رواية الجاني مجهول الفصل السابع 7 بقلم عادل الصعيدي
الفصل السابع
الجاني مجهول
...
بسيوني طالع من اوضة الدكتور ماهر
لمح معاذ جاي للدكتور ماهر
بصله بقرف وقال ::
انت ليك عين تيجي هنا كمان
معاذ بغضب :: في اي ياد مالك !!
بسيوني : انا بردو مالي ، أنا عايز اعرف جايب منين الثقه الا انت فيها دي ، تقتل القتيل وتمشي في جنازته
معاذ بضيق :: انت عبيط والا جرالك حاجه في دماغك
بسيوني :: اعتبرني أجننت. بس وغلاوتك لو مليكه اختي حصلها حاجه ما هرحمك خالص فاهم ...
مشي بسيوني من قدام معاذ وسابه الشر مالي وشه والغضب طالع منه شرار نار
وبيتمتم معاذ مع نفسه
وغلاوتك انت لربيك يا بسيوني الكلب وشكلك هتحلق ابوك قريب ...
...
دكتور امجد وماهر طالعين من غرفة العنايه المركزه الا فيها مليكه
امجد : علي فكره في خبر عندي ليك لقطه
ماهر : قول طيب يا امجد مستني ايه !!
امجد : هقولك متستعجلش بس لما نقعد في مكتبك الاول ونشرب القهوه عشان الموضوع عايز دماغ رايقه
ماهر : خير شوقتني اعرف ايه الحكايه !!!
وصلوا المكتب ودخلوا الاتنين مع بعض وطلبوا من القهوه ..
ماهر بلهفه :: ادينا وصلنا المكتب يا سيدي ممكن تقولي ايه بقي الخبر التحفه الا عندك
امجد : بص يا سيدي لما سيبتك امبارح عشان اجيب صفايح الدم من بنك الدم . قابلني الدكتور نادر مدير المستشفي .
ماهر مقاطع
كمل طيب عارف والله الدكتور نادر مدير المستشفي كمل
امجد ضحك باستغراب: هههههه في ايه يا عم بتكلم انا اهو مالك !!
المهم : طلب مني التقرير بتاع مليكه وانا معرفش مكانه فين وعم محمد بتاع الأرشيف مش موجود
فضلت ادور انا بقي عليه في الملفات
وبالصدفه قابلني ملف روفيدا اختك والتقرير فيه ركنته علي جمب
وجمعت تقرير مليكه وسلمته لدكتور نادر ورجعت بسرعه اخدت تقرير روفيدا وروحت علي مكتبي عشان اقراه براحتي
المهم وانا بقرأ لاحظت حاجه غريبه في التقرير !!
ماهر : قولي لاحظت اي بقي . وايه الا لفت نظرك !!
امجد : بصي يا سيدي التقرير الا انا شوفته قبل كدا غير دي خالص الاولاني كان كل الا في الفيلا عندكم موجودين بالتقرير اما الا لقيته في الأرشيف
بيثبت غير كدا خالص
حالة الوفاه خنق
وضرب مبرح علي البطن
ودي معناه ان في حد لعب في التقرير الا راح النيابه..
ماهر وقف من مكانه مصدوم : معقوله الكلام دي .
امجد : معقوله طبعا وبتحصل . طلما الضمير بيتباع بالفلوس كل شي جايز ..
قاطع كلامهم خبط علي الباب
ماهر : اتفضل ادخل ..
دخلت ممرضه ومعاه كيس فلوس
وحطته قدام ماهر علي المكتب
ماهر مستغرب من تصرفها :: ايه دي سحر
سحر : فلوس يا دكتور ماهر . من شويه واحد كان عايز يدخل العنايه لميلكه ولما رفضت ادخله
عطاني الفلوس دي وقالي أفصلي الاجهزه عنها
امجد وماهر وقفوا من علي كراسيهم
امجد وماهر بصوت واحد : هو فين ! قولي بسرعه
سحر الممرضه : من شويه كان فوق معايا ومشي طلع بره
ماهر فكر شويه وطلع تليفونه
وجاب صوره معاذ بفرجها عليها .
ماهر :: قربي هنا هو إلا بصوره دي
سحر :: ايوه هو يا دكتور. دي شدد عليا لو حد عرف ممكن ياذيني وخصوصا انت يا دكتور ماهر . ارجوك انا مش عايزه مشاكل
ماهر : متخفيش خالص ومتقلقيش
واعتبري نفسك اخدتي الفلوس وانسي انك قولتي لينا . انا هتصرف
متخفيش انتي ..
امجد : مين دي يا ماهر !!
ماهر :
دي عمي معاذ الا قولتلك عليه قبل كدا .. انا حاسس ان الحكايه قربت تخلص ..
......
الساعه 2 باليل في مكان واسع وبالتحديد عند المقابر
الدنيا ضلمه وصوت نبح الكلاب شديد
بينزل معاذ من عربية الفخمه
ويامر رجالته يفتحوا شنطة العربيه
وبيفتحوا شنطة العربيه ويطلعوا
واحد مقيد بحبال ووشه مغطي بقماش
والمفاجاه .....
تتبع
الكاتب عادل الصعيدي