رواية وريثة دراكولا الفصل الثامن والعشرون 28 والاخير الجزء الثاني بقلم رشا منصور


 رواية وريثة دراكولا الفصل الثامن والعشرون 28 والاخير الجزء الثاني بقلم رشا منصور


#الجزءالثامن_والعشرون

#الأخير 

#وريثة_دراكولا2 

#فيروز 


عدنان….


أبويا الملك شركان طلب مني أستخدم النفق بسرعة وأبلغ' القائد يحا'صر. المكان حوالين القصر. والمملكة ويختفوا. بين الاشجاروأن محدش يبدأ إلا لما جنو'د مصا'صي الد'ماء. تخرج من بوابة القصر… 


وفعلا نفذت بسرعة ورجعت ولقيت بعدها فيروز عوزاني ع انفراد وقالت ليا دورى في الخطة'. 


في الأول كنت رافض. لكنها صممت لأنها مش هتقدر تثق في حد غيري وقالتلي خليك في الحديقه متظهرش لحد ما أنادي عليك بصوت عالي ساعتها تنفذ". في الحال. 


وأثناء نزول فيروز وواصف وكمان فواز من السلم وقفت فيروز وكملوا هما لحد البوابة وسيرينا كانت واقفه عند حر'سs البوابة وسلمت ع واصف وسلمته كيس المال. وقبل ما تسلم فواز كيس المال سمعت فيروز بتنادى بإسمي 


وجريت بسرعة وفي اقل من دقيقة نفذت المطلوب. من قبل ما حد ياخد باله او يلاحظ حاجه … 


سيرينا…..


نزلت قبل فيروز ووقفت ع جنب لحد ما شوفت واصف وفواز بيقربوا من البوابة والحر'سs فتحوا البوابات ظهرت أنا وابتسمت لهم وسلمت واصف كيس المال ونبهت. عليه يسافر ع طول وإياك. يرجع هنا تاني .. 


وبلاش يعرف نورهان أنه شافني هنا ولسه بكلم فواز واقوله في سيارة بالسواق هتوصلك . سمعت فيروز بتنادى ع عدنان ودى كانت الإشارة… 


دخلت بسرعة غرفة الحر'سs وببص بعدها لقيت فيروز وواصف وزيدان😲😲 واقعين ع الارض وفي دم'm…


طلعت أجري ومعايا السلاsح وكانت المفاجأة. ..


لقيت رشدان بيجري وبيقول إبني وفي وراه رجال من الذئاب'الحمراء ولسه هقرب منه بالssيف🔪  لقيت😲؟ 


فيروز….


كنت مجهزة لكل واحد دوره ونزلت السلم واعتمدت ع سرعة الذئاب' أكيد رشدان أسرع من رجالة الذئاب' الحمراء واقو'ي منهم ومتوقع أنه يتغلبe عليا علشان كدا رسمت خطتي/. واعتمدت ع الخد'عة. …. 


وطلبت من فواز وواصف يستلموا أكياس المال من عند البوابة وكان دور سيرينا أنها تسلمهم المال وطبعا رجالة الذئاب' الحمراء شافوهم". وفهموا ان واصف غد'rر بهم علشان ينقذ. فواز ويقtلوا الملك سعدون بدالوا… 


وجرى رشدان أول ما حس بالخطرr ع أبنه وبسرعة ناديت ع عدنان ينفذ'. المطلوب منه …


وجريت ع البوابه وزيدان جري ورايا ولأنه اسر'ع مني وقف قدامي وأنا كنت واقفه قدام واصف… 


وانطلق السهمs. ووقعنا. أحنا التلاته والد'مp ملئ الأرض… 


وقعت. بس كنت شايفه وسامعه كل حاجه وشوفت سيرينا وهى بتصر'خ. وبتجري وخرجت بره البوابه ووراءها الجنو'د. وعمي شهاب وشوفت رشدان وهو بيجري في اتجاهي.. 


واللي كنت متوقعاه؛. حصل😄 دخل عليه فواز بالسيفs. ولسه هيضرrب فواز كان راجل من الذئاب' الحمراء مدخل الخنجرr. في ضهر رشدان.. 


وفي لحظه لقاني قدامة ببتسم وبقوله أنا بقي فيروز بنت البشريةr وجايه اخد حق امي. منك ودخلت أيدي ومز'قت. القفص. الصدrري. وانتز/عت. قل💔به ومسكته وهو لسه بينبض بين إيديا وهو واقف مصد'وم.  


وقولت له يلا حصل أبنك وحفيدك كمان زمانه ما'تt.. وقطعت. قل💔به. ورميته. ودوست عليه..


وهنا بعدت بسرعه. وفواز مسك.  الssيف. وفي لحظه كان قسم. رشدان نصفين…


ولسه بيقول حق ما خد'عتني.  انضرrب بالسهمs ووقع…


ولأنه ضعيف. ماتt بسرعة… 


وابتديت المعر'كة.  تزيد والصيحااات. ترتفع. 


وسمعت صوت شلهاب بيقول إبني مااااتt… 


قولت له الذئاب' الحمراء. هما اللي قtلوه. واندفع. عليهم وأصبح رجالة الذئاب' الحمراء متحا'صرين. بين جنو'د. مصا'صي الد'ماءp وبين جنو'د الذئاب'. .. وشلهاب نازل 


قtل. فيهم والجنو'د… 


وفجاة لقيت اللي بيشدني. ببص طلع بابا مروان وأمر الجنو'د. يدخلوني القصر وببص لقيت زيدان والد'م. مغرrق ملابسه.. 😄😄😄 معلشي بقي يا زيدان جت فيك حد قالك تجري تقف قدامي.. 


وبعد ساعه من القلق دخل عمي شهاب وشلهاب وبابا مروان وسيرينا …


ونزل جدي الملك صفوان والملك شركان وبابا قال خلصنا. ع الكل وأمرنا الجنو'د. بحرrق. جثثهم…




 


وهنا قال شلهاب إبني الوحيد ماtت. وبيبكي.. وحضرت امه وباقي أعضاء المجلس… 


وهنا أمرت الحر'سs بأخذ زيدان ع قاعة الإجتماعات ويضعوا. ع الترابيزة.. وطلبت من الجميع الحضور للقاعة… 


وقربت من زيدان ووضعت قطعة. شيكولاتة صغيرة في فمه وطبعا من غير ما حد ياخد باله.. 


وبعد لحظات بدء زيدان بتحريك رأسه. وينادي بأسمى بدون ألقاب. . فيروز . فيروز.  فيروز .. 


كنت محرجهe جدا وخصوصا. نظرات جدي الملك صفوان ليا وبابا قال بصوت عالي أهو طلع عايش وبيحب😄😄 


وجري شلهاب عليه يحضن فيه وقال لازم نجيب له أكياس. دم' m بسرعة. بدل اللي اتنز'ف. منه ..


قولت بمنتهي الثقه وصوت مسموع هو أبنك عنده دمm. 


وفجأة لقيت اللي بيقول إنتي بتتكلمي عن مين!؟؟ 


جريت وقفت جنب جدو😄😄 والكل فضل يضحك… 


وطبعا محدش فاهم حاجه ؟!! 


ولقيت الملك شركان بيقول اومال ابني فين يا عدنان . عدنان … قولت له زمانه ع وصول 


وفعلا وأنا بتكلم دخل عمو عدنان وقال إيه اللي حصل مين اللي فازz في المعر'كة. قولت له عيب عليك إحنا طبعا.. 


وهنا الملك شركان قاله هو انت مكنتش في المعر'كةe 


وهنا نطقت و قولت لهم بسسسسسس. ..


اتفضلوا اقعدوا وأنا هشرح لكم اللي حصل.. 


أنارشامنصوركنت متوقعه. طبعا هجو'مm رجالة الذئاب'الحمراء علينا وطبعا هيميزوا واصف من ملابسه … صعب من ع بعد مسافة يشوفوا ملامح الوجه بدقة.. 


علشان كدا طلبت من القائد'. زيدان أنه يجيب راجل من عندنا يكون في حجم. جسم. عدنان وطلبت من ماما فريدة تجهيز. قميصين شبه بعض بالظبط.


 ولما القائد. زيدان دخل لواصف الغرفة طلب منه ارتداء القميص بحجه ان رجالة الذئاب'الحمراء لو شافوا بملابس مختلفه وسيارة تابعنا محدش يعرفوا.. وطبعا نفذ كلامه.. 


والحا'رسs اللي تابعنا أرتدي القميص التاني وتعمدت يكون القمصان لونهم أبيض علشان لما يطلقوا. عليه السهمs الد'م يكون واضح ع القميص… 


ولما شوفت السهمs ناديت ع عمو عدنان اللي في لمح البصر خطفe واصف من جنب فواز ودخل الحا'رسs البديل وقف بضهره. مكان واصف….


وجريت سيرينا وفي اللحظه دى كنت أنا وقفت قدام الحا'رس. البديل ورفعت طرف العبائه وكنت مجهزة. صاج. صفيحs علشان يدخل السهمs فيه ودخل السهمs في نفس لحظه وقوف زيدان قدامي وبدل ما افتح كيس الد'مm ع الحا'رس البديل. انفتح ع زيدان…. 


علشان يظهر ل رشدان ان إبنه واصف انقtل من رجاله الذئاب' الحمراء وهنا يجري في إتجاه إبنه وفي نفس الوقت هيكون عاوز ينتقمt من الذئاب' الحمراء… 


وطبعا كنت أكدت ع فواز وأنا واقفه معاه عند السلم ان رشدان ناوي e يقtله. وأنه لازم يقعد في مكان محدش يعرفه.. علشان يضمن أنه يعيش… 


وده اللي خلي فواز أول ما شاف رشدان عاوز يقtلوا أولا علشان ياخد حقه. منه .. 


وثانيا علشان يضمن أنه مش هيقtله…. 


واللي كنت متوقعاه. حصل وفواز سدد. أول ضرrبه ل رشدان وطبعا لان رشدان قو'ي. موقعشe وانتظرت لحد ما شوفت راجل من الذئاب' الحمراء دخل الخنجرr في ضهره.. 


وهنا لاقني واقفه قدامه بعد ما كان متوقع أني ميتهt.. 


وانتز'عت. قل💔به. وفهمته ان ابنه ما'تt وحفيده كمان


 انقtل…  وكنت شايفه فواز وهو بيمسك/ السيفs وبيسعتد. لضرrبه. علشان كدا بعدت بسرعه… 


وأمرت الحر'سs يدخلوا زيدان جوه القصر… 


وهنا جدى قال !!! لحد دلوقتي مفهمتش مدام السهمs مدخلش في حد زيدان وقع. من ايه؟؟ 


قولت ل جدي أنا كنت مجهزة حقنه.فيها جرعة. دواء الأنسولين.' وكنت هديها للحا'رسs البديل علشان اضمن انه مش يتحرك ويبان انه ميتt …






وبسبب اندفع زيدان ووقوفه-  قدامي كيس الد'مm انفتح عليه وسن الحقنه' دخلت فيه وطبعا اغمي عليه ووقع. وانا عملت نفسي وقعت. معاه وكأن السها'مm دخلت فينا وموتناt كلنا.. 


وهنا سيرينا قالت اومال واصف فين إنتي وعديتني أنه يعيش. وانا مش شيفاه؟!! 


قولت لها نفذ'ت وعدي وده كان دور عمو عدنان . هو اللى خطفe. واصف ودخل به النفق. وطلعوا عند مملكة الذئاب'  ومنها ع الأرض المحايدة/'. ووصلوا المطار… 


وبكدا يبقي انقذ'ت واصف. وقtلت. رشدان وتخلصنا من الذئاب'الحمراء. ...


وهنا لقيت الكل بيصقف. لي ولقيت القائد. شلهاب بيقولي…


انا بقدم. اعتذاري'. لأني شكيت. في قدراتك' لكني بشهد.  امام الجميع ان المملكة. كسبت' قائدة'. ذكية جدااا .


وانا فخور. بخدمتى' وخدمة. إبني لكي…. 


قولت له اطمن.. من اللحظه دى القائد'. زيدان رجع لمنصبه… 


ورد جدي الملك صفوان وقال وأنا قررت ان زيدان يكون عضو. من أعضاء المجلس وذلك ل أخلاصه. وكونه مستعد بالتضحية' بحياته. علشان حفيدتي… 


بصيت ل زيدان وقولت له مبروك خلاص تخلصت. مني وهترجع لحياتك وكمان كسبت. منصبe جديد. .. 


قالي بس أنا عاوز أفضل جنبك ومش هتنازل عن كوني حارسك'. الشخصي… 


الكل بص ليا ول زيدان وهنا لقيت ماما فريدة بتزغرط'. وقالت أخيرا فيروز هتكون في أمانe بس علشان اطمن أكتر لازم ازوجها راجل يصونها ويخا'ف..


 عليها ولا إيه رأيك يا جلالة الملك صفوان . أنا عن نفسي جهزت الفساتين.. ومش فاضل غير موافقتك. 


رد جدي الملك صفوان وقال ل ماما فريدة وأنا موافق…


 


فضلت واقفه ومتنحه. ومش فاهمه حاجه وبصيت ل زيدان لقيته زعلان. قولت له هما عاوزين يجوزوني بجد .. هز رأسه. وهو نظره للارض قولت له لا أنا مش موافقه .


وهنا عمو شهاب وبابا مروان وقفوا جنبي وقالولي طبعا مش هنغصبك"* ع الجواز بس لو العريس يبقي زيدان هترفضي'. بردو وهنا زيدان اندهش. وقال بجد 


وبصلي وقالي أنتي لسه هتفكري انتي بتاعتي أنا وبس… 


بصيت للكل وقولتلهم سبوني أفكر 😄 يا كسوفي. 


وعدت الأيام والاسابيع وجه يوم التتويج. وكان هو نفسه يوم خطوبتي ع زيدان ويوم زفاف عمو عدنان ع سيرينا…


وكان حفل كبير وحضره. جميع ملوك المماليك الأخرى… 


وكنت لبسه فستان أحمر بيلمع. وله طرحه من الدانتيل طويلة جدااا وشوز اسود عالي وزيدان لبس بدله سوداء وقميص أحمر وجرافت أسود. 


وعمو عدنان لبس بدلة موف فاتح مع قميص أبيض وسيرينا لبست فستان موف غامق مع ورد موف ع شعرها وشوز أبيض ….


وقررت بعد أسبوع أرجع أرض البشرr وأدخل كليه الطب وفي الإجازات أسافر المملكة. وبعد  دراستي أتزوج أنا وزيدان…. 


وعمو شهاب رجع مع ماما فريدة وعشنا كلنا في مصر❤ 


وبخصوص واصف أول ما وصل ل زوجته وابنه أتصل ع عدنان وشكره جدااا وسافر ل بلد تانيه واشتري بالفلوس. أرض وعمل مزرعه كبيرة وعاش في أمان. 


ودلوقتي أقدر أقول ان هي دى النهاية السعيدة للكل… 


وتوته توته خلصت الحدوته 😄❤ 


أتمنى تكون عجبتكم..  


مع تحياتي 

#رشامنصور

تمت

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×