رواية ريتال الفصل الخامس 5 بقلم رودي

رواية ريتال الفصل الخامس 5 بقلم رودي

 رواية ريتال الفصل الخامس 5 بقلم رودي


الفصل الخامس

ريتال .بصدمة . مالك يا سيادة الرائد فتح عيونك

وعندما لم تتلقي رد قامت بقطع الزي الميري الخاص به وجدت انه مصاب بطلق ناري في صدره


صرخت في المسعفين . دخلوه العمليات بسرعة يلا مفيش وقت

وقامو في الحال بتنفيز اوامرها

وادخلوه إلي غرفة العمليات وارتدت هي ملابس العمليات ودخلت خلفه ومعها الممرضين

وبدات في اخراج الرصاصة وتضمد جراحه

انتهت من الجراحة وخرجت من الغرفة ودخلت غرفة الدكاترة

وجلست ب شرود

شردة في شكل مالك لماذا حزنت هاكذا لاجله لماذا توجعت لاجله لماذا تبكي الان كل ذالك لاجله ولا من لماذا لا تتذكر انها رائته غير مرة واحدة لماذا يحدث ذالك لها

خرجت من شرودها وخرجت من الغرفة باكملها وذهبت لقسم الاستعلامات و تحدثت مع الممرضين هناك


ريتال . لو سمحت هيا حاجة الرائد مالك فين

شاب الاستعلامات . هتلقيها في الامانات ولو مش عارفة مكانها اقعدي مكاني دقيقة اجبهملك واجي علي طول






ريتال . ياريت الف شكر هتعبك معايا

حامد شاب الاستعلامات . ولا يهمك يا دكتورة يلا اقعدي مكاني بقا علشان متجازاش

ريتال . حاضر وجلست مكانه وهوا ذهب إلي قسم الامانات ليحضر ما طلبت منه

وبعد عدة دقائق اتي حامد وهوا محمل ب الزي العسكري الخاص ب مالك وجميع اغراضه

اخذتهم منه ودخلت بهم إلي غرفة الدكاترة

و ضعت الاغراض علي الطاولة امامها وبدات تبحث بها عن هاتفه

ظلت تبحث ل قليل من الوقت إلي ان ومدته ولاكنو مقفل ب رمز اصبعه وحاولت فتحه لم يفتح حملت اغراضه ووضعتها في خزانة ملابسها ب المشفي واخذت هاتفه وذهبت به إلي غرفة العناية المركزة ودخلت وحاولت فتح الهاتف ب اصابع مالك إلي ان فتح الهاتف

اخذت تبحث في الهاتف إلي ان وجدت اسم حسين الحاج

وادركت ان هو والده خرجت من العناية المركزة واتصلت ب الرقم


وبعد دقائق اجابة حسين


حسين . عايز ايه يا بلوة حياتي منو انت مبتتصلش بيت ولا بتفتكر ابوك انت مش بترد ليه يا حيوان

ريتال . احم احم

حسين ب استغرام . مين معايا

ريتال احم. انا دكتورة ريتال من المستشفي العسكري

حسين بقلق . طب هوا معاكي تليفون ابني ليه

ريتال . هوا ابن حضرتك جه المستشفي مصاب بطلق ناري في صدره بس احب اطمنك هوا كويس طلع منها علي خير وهوا دلوقتي في العناية المركزة لحد ما يفوق ونطمن عليه وبعدين نطلعو غرفة عادية

حسين . طيب الف شكر يا بنتي انا جاي علي طول بس متتصليش ب حد تاني علشان ميقلقش

ريتال . اه طبعا يا فندم وانا مستنية حضرتك

حسين شكرا يا بنتي

ريتال . العفو حضرتك وقامت ب اغلاق الخط

واتجهت لتطمئن علي مالك






...........في الحجز عنبر النساء .............


علي احد الاسرة في العنبر


تجلس والدة ريتال نادية علي السرير الخاص بها تبكي علي حال اطفالها

وعلي تحجر قلب ابنتها عليها

تاتي إليها احد المسجونات

خضرة . مالك يا ولية قلباها محزنة ليه ما تفرفشي كده هيهيهيهيهي

نظرت لها نادية ثم ادارت وجهها لجهة اخري ولم ترد عليها


خضرة . انتي هتعمليهم عليا يا *** ما تتلمي يا وليه بدل ما الم الي جبوكي


نادية . اخرصي يا زبالة ملكيش دعوة بيت يا حيوانة انتي

خضرة . طب وحياة اهلك ل انا مربياكي تعالي هنا بقا

وقامت بجذب نادية من زاعها بقوة وبدات ب ضربها اما نادية فكانت تحاول الفكاك.منها ولاكنها لم تستطيع

وظلت خضرة تضرب في نادية إلي ان جات حارسة العنبر

وقامت ب فض النزاع واخذتهم إلي مكتب المأمور

الذي قام ب تهذيب خضرة وبهدلتها وقام.بحجزها ب حجز انفرادي

وتكلم.مع نادية وطلب لها الطبيب وتم .الكشف عليها واخذت الدواء وبعد ذالك تمت اعادتها إلي العنبر الخاص بها


دخلت نادية إلي العنبر وتسطحت علي سريرها واخذت تبكي علي حالها


............عودة إلي ريتال ..........


في المشفي


وصل حسين إلي المشفي وهوا يركض

سئل في الاستعلامات علي مالك وقالو له علي مكان مالك وذهب اليه وقف امام غرفة مالك ينظر إليه وهوا متاثر جدا

بعد قليل اتت ريتال لتطمئن علي مالك ووجدت رجل كبير في العمر يقف خارج الغرفة ينظر علي مالك من الزجاج توقعت انه والده


ريتال . استاذ حسين صح

نظر لها حسين قائلا . اه اكيد انتي الدكتورة الي كلمتني صح.


ريتال . ايوة يا فندم انا اسفة علي تدخلي كان المفرود الاستعلامات هيا الي تتصل ب حضرتك وانا مليش الحق اخد الحاجة بتاعت الرائد مالك

بس انا قبل كده استاذ مالك كان هيخبطني ب العربية بتاعتو وانا يومها الم عليا وهوا وداني المستشفي ومتأخرش في انو يساعدني او حتي يوصلني ل بيتي مع انو كتر خيره انو سئل فيا ووداني المستشفي


حسين . ايوا فعلان اليوم ده انا كنت عايزه وهوا لما جه متاخر قالي كده بس انا فكرتو بيستهبل عليا

ريتال . ابتسمت . لا هوا فعلان ده حصل وانا كنت بردله جميل مش اكتر وهوا كويس وان شاء الله يقوم بالسلامة

حسين . شكرا يا بنتي مش عارف اشكرك ازاي علي تعبك مع ابني

ريتال . ولا تعب ولا حاجة حضرتك زي والدي الله يرحمه بعد اذنك هروح تجيب حجات الاستاذ مالك علشان حضرتك تستلمها

حسين . اذنك معاكي يا بنتي

ذهبت ريتال واتت ب اغراض مالك وسلمتها ل حسين وذهبت لتطمئن علي مالك

دخلت الغرفة وبدات ب فحص مالك وتطمئنت عليه وخرجت من الغرفة






..............في منزل رنا شقيقة ريتال .................


نجدها نائمة علي الفراش لا تستطيع القيام بسبب الام جسدها

يدخل عليها زوجها عاصم

ايه يا زبال** انتي هتفضلي نايمة كده قومي كتك ستين داهية

ولاكنها لم تستطع القيام

ذهب ووقف امامها وانحني عليها وقال ب فحيح الافاعي

عاصم . انتي هتقومي ولا اكمل الي بداته امبارح وغمز لها بوقاحة

قفزت رنا من الفراش سريعاا عند سماعها لكلماته

ولاكنها تالمت فيما بعد

نظر لها بوقاحة يلا غوري اخدمي امي

يلا غوري قالها بصراخ

ركضت رنا سريعاا إلي المرحاض لتحتمي من بطشه بها

اخذت حمام بعد عذاب طويل في الام جسدها ومن ثم انتهت وخرجت وهي ترتدي البرنس الخاص بها خرجت وجدته يجلس علي السرير نظر لها بشهوة ورغبة

نظرت له رنا بخوف وتفهمت نظرات عينيه

اخذت ملابسها سريعا واتجهت إلي المرحاض لترتدي ملابسها

ارتدت ملابسها سريعاوخرجت هربت منه ب نزولها عند والدته

نزلت إلي الاسفل عند والدته طرقت علي الباب

ودخلت عند سماعها ازن الدخول نظرت لها والدة عاصم بقرب

تحية . اهلان يا مرات ابني لسه فاكرة تنزلي دلوقتي يا هانم ما بدري

يلا غوري نضفي المطبخ عايزاه بيلمع تمشي انجري يا بت المسجونة

نظرت لها رنا ب قهرة ومن ثم دلفت إلي المطبخ لتبدا ب تنظيفه وترتيب الاعراض به

ولاكنها وجدته مقلوب راس علي عقب وليس به شئ نظيف او بمكانه

نظرت امامها ووقفت تبكي علي ما الت إليه الامور

دخلت تحية حماتها ومدتها تنظر للاواني وتبكي ذغدتها في كتفها قائلة . ما تيلة يا بت نضفي انتي لسه هتبحلقي يا روح ام** يلا انجري خلاصي يا بت المسجونة

بقلم /Rody queen 

♛♕♕♕♕♕♕♕


               الفصل السادس من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×