رواية وريثة دراكولا الفصل الرابع عشر 14 الجزء الثاني بقلم رشا منصور


 رواية وريثة دراكولا الفصل الرابع عشر 14 الجزء الثاني بقلم رشا منصور


#الجزءالرابع_عشر


#وريثة_دراكولا2 


#فيروز 


الملك صفوان…..


كنت في جناحي الخاص قاعد بشرب كأس من النبيذ🍸 ومبسوط من اللي فيروز عملته…


الروتين ممل. جدااا والقصر. كئيب. وبقالي سنين مسمعتش الضحكة من القلب ولا شوفت الفرحة دخلت القصر 


يااااه يا فيروز من يوم واحد غيرتي حياتنا ودخلتي البهجه في قلوبنا…


وفجأة لقيت فيروز بتتواصل معايا وشوفت السيدة فريدة وهي بتتكلم بصوت عالي ومنفعلة/ عليها اضيقت … هى ازاى تسمح لنفسها تز.عق في حفيدتي هى فاكرة نفسها مين ؟؟ 


وقررت أروح جناح فيروز وانا مازلت متواصل معاها وشايف كل حاجه وطبعا أخدت الحر'س معايا.


بس اية ده هى بتزعق* لأنها خا'يفه ع فيروز وع مستقبلها ومستعدة تضحي. بحياتها.. علشان حفيدتي..






وكانت مفاجأة لها لما شافتني قدامها وشاورت ل سيرينا خرجت بسرعة وللحر'س.كمان قولت لهم انتظروني بالخارج.


ولقيت السيدة فريدة ظهر عليها علامات. الفز/ع. ولقيت فيروز المكاRة  عملت نفسها مستغربة. وجودى وبتقولي … جدو إيه اللي جاب حضرتك هنا وبعدها غمزتني😉 ….


بصيت للسيدة فريدة واتكلمت بكل جدية وقولتلها سمعت أنك عاوزة تيجيلي قولت أحضر بنفسي. اتفضلي اذنت لكي بالكلام….  لقيتها بتحاول تجمع الكلام وقالت.


جلالة. الملك. أنا عارفه ان جلالتك. يهمك مصلحة. حفيدتك وأنا بعتبرها بنتي. ونفسي اطمن ع مستقبلها.


وزواجها في السن الصغير ده هيخليها تخسر😔 دراستها وحرام. هى متفوقة ليه تضيع.. مجهود سنين. علشان جواز ممكن يتأجل كام سنة…  


وانا ممكن اخدها ونرجع تاني باريس. او ننزل. مصر/ لحد ما تخلص الكلية وهنرجع بعدها ع طول وتبقي وقتها تتجوز 


في اللحظه دى تواصلت معايا فيروز وقالتلي أرجوك خليك لطيف معاها من غير ما تقولها الحقيقة.. 


وقفت محتار. وع ملامحي الجدية. بعدها قولت .


يا سيدة فريدة الحقيقة إني عاوز فيروز تتزوج لكن بعد ما تخلص دراستها لكن في الوقت الحالي أنا عاوزها تتعرف ع الشباب وتختار المناسب لها ..


فيروز لأنها لسه صغيرة أنا عاوزها تدرس الشخص اللي تختاره كويس وتعتبر طول فترة الدراسة ممكن نعتبرها زى ما بتقولوا عندكم خطوبة💍 وكمان لازم أنا وأعضاء المجلس نتأكد ان العريس مناسب وأن مافيش حد من عائلتة ع صلة ب اعدا'ءنا* ومسألة زى دى محتاجه سنين من البحث والتأكد …. 


لذلك قررت ان فيروز تبدأ في الأختيار يمكن نكون تاكدنا ان العريس مناسب ع نهاية دراستها….


وهنا لقيت السيدة فريدة ابتسمت وحضنت فيروز وقالت عظيم كلام جلالتك،' مظبوط . 


قولتلها أعتقد هيكون عندك  الوقت الكافي لتجهيز فستان الزفاف حفيدة الملك..


وسبتها وخرجت بعد ما فيروز حضنتني وقالتلي شكرا يا أحلي جدو في الدنيا دى كلها… بكاشة😄


القائد. زيدان….


جالنا أمر ان كل من يطلب مقابلة الأميرة فيروز لغرض الزواج يسمح له بالدخول إلي الحديقة … 


وهذا بعد ما تم اعلان الخبر. في كل الممالك…


يعني الموضوع طلع حقيقة وهى ممكن تتزوج من اى ذئب* ولا بشري.. لكن ازاى الملك يسمح ب كدا 


أكيد هيحصل فتنه. بين المملكة وده هيطمع الذئاب' الحمراء علينا ومش بعيد وقتها يطلبوا الدخول والعيش معانا …


ما وقتها مش هيكونوا منبوذين.. إذا كانت حفيدة الملك بنفسها هتعمل زيهم… 






أنا لازم أتكلم معاها .. هي مش مقدرة خطو'رة الموضوع. كدا هتعرض/ المملكة. للحر'ب والخو'ف الأكبر أن تكون في حر'ب داخل/ية ما بينا وكل ده بسبب طفلة مش متحملة اى مسؤولية*/ ..


دخلت القصر وطلبت مقابلة الأميرة فيروز والغريب أنها طلبت دخولي جناحها الخاص وقفت ع الباب موجه. نظري للارض وأول ما فتحت باب غرفتها جريت بسرعة وقالتلي ادخل حالا 


رفعت سلا'حي تحسبآ لاى خطر*: يكون موجود وفي الآخر لقيتها واقفه تبص لشوية إكسسوارات 


وتقولي أختار معايا اية اللي لايق أكتر ع الطقم. ده ..


حاولت أتمالك اعصا/بي وقولتلها سموك. طلبتي دخولي وجريتي بسرعة علشان إكسسوارات…


وكان ردها مستفز*. جداا قالتلي عاوزة اكون متألقة لمقابلة الشباب وبما انك شاب أكيد ذوقك هيكون زيهم قولي إيه أكتر حاجه هتخليني ملفته.  وحلوة أكتر. …


قولتلها كونك حفيدة للملك ذلك أمر ملفت. للغاية بجانب جمالك الفاتن. ولون عينك وشعرك الطويل ب لون الليل و و و … احم…انا أنا .  أعتقد إني جاوبت ع سؤالك 


قالتلي فعلا جاوبت أنا هختار الطقم ده ع الفستان الأسود وعليه الروج الأحمر أعتقد هيجنن. عليا.


مش عارف ليه كنت مضايق. إنسانة. تافهه'/ مش حاسة بالمصيبة*' اللي عاوزة تعملها الأفضل ترجع تعيش مع البشر تاني مكانها مش هنا. مقدرتش أتحمل. وقولتلها أنتي لسه طفلة صغيرة مينفعشي نوضع مصير.. المملكة في أيد واحدة تافهة. زيك.. روج ايه وفستان ايه اللي بتتكلمي عليهم أنتي هضيعي/ ثقة المملكة. في الملك صفوان ومش بعيد يحصل انقلاب/' عليه من الممالك التانية…


أنتي مكانك مش هنا روحي العبي في اى حته ع أرض البشر 


فضلت ازعق"/ وهى ساكته. وفي الآخر شوفت دموع،. نازلة من عيونها.. مش عارف ليه حسيت. بالضعف. قدامها وفضلت اتأسف لها وهى بصالي وساكته وفى الآخر قالتلي أخرج بره….


 خرجت وأنا متوقع في اى لحظه سيتم استدعائي. ومحا'كمتي.. بسبب اسلوبي الغير لائق. مع الأميرة واستسلمت.. لمصيري' كل مجهودى. وتعبي. راح بسبب طفلة طائشة'/ .. ومنتظر الاعد/ام  او الsجن😔… 


وفضلت قاعد امام بوابة القصر وبعد نصف ساعة جاء أحدي الحر'س الملكي. 


وقالي الملك صفوان ينتظرك في القاعة…


روحت ورأسي للأرض هيتحكم. عليا بالمو'ت أمام. امي😔 ولو اعترضت. ممكن هي كمان تمو'ت…


وأول ما دخلت القاعة وانحنيت. رأسي تحية. للملك لقيت الأميرة فيروز عديت من جانبي وجلست ع كرسها جانب كرسي الملك. فهمت يبقي ناوية تقت/لني بنفسها….


فيروز….


مجرد خروج زيدان من جناحي الشخصي مسحت دموعي. وفضلت أضحك وجريت ع جناح جدي صفوان ومن قبل ما الحر'س يستأذن. لدخولي أنا ذقيت الباب ودخلت وقفلت ورايا وطبعا الملك اتخض* أفتكر ان في خطر/ عليا 


لكن واقفت قدامة أضحك وهو مستغرب. واول ما شوفت عينه قلبت😤 قولت له بص يا جدو أنا محتاجه زيدان يكون الحا'رس الشخصي* ليا والمساعد بتاعي 


أنارشامنصورهحتاج حاجات من أرض البشر. وجلالتك. عارف ان صعب. اخرج وأرجع ع الأقل في الوقت الحالي…


لقيت الملك صفوان بيقولي … فيروز عاوزة تلعبي وتتسلي يبقي بموافقتي وتحت طوعي. لكن عيب* أوى لما تخليني. في إيدك  لعبة….


لحقت نفسي وقولت ازاى جلالتك*/ تقول كدا ده أنا حفيدتك وطالعة لك يا جدو يا قمر أنت كل الحكاية إنى مش عاوزة أضيع وقتك في الحكاوي. لكن مدام مصمم أنا هحكيلك…






وابتديت أقوله ع بعض حاجات من اللي بدور في دماغي..


 ولقيت جدو بصلي ورفعلي حاجبه وقالي أنتي عفر'يتة. صغيرة وأنا موافق انك تلعبي. 


بس خلي بالك لازم تفضلي مسيطرة'* طول الوقت وإلا هتلاقي نفسك بقيتي جزء من اللعبة ويتلعب بكي وبعدها طلب الحر'س وقالوا بلغ زيدان أنه يحضر حالا في القاعة الكبري….


ونزلت ع القاعة بعد ما ظبطت الروج👄 وأول ما جلست ع الكرسي بدء الملك صفوان بالكلام وقال …


زيدان ابتداء من هذه اللحظه القائد' شلهاب والقائد' شهاب هما المسؤولين. قدامي عن أمن/ وحما'ية المملكة والقصر.


وأنت هتكون حار'س شخصي. لحفيدتي والمساعد لها…


بقيت أبص ل زيدان وهو مصد'وم من الكلام وأبتسم 


وفي وسط صد'مته قولت له ايه رأيك فى الروج يا جدو اصل زيدان قالي ان الدرجة دى لايقه. ع الطقم أكتر. …


لقيت زيدان عينه قلبت شرار'، والد'م هيطلع منها….


وهنا جدى الملك صفوان قالوا برافو يا زيدان ذوقك جميل فعلا انت الشخص المناسب لتكون مساعد لحفيدتي… 


وبدء زيدان يقوله جلالة'* الملك ان حار'س وقائد،' ماليش أنا في الحاجات دى أرجوك جلالتك.. أنا مستعد. اعين لها رجالة وخدم*' ولو محتاجة متخصصين من أرض البشر. مستعد احضرهم حالا. بس الاميرة تؤمر. لكن بلاش أنا 


وقفت وقولت أنا أمرت وانت عليك التنفيذ. وانت هتكون من اللحظة دى المساعد بتاعي يلا بقي خليهم يعملوا ليا شاي ع ما اظبط شعري.. ومتنساش تكتبلي أسماء العرسان اللي حضرت عوزاك ترتب لي المواعيد…


واستأذنت من الملك صفوان وطلعت ع جناحي الشخصي وأنا بضحك والله يا زيدان لولا انك مخلص لجدي وللمملكة كنت مو'تك بأيدي. .. 


بس لازم ادفعك ثمن طولة لسانك عليا واعرفك البشرية دى ممكن تجننك/ وتخليك أنت اللي تطفش*': من هنا. مبقاش فيروز بنت ميرا لو ماخليتك تكلم نفسك…


وفجأة سمعت دق الباب وفتح الحا'رس ولقيت زيدان داخل عليا وعينه كلها شرار*' وقفل الباب وراه😲😲 


حد ينادي شهاب بسرعة 🏃🏃🏃


يتبع….

بقلم     #رشامنصور


      الفصل الخامس عشر الجزء الثاني من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×