رواية وريثة دراكولا الفصل السادس والعشرون 26 الجزء الثاني بقلم رشا منصور
#الجزءالسادس_والعشرون
#وريثة_دراكولا2
#فيروز
واصف….
كانت مفاجأة وصد'مة. في نفس الوقت لما لقيت سيرينا قدامي هي إيه اللي جابها هنا وازاى فيروز بتقول أنها عاوزة
تقtلني. وهى بشرية. متعرفشي حاجه عن الذئاب' ولا عن مصا'صي الد'ماءp وهى تعرف فيروز منين.
وفيروز قالت اني ابن رشدان هى عرفتني ازاى؟؟!
بدل ما أنا اللي كنت هعملها فخ. هى اللي طلعت بتلعب عليا..
أسئلة كتير بتدور في رأسي ولقيت الدنيا بتلف بيا محستش بنفسي إلا وأنا بقع. ع الأرض.
وبتخيل فيروز بتقtلني. وسيرينا هتتخلصe من مراتي وابني وبعد وقت فتحت عيني ولقيت نفسي نايم ع سرير والحر'سs واقف ع الباب.
ودخلت فيروز وسيرينا والحا'رس الشخصي. معاهم .
قولت لهم خلاص هتقtلوني.
بقي أنا كنت جاى انقذك. أنا كان ممكن أسافر واهرrب. واسيبهم يقtلوكي…
طب بصي أنا من الأول عارف اني هموtت ومش راجع تاني بس ارجوكي بلاش مراتي وابني …
ارجوكي يا سيرينا قولي لها هما ميعروفش حاجه وملهمش ذنب'. أنا لولا اني خا'يف. من أبويا مكنتش جيت وفضلت اتوسل😢 للأميرة وهي ساكته…
بعدها قالتلي شكلك مر'هق جدا أنا وصيت لك ع اكل بشري. ولا تحب تاخد أكياس. دمm.
قولت لها آة فهمت انتي ناوية تسا'ومي. عليا وتخلي أبويا يسلم. نفسه لكي بس تبقي غلطانه.. أبويا لو جه هنا يبقي علشان يقtلك مش علشاني.
قالت لي انارشامنصورمش محتاجه اساومe الأسلوب ده يعرفوا أبوك لكن أنا من النبلاء. أرقي من كدا ..
قولت لها اومال إنتي ناويه ع إيه؟ !
قالت لي متستعجلش هتعرف بعد الأكل. …
قولت لها مش عاوز اكل خلصيني اتفضلي اعملي اللي أنتي عوزاه أنا مش فارق عندى حياتي…
قالت لي تمام اتفضل معايا ع قاعة الإجتماعات. . الكلام لازم يكون في وجود الملك صفوان والأمير مروان..
قومت من السرير ومشيت معاها وأنا بتخيل نفسي وقلبي منز'وع من القفص الصدري…
ودخلت قاعة الإجتماعات ولقيت الملك صفوان والملك شركان والأمير مروان والأمير عدنان والاميرة فيروز قعدت ع الكرسي المجاور للملك صفوان وسيرينا والحر'س وعمها فضلوا واقفين ورايا كأنى ممكن اهرrب منهم…
وبدأت فيروزبالكلام….
فيروز…
كنت شايفة الخو'ف. في عين واصف وسيرينا طول الوقت عماله تبصلي وساكته قولت بصوت مسموع..
احب القي التحية ع الملك صفوان والملك شركان والأمير عدنان والأمير مروان وأحنا مجتمعين اليوم علشان محاكمة. واصف ابن رشدان…
نطق جدي الملك صفوان وقال انا عند كلمتي الموضوع كله ب إيدك واللى تحكمي عليه كلنا موافقين به..
قولت واصف ابن رشدان دخل المملكة بتحر'يضe من أبوه رشدان والذئاب'الحمراء بغرض. مساعدته ع خطفيa
لكن الغريب أنه معملش كدا وكان في إمكانه اليوم انه يهرrب. من مملكة الذئاب.'الحمراء اللي كانوا بيراقبوا. وكان مهد'د. بالقtل. لو منفذش. كلامهم …
لكنه جالي ينبهني. بالخطرr. علشان ينقذ. حياتي بدل ما يفكر أنه ينقذ. نفسه ويهرrب..
علشان كدا يا واصف أحب اقولك ان أبنك وزوجتك عمري ما المسهم. بالشرr اطمن…
أما بالنسبة لك أنا حقي عند أبوك مش عندك أنت . من قtل يقtل. ولو بعد حين…
وأنا هساعدك أنك تسافر في أمان. لكن بشرط'..
اعتقد ان جه الوقت اللي فواز يعرف فيه الحقيقة ومنك انت تقدر تنفذ. الشرطr ده .. قالي أقدر
قولت له لحد ما تعترف. له بالحقيقة كلها أنا هرتب لك إجراءات السفر. لكن نصيحه مني لو فكرت مجرد التفكير في
الرجوع او الانتقامm أنا مش هخلي فيك نقطه دم'm واحدة وده طبعا بعد ما اقtل ابنك وزوجتك قدام عينك..
قالي لآ لآ ارجوكي أنا أصلا مسالم. ماليش في الشرr.
بصيت ل سيرينا قولت لها خدي واصف لحجز. فواز وأسمعي اللي يتقال بنفسك وخلي الحر'س. واقف معاه لحما'يته. من فواز يمكن يتهورr..
واول ما خرجوا من القاعة بصيت للحا'رسs زيدان وقولت له نفذت اللي قولتلك عليه ..
قالي حصل ومنتظر أمرك بالدخول. ..
شاورت له وفعلا دخل رجل تسليم الد'مm وأول ما دخل كان مر'عوبe وبيقول
في إيه أنا يا جلالتك. الملك بسلم أكياس. الد'مp المطلوبه. في الميعاد وعمري ما تأخرت عليكم...
قولت له تعرف طبعا أنا مين وبعمل ايه مع الخائنe. او الغد'اrر. وبيتهيلقي. انت متخيل ممكن أعمل فيك ايه؟.
قالي وأنا عملت ايه بس لكل ده يا جلالة. الملك ارحمني. من حفيدتك. أنا بشري. ضعيف في وسطكم وسموك اديتني الأمان.. انقذ'ني. من حفيدتك..
رد جدي الملك صفوان وقاله لك الأمان. طول ما بتشوف شغلك كويس وبأخلاص . لكن خلينا نعرف من الأميرة فيروز انت عملت إيه علشان تستحق. العقاب؟!..
قولت يا جلالة. الملك . البشرrي ده كان بيتواصل مع رشدان وبينقل له معلومات. عننا وحتى العريس اللي قال عليه طلع ابن رشدان وهو عارف ومتاكد أنه عدو'. لنا..
قال يا جلالة الملك أنا بشري. ضعيفe اخا'ف. أرفض طلب اى حد منكم تقtلوني. أنا مش هقدر أدافع. عن نفسي ولولا ان عندي أولاد مكنتش عرضت. نفسي للخطرr في كل مرة بوصل لكم أكياس الد'مp .
أنا محتاج لكل قرش. علشان عيالي. أنا مرتبي قليل مش بيكفي حتي الايجار. ومصاريف المدارس. طب أجيب لهم أكل منين. ما غصبe عني..
ارجوكي مسيرك. يكون عندك أولاد وتفهمي معني كلامي.
قولت له ممكن اسامحك. لو نفذت' كلامي ..
أتصل حالا ع رشدان وقول له الحق اتقبضe. ع العريس وبيقولوا أنه أبنك واللي أتعرف عليه واحد من مملكة الذئاب' وهو اللي بلغ. الأميرة…
وأمرت أنه يتحجزz مع فواز بدون أكل علشان يبقوا يأكلوا بعض. وأني مع أول شروق الشمس هنخرج الملك سعدون في الحديقه ونطلق. عليه الكلاب🐶 المسعو'رة. تنهش": في لحمه. واللي هيتبقي منه هيترمي. خارج القصر علشان رجالة الذئاب' الحمراء يشوفوه….
قالي هو لو نفذت. كلامك هقدر أخرج بأمان.
قولت له هتقدر تخرج ومعاك كمان كيس من المال لأولادك هديه مني لهم بس بعد شروق الشمس …
هتفضل هنا معزز ومكرم ولك معاملة الضيوف كمان. طول ما بتسمع الكلام..
بص للملك صفوان وقاله الكلام ده بجد ولا هتغد'رr بيا.
رد جدى الملك صفوان وقاله الأميرة كلمتها عهد…
وفعلا أتصل رجل تسليم الد'مp ب رشدان وقاله كل اللي قولت له عليه ولما سأله انت فين قال له
أنه لسه واقف في حديقه القصر. بيحاول يوصل لأي معلومة. تانيه …
رشدان….
كنت بفكر في حل أوقع. رجالة الذئاب' الحمراء مع مملكة مصا'صي الد'ماء.p لازم أتخلص. منهم
ورن الموبايل ولقيت رجل تسليم الد'مp وقالي كلام صد''مني. . ابني هيضيع'. مني ولقيت رجالة الذئاب' الحمراء سمعوا صوتي بصر'خ. سألوني في ايه؟؟
قولتلهم ناوين يقtلوا الملك سعدون في أول شروق الشمس . الأميرة ناويه تخلي الكلاب🐶 المسعو'رةe تآكل لحمه. وهو حي. وهترمي عظامةe خارج القصر..
لأنهم عارفين إنكم بتراقبوا'. واصف وهو مرسل. لهم علشان يتجسسs عليهم…
لازم نتصرف. حالا جهزوا الجنو'د.. لازم نهجمm عليهم قبل الليلة قبل الشروق.وانا اللي هقود' الجنو'د بنفسي.
لقيت ابن أخوه الملك سعدون بيقولي اشمعني ده حصل لما أبنك عمل حركة تعطيل السيارة وطلع العطل. مقصود.
قولت له قصدك إيه؟ !
قالي قصدى أنها لعبة. منكم بس المرة دى هتدفع ثمنها دم'm أبنك ونادى ع رجالته وقال لهم راقبوا'، القصر عن قرب ولو لمحتوا إبن رشدان خارج من البوابه اقtلوا. ..
قولت له ابني محجوزz وهيموtت. سيبني انقذه. واعمل فيا اللي أنت عاوزه لو طلعت لعبه. منهم..
قالي ومالوا استعد وهنهجمm ع القصر بالليل لكن كلامي واضح لو أبنك ظهر. يبقي معناه أنها لعبه وهقtلوا…
الملك شركان…
بعد خروج واصف ورجل تسليم الد'مp من القاعة قولت ل فيروز انتي صحيح هتساعدي واصف يسافر..
قالت لي لو فضل عايش. هساعده..
قولتلها مش فاهم تقصدي إيه؟ !
قالت لي أكيد دلوقتي رشدان بلغ. رجالة الذئاب' الحمراء ان سعدون يتقtل. وأكيد هيقرروا. إنهم يهجمواm قبل شروق الشمس. قدامنا ع الأقل ساعتين يكونوا الجنو'د استعدوا.
وأكيد هيقفوا ير'اقبوا. قبل ما يهجمواm …
أول ما نشوفهم هخرج أقف مع واصف. بره عند البوابه وأنا بضحك معاه.. وقتها هيفهموا أنه باعهم.. ويقرروا
يقtلوا. وقتها بقي إحنا نهجمm عليهم …
بس من دلوقتي عاوزة جنو'دك. من مملكة الذئاب' يقفوا متخفيين. خارج القصر ع بعد كيلو متر ويحاوطوا. المنطقه بالكامل ومش يظهروا إلا لما يشوفوا جنو'دنا. خارجين من البوابه… ونحاصرe الذئاب' الحمراء ما بينا..
قولت لها واضح أنك تنفعي تكوني قائد' جيشe. تربية. شهاب اثرت. عليكي وضحكنا كلنا..
وقولتلها حالا كلامك هيتنفذ وطلبت من عدنان يستخدم النفق السري.. ويبلغ القائد' وهو مستعد للتنفيذ…
يتبع….
مكنش. يومك يا واصف يااااااااختي😄
بقلم #رشامنصور