع .

غرام : يعني خلاص مفيش اي فرصة انك تفكري ترجعي له تاني ؟

جميلة : لا يا غرام ، مش هفكر ارجع له تاني .

غرام : حاضر يا ماما هكلمه ، وبلاش ارجوكي موضوع قضية الخلع .

جميلة : لو اضطريت هيكون ده الحل الاخير بالنسبالي .

جميلة : انا هسيبك واروح انام يلا تصبحي علي خير يا قلب ماما .

غرام : وانتي من اهله يا حبيبتي .


تدخل جميلة غرفتها وتستلقي علي فراشها وتمسك بهاتفها وتتصل به ...

جميلة :انت اتصلت بيا في وقت مش مناسب خالص .

فارس : انا اسف ، ليه ايه اللي حصل ؟

جميلة : كنت بتكلم مع بنتي ولما انت اتصلت مكنتش عارفة اعمل ايه .

فارس : اسف يا جميلة مكنتش اعرف ان بنتك عندك .

جميلة " تبتسم " : ماشي خلاص مفيش مشكلة ، المهم كنت عايز ايه ؟

فارس : وحشتيني كنت عايز اسمع صوتك .

جميلة " تبتسم " : ما انا قولتلك بطل الكلام ده احنا مش صغيرين .

فارس " يضحك " : لكن انا شايفة لسه صغيرة .

جميلة " تضحك " : واضح ان نظرك ضعيف قوي .

فارس " يضحك " : يعني كلمة وحشتيني مش عجباكي ؟

جميلة : اممم ، المهم انا بنتي قاعدة عندي يومين بلاش اتصالات بقي .

فارس : لأ طبعا مقدرش .

جميلة : ليه ان شاء الله ؟ انت كل ده مش زهقت من الكلام معايا ؟؟ من ساعة ما وافقت اننا نكون اصدقاء وانت بتكلمني كل يوم مرتين او تلاتة !!

فارس : و لولا خايف تزهقي مني كنت كلمتك طول النهار والليل .

جميلة : طيب كفاية كده علشان البنت لسه صاحية في الاوضة التانية .

فارس : هتقفلي بدري كده ؟!!!

جميلة : ما انا بقولك البنت لسه صاحية .

فارس : لما تحسي انها نامت اتصلي عليا .

جميلة : بطل شغل المراهقة ده وروح نام يا فارس .

فارس " يبتسم " : هتوحشيني قوي .

جميلة " تبتسم " : و......







وفجأة ينفتح باب غرفتها وتدخل غرام فترتبك جميلة : طيب سلام سلام .

تتعجب غرام وتسألها : كنتي بتكلمي مين يا ماما ؟

جميلة : ازاي تدخلي فجأة كده بدون استأذان ؟!!

غرام : اسفة يا ماما ، بعد اذنك جاوبيني مين اللي كان بيكلمك في التليفون ؟

جميلة : وانتي مالك ؟ انتي هتحاسبيني ولا ايه يا غرام ؟!!!

غرام : مش قصدي يا ماما ، لكن انتي طول عمرك مش بتخبي عني حاجة .

جميلة : علشان طول عمري بعتبرك اختي وصحبتي .

غرام : وبما اني اختك وصحبتك علشان كده بسألك .

جميلة : ده صديق .

غرام : صديق !!! اول مرة اعرف انك ليكي صديق راجل بتكلميه وبيكلمك !!

جميلة : غرام ، قبل جوازك انتي كنتي مالية عليا حياتي مكنتش احتاج لاصدقاء غيرك ، انما دلوقتي انا حياتي فاضية .

غرام : ممكن اعرف مين الصديق ده ؟

جميلة : ده من باب الفضول ولا عايزة تحاسبيني يا غرام ؟؟

غرام : لأ علشان احنا اصحاب يا ماما .

جميلة : ده الفنان فارس المصري .

غرام : فارس المصري الفنان المعروف ؟؟

جميلة : ايوه .

غرام : وممكن تقوليلي الصداقة بينكم من امتي ولأي درجة ؟؟

جميلة : وبردو السؤال ده علشان انا وانتي اصحاب ؟!

غرام : ايوه .

جميلة : اصدقاء من بعد جوازك باسبوعين .

غرام : كلميني بصراحة يا ماما ، اللي بينك وبينه صداقة بس ولا فيه مشاعر ؟

جميلة : هتفرق بالنسبالك ؟

#ألف_قصة_و_قصة #للكاتب_عادل_عبد_الله

غرام : علشان افهم بس .

جميلة : عايزة تفهمي ايه يا غرام ؟

غرام : عايزة افهم طلبك للطلاق الرسمي من بابا له علاقة بالاستاذ فارس ولا لأ ؟؟

جميلة : طيب كفاية استجواب بقي يا غرام علشان بجد كده ازعل منك !!!!

غرام : انا اسفة يا ماما .

جميلة : طيب روحي اوضتك ، واوعي تكرري انك تفتحي الباب بالشكل ده تاني .

تنصرف غرام وهي لأول مرة تشعر بمزيج من المشاعر المختلفة تجاه والدتها !!!!!

           

         الفصل السابع الجزء الثاني من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×