رواية ريتال الفصل الرابع 4 بقلم رودي
الفصل الرابع🫶🫂💖
صدم ريان مما رائ العم علي يضرب تهاني
وقف ريان حائلآ بينهما قائلآ
ريان . عم علي انا مقولتلكش علشان تضرب مراتك اودمنا ميصحش كده
عم علي ب حدة . انا مينفعش اسكت علي الي هيا قالته
اختك واحدة من بناتي والي مرضهوش ع بناتي مرضهوش ع الغريب واختك مش غريبة دي بنت صاحب عمري الله يرحمه وهوا مامني عليكم وانا مقدرش اتحاسب علي امانة ابوك امنهالي عليها والي مني يغلط في اختك وامانة ابوك
لا مش انا الي اسكت علي الغلط وانتي اسمع انك قولتي ربع كلمة في حق ريتال واخواتها هيكون فيها طلاقك سامعة
تهاني بخوف ودموع . فاهمة يا حاج
يتركهم ريان وينزل ل بيتهم
ل يجد ريتال مازالت تبكي
ريان . متعيطيش يا قلبي جبتلك حقك والله متزعليش
ريتال . وهي تمسح دموعها وتحاول منع شهقاتها ازاي هتيكلمو عليا وهتطلع سمعة مهببة وانا معملتش حاجة ل حد ولا ازيت حد
ريان . انا نزلت وقفت كلو عند حدو واشتكيت ل عم علي وعم جابر علشان كل واحد يلم حريمه علشان انتي مش ملطشة حد انتي اختي وتاااج راس الحته كلها وجزمتك ب رقبت كل الي اتكلمت كلمة وحشة عليكي
ريتال .ربنا يخليك ليا يارب حبيبي وقبلت خديه وضمته وتركته قائلة انا هدخل تنام بقا علشان بكرة عايزة الف علي المستشفيات اشوف شغل علشان اقدر اعمل حاجة ل مستقبلنا
ريان . وانا هشوف شغل انا برده مهندس مش شوية يعني
ريتال ب تريقة .اه بس لسه قدامك سنتين ع التخرج ههههههههههه
ضحك ريان ودخل هوا واخته الي غرفهم
ونامو من تعب اليوم
.............في الصباح ..............
في منزل مالك
وعلي طاولة الافطار ب الفيلا
علي راس الطاولة يجلس حسين الهواري والد مالك
وعلي يمينه تجلس السيدة نعمة المهدي والدة مالك
وعلي يسار السيد حسين تجلس ملك الاخت الصغري ل مالك
وإلي جوارها تجلس مريم الاخت الوسطي بين مالك وملك
ينادي علي الخادمة
يا نيرة يا نيرة
تاتي الخادمة بسرعة
نيرة . ايوة يا سعادة البيه
حسين . مالك صحي
الخادمة . لسه يا سعادة البيه
حسين .طب روحي صحيه
ذهبت الخادمة إلي غرفة مالك وطرقت الباب مرتين وهي تنادي مالك باشا يا مالك ولاكنها لم تجد رد علي غير عادته دخلت إلي الغرفة ووجدتها فارغة طرقت علي باب المرحاض ولم تجد اجابة
خرجت.من.الغرفة واتجهت إلي غرفة الطعام
وتحدثت مع حسين .يا حسين بيه
الباشا مش موجود في اوضته ولا في الحمام ودورت عليه في الفيلا كلها مش موجود
نظر لها حسين ب جدية قائلا خلاص روحي انتي دلوقتي
ثم اخرج هاتفه واتصل ب مالك
منذ قليل من الوقت بغرفة مالك كان نأئم وهاتفة يرن ب اصرار
اجاب مالك علي الاتصال وهوا نائم وإذا به فجأة يقفز من علي السرير ويركض إلي المرحاض ويستحم سريعا ويرتدي ملابسه الميري ويركض إلي سيارته وينطلق بها إلي المديرية
ويذهب إلي مكتب اللواء عبد الهادي وقبل ان يطرق الباب يجد هاتفه يرن يرفع هاتفه ويجد ان المتصل والده يرد عليه
مالك.. ايوة يا بابا
حسين . انت فين يا استاذ
مالك .جاتلي مهمة طارقة جدا يا بابا وكان لازم ابقا في المدرية بتابع الاخبار معاهم علشان ممكن.اسافر سينا
حسين بقلق . طب وهتيجي امتا يا ابني
مالك . لسه مش عارف يا بابا هشوف وابقا اطمنك عليا يلا هقفل انا دلوقتي بعد اذنك سلام
حسين . سلام يا ابني
نعمة والدة مالك . مالو الولد يا حسين وراح فين
حسين: راح المدرية عندو حالة طوارئ ولازم يبقا موجود
نعمة بقلق . يا حبيبي يا ابني انا مش مطمنة من امبارح ربنا يستر عليه يارب ربنا يخليك ليا يا ابني وميورنيش فيك حاجة وحشة ابدا
........ في المستشفي العسكري .......
ريتال وبعد لف كبير علي جميع المستشفيات
التي لا تقبل توظيفها لان اعدادها مكتملة ولا يريدون عمالة
دخلت إلي المشفي العسكري وجدت امامها فتاة ممرضة
ريتال . لو سمحتي بعد اذنك
الممرضة . اتفضلي
ريتال . انا دكتورة ومتخرجة من كام شهر وكنت عايزة اقدم السي في بتاعي هنا هما محتاجين دكاترة ولا مستكفين ب العدد
الممرضة . ده حضرتك جيتي في وقتك احنا عندنا عجز كبير اوي في طاقم الاطباء الجراحين والممرضين كمان وهما جوا لما هيصدقو اني دكتورة جاية لاني اغلب الدكاترة بيقلقو من المستشفيات العسكري مع انها فيها انضباط اكتر من اي مستشفي تانية
ريتال . الف شكر ليكي ادخل اقدم منين بقا
الممرضة اتفضلي معايا انا هوديكي
واخذت الممرضة ريتال وذهبت بها إلي مكتب التعينات ب المستشفي التابع لمكتب المدير
طرقت ريتال علي الباب وسمعت إذن الدخول من الخارج
دخلت ريتال إلي الغرفة وجدت سيدة كبيرة قليلآ في العمر
تقدمت ريتال منها
وتنحنحت
ريتال . احم احم
نظرت لها الدكتورة واشارت لها بالجلوس
جلست ريتال . قائلة . حضرتك انا دكتورة ريتال المهدي عندي ٢٥ سنة ولسه متخرجة من كام سنة قسم جراحة عظام
وجدت اقدم علي وظيفة
نظرت لها احسان الدكتورة الكبيرة . اهلاآ يا بنتي اشمعنا اختارتي المستشفي العسكري
ريتال . بصراحة انا لقيت مستشفيات كتير وكلهم.مستكفين ب العدد الي عندهم وبصراحة حاطة امل كبير اوي علي المستشفي هنا
احسان .طب ممكن اشوف السي في بتاعك
ريتال . اه طبعا اتفضلي
بعد قليل من اطلاع احسان علي السي في الخاص ب ريتال
احسان . بسم الله ما شاء الله انتي جايبة امتيازات في حا حاجة وفي ال سبع سنين مفيش اقل من 98% لا انتي اتعينتي خلاص
احنا اصلان بندور علي شباب وبنات دكاترة في اقسام الجراحات لاني عندنا عجز جامد انا هروح للمدير اخليه يمضي ورقك وتبداي من انهاردة احنا محتجينك جداا الفترة دي
ريتال ب فرحة . اه طبعا اتفضلي
ذهبت احسان ل المدير وطرقت علي الباب اذن لها المدير بالدخول
. الدكتور احمد مدير المستشفي في ال ٥٠ من عمره
د.احمد . اتفضلي يا احسان
دخلت احسان قائلة بلهفة
دكتور احمد جت دلوقتي بنت دكتورة وعايزة تتعين في قسم جراحة العظام وبصراحة انا شيفاها ادب واخلاق والسي في بتاعها حلو اوي دي طول ال سبع سين بتوع الطب مقلتش عن 98% ها ايه رائ حضرتك
دكتور احمد: هاتي امضي التعين بسرعة احنا لسه هنستنا
احسان بضحك: منا قولت كده برده ان حضرتك.مش هتسبها وقولتلها اني تمشي قرار تعينها وقولتلها ابدا شغل من انهارده
ابتسم د. احمد زي ما انتي يا احسان وعلي العموم هيا مأهلتها متترفضش
احسان: طيب تروح اديها اليوني فورم و همضيها عقد الشغل وهسلمها علي طول
د.احمد ماشي يا احسان
خرجت احسان من مكتب المدير وذهبت ألي مكتبها ودخلت وجدت ريتال تفرك يدها بتوتر جلست احسان
ونظرت ل ريتال قائلة مبروك يا انسة ريتال تم تعينك اتفضلي دي اوراق التعين اقرب علي ملهك وخدي اليوني فورم بتاعك من الممرضة جميلة
ريتال ب سعادة . حاضر يا فندم وان شاء الله مش هخيب ظن حضرتك فيا انا مضيت اهو اتفضلي تروح اخد اليوني فورم بتاعي بعد ازنك
احسان: اتفضلي يا ريتال
ذهبت ريتال إلي الممرضة وطلبت منها اليوني فورم الخاص بها واخذته وذهبت إلي غرفة تغير الملابس لترتدي الزي الخاص بها انتهت من تغير ملابسها وخرجت واخذت تمر ب رواق المشفي وتتعرف ع المداخل والمخارج وإذا ب فجأة تاتي سيارات اسعاف محملة ب الكثير من الظباط والجنود
دخلو إلي قسم الطوارئ بالمشفي وركضت ريتال عند روايتها للمصابين دخلت إلي حجرت الطوارئ وبدات في مساعدة المسعفين والممرضين هناك وإذا بها فجأة وهي تمسح الدماء من وجه احد المصابين تشهق ب صدمة وتضع يدها علي فمها
وهي تري امامها
مالك