رواية ريتال الفصل الثاني عشر 12 بقلم رودي
الفصل التاني عشر
♕♕♕♕♕♕♕
............. عند رنا ...........
في غرفتها تجلس تبكي وهي تستمع إلي اغنية احمد عيد
الي غاب الخير في قربه قربه خير انو اتمنع اشترينا رخيص ب غالي وشفنا ايه من الي اتسمع حزن عاش علي حس فرحي حمل وغرقني في وجع من زمان والصورة باينة
بس عين الحب خاينة كانت تشوف وتجملك ضي نورك بان حقيقة انت مش حمل الحقيقة كنت سبني اتخيلك لما ناوي يكون ده اخرك ليه مبنش في اولك
كان طريق الوحدة قابلك بيت كبير مفهوش نفس والوحيد لو كان في جنة تبقا نار من غير ونس يالي صوت كدبك في قلبي حلم ليل وطلع نهاره تلج داب لما اتلمس
ليه مبنش في اولك
استمع للاغنية ادم من خارج الغرفة
نزل إلي الاسفل وقال ل والدته
ادم . ماما رنا فوق قاعدة بتعيط سمعتها وانا طالع من اوضتي روحي شوفيها علشان خاطري
فاطمة والدته . حاضر يا حبيبي هطلعلها
وطلعت فاطمة إلي غرفة رنا
طرقت الباب ودخلت
وجدت رنا تجلس تبكي وبيدها هاتفها الذي احضره لها نجيب
تغلق الاغنية
رنا . تعالي يا طنط اتفضلي
فاطمة . مالك بس يا بنتي فيكي ايه ليه العياط ده كلو
رنا . زعلانة علي نفسي كل ما افتكر كان بيعمل فيا ايه هوا وامه بموت من الزعل وبتصعب عليا نفسي اني استحملت ده كلو وفي الاخر كانو عايزين يرموني ميته لولا دكتور نجيب
فاطمة . يا بنتي الدنيا علي دي وعلي دي و مفيش
حاجة بتيجي حلوة يمكن ده كان في درس ليكي
مع الوقت هتعرفي حكمة ربنا في كل الي حصلك
ربنا ليه حكمة في كل حاجة يمكن حصل كل ده
علشان تيجي هنا وتتعرفي علينا وتتجوزي ابني في المستقبل
رنا . لا انا مش عايزة اتجوز تاني ابدا
فاطمة . ليه بس يا بنتي متكسريش قلب حد وقف معاكي وقت شدتك وبعدين مش هيبقا جواز علي طول لسه فطرة الخطوبة والتعارف بعد العدة بتاعتك.ما تخلص
رنا طيب يا طنط نبقا نشوف الكلام ده بعدين
فاطمة . ماشي يا بنتي الي يريحك
ما تيجي تتسلي معايا شوية
رنا . حاضر يا طنط يلا بينا
ونزلت معها إلي الاسفل
................ في الفيلا الخاصة ب والد مالك .................
تجلس نعمة ومعها نادية يجلسون سويا
نعمة . وحشتيني اوي اوي وفين الولاد وحشوني بقو اد ايه
نادية . بقو تلاته
نعمة: زي يعني انا معايا مالك الكبير وبعديه مريم والصغيرة ملك
نادية . وانا معايا رنا متجوزة وريتال وريان الصغير
نعمة: وفين محمد وحشني اوي اوي
نادية محمد تعيشي انتي من زمان
نعمة . ببكاء يا حبيبي يا محمد يا اخويا يا سندي روحو وسبتني لوحدي بعد ما لقيتك
نادية . قدر الله وماشاء فعل
نعمة طب و انت و عايشين ازاي
نادية وبدات تقص عليها كل ما حدث في الفترة الاخيرة
نعمة . طب وبين الولاد دلوقتي
وهنا اتي مالك علي اخر جملة
مالك . فاكرة يا ماما الدكتورة ريتال
نعمة اه الي انت بتحبها و عايز تتجوزها لما قفشت
قاطعها مالك ببببببببس اسكتي
مالك . دي بقي ريتال بنت خالي محمد
نعمة . بجد والنبي يا مالك يا حبيبتي كنت حاسة والله اول ما شوفت الشبه الكبير بيني وبينها
مالك طيب انا هروح اجبهم بقا هيا وريان
نادية . ياريت يا ابني لحسن وحشوني اوي اوي
مالك طيب سلام انا بقا
نادية . بالف سلامة با حبيبي
..................عند منزل عاصم ووالدته ..................
ذهبت ريتال وريان للاطمئنان علي اختهم فهي مهما فعلت قطعة منهم
وصلت إلي المنزل وابتداو يطرقو الباب
قليل من الوقت وفتحت تحية لهم
تحية . نعم خير عايزين ايه مش اختكو اطلقت وغارت في داهية
ريان بصدمة هوا وريتال
ريان . اطلقت ازاي يعني
تحية دكتور الخيبة طلقها غصب عن ابني وياريته عجب ومنعرفش عنها حاجة من يوم ما غارت
ريتال . مستشفي ايه وليه الدكتور طلقها من ابنك و ايه الي وداها المستشفي اصلان
تحية . كنت بربيها علشان ناقصة رباي* وامك دخلت السجن ومعرفتش تربي
ريان ب عصبية . ما تتلمي با يا ولي* انتي فيه ايه ما تحترمي نفسك.علشان اني دي انضف منك ميت مرة وانا هعرف من اختي انت و عملتو ايه فيها يوصلها للطلاق
وهطلعو علي جتتكو ب البلا الازرق وهعرفكو شغلكو
ريتال . مستشفي ايه واسم الدكتور الي طلقها من ابنك
تحية . مستشفي ...............والدكتور نجيب معرفش ايه كده
ريتال . وملقتوش غير المستشفي المعفنة دي
تحية . الي علي قد ادينا يا حبيبتشي
ريان يلا يا بنتي ناس معفنة
وذهبو إلي المشفي
ريتال في الاستقبال . لو سمحتي دكتور نجيب موجود
الاستقبال . اه يا فندم
ريتال طب ممكن اقبلو
الاستقبال . اتفضلي الدور التالت اوضة رقم ٨
ريتال . شكرا
ذهبت ريتال وريان إلي الغرفة وطرقو الباب سمعو صوت
ازن الدخول من الداخل دخل و الاثنين إلي الداخل
وعرفو بنفسهم
ورحب بهم نجيب