رواية غرام السلطان الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم عادل عبدالله
#رواية_غرام_السلطان
#للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة ٣١
جميلة : يعني بتحبيه يا غرام !! وانا موافقة تتجوزي باسل لكن بشرط .
غرام : بجد يا ماما ؟؟ شرط ايه ؟؟
جميلة : شرطي الوحيد ان شيماء تيجي لحد هنا وتطلبك مني !!!
غرام : وهتقوليلها ايه يا ماما ؟ اكيد لازم ترفضي وتطرديها من البيت علشان تاخدي حقك وتردي لها اللي عملته معاكي زمان .
جميلة : لا يا حبيبتي انا لو طردتها ورفضت هكون بهد سعادتك بأيديا ، وانا مستحيل اعمل كده ، انا هوافق تتجوزي ابنها مادام بتحبيه .
غرام : اهم حاجة يا ماما ان دي فرصتك تاخدي حقك منها .
جميلة : هاخد حقي منها باسلوبي وطريقتي انا .
في المساء
تجلس غرام علي فراشها وتمرر اصابعها بين خصلات شعرها في سعادة ثم تجد اتصال من باسل ...
باسل : مساء الخير يا قلبي وحشتيني .
تضحك غرام : قولتلك أجل الكلام ده دلوقتي ، بلاش قلبي ووحشتيني والكلام الحلو ده .
باسل : انتي بنفسك بتقولي انه كلام حلو اهو ، عايزة تأجليه ليه ؟!!
غرام : نأجله للوقت المناسب .
باسل : أمتي بقي ؟!!! حاضر يا قلبي نأجله .
غرام : عندي خبر حلو هيفرحك قوي .
باسل : يارب يكون اللي في بالي .
غرام : ايه اللي في بالك ؟
باسل : انك تقولي ان مامتك وافقت علي جوازنا .
غرام : فعلا ماما وافقت علي جوازنا يا باسل لكن بشرط .
للكاتب عادل عبد الله
باسل : اي شرط مش مهم ، انا موافق من قبل ما اعرفه .
غرام : المهم ان مامتك توافق علي الشرط ده .
باسل : ماما !!
غرام : ايوه ، ماما شرطها الوحيد ان مامتك تروح تطلبني منها .
باسل : ماما ؟!! طيب انا ممكن اقول لبابا ، ليه ماما تحديدا ؟
غرام : هو ده شرطها الوحيد .
باسل : اوعي تكون مامتك عايزة تنتقم من ماما وترد اللي عملته معها زمان وترفض جوازنا !!!
غرام : ماما قالتلي انها هتوافق .
باسل : يعني لازم ماما تحديدا تروحلها ؟؟
غرام : ايوه يا باسل ، هو ده شرط ماما الوحيد ، بعدها هتوافق علطول .
باسل " بحزن " : حاضر يا غرام .
انتهت المكالمة بينهما بينما يشعر باسل بحزن شديد !!
فوالدته لم توافق علي زواجه من غرام منذ البداية ، فماذا لو علمت بشرط امها الذي يبدو انه وسيلة للانتقام منها !!! بالتأكيد سترفض .
وبدأت تدور افكاره في دوائر سوداوية مغلقة مما اصابه بالاحباط الشديد .
مرت الايام وجلس باسل في المنزل وحيدا لا يريد الذهاب للعمل او التعامل والحديث مع الناس مما اصابه بأكتئاب حاد !!!
بعد ايام .....
يذهب سلطان الي الشركة ويبدأ في مراجعة عمليات الشركة الاخيرة اثناء مرضه وغيابه عنها ، ويعلم ان الشركة قد حققت نجاحات وارباح جيدة في الفترة الاخيرة فيطمئن ان نور يسير في عمله علي الدرب الصحيح .
بعد ايام
صباحا في النادي
تجلس شهد مع سلطان يستمتعان بشمس الشتاء الدافئة بين الاشجار والزهور الرائعة ، وفجأة تجد شهد اتصالا من اختها !!!
شهد : صباح الخير يا شيمو .
شيماء : صباح النور يا شهد تعالي ألحقيني بسرعة .
شهد : فيه ايه ؟ مالك ؟
شيماء : باسل ابني .
شهد : ماله باسل ؟؟
شيماء : تعبان قوي يا شيماء ، انا عنده في شقته دلوقتي ، لو شوفتيه مش هتعرفيه !! تعالي بسرعة انا مش عارفة اعمل ايه !!!
شهد : انا هجيلك حالا انا وسلطان .
بعد قليل
شهد وسلطان في شقة باسل يفاجئوا بمظهره الغريب !!!
تبدو علي ملامحه علامات الحزن والذهول ، صامت تماما ، ينظر لمن حوله وكأنه لا يعرفهم !!!
شيماء تجلس باكية يسألها سلطان : ايه اللي حصل ؟؟
شيماء : معرفش انا جيت اطمن عليه واكلمه علشان يرجع البيت اتفاجئت به بالمنظر ده وبكلمه مش بيرد عليا !!!
شهد : مالك يا باسل فيه ايه ؟
باسل لا ينظر اليها موجها نظره في الاتجاه المعاكس و لا يرد عليها وكأنه لا يسمعها !!
شهد : طيب قولي ايه اللي مزعلك ، انا خالتك شهد اللي طول عمرك بتحبها ، قولي يا حبيبي مالك ولو عندك اي مشكلة هنساعدك فيها ونحلها .
يتجاهلها باسل تماما وكأنه لا يسمعها !!!
سلطان : مالك يا باسل ؟؟ انت لما كنت عندي في المستشفي كنت مليان امل وتفاؤل ايه اللي غيرك فجأة كده ؟!!!
يتجاهله ايضا ولا ينظر اليه !!!
سلطان : مين اللي زعلك يا باسل ؟؟ انت كنت قولتلي انك عايز تتجوز غرام وكنت فرحان !!! هي غرام رفضت تتجوزك علشان كده زعلان ؟؟
ينظر اليه باسل والحزن يملأ عينيه !!!
يضحك سلطان ثم يقول : خلاص يا جماعة انا وباسل هندخل نتكلم جوه كلام رجالة .
يمسك سلطان بيد باسل ويدخلون غرفته ثم يقول له : اقعد يا باسل ، انا وانت لوحدنا اهو لو مكسوف تتكلم قدام مامتك وخالتك ، قولي بقي زعلان ليه ؟؟ اتخانقت انت وغرام ؟؟
باسل : لأ .
سلطان " مبتسما " : يا واد اتكلم انا اب متحضر وعارف انكم بتحبوا بعض وبتتكلموا ، قولي لو اتخانقتوا انا ممكن اصالحكم .
باسل : لأ يا اونكل .
سلطان : طيب قولي ايه اللي مزعلك بالشكل ده وانا اوعدك اني اقف جنبك واساعدك مهما كانت المشكلة اللي بتمر بيها .
باسل : طنط جميلة .
سلطان : مالها جميلة ؟!! رفضت ؟!!
باسل : مش بشكل صريح .
سلطان : يعني ايه ؟ مش فاهم !!
باسل : طنط جميلة وافقت لكن بشرط ان ماما تروحلها وتطلب غرام منها .
سلطان : ااااه فهمت .
باسل : فهمت ايه يا اونكل ؟؟
سلطان : وشيماء طبعا رفضت ؟
باسل : ماما رافضة جوازنا من الاساس ، يعني اكيد هترفض بعد الشرط ده !!!
سلطان : طيب خلاص سيب الموضوع ده عليا وانا هقنعها .
باسل : بجد ؟؟؟
سلطان : عمك سلطان قالك حاجة قبل كده ومش نفذها ؟؟
باسل : لأ .
سلطان : خلاص ، عايزك تدخل تاخد حمام وتسرح شعرك وتروق نفسك وانسي الموضوع ده خالص واعتبره منتهي .
باسل : انا عايز اسمع ماما وهي بتقول انها موافقة .
سلطان : حاضر يا جوز بنتي ، تعالي نخرج وشوف انا هعمل ايه .
يخرج سلطان مبتسما وفي يده باسل ويقول لشيماء : اهو يا ستي خلاص المشكلة خلصت .
شيماء : مشكلة ايه ؟ ولما انت يا باسل عندك مشكلة ليه مش بتقولي ؟!!
سلطان : لأن انتي يا شيماء سبب المشكلة دي .
شيماء : انا ؟؟!! انا عملت ايه ؟؟
سلطان : مش عايزة تجوزيه البنت اللي بيحبها ليه ؟؟
شيماء " بارتباك " : اناااا.. انااا....
سلطان : استني يا شيماء ، ابنك عايز عايز يتجوز بنتي وانا بالنسبالي موافق ، انتي مش عايزانا نكون نسايب ؟؟؟ ولا بنتي مش عجباكي ؟؟
شيماء : ده شرف ليا .
سلطان : يعني موافقة ؟؟
تنظر شيماء لشهد في حيرة !!
تشير لها شهد بالقبول ، ثم تقول : البنت ممتازة يا شيماء وكلنا موافقين ومش هنلاقي عروسة احسن منها لباسل .
شيماء : موافقة يا جوز اختي ، موافقة يا باسل ، مبسوط كده ؟؟
باسل " يبتسم " : ربنا يخليكي ليا يا ماما .
سلطان : ناقص بقي حاجة بسيطة يا شيماء .
شيماء : ايه تاني ؟ ما انا وافقت اهو علشان متزعلوش .
سلطان : تروحي تطلبي ايد غرام من جميلة .
شيماء : انت بتهزر يا سلطان ؟!! انا اروح لجميلة ؟!!!!
سلطان : وفيها ايه ؟ انتي هتروحي تطلبي ايد بنتها لابنك ، مش هتعملي حاجة غلط !!!
شيماء : لأ يا سلطان انا مش هروحلها .
سلطان : واذا قولتلك ده طلب مني انا هتكسفيني ؟؟
شيماء : انا مقدرش اكسفك لكن ..
سلطان : من غير لكن ، انتي مش عايزة تفرحي ابنك ؟!
شيماء : اكيد عايزة افرحه وعلشان كده وافقت ، وطلبت اخطب البنت منك ، وانت ابوها يبقي لزمتها ايه اطلبها من امها ؟؟!!
سلطان : صحيح غرام بنتي لكن امها هي اللي ربتها وتعبت عليها وهي الاحق انك تخطبي البنت منها ، هو ده الحق .
شيماء : لا يا جوز اختي انا طلبتها منك ووو....
شهد : مفيهاش حاجة يا شيماء لما تروحي تطلبي البنت من امها .
شيماء : عايزاني اروح لخدامتك لحد عندها واتحايل عليها توافق تجوز بنتها لابني ؟!!!
شهد : شغلها مش عيب ابدا ولا حرام وبعدين اللي يهمنا البنت نفسها ، وبصراحة غرام مفيش زيها انا اتمني اجوز ابني لبنت زيها .
شيماء : لا يا شهد .
باسل : خلاص مش عايز منك حاجة ، انا مش هتجوز خالص وهفضل قاعد كده لحد لما اموت .
شيماء : بعيد الشر عنك يا حبيبي ، ده انت اللي باقي لي دلوقتي .
سلطان : يبقي تريحي ابنك وتروحي تخطبي البنت من امها .
شيماء : ولو قابلتني وحش وطردتني زي ما انا طردتها زمان ، يبقي العمل ايه ؟
سلطان : جميلة مش هتعمل كده .
شيماء : مين قالك !! انا عارفة ، هي اكيد عايزة تنتقم مني .
سلطان : انا الضامن ليكي انها مش هتعمل كده .
شيماء : طيب سيبوني افكر .
شهد : مفيش تفكير يا شيماء ، وافقي علشان ابنك اللي ملكيش غيره ، لو عايزاني اروح معاك معنديش مانع .
شيماء : ماشي خلاص انا موافقة .
سلطان : لأ يا شهد ، بلاش انتي تروحي .
شيماء : ليه ؟ ليه مش عايز اختي تروح معايا ؟!!
سلطان : شهد مراتي وجميلة كانت مراتي والموقف هيكون حساس .
شيماء : وانا كمان موقفي حساس .
سلطان : شيماء ، انا قولتلك روحي لجميلة وانا الضامن انها مش هتقابلك وحش .
شيماء : طيب انا هروحلها .
باسل " يبتسم ويجري اليها وبحتضنها " : ربنا يخلبكي ليا يا ماما .
شيماء : وبخليك ليا يا حبيبي ، انا هروح لجميلة علشان خاطرك ، علشان تعرف اني مقدرش اشوفك حزين واسكت و ممكن اعمل اي حاجة علشان اسعدك .
باسل : انا هتصل بغرام دلوقتي واقولها انك هتروحي تزوري مامتها بكره .
شيماء : لأ استني انااا....
شهد : روح يا باسل كلمها وقولها ان مامتك هتروح لمامتها بكره .
شيماء : وهترجع معايا يا باسل علي الببت ؟
باسل : ايوه هقوم البس حالا .
نزلت شهد مع سلطان وتبدو علي ملامحها بعض علامات التوتر !!!
سلطان : مالك يا شهد ؟؟ شكلك متضايق من حاجة !!!
شهد : انت شوفت جميلة ؟؟
سلطان " بارتباك " : لأ ، هشوفها ازاي !! ما انتي معايا من يوم ما عرفت ان غرام بنتي ، هشوفها ازاي ؟
شهد : اومال انت ليه ضامن لشيماء انها هتقابلها كويس ؟!!!
سلطان : لأني عارف جميلة كويس ، واللي يخليها تضحي بعمرها علشان بنتها مستحيل تقابل شيماء وحش لأنها كده عارفة انها هتكسر قلب بنتها .
شهد : سلطان .
سلطان : نعم يا حبيبتي .
شهد : انت بتاعي انا لوحدي ، لو عرفت انك قابلتها او كلمتها بدون ما اعرف هيكون اخر يوم ما بينا !!!
سلطان : حاضر يا حبيبتي ، المهم دلوقتي انا هوصلك الفيلا واروح مشوار صغير .
شهد : هتروح فين ؟
سلطان " يبتسم " : مش هينفع اقولك .
شهد " بعصبية " : انت بتستفزني ؟؟
سلطان " يبتسم " : لا يا قلبي مش بستفزك ، لما ارجع هتعرفي .
وصلت شهد الي الفيلا بينما غادرها سلطان بسيارته التي سار بها الي ان وصل الي منزل جميلة !!!!
فتحت جميلة باب شقتها لتجد سلطان يقف امامها !!!
تفاجئ جميلة وترتبك ثم تقول : اهلا وسهلا اتفضل .
يدخل سلطان ويقول لها : ازيك يا جميلة عاملة ايه ؟
جميلة : الحمد لله ، حمدلله علي سلامتك .
سلطان : الله يسلمك .
جميلة : انت عرفت عنوان البيت ازاي ؟
#للكاتب_عادل_عبد_الله
سلطان : عرفت يا جميلة ، لكن يا خسارة اتأخرت كتير قوي .
جميلة " بارتباك " : حضرتك تشرب ايه ؟
سلطان : لأ ، مش عايز اشرب حاجة ، انا جاي اطلب منك ٣ طلبات والتلاتة اهم من بعض .
جميلة : تطلب !!! انت طلباتك اوامر يا سلطان بيه .
سلطان : اول طلب يا جميلة ياريت تقابلي شيماء كويس لما تيجي تطلب منك ايد غرام .
جميلة : وهي وافقت تيجي لحد عندي ؟
سلطان : ايوه وافقت لكن الاهم دلوقتي من موافقتها انك تسامحي وتغفري اللي عملته فيكي زمان مش علشانها ولا علشاني ، علشان خاطر بنتك .