رواية وريثة دراكولا الفصل العاشر 10 الجزء الثاني بقلم رشا منصور

 

رواية وريثة دراكولا الفصل العاشر 10 الجزء الثاني بقلم رشا منصور


#الجزءالعاشر

#وريثة_دراكولا2 


#فيروز


 مروان……


كنت قاعد مش طايق" أسمع كلام فواز ولما قررت أقوم أخلص عليه أبويا الملك صفوان بصلي بمعني لآ. ..


تواصلت مع فيروز وقولت لها عارف أنه اختبار صعب. لو فضلتي ساكتة هيتقال إن شخصيتك ضعيفة. وان كل اللى عملتية في رجل الذئب/ كان بتعليمات. مننا إحنا 


وإذا قومتي وقت/لتيه هيتقال إنك تملكي نقاط ضعف. وأنك متهورة.. ومند'فعة في رد فعلك ..


محدش هيقدر يتكلم بالنيابة عنك ولا حتي جدك الملك صفوان 


فكري بهدوء. وقرري بسرعة. ونفذي…. 







فيروز….


فضلت ساكتة وقادرة اقرء أفكار أعضاء المجلس. وللأسف كلام بابا مروان صح … 


منهم من قال إني ضعيفة. وصفاتي البشرية. مأثرة عليا وع مشاعري وده معناه إنى لا أصلح أكون وريثة. دراكولا..


ومنهم من قال إني فقط بتنفذ. كلام وبس لكن معنديش قدرة إني اتاخذ قرار…


لكن حسيت إنى خلاص مش قادرة اسمع ولا كلمة تاني بصيت ل ماما فريدة شوفت دموعها محبو'سة في عنيها 


وسيرينا بصت ليا ورفعت رأسها وابتسمت نص ابتسامة


 فهمت أنها عوزاني أظهر بعض البرود ع ملامح وجهي. 


قومت وقفت ومشيت ببرود. وانا ببتسم ووقفت في نص القاعة وقولت لما جدي الملك صفوان قال لكم أعرفكم ع حفيدتي اللي هتخلص* عليكم …


كان كرم أخلاق منه يعرفكم ع اللي نهايتكم هتكون ع ايدها .، 


لكن ده مش معناه أنكم تتكلموا …


ومسكت فك اسنانة. السفلي بأيدي الشمال وقولت له صوتك مزعج. صدعتني*. أنا وكل الموجودين في القاعة 


وضحكت بسخر'ية بصوت عالي وابتدي الجميع يبتسم ولسه هيتكلم قط/عت  لس👅انه …


ومسكت القطعة* بأيدي ورفعتها وقولت بصوت عالي كدا خلصت من رغيك. صدعتني😂😂 


وابتدي فواز يتلوي. من الألم والملك سعدون والحا'رس ظهرت عليهم علامات الخو'ف. ..


وهنا أمر الملك صفوان الحر'س بأخذ كل سجين* إلي زنز'انته وقال لنا جميعا رشامنصوريلا بينا ع قاعة الاحتفالات نشرب وناكل ع أنغام الموسيقي احتفالا بوصول حفيدتي…


وفعلا كلنا قومنا وتواصل معايا شهاب وقالي برافو عليكي يا مولاتي المستقبلية وأبتسم ليا بحب…


رشدان….


خو'فت بعد اللي حصل لرجال الذئاب' الحمراء أرجع للمملكة. يتهمو'ني. إني خائن** لهم وأني شوفت كل اللى حصل ومساعدتش حد فيهم ..


وفي نفس الوقت لو مرجعتش هيتقال أنها لعبة مني وإني متفق مع الحا'رس علشان أعمل فخ* لهم واخلصs منهم.


وفكرت وملقتش غير إني لازم أرجع لهم وكأني معرفشي اى حاجه وكمان قررت أجيب أكياس دmم معقم. 


وروحت المملكة وأول ما وصلت لقيت حاجه من الحزن. وسمعت منهم اللي بيقول شكلنا داخلين ع حRب..


هما أكيد متفقين يخلصوا.. علينا ويقضوا** ع المملكة كلها..


فضلت ماشي لحد ما دخلت قاعة. الإجتماعات👤 فضلت واقف وكل مجموعه بتتكلم مع بعض ومحدش حاسس بوجودي..


اتكلمت بصوت عالي وقولت هو كان في اجتماع. هنا ولا ايه معلشي إذا كنت جيت متأخر أنا وصيت من إمبارح ع دmم معقم. علشان حفيدة الملك صفوان ولسه مستلمة من ساعه وجيت ع طول 


اومال هي فين .. اوعوا تكونوا معرضنها للشمس. …


كلهم بصوا لبعض وليقتهم قالولي 😕 


من أمبارح وفي حاجات كتير حصلت .. الموضوع كله كان فخ* واتنصب. لينا … قولت له قصدك ايه مش فاهم !؟


قالي رجالتنا اللي كانت مكلفة بحضور الحفيدة كلهم ماتوا.. 


ومنهم اللي اتاخد أسري*، ومش بس كدا 


انهاردة حفيدة الملك. قط/عت. الوزير. وباعتوا الجنو'د رموا؛ جسده،، أمام المملكة 


ودلوقتي المملكة مبقاش لها حاكم:' ولا قائد"**.. 


كنت مصد'وم من اللي أنا سمعته من أول لحظه وهي خلصت ع اتنين من الذئاب' الحمراء في أقل من لحظه   


وأول ما توصل قصرها. تتخلص. من الوzير اومال هتعمل ايه مع فواز … بعد اللي سمعته قلقت. عليه


   


وهنا قولت لهم لازم يكون لنا عين في القصر ونعرف كل اللي بيحصل وأنا من ناحيتي هشوف حد من مملكة الذئاب' إحنا لازم نجمع أكبر قدر من المعلومات ….


وهنا لقيت رجال منهم قالوا لازم في الأول يكون لنا قائد. ويعرفنا هنعمل إيه. …


قولت لهم تمام فكروا وقرروا انتم ناويين ع اية ..


وهنا قال واحد منهم أنا شايف ان أنسب واحد للمنصب. ده هو رشدان كان قائد& في مملكة الذئاب' وهو أصلح واحد يكون قائدنا"! ويعرفنا ازاى نتصرف في الموقف ده 


 الموضوع كان مفاجأة بالنسبة ليا 


عدنان…..


بعد ما الملك صفوان اخدنا كلنا لقاعة الاحتفالات قولت ل سيرينا أعتقد أنك لكي يد في كل اللى فيروز عملته ده …


بصت ليا وابتسمت وقالتلي انت عارفني طول عمري كيوت  


وفي وسط  ما كلنا قاعدين وبنسمع الموسيقي وبنشرب 


واتفاجات ب أبويا الملك شركان داخل القاعة لوحده بدون الحر'س.. يبقي اكيد استخدم السرداب'السري… 






ورحب الملك صفوان ب أبويا وبعد شويه لقيت الملك صفوان أعلن عن توفير الغرف للضيوف. ..


شهاب وزوجتة السيدة فريدة بجانب جناح الأميرة فيروز وغرفة السيدة سيرينا الحا'رس الشخصي. للاميرة👸 في الغرفة بالجانب الآخر من جناح الأميرة…


وهنا بصيت ل مروان ول ابويا ولقيت الملك شركان بيشاور ليا وأول ما وقفت بجانبة. قالي ان هو الي طلب من الملك صفوان كدا علشان محدش يكتشف. حقيقة سيرينا في مملكتنا…


وافقت ع كلامة وقولت له المفروض ان سيرينا هتجهز ل جوازنا بعد شهر من الآن 


قالي ومالوا كل اللى محتاجه له هيكون موجود وتحت أمرها ووجودها هنا هيجعل الكل يعتقد إنك عرفتها وأعجبت بها لما قابلتها مع مروان بصفتها الحا'رسة الشخصية. لبنته👩 


وهنا لقيت ان تفكير أبويا أفضل حاجه ل حما'يتها …


فيروز. …


أول ما دخلت الجناح المخصص لي فضلت واقفة قدام المرآيا أبص ع نفسي وقولت لازم أفضل قو'ية 


لكن أول ما قعدت ع الكرسي افتكرت كل كلمة قالها فواز …. ذنبها! أية ماما يتفقوا عليها علشان تمو*ت إنسانة ملهاش دعوة بأي حاجه كل ذنبها. إنها عشقت مصا'صي د'ماء😔 


مقدروش يقفوا قدام بابا قرروا يستغلوا؛  ضعف. امي كونها بشرية..


أهو جت لهم بنت البشرية اللي هتاخد حقها. ولقيت الباب بيدق ولما فتحت لقيت ماما فريدة وعيونها مليانه دموع.. 


دخلت في حضنها وفضلت أبكي..


فضلت تواسيني* وقالت ليا رغم إني لأول مرة أشوفك عنيفة*/ بالشكل ده بس بسبب أفعالك الملك صفوان شكرني وقالي تقدري تفضلي مع فيروز 


هو كان قلقان ان وجودك معايا يخليكي بشرية. ضعيفة… لكن بعد اللي شافه أقتنع ان وجودك معايا بيساعد ع تنمية. مهاراتك** 


وحاولت تضحكني وهنا لقيت الباب بيدق تاني فتحت لقيت سيرينا وأول حاجه قالتها ليا 


" برافو تلميذتي النجيبة" .. وهنا ماما فريدة قالت لها قصدك إيه وانتي مين هو صحيح انتي الحا'رس الشخصي* اللي معينه. الملك صفوان ل فيروز…


فضلت سيرينا تضحك وقالت لها فيروز تبقي تقولك المهم دلوقتي عوزاكى تصممي ليا فستان زفاف ليا 


أنا عروسة 👰 وانتي يا فيروز جهزى فستانك أنتي الاشبين بتاعتي ويلا بقي مافيش وقت ولسه عندي تجهيزات كتير..


وفضلنا نتكلم وماما فريدة اخدت مقاستها 


وقالت ل ماما خلي بالك أنا هتزوج من أمير يعني لازم فستاني يكون أنيق وشيك ومش مكشوف.. 


وهنا لقيت الباب بيدق والحا'رس قالي الملك صفوان عاوزك حالا في جناحه الخاص… 


وأول ما وصلت اتفاجات بالكلام اللي قال له ليا…


الملك صفوان. ..


كنت اخدت الملك شركان ع جناحي الخاص وفضلت احكي له ع اللي عملته حفيدتي وأنا فخور جداا بها 


وفجأة جاء أحد الحر'س وطلب مني الانفراد ولقيته بيقولي 😲😲😲 ازاى الكلام ده ؟؟ 


يتبع. ..


بقلم        #رشامنصور


     الفصل الحادي عشر الجزء الثاني من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا    

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×