رواية زفاف بلا زوجين الفصل الثالث 3 بقلم سوارا
: عثمان!!
و بيفتح باب غرفه اخوه بقوه لدرجه ارعبته
عثمان باستغراب وخضه : اييييييه ده يا خالد؟؟.. خضيتني!!
خالد بعصبيه : انت اييييه ياخي قارفنا في كل حاجه.. قولنا خلاص اتشـ..ـل هنرتاح منو برضو مصمم تقرفنا!!
..بس المرادي مكنتش غير اي مره المرادي انت اتجاوزت حدودك.. وبيرفع ايده بس بيلاقي حد مسكها بقوه
قاسم بعصبيه : انت ازاي تتجرى تفكر مجرد تفكير تمد ايدك على اخوك؟؟؟
خالد بغضب : انت السبب في كل حاجه..اي حاجه بتعب عشان اخدها الاقي عثمان خدها بالساهل.. اي حاجه كنت اعملها الاقيك اديتهالو لعثمان.. بس توصل معاك لدرجه البنت اللي بحبها وانت عارف؟!.. انا سكت كتير هوا انتو ايه شيطا..ن؟؟
..طب عرفنا انك بتكرهني ومش معتبرني ابنك واني فاشل وكل حاجه من نصيب عثمان بس هوا سؤال واحد بس انت بتعمل كده لييييه؟؟... ليه؟؟
قاسم بجمود : هعمل نفسي مسمعتش اي حاجه من الكلام الغبي اللي قولته من شويه براااا!!
خالد بيطلع بعصبيه وهو بيدبدب برجليه
عثمان بصدمه : معنا كلام خالد انك يا بابا جوزتني انا و عبير!!
قاسم بهدوء بيومئ له بـ ايوة
عثمان بحزن : بس ليه يا بابا عملت كده هوا بيحبها وانا اصـ..
قاسم بمقاطعه وهدوء : بس انت يا عثمان اللي
عثمان بخوف وهو بيبص لعبير اللي واقفه بيقطع كلامو : انا فهمت كلامك يا بابا!!
قاسم بيومئ له بهدوء وهو بيبص لعبير
قاسم بهدوء : اسيبك انت ومراتك لوحدكم
عبير بضيق وعصبيه : هوا اييييه اللي اسيبك انت ومراتك لوحدكم؟؟؟.. انت أساساً ازاي تتجرى تجوزني بدون علمي؟؟..وزياده على ده أنه ابنك مين عثمان!!
قاسم بجمود : خلصتي؟!
قاسم بيمسكها من معصمها بقوه وبيسحبها لبره
.. هتقعدي مع عثمان وتهتمي بيه وتتعاملي معاه على انك مراته والا امك معانا !!.. ولو عملتي اللي بقولك عليه باكمل وجه امك هتكون تمام وهرجع لك الورث بتاع ابوكي ايه رايك؟؟
عبير بصدمه : حتى امي بتهد.. دوني بيها؟... لا ونعم العم ده انتو طلعتو مسخره بجد !!
قاسم بجمود واستفزاز : افهم من كلامك انك مش موافقه.. وبيخرج من جيبه تلفونه.. الو سليمان حسينه قوموا معاهـ..
عبير بضيق : موافقه خلاص!!
قاسم وهو بيبص لها بابتسامه بيحاول يخفيها : اعملو لها الاكل وتتعامل احسن معامله دي مرات الغالي!!
عبير بتمشي من قدامه َبتدخل غرفه عثمان
قاسم بحزن : مصيرك تعرفي الحقيقه ومين رايدلك الخير والشر..وبيتنهد.. يا بنت اخويا!!
بعد مسافه وهما قاعدين وساكتين وهو بيبص عليها بابتسامه من وقت ما دخلت وقعدت وهي متضايقه من نظراته
عبير بضيق : بقولك ايه .. عايز حاجه اعملها لك؟؟
عثمان بفرح : مش عايز اي حاجه منك يا عبير طول ما انتي موجوده تعيشي زي الملكه
عبير بضحكه سخريه : ازاي وانت مشلو*ل كده؟؟
عثمان بيكشر بحزن و بيسكت وبيفضل ما يردش عليها
.. وبيحاول يلف وشه ناحيه الحيطه وهو مش عارف بتيجي عشان تساعده
عثمان بزعل وجمود : مش عايز مساعده منك!!
عبير بتحس بتأنيب ضمير وذنب بالنهايه بتفضل تقوم
عبير بزهق : على كل انا هقوم.. خمس دقايق وهرجع
عبير بذهول وهي بتتمشى في البيت : اييييييه ده؟؟؟.. ده بيت ولا قصر.. يا حلاوه!!.. وبعدين بتضحك بسخريه.. اه ما نسيت ده حق ابويا اللي سر.. قوه!!
بتتجول لحد ما تلاقي حته صغيره زي باب مخلو.. ع بتستغرب وبتلتفت حواليها تتأكد مفيش حد شافها بعدها بتنصدم لما تلاقي ممر طويل آخره أوضه
عبير باستغراب : هي الاوضه دي دي معزوله عن باقي البيت كده ليه؟؟.. وبتشد الأوكره عشان تدخل اول ما تحط رجلها بتسمع صوت صر.. يخ جامد
عبير بصدمه وخوف وهي بتقفل الباب : ده صوت عثمان!!
وبتجري على فوق بسرعه وبتفتح الباب
عبير بصدمه وهي بتبص عليه : ياريتني ما سبتو!!.. يتبع
#زفاف_بلا_زوجين 3