رواية ريتال الفصل السادس 6 بقلم رودي
الفصل السادس»
.........في منزل رنا شقيقة ريتال ..........
بعدما انتهت من تنظيف المطبخ ذهبت ل حماتها قائلة
رنا . ماما انا خلصت المطبخ هتعوزي مني حاجة تاني
تحية . انا مش ام حد يا بتاعة انتي وبعدين ميشرفنيش اني ابقا امك نظفتي الحمام
رنا . بس حضرتك مقلتليش
تحية لا يا بت كدبيني وحطي عينك في عيني وبجحي اكتر علشان اقوم افرمك من الضرب دلوقتي يلا غوري نضفي الحمام ومتدردبيش في الكلور والصابون علشان مسودش عشتك سامعة
رنا ب قهرة وزل . حاضر
وذهبت ل تفعل ما امرتها به تحية
........في مكان اخر اول مرة نروحو ...........
في كلية الهندسة ..
يقف ريان مع اصدقاءه يتحدث معهم ل إيجاد عمل له
اياد . صديقة . تعالي اشتغل في شركة ابويا انت مجتهد وشاطر وهوا بيحب الناس المجتهدة
ريان . لا مش عايز ابدا شغل ب وسايط عايز اعتمد علي نفسي
امير صديق اخر . طب ايه رائيك تحضر السي في بتاعك وانا كمان ونروح انا وانت ندور علي شغل
ريان . يبقا اتفقنا يا امير بكرا تكون مجهز السي في بتاعي ونروح سوا
امير قشطة يا معلم
إياد . وهوا ينظر علي شئ ما . يالهووووووي يخربيت جمال اهلها ايه دي. دي فضلها فولت وتنور
ريان ب عصبية بعدم رئ صديقه ينظر ل مين
اتلم يا اياد بدل ما الم اهلك وفوكك من الحكي الي انت فيه ده
إياد: انا عملت أيه بس دا انا بقدر الجمال اوي
ريان .: قدرو بعيد عن اهلي اتلم ولم نفسك الدنيا كما تدين تدان والي بتعملو في بنات الناس هيتعمل في اختك سامع
اياد: لا يا عم اختي ب ميت راجل دي بتاكلني لما بالي صوتي بس
ريان ب ضحك . والله انت ما نافع معاك غير اختك دي مربيالك الخفيف
اياد . معلش اصلك متعملتش معاها قبل كده
ريان . لا يا عم ولا عايز اتعامل معها الله الغني عنك انت واختك
ريان يلا انا تمشي بقاا سلام
اياد وامير سلام
ذهب ريان وما كاد ان يذهب خطوتين إلا ان وجد صوت فتاة تستغيث ذهب يركض وجد ماجد زميله يمسك تلك الفتاة من يدها وهي تحاول تحرير يدها ولاكنها لا تستطيع
ذهب ريان وحرر يدها ولكم ماجد في وجهها وجذب الفتاة من يدها وخرج من الجامعة
الفتاة . سيب ايدي يا بني ادم انت هوا انا اخلص من واحد يطلعلي التاني
ريان . هسيب ايدك والله بس اصبري دقيقة
الفتاة لما نشوف
وبعد خروجهم من الحرم الجامعي
ترك ريان يد الفتاة . اهو سبت ايدك
الفتاة . ليه جرتني وراك لما انت هتسيب ايدي
ريان .كان لازم اعمل كده علشان الموضوع ميتطورش ل خناقة وهتبقي انتي الملامة في نظر الناس
الفتاة . انا ملك الهواري
ريان . وانا ريان المهدي
الفتاة . اتشرفت ب معرفتك الف شكر انك لحقتني منه ده حيوان ومعرفش كان ماسك ايدي ليه
ريان . يلا اني عدت علي خير يلا بعد اذنك اشوفك بعدين سلام
ملك . سلام
............. في المشفي ...........
كانت ريتال تشرف علي رعاية المرضي وإذا ب هاتف مالك يرن في جيبها
اخرجته وتذكرت انها نسيت اعطااه ل حسين نظرت ل الشاشة الهاتف لتجد ان المتصل مسجل باسم مريومتي
شعرت ب نغز في عروقها وبانها حقا تشعر ب اتطراب مشاعرها من جهة مالك شعور اول مرة يلازمها ضحكت ب كسرة فهي ترجو الله ان لا تكون مريم هذه زوجته او حبيبته فهي لن تقدر علي تحمل كل ذالك العبء
ذهبت ل العناية المركزة ولاكنها لم تجد حسين بل وكدو امرأة شديدة الجمال تقف مة خلف الزجاج وعندما اقتربت منها نظرت لها ب دهشة ودموعها نزلت في هذه اللحظة الفارقة اقتربت من المرأة
قائلة بتلعثم انتي مين
نعمة والدت مالك . انا ام مالك انتي الي مين
صدمة اخري حلت علي راس ريتال فهي اقرب الناس إليها ولم تتعرف عليها
ريتال . انا دكتورة ريتال المشرفة علي حالة الرائد مالك كنت جاية اكشف عليه
نعمة . اكشفي براحتك يا بنتي
ريتال . اتفضلي ده تليفون الرائد مالك
كان معايا ونسيت اديه ل استاذ حسين
نعمة: الف شكر يا بنتي علي الي عملتيه مع مالك كتير الف خيرك
ريتال . متشكرنيش يا طنط انا شكري طلب بس من حضرتك
نعمة . أمري يا بنتي
ريتال . ممكن احضنك
نعمة . جذبت ريتال من يدها وادخلتها في احضانها وظلت تمسد علي ظهرها ب حنان
ريتال . بدات في بكاء مرير وهي في احضان اقرب الناس إليها
نعمة . اهدي يا بنتي شكلك شايلة هموم كتيرة اوي عليكي
ريتال .اوي اوي يا طنط وتعبت والله
نعمة . معلش يا بنتي خلي ظنك في ربنا كبير وهوا عمره ما هيخيب ظنك ابداا
ريتال . وابتعدت عن احضان نعمة شكرا جدا يا طنط متحرمش منك ابدا يارب
نعمة . ولا يحرمني منك يا بنتي
ريتال . بعد اذنك بقا ادخل اكشف علي الرائد
نعمة اتفضلي يا بنتي وطمنيني لما تخرجي
ريتال حاضر يا طنط سلام
نعمة . سلام
.......في داخل حجرة العناية المركزة ........
دخلت ريتال وقامت بالكشف علي مالك وجدت ان هو في تحسن كبير
وهي تدون تقارير الفحص شعرت ب همس قادم من جانبها
فا نظرت ل مالك وجدته يحاول الافاقة .
ساعدته علي ذالك
مالك . ب همس تحت تاثير المخدر . الله انتي هنا كمان مش كفاية موجوده في الحلم انا بحلم بيكي تاني صح وانا لو عملت كده مش قام برفع يده جهة وجهها وقام بتلمسه
الله انتي طلعتي بجد اهون طب الحمد لله كنت هشك في قوة عقلي
دخلت نعمة عندما رائته يتحدث مع ريتال
قائلة . ما انت زي القرد اهون اومال مدوخنا معاك ليه
مالك . انتي ام انتي دا بدل ما تدخلي تخديني ب الحسن وتعيطي دمعتين طب اي رياكشن ع الماشي مش هعترض والله بس تقول ايه كشفت شعري ودعيت
دعيت ب ايه يا حيوان
كان هذا صوت حسين وهوا واقف عند باب العناية لا ولا حاجة يا حبيبي دعيتلكو طبعا
حسين: ماشي يا حيوان انت لينا حساب تاني في البيت
نعمة وريتال مش قادرين يوقفو ضحك علي مالك وابوه لحد ما عندهم دمعت
نظر حسين لهم وشرد قليل في الشبه الكبير بينهم ولاكنو لم يهتم
توقفت ريتال عن الضحك واتاذنت بالخروج من الغرفة وسمحو لها بذالك
بعد خروج ريتال جلس حسين ونعمة بجوار مالك
حسين قائلا حمد لله علي سلامتك يا وحش
مالك الله يسلمك يا بابا
نعمة ها احكيلي بقت اتصبت ازاي حكم انا بحب حكاوي الاشتبكات دي اوي
نظرلها مالك وحسين وابتسما عليها
وبدا مالك بسرد ما حدث معه
........فلاش باك ......
عندما دخل مالك ل مكتب اللواء عبد الهادي
وجده يجلس ب مفرده ادي مالك التحية العسكرية
اللواء عبد الهادي . اهلان ب التعلب استرح ابعد علي الكرسي
جلس مالك علي الكرسي قائلا .خير يا فندم
اللواء . للاسف مش خير خالص حصل هجوم علي الظباط في سينا والقيادي بتعهم هرب وهوا في حي ميناء البصل وحددنا مكانه ومعات متفجرات واسلحة وزخيرة وبلاوي زرقة
فا هتروم انت ومعاك المجموعة بتاعتك علشان تجيبو الحيوان دت وعايزينو حي يا تعلب لو حاول يهرب وحسين انو خلاص اديلو رصاصة بس مش في مكان حساس طبعا انت فاهم قصدي
يلا اتوكل علي الله ربنا معاك
وذهب مالك إلي هناك متنكر هوا وزملااه
وحدث اشتباك عنيف عند دخولهم للقبض علي الارهابي
وفعلان تم القبض عليه بنجاح ولاكن مالك قد صوب عليه واتصاب ولاكنه بقي صامد ل وصول الارهابي لمديرية الامن
ومن ثم خارت قواه
......نهاية الفلاش .......
بس يا بابا وبعد كده فوقت دلوقتي علي وجدكو معايا
نتركهم قليلا ونذهب ل منزل اخر
.......في منزل رنا شقيقة ريتال ........
انتهت رنا من تنظيف المنزل باكمله بعد اصرار تحيه
بحثت رنا عن حملتها وجدتها تجلس في الصالون وجبانبها عاصم
دخلت قائلة . انا خلصت يا حماتي هتعوزي حاجة تانية
تحية: الحته الي هناك دي عايزة تتنضف كويس
رنا . حرام عليكي انا عملتها اكتر من خمس مرات وكل مرة اجيلك علشان عايزة اطلع تقولي لي ع نفس المكان
وإذا بها فجاة تجد صفعة مداوية تنزل علي وجهها
نظرت ل زوجها ب صدمة
عاصم لما تتكلمي مع امي تحترمي نفسك فاهمة يا بت **** يا عايبة
تحية: اه فعلان تلقيكي عايبة ومبتخلفيش بقالك ٣ شهور جواز ومخلتيش ليه
تعالي بقت وانا هعرفك ازاي تبجحي فيا يا ** يا بت ال **
ونزلت بها ضرب هيا وولدها
وفجاة يجدون رنا سكنت تمام ولم تعد تتأوه من العلم او تصدر اي صوت
عاصم . استني يامه البت قاطعة النفس ومش بتتنفس شكلها ماتت
تحية . طب هتلها دكتور
عاصم . لا الدكاترة الخصوصي غالين وانا ممعيش فلوس
انا هوديها اي مستشفي حكومي وارميها هناك ولو ماتت يبقا من اهمال المستشفي مش احنا ونطلب تعويض كمان
تحية . الله علي دماغك السم دي تربيتي