رواية وريثة دراكولا الفصل الثامن 8 الجزء الثاني بقلم رشا منصور
#الجزءالثامن
#وريثة_دراكولا2
#فيروز
مروان…
فضلت طول الطريق أفكر ازاى عدنان يعر'ض خطيبته للخطر* .. أزاي يخلي بشرية. تقاوم. الذئاب' الحمراء وهو عارف قو'تهم. كويس..
وازاي يعرف حد ب فيروز بنتي إذا كان هو بنفسه كان بيساعدنا ع حما'يتها وع إخفاء. حقيقتها…
أنا مش قادر أفكر ولا قادر حتى أقراء أفكارها….
وأول ما وصلنا القصر. عدنان اخدنا أنا وسيرينا ع القاعة الصغري. وخلي الحر'س كلهم يخرجوا…
وفضلت أبص له وابص ع سيرينا وأنا ساكت لقيته قالي
أعرفك ع سيرينا قريبتي
قولت له قريبتك ازاى😲؟ دى بشرية وهنا قالي
طب ما بنتك نصها بشري ولو اتجوزت بشري أولادها هيكون معاهم قو'ة مصا'صي الد'ماء لكن هما بشريين..
قولت له قصدك حد من عندكم أتجوز بشرية!!!
قالي ..جدي كان له اخت أكبر منه وكانت متزوجة من بشري
وكان عارف حقيقتها ولأنها تزوجت من خارج نسلنا شر'ط جدى الأكبر أنها تعيش فى أرض البشر. وكمان لأن الكل كان ممكن يقلدها وهو كان مانع الاختلاط بالبشر..
لكن وافق عليه لأنه كان طبيب وبيساعدنا في علاج الجر'حي ونقل الد'م. ووافق علشان يضمن ان سر* مملكة. الذئاب'
ميتعرفش. ومع السنين الطبيب مات* وكانت الجدة أنجبت طفلة وكبرت وهي واخدة جينات. الذئاب' مع الجينات البشرية وتزوجت بشري وأنجبت سيرينا
وأصبحت تملك قو'ة الذئاب' وبشرية في نفس الوقت ومحدش يعرف حاجه عن وجود سيرينا غير أبويا الملك شركان. ..
ولما اتزوجها ابني او بنتي هيكون هجين بس النسبة الأكبر دم* الذئاب' …
وهي عايشة في باريس.. وعرفتها ع فيروز علشان تخلي بالها منها وبالذات ان سيرينا بتشتغل ضابط* شر'طة. ..
يعني ممكن تحمي* فيروز وتقبض" او تقت/ل اى حد ممكن يسبب خطو'رة عليها
قولت له كنت متأكد أنك عندك مبرر. قوي* أنت أكتر واحد كان بيحاول يوفر حما'ية لبنتي وشهاب طبعا مقدرش أنكر* فضلة عليا وع بنتي…
ولما جيت استئذن قالي الملك صفوان جاي ع هنا استني وتبقي تروح القصر. من النفق، …
فيروز….
بابا مروان اتواصل معايا وأنا كنت خلاص بنام وأول ما قطع* التواصل شكيت*' ان في حاجه وتواصلت مع جدى صفوان بحجة. إني بطمن عليه واستغربت& وجوده في مكان غير القصر. ولما سألته قالي
أنه في كوخ* شهاب وبير'اقب. مروان وعدنان وهما بينص/بوا فخ* للذئاب' الحمراء وقالي ان كل ده علشاني. ..
علشان أكون بأمان….
قولت له انا محظوظة. إنكم في حياتي وفي أمان. طول ما انتم بخير يا جدي وانتهي. التواصل
ونمت وأنارشامنصورمطمنة واحدة غيري كانت متعرفشي تنام لكن أنا واثقة. في قو'ة مروان وعدنان دول أبناء الملوك. اقو'ي من الهجناء….
نمت وأنا بتخيل أنهم قبضوا* ع رشدان وأقدر وقتها أعمل فيه نفس اللى وشوفت في الحلم إنى بنز*ع قلبه. ويفضل واقف وشايفني وأنا بق/طع وأكل فيه وشوفت الصخره. اللي أمي كانت وقعة. عليها وشوفتها بتقوم تقف وتبتسم ليا وباخد قطعة. من قلبه. وادخلها في مكان قلبها
وقدرت بعدها تمشي وتتحرك وكنت فرحانه أوي ودموعي* بتنزل من الفرحة والمطر بينزل فوقنا والكل اجتمع حوالينا ماما فريدة وبابا مروان وعمي شهاب وبنرقص ونهيص. وكل ده قدام عيون رشدان وأنا بصر'خ بأعلي صوت وأقول
"أنا قدرت أرجع ماما تاني "
وفجأة لقيت ماما فريدة بتصحيني وببص حواليا لقيت ركاب الطيارة وكلهم بيقولولي إنتي كويسة أكيد شوفتي كا'بوس والمضيفة جايبه ليا كوبايه ميه…
حسيت بأحراج.😔 وهنا ماما فريدة قالت لهم منتظرين تحلم ب ايه مخطو*فين. والطيارة وقعة. وكمان في منعرفش إحنا فين ولا هنرجع لاهلينا ازاى….
وماما فريدة خدتني في حضنها وبعدها تواصلت مع بابا مروان ولقيته موجود في قاعه وسألته انت فين قالي في قصر الملك شركان والد عدنان قولت له
سعيدة أنكم بخير بعد رحلة الصيد. ياتري مسكتوا* الذئاب' الحمراء ولا رشدان….
بصلي بأستغراب وقالي عرفتي منين ع العموم خلصنا* ع كل الموجودين لكن رشدان مكنش معاهم
اطمني هفضل وراه. لحد ما أوصله أوعي تخا"في…
قولت له نفسي أوصله قبل منك وقتها بس محدش هيخا*ف غيره يا والدي…. وقطعت. التواصل ..
وبصيت ل ماما فريدة وقولتلها ايه رايك نسافر لجدي قالتلي عمك شهاب هيوصل Rبكره خلينا نقضي يوم تاني هنا وخصوصا ان الجو ممتع وعاوزة انزل البحر وقومتني وخرجنا من الطيارة وجرينا لحد البحر وفضلنا نرش. ميه ونعوم ونضحك وفي ركاب انضمت معانا🏊🏄
الملك صفوان. …
بعد ما عرفت مين الخائن* وان الوزير. هو اللي بيتواصل مع الحا'رس ويبلغهم أخبار سعدون
قررت استخدم الحا'رس من غير ما يعرف وتواصلت مع مروان وقولت له
ابعت حد من جنو'د شركان. اللي كانوا واقفين ع البوابات وقوله يتكلم بصوت مسموع قرب زنزانة* سعدون ويقول إنك قت/لت الذئاب' الحمراء وحاجز* البعض منهم عندك في مكان خفي*.... وفعلا نفذ مروان كلامي ….
واتفاجئت ب فيروز بتتواصل معايا وبتقولي يا جدي عمو شهاب هيوصل ع بيروت بكره إيه رأيك لما إحنا كمان نجيلك بكره …. قولتلها ياريت هبعتلك اللي ينتظرك في المطار
قالت ليا كان نفسي أول حد أشوفه في قصرك* يكون رشدان لكن للأسف مكنش مع الذئاب' الحمراء قولتلها…
متزعليش لكي عليا امسك* لكي الخائن* وكمان اللي خطط* للهجوم* عليكي وتشوفيهم أول ما توصلي بس بعد ما أعرف أعضاء المجلس" عليكي الأول
ووافقت وقالتلي ياريت يا جدي نفسي أشوف حد منهم
وانتهي التواصل وأنا قلقان" فيروز مهما كانت لسه طفلة وممكن لو شافت حد من الذئاب' تفتكر اللي حصل مع مامتها او كفايه تفتكر أنها عايشه طول الوقت بعيد عن أبوها وعن القصر المفروض تكبر وتتعلم فيه
أخاف * تضعف. ولا تبكي. قدام أعضاء المجلس وللأسف أغلبهم شايف ان فيروز نص بشريه عاشت بين البشر يعني اخدت طبعهم ومش هتقدر تكون واحدة منا ولا ينفع يكون لها حكم/ عليهم …. أكيد أول ما يشوفوها ضعيفة*
الكل هيحكم* أنها تعيش بعيد عننا وملهاش ميراث. ولا حق في كرسي. المجلس…
مروان….
نفذت طلب أبويا وطلبت من الجنو'د يروحوا المملكة. ويقفوا عند الأبواب حر'اسة. واني خليتهم يمشوا علشان محدش منهم يعرف أنا هاخد رجالة الذئاب' الحمراء ع فين وان مكان حجزهم* هيكون سر. لحد ما يعترفوا^ بكل حاجه
وانتظرت ساعتين ووصلت القصر ولقيت حر'اس كتير بتهنئ ب سلامة رجوعي. وأني قدرت اخد اسري* منهم كمان
وقصدت أقرب من زنز'ا'نة الملك سعدون وقولت للحا'رس هو لسه عايش" قالي آة
قولتله هانت. قريب أوى هيحصلهم وضحكت ومشيت
وطبعا كنت موصي. الجنو'د. بمراقبة* الجميع
وأول ما خرج الحا'رس ع الباب وقف يتكلم مع واحد وبعدها رجع مكانه تاني وبالليل خرج من القصر.
ووراءه الجنو'د وفضلوا واقفين منتظرين فترة لحد ما وصل وزير الذئاب' الحمراء وهنا هجمت* عليهم الجنو'د
ورشوهم* بالمخدر..
وربطوهم. بالحبال! ودخلوهم حديقة القصر وفتحت لهم البدروم. وقفلنا عليهم
وكان ابويا الملك صفوان ومعاه الملك شركان منتظرين في القاعه الصغيرة…
وبلغتهم باللي حصل وهنا لقيت أبويا بيقولي
فيروز جاية بكره ولازم كل أعضاء المجلس يكونوا في استقبالها خلي الجنو'د يكونوا في الميناء يستقبلوا شهاب وأول ما أعرف موعد وصول فيروز هبلغك…
قولت له بس في عصا'بة وكمان الطيارة واقعة. هتوصل ازاى بس لازم حد يروح يجييهم…
قالي لازم فيروز تتصرف. وتطور. من قدراتها وإذا عجزت* إحنا موجودين …
وتاني يوم تواصلت مع شهاب واخدت الجنو'د وروحت استقبله في الميناء ومعايا عدنان وسيرينا اللي صمموا* يفضلوا معانا لحد ما فيروز توصل ب أمان القصر.
وبعد شويه اتفاجات ب فيروز بتقولي أنها واقفه عند الأرض اللي امها ميرا اتقت/لت فيها ومش عارفه طريق القصر.
منين …. اخدتهم بسرعة وروحنا ع هناك قبل ما حد يشوفها ويخطفها* ولا يقت/لها
ولقيتها واقفه عند الصخرة ودموعها محبو'سة في عينيها اخدتها في حضني وروحنا ع القصر
وكان كل أعضاء المجلس في استقبالها عاوزين يشوفوا وريثة. دراكولا البشرية. شكلها إيه وعاملة ازاى
ودخلت عليهم فيروز في المقدمة وأنا وعدنان خلفها والسيدة فريدة وشهاب خلفنا. وسيرينا وباقي الجنو'د في آخر الصفوف … ووقفت في منتصف القاعة وانحنت تحية للملك وأحنا معاها بعدها وقف أبويا الملك صفوان يقول
اقدم لكم حفيدتي ووريثة العرش* فيروز ونظرت لهم فيروز في كبرياء وشموخ الملوك الكل شعر بهيبة رغم صغر سنها
وكنت سعيد جدااا بها لحد ما فجأة
فيروز…..!!!!؟😲
يتبع….
ياتري ايه اللي حصل ؟؟
بقلم #رشامنصور