رواية وريثة دراكولا الفصل السابع 7 الجزء الثاني بقلم رشا منصور
#الجزءالسابع
#وريثة_دراكولا2
#فيروز
شهاب….
أول ما الملك. صفوان نهي التواصل معايا .. كان لازم انفذ. كلامه وتواصلت فورا مع فيروز علشان متزعلش.
وفضلت قلقان. وبفكر فى المسؤوليات" اللي عليها .. فيروز أول حفيدة وكمان د'مها مش نقي* وده هيسبب لها اعاقات* كتير في مستقبلها…
حاليا إحنا معاها وجنبها لكن بعد ما إحنا نمو'ت* الكل هيستضعفها* ..
علشان كدا أنا بعاملها بشدة* رغم حبي الشديد لها بس خو'في عليها هو السبب
أول ما طلع شروق الشمس قررت اتواصل مع مروان والغريب إني لقيته واقف مع عدنان بين الأشجار
قولت له انتوا في رحلة صيد* غزلان ولا ايه
قالي لا إحنا بنصطاد* الذئاب' الحمراء أول ما أنهي الموضوع هتواصل معاك ع طول
وفضلت قلقان ع مروان ومضايق* في نفس الوقت إني مش معاهم . بقالي سنين محضرتش معا'رك.
رشدان….
كنت في مخبئ* السري' أتابع عملية. خطف* فيروز وبعد ما الذئاب' الحمراء حصر'ت حفيدة الملك. والاتنين الذئاب' اللي معاها فجأة لقيت جنو'د. الملك شركان في كل مكان
ده شكله فخ* ووقعوا فيه…
المرة دى أنا فلت بأعجوبة لو كنت معاهم كنت هكون أول ضحية* …
وببص لقيت اتنين من الذئاب' الحمراء اخدوا حفيدة الملك وحاطين الخن/جر ع رقبتها* والتاني بيهدد* أنه يرفع الشال من ع رأسها وهنا الصمت عم المكان
وفجأة ظهر مروان وعدنان ولقيت الاتنين اللى ماسكين،، البنت بيتكلموا بس مقدرتش أسمع بيقولوا ايه لبعد المسافة بيني وبينهم ….
مروان….
أول ما شوفت بنت شعرها طويل أسود وع وشها شال اتخضيت* معقوله تكون فيروز
تواصلت بسرعة ب فيروز ولقيتها لسه هتبدأ تنام قولتلها نامي يا حبيبتي ولما تصحي نتكلم….
وبصيت ل عدنان وشاورت له مين دى ..؟
بصلي بنظره فيها مكر* مع ابتسامة حسيت أنها واحدة من طرفه وان دى خطة* هو عاملها علشان يوقع الذئاب' الحمراء ويخد'عهم ويفتكروها بنتي فيروز
وشاور ليا خرجنا ووقفنا وسط الجنو'د وهنا نطق واحد من الاتنين اللي معاهم البنت وقال….
يا مروان أومر الجنو'د ينزلوا سلا*حهم. ويقفوا بعيد يلا بسرعه نفذ الأمر. وإلا هنرفع الشال من ع بنتك ونخليها تستمتع بأشعة الشمس 😂
بصيت ل عدنان أنا مش عارف مين البنت دى وخا'يف اقولهم ارفعوا الشال تطلع البنت مصا'صة د'ماء وتتأثر فعلا بالشمس وفي نفس الوقت خا'يف تطلع بشرية. ووقتها يقت/لوها .. ايه الحيرة دى بقي ؟!!
وهنا عدنان أخيرا نطق وقال لهم مش إحنا اللي بنتتهد'د
إحنا أبناء الملوك نتهدد* من الهجيناء*
أحنا نمو'ت. ولا أننا ننفذ. كلام أشباه الرجال وبص ل جنو'ده وقال بصوت عالي الكل يستعد وهنا
البنت رفعت الشال وفي لحظه كانت قط/عت رقبة* الاتنين اللي ماسكينها**. بالس🔪يف…
اندهشت من سرعتها وقو'تها وجمالها الملفت*...
وابتدينا المعر'كة. وفي أقل من عشر دقائق كنا واقفين في بحر من الد'م..
وتركنا اتنين بس واحد قط/عت له دراعة* والتاني قط/عت له رجلة*... علشان تبقي ذكري لهم
واخدناهم ومشينا ومعانا الجنو'د والبنت اللي لسه مش عارف هى مين وطلعنا ع الكوخ الخاص ب شهاب…
وكان أبويا الملك صفوان وعمي الملك شركان في انتظرنا..
واتفاجأت بالبنت جريت ع عمي شركان وبتسلم عليه ؟؟
هي تطلع مين دى قو'تها تقول أنها من الذئاب' لكن رائحتها تقول أنها بشرية ..
عدنان….
أول ما مروان قالي أنه عاوزني معاه ومعايا الجنو'د. فكرت في خد'عة أعملها واتصلت ب " سيرينا" وانتهزت* فرصة أنها نازلة اجازة في بيروت..
وطلبت منها تحضر بسرعة وعرفتها المطلوب منها وفعلا حضرت ومعاها أصدقائي اللي كانوا منتظرينها ونفذت. اللي اطلب منها بالظبط*
ميعادا قت/لها للذئاب' الحمراء ده بها كان من عندها ..
وطول الوقت ومروان بيبصلي عاوز يعرف مين دى
رشدان. …
بقيت واقف ارا'قب بالنظارة المعظمة* (المكبرة ) وشايف مروان وعدنان والجنو'د وهما بيق/طعوا في رجالة الذئاب' الحمراء حتي البنت حفيدة الملك صفوان د'بحت. الاتنين اللي كانوا ماسكينها وفصلت رأسهم* عن جسدهم،، في أقل من لحظه. ...؟ واضح أنها قو'ية. ومدربة. كويس
فين الوزير. يشوفها ويشوف اللي حصل في رجالتة. . كان بيقول أنهم اقو'ياء لكن واضح أنه هو الوحيد اللي فاهم كدا
واضح ان البنت قو'ية وأكيد ده تدريب. شهاب
لها حق تمشي مع حر'اسة من البشر. اللي زي دى مش محتاج حر'اسة أصلا..
اكيد الملك صفوان فخور بحفيدته ولو خسر'ها هتكون دى الضر'بة. القا*ضية. له. ..👌
حقيقية لازم أقولها اللي ور دى خسا'رة فيها القت/ل...
الملك شركان. …
أول ما دخل عدنان ومروان ومعاهم الاتنين من الذئاب' الحمراء مصا'بين.. لقيت اللي بتعدي من وسطهم وبتجري عليا بسرعة تحضني …
اوووه سيرينا البنت الشقية أنتي هتفضلي كدا ع طول مجنو'نه
وحشتيني. استني لما اعرفك ع صديق الطفوله
الملك صفوان. ملك مملكة. مصا'صي الد'ماء وزى أخويا
ودي سيرينا هعرفكم عليها بعد ما نخلص من الاتنين دول
وقصدت مكلمش عن اى تفاصيل خاصة ب سيرينا قدام الذئاب' الحمراء…
وقولت ل عدنان خد مروان وسيرينا وبعض الجنو'د وانتظرونا في القصر.
وسيب باقي الجنو'د وبعد ساعات قليلة هنحصلكم ومتنساش تكرم ضيوفك ومشي عدنان والجنو'د
وابتديت أنارشامنصوروصفوان نستجو'ب اتنين الذئاب' الحمراء في الأول فضلوا ساكتين علشان عارفين أنهم حتي لو اعترفوا هيمو'توا. لكن الملك صفوان
قال لهم أنهم ممكن يعيشوا في حالة لو اعترفوا ع الجا'سوس* ومين بالظبط اللي مشغله ويقول كل حاجه يعرفها عن رشدان وقتها ممكن يز'يف. مو'تهم. ويعيشوا. في اي مكان بعيد عن مملكة الذئاب' الحمراء
استغربت من تصرف صفوان جدا لكنه بعد كدا قالي تفتكر واحد دراعة* مقط/وع والتاني رجلة. مقط/وعة ممكن يتخا'ف. منهم بعد كدا دول هما اللي هيخا'فوا ان اى حد من الذئاب' الحمراء يشوفهم دول هيكونوا اموات* ماشين ع الأرض 😂😂 بصراحة اقتنعت بكلامة جدا
وفعلا قالوا حاجات كتير عن رشدان وأنه كان مصمم* يقت/ل شهاب وكمان حفيدة صفوان….
واستغربت من هدوء الملك صفوان أنا لو في مكانه كنت نزعت/ لسانه. من الحنجرة… مجرد ما يجيب سيرة حفيدتي
مروان….
فضل طول الطريق أبص ل سيرينا فتاة قو'ية وبشرية* وفي نفس الوقت عارفة الملك شركان تطلع مين دى
وهنا لقيت سيرينا بتبصلي وتبص ل عدنان وقالت له صاحبك عنده فضول كبير. بس الفضول مش دايما نهايته كويسة
وهنا عدنان ضحك بصوت عالي وقالها أهدي ده مروان ابن الملك صفوان صديق أبويا .
وزى أخويا والبنت اللي كنتي مكانها انهاردة تبقي بنته فيروز اللي كنت بوصيكي تتبعي أخبارها في فرنسا…
وهنا لقيتها قالت انت والد فيروز دى عسولة وذكية. جداااا وكمان قو'ية رغم صغر سنها…
وهنا نطقت وقولت ل عدنان تطلع مين دى اللي بتوصيها. ع بنتي أعتقد ان من حقي أعرف
وهنا قالي الموضوع ده سر* لما نوصل القصر. هحكيلك الحكاية كلها وعلشان تطمن سيرينا عارفة حقيقة الذئاب'
وكل تاريخ. عائلتنا وقريب جدا هتكون زوجتي….
قولت له أنت بتكلم جد أخيرا هتتجوز يااااه ده أنا اعملك أحسن وأكبر فرح في المملكة…
وهنا سيرينا قالت لا أنا فرحي يكون ع أرض البشر…
وبفكر اعملة في باريس والسيدة فريدة اللي تصمم ليا فستان فرحي وفيروز تكون الاشبين بتاعتي
قولت لها اعتبري طلباتك أوامر عدنان ده أخويا وياما ساعدني في حاجات كتير ونفسي أفرح به
وهنا عدنان قالي حبيبي يا صاحبي يبقي استعد كمان ستة شهور كدا
قولت له ايه😲😲 قصدك ستة أيام صح ….
وهنا سيرينا قالت لا الفستان ممكن ياخد وقت أكبر
وكل ده ولسه معرفتش مين سيرينا….
يتبع….
بقلم #رشامنصور