رواية عهد بحب كاذب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم مريم احمد
27
اتكلمت مروة بغضب و هي بتقوله
مروة... يعنييي اييية رايح تتقدملهااا و ازااي متعرفنيش قبل م تتفق مع ابوها
ابتسمت رقية بسخرية و قالتلها
رقية...لا م خلاص بقى كل واحد فيهم نسي امه و انه المفروض يعرفها
كملت بعصبية و هي بتقول
رقية...خلااااص اعتبرووونا موووتنااا
اتكلمت سارة و هي خايفة انها تخسر امها بالرغم من ان امها مش بتكلمهم اصلا
سارة...متقوليش. كدا
اتكلم فاروق اخيرا و هو بيقول
فاروق...مش عايز صوت كملوا فطاركوا و بعد الفطار نتكلم
رقية...عن اذنكوا
و قامت و سابتهم و مروة وجهت كلامها لمحمد و قالت
مروة...هي كلمة واحدة يا محمد حالا تتصل بأبوها و تلغي معاه الاتفاق
ض
اضايق محمد جدا و قالها
محمد...و انا استحالة اصغر نفسي و ارجع ف كلمتي
ردت عليه مروة بغضب و هي بتقوله
مروة...و انا مش هروح معاك ابقى روح لوحدك و اتفق لوحدك و انسى امك دي خااالص
قالت كلامها قامت طلعت اوضتها و يوسف بص لمحمد من ردة فعل رقية و مروة و ندى بصت لسارة بحزن على عهد و داليا
اتكلم فاروق و هو بيقولهم
فاروق...دا قراركوا و انا مربتش احفادي انهم يرجعوا ف قرار هما قرروه و انا هاجي معاكم
ابتسمتله ندى و محمد تليفونه رن و كان اللوا
محمد...عن اذنكوا هرد على التليفون
و قام و سابهم
اتكلمت سارة و هي بتقول ليوسف
سارة...هتعمل اية زي م توقعت ان ماما احتمال متروحش معاك بكرة
يوسف...في ايه يا سارة ،هي من امتى ماما بتيجي معانا ف اي حتة ولا تعرف عننا حاجة اصلا
هزت سارة دماغها و فاروق قال ليوسف
فاروق...تعالى يا يوسف على المكتب عايز اتكلم معاك شوية
هز يوسف دماغه و طلعوا هما الاتنين و ندى قامت راحت للكرسي اللي جمب سارة و قالتلها
ندى...زعلت اوي
هزت سارة دماغها و قالتلها
سارة...ايوا
...سبحانك اللهم و بحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك و اتوب اليك
في بيت صادق
كانت عهد قاعدة ف الصالة و امها قاعدة بتقطف ملوخية على السفرة
اتكلمت هالة و هي بتقولها
هالة...تعالي ساعديني بدل م انتي مبتعمليش حاجة طيب
قامت عهد و راحتلها خدت عود ملوخية و هالة اتكلمت معاها و هي بتقولها
هالة...جهزتي الفستان بتاع بكرة ؟
هزت عهد دماغها بنفي و هالة قالتلها بضيق
هالة...لية يا عهد
سابت عهد الملوخية و كانت هتقوم، اتكلمت هالة و هي بتقولها
هالة...رايحة فين و سايباني
عهد...هروح اشوف فستان !!
هزت هالة دماغها بنفي و قالتلها
هالة...ساعديني الاول عشان الحق اخلص الغدى قبل م ابوكي و داليا يرجعوا
خدت عهد الملوخية تاني و بدأت تقطعها
هالة...اخوكي جاي بكرة بإذن الله
هزت عهد دماغها بمعنى ماشي و قالتلها
عهد...شكرا
استغربت هالة و قالتلها
هالة...لية ؟
ابتسمت عهد و قالت
عهد...على اللي بتعملوه عشاني..شكرا ليكوا كلكوا
ابتسمت هالة و قالتلها
هالة...لو تعرفي كلنا بنحبك قد ايه و بنتمنالك الخير يا عهد مش هتزعلي مننا كدا
اتكلمت عهد بحزن و هي بتقولها
عهد...انـ انا بس خايفة انـ انه يكون بيضحك بمشاعري و يخليني احبه و بعدين يسيبني
استغربت هالة من اللي عهد بتقوله بس سؤال عهد فاجئها جدا
عهد...ايه اللي يخلي واحد يحب واحدة هو كان بيكرهها يا ماما و كل م يشوفها يهينها ؟!
مدتش فرصة لأمها انها ترد عليها و كملت كلامها و هي بتقول
عهد...و بعدين دا دا اصلا بني ادم تفكيره سطحي جدا ازاي يعني شخص يكرهه شخص تاني لمجرد ان مستواه المادي اقل شوية عنه او حتى مش شوية اقل كتير ايه التخلف و التفكير المحدود دا بجد !
سكتت هالة بحزن و هي شايفة كمية الصراعات اللي بتدور ف دماغ بنتها من وقت م عرفت يوسف مكنتش عارفة تعملها ايه غير انها قالتلها
هالة...بصي يا عهد يا حبيبتي
بصتلها عهد و هي مستنية تسمع اي كلمة تدل ان امها هتلغي الموضوغ كله...بس كلام امها خيب املها
هالة...اولا الحب و ندبضات القلب مش بإيدينا ممكن يكون من الاول مكنش بيكرهك يعني و انتي تعرفي سارة بقالك يجي سنة و اكتر كمان و انا عرفناهم و هما كمان عرفوكي و انتي تبارك الله محترمة و متربية و مؤدبة و دا كفيل جدا يخليه يفكر انه يخطبك
كانت عهد هتتكلم بس هالة منعتها لما قالتلها
هالة...اسمعيني بس للأخر
هزت عهد دماغها بمعنى حاضر و هالة كملت كلامها و قالتلها
هالة...تاني حاجة بقى ف انا قولتلك اننا مش هنضايقك بس انتي اديله فرصة و لو حسيتي انك مضايقة قولي عادي بس تكوني اديتي نفسك و ليه فرصة و انتي وافقتي صح
هزت عهد دماغها بمعنى ايوا و هالة ابتسمت و قالتلها
هالة...خلاص يا قلب امك زعلانة لية
سكتت عهد و هالة قالتلها بتحذير
هالة...بس اوعي يا عهد تفكري ان يحصل اي مشكلة عشان تفركشي الخطوبة و خلاص ... عشان يمكن هو بيحبك فعلا و وقتها هتكوني عايشة ف مستوى مادي كويس و حياتك مستقرة و انتي اللي تخربي الموضوع وحد غيره يجي يتقدملك و تعيشي ف مستوى مادي مش كويس كدا و وقتها يبقى انتي السبب
بصتلها عهد و هي مصدومة من ان امها عرفت انها قررت تعمل اي خناقة و خلاص عشان الموضوع يتفركش
ابتسمت هالة و قالتلها
هالة...يلا قومي شوفي كدا فستان حلو
بصت عهد للملوخية و قالتلها
عهد...هساعدك!
هزت هالة دماغها برفض و قالتلها
هالة...لأ سبيلي انا الملوخية و انتي قومي يلا
باست عهد ايد امها و هالة سحبت ايدها بسرعة و هي بتقولها
هالة...يا بت ايدي كلها طينة من الملوخية
ابتسمتلها عهد و قالتلها
عهد...و اية يعني مش ايد امي دي ولا الملوخية غيرتها؟
ضحكت هالة بحب على كلام بنتها و دعيتلها و عهد باست ايدها و قامت
...سبحانك اللهم و بحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك و اتوب اليك
في قصر فاروق الحديدي في مكتبه
كان فاروق بيتكلم مع يوسف و هو بيقوله
فاروق...مش عهد دي صاحبة اختك؟
هز يوسف دماغه و قاله
يوسف... بالظبط
اتكلم فاروق و هو بيقول
فاروق...على ما افتكر يعني انك كنت بتزعل اختك و تسيبها تعيط بالايام عشان مش عايزها تصاحب البنت دي
سكت يوسف و مردش و فاروق قاله
فاروق...معقولة تكون حبيتها؟
افتكر يوسف انه مش موافق زي م امه مش موافقة و قاله باستغراب
يوسف...هو في اية يا جدو ؟
اتكلم فاروق بحدة و هو بيقوله
فاروق...انا هنا اللي اسأل و انت تجاوب انت هتحقق معايا عشان بتكلم معاك ولا اييه
سكت يوسف و مردش و فاروق قاله بحدة و ضيق
فاروق...اسمع لو كنت ناوي تضحك بمشاعر البت و تخليها تحبك و تفرح بالمستوى المادي اللي هتكون عايشاه و تسيبها و كأنك بتقولها دا مقامك و انها مش مقام عيلتنا يبقى تنسى خااالص عشان انا مش هوافق على المهزلة دي تحصل ابدا
سكت يوسف و فاروق قاله بسخرية
فاروق...سكت يعني؟
كمل بزهول و هو بيقوله
فاروق...انت كنت ناوي تعمل كدا فعلا !!
كمل بزهول اكبر و هو بيقوله
فاروق...كنت ناوية تكسر قلب البنت و بعد م تخطبها و تفسخ الخطوبة !!
اتكلم يوسف بزهول و هو بيقول
يوسف...في ايه يا جدو و انا لية اصلا اروح اخطب واحدة و الناس كلها هتعرف من الصحافة و اسيبها قصد يعني !!
سكت فاروق و يوسف قاله
يوسف...جدو انا بحبها بجد ..بحبها لأنها ديما صاينة كرامتها و مقبلتش اني اهينها و انا معتقدش اني ممكن اروح اخطب واحد ة تخليني ازعقلها ولا اتعصب عليها عادي لمجرد انها هي و اهلها معاها فلوس زينا و بصراحة اغلب العائلات اللي نعرفهم من زمايل بقى ولا معارف كدا ف لما لاقيت عهد شخصيتها قوية و نش ضعيفة و كمان مؤدبة نسيت موضوع طبقات المعيشة و كل الكلام دا و بعدين انا مش فاهم انتوا مضايقين لية هو انتوا مش كنتوا كل شوية تقولولي انا محمد اننا نخطب ؟
ابتسم فاروق و قاله
فاروق...معدش مضايق غير امك و عمتك
سكت يوسف و فاروق قاله
فاروق... انا مبسوط منك انك خيبت قلقي
ابتسم يوسف و رد عليه و هو بيقوله
يوسف...حركات العيال دي مش ف عيلتنا
ضحك لما افتكر كلام جده و كرر الكلام و هو بيقول
يوسف...قال اخطبها عشان تفرح بالمستوى اللي هتعيش فيه و بعدين اسيبها قال
ضحك فاروق و بعدين قاله بحدة
فاروق...انت بتتريق على كلامي!!
ضحك يوسف و قاله
يوسف...ابدا
...لا اله الا الله محمد رسول الله
دخل محمد القصر و هو كله غضب و عصبية
سألته ندى اللي كانت خارجة رايحة الكلية و هي مستغربة من غضبة
ندى...مالك يا محمد؟
سكت و مردش و ندى قالتله
ندى...في ايه بس
بس اتفضت من مكانها و رجعت خطويتين من خوفها من ازاز الفازة اللي محمد حدفها على الارض من غضبه
نزل يوسف و فاروق و الكل على الصوت و هما مخضوضين
اتكلم فاروق و هو بيقوله
فاروق...ايه يابني في اية !!
رد عليه محمد و هو مضايق و بيقوله
محمد...في ان البية اللوا كلمني و قالي اني لازم اسافر لمأمورية انهااردة!!!
استغرب يوسف و قاله
يوسف...فاجأة كدا!
رد عليه محمد و هو صوته مسمع ف ريسبشن القصر كله من غضبه و هو بيقول
محمد...ايوااا لأن البيه اللي اسمه احمد حد ضرب عليه رصا.ص و هو مروح امبارح و هو ف المستشفى
قفلت سارة و ندى حواجبهم بصدمة و حزن على اللي اسمه احمد اللي هما ميعرفوهوش اصلا بس مجرد كلمة " رصا.ص " خليتهم يخافوا و يزعلوا
كمل محمد كلامه بغضب و هو بيقول
محمد...و كدا مش هعرف اروح بكرة لصادق بعد م اقولتله كلمة اللوا هيخليني ارجع فيها
زغرطت مروة بفرحة و بس سكتت لما الكل بصلها و بالذات فاروق اللي كان بيبصلها بغضب اعمى ، و بصت لرقية بفرحة ان ابنها مش هيتقدم لداليا
اتكلم فاروق و قاله
فاروق...مقولتلوش لية يشوف ظابط غيرك طيب؟
رد عليه محمد و هو مضايق و بيقوله
محمد...قالي محدش بكفائتك انت و احمد و اني انا لازم اروح بداله
هز فاروق دماغه و قاله بحكمة
فاروق...دي حاجة لمصلحتك على فكرة
استغرب محمد و مروة اتكلم بفرحة و هي بتقول
مروة...طبعا لمصلحته قال كان عايز يخطب البت دي قال
اتكلم فاروق بحدة و هو بيقولها
فاروق...اخرسي يا مرووووة
سكتت مروة بخوف من غضب ابوها و محمد سأل فاروق و هو بيقوله
محمد...ازاي !!
رد عليه فاروق و هو مبتسم و بيقوله
فاروق...كل حاجة طبعا ليها مزايا و عيوب و طبعا مضايقين انك هترجع ف كلمتك و لكن دا شئ غصب عنك و هيأكد لصادق انك ناجح ف شغلك و مستقر و وقتها هيكون مطمن على بنت اخوه انها هتعيش حياة كريمة و مستقلة
سكت محمد و يوسف هز دماغه بموافقة على كلام فاروق
اتكلم فاروق و هو بيقوله
فاروق...اتصل بيه و عرفه
هز محمد دماغه بمعنى حاضر و خرج للجنينة و فاروق قال لندى
فاروق...روحي كليتك يلا عشان متتأخريش
هزت ندى دماغها و خرجت و فاروق وجهه كلامه لسارة و هو بيقولها
فاروق...و انتي من ساعة م خلصتي تدريب الا م لقيتك واخدة نفسك و خارجة و بتقوليلنا انك رايحة الشغل !
اتصدمت سارة و قالتله
سارة...للدرجادي زهقتوا مني !!
ضحك فاروق على سارة و قالها
فاروق...مش اوي
هزت سارة دماغها وقالتله
سارة...تمام يا جدو ماشي ماشي
ضحك فاروق و يوسف و فاروق قالها
فاروق...هتنزلي الشغل امتى بجد
سارة...بكرة
ضحك يوسف و قال لفاروق بسخرية
يوسف...هيجي بكرة بإذن الله هتقولك بعده
هزت سارة دماغها باستهزاء من سخرية يوسف عليها و فاروق قالها بتحذير
فاروق...خلي بالك انتي هتبقي زيك زي اي واحدة ف الشركة لا انا ولا اخوكي هنتصرف لو قصرتي ف شغلك ولا اتجازيتي على اهمالك لشغلك
هزت سارة دماغها و قالتله
سارة...حاضر
... سبحانك اللهم و بحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك و اتوب اليك
تاني يوم
كانت رقية نازلة من سلم القصر
اتكلمت مروة و علي مستغربة و بتقولها
مروة... انتي رايحة فين؟
ابتسمت رقية بسخرية و قالتلها
رقية... رايحة اعرف الناس الي ابني عايز يناسب عيلتنا بيهم ان في فرق كبير اوي بينا
ابتسمت مروة و قالتلها
مروة...طبعا زي م توقعت اكيد مش هتروحي كدا و خلاص بعد م قولتي ليوسف انك مش رايحة
مردتش رقية عليها و بصت لسارة اللي بصتلها بزهول و قالتلها
سارة...هو حضرتك جاية معانا ولا ايه!
هزت رقية دماغها و قالتلها
رقية...ايوا
ابتسمت سارة بفرحة و قالتلها
سارة... بجدد يا ماما عهد كويسة اوي هي و اهلها
بصتلها رقية و متكلمتش و مروة ضحكت و دا خلى سارة تضايق جدا
اتكلم فاروق و هو بيقول
فاروق...رني يا بنتي على اخوكي اسأليه هو فين هنتأخر
جه صوت يوسف اللي كان لسة واصل القصر و هو معاه بوكية ورد شكله قمة ف الروعة و ريحة الورد الطبيعية تجنن و ايده التانية فيها علبة شوكولاته من افخم الأنواع في مصر
يوسف...اما جيت اهو
و بص للحاجة اللي جابها و قال لفاروق
يوسف...حلو كدا ؟
هز فاروق دماغه بتأكيد و ابتسمت رقية بسخرية و قالتله
رقية...لية كل دا ؟؟
يوسف...الحاجة على قد مقام الناس !
ردت عليه رقية باستهزاء و هي بتقوله
رقية...و كل دا مقامهم؟
اتصدمت سارة من اهانة امها لأهل صاحبتها و صاحبتها و يوسف برضو اما مروة ف ضحكت بخفة و صوت واطي على كلام رقية
اتكلم فاروق بضيق و هو بيقول
فاروق...اتفضلوا يلا مش عايزين نتأخر اكتر من كدا
هز يوسف دماغه و مشيوا كلهم و كان هو قلقان ان امه تقول اي حاجة تحرج بيها اخر عهد وووو
يتبعععع
عهد بحب كاذب
البارت السابع والعشرون
بقلمي مريم احمد
كنت عايزة اكتبلكوا المواجهة اللي رقية ناوية تواجهه بيها هالة بس لاقيت البارت هيكبر اوي معلش😭😭
استغفر الله العلي العظيم الذي لا إله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه عدد خلقه و رضى نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته و عدد قطرات المياة و حبات الرمال و الحركات و السكون♥️🥰