رواية قلب الاسد الفصل السادس 6 بقلم مريم وليد
#البارت_6
#الكاتبة_مريم_وليد
#قلب_الأسد
توجهت حياة الي قلب وامسكتها من اذنها: انتي يبنتي مش هتبطلي صريخ علي كل حاجه كدا
قلب بألم: ااااه اسفه يا ماما ثم دفنت وجهها في عنق اسد
عليها اسد بشده ثم افلت يد حياة من اذن قلب: خلاص يا ماما انا اللي خضيتها وهي مش هتصرخ تاني صح يا قلبي
قلب بإماءة: صح والله صح
اسد بعد ان انزل قلب علي الاريكه اقترب من جانب شفتيها وقبل راس حياة وذهب الي الشركه
ثم جذبت حياة يد قلب وتوجهت بها الي المطبخ وجلسو علي طاوله موضوعه في منتصف المطبخ
حياة:قلب اقعدي بقي عشان تفطري ونخرج انا وانتي
قلب بإستفاهم:هنروح فين يا ماما
حياة وهي تضع الطعام في طبق قلب:عند واحده صحبتي اديلي كتير مشفتهاش
قلب:بس ازاي انا هخرج معاكي واسد ميعرفش ده كان قتنلي
حياة:متخفيش انا هكلمه اعرفه بس اهم حاجه متلبسيش حاجه ولا ضيقه ولا قصيره عشان اسد ميولعش فينا
قلب:حاضر يا ماما هطلع انا عشان اغير هدومي وانتي كلمي اسد
حياة: خلاص ماشي اطلعي وانا هكلمه
صعدت قلب الي اعلي وذهبت الي المرحاض حتي تأخذ شاور دافئ
ثم خرجت وارتدت ملابسها

بعد ان ارتدت ملابسها وقفت امام المرأة تصفف شعرها حتي انساب علي ضهرها كاشلال من النيران ووضعت ليب جلوس ولا تضع اي شيء اخر لانها لا تحتاجها فهي فاتنه بحق وارتدت حذاء باللون الابيض
ثم نزلت الي اسفل
وما ان نزلت حتي انصدمت حياة بشده من جمالها فهي كانت فاتنه ليست بشر كأنها ملاك فهي بريئه وجميله جدا
حياة: بسم الله ماشاء الله لا انا غيرت رأيي مفيش خروج انا لو خرجت بيكي هتتخطفي مني
قلب بضحكه جميله: مش للدرجادي يا ماما
حياة: لا للدرجادي واكتر يحبيبتي يلا بينا عشان منتاخرش ونرجع قبل ما اسد يجي
قلب: يلا
ذهبت قلب وحياة الي صديقتها وما ان وصلو وفتحت لهم ميرفت صديقت حياة
احتضنت حياة بشده وانصدمت من جمال قلب واحتضنتها وقالت: بقي انتي مرات اسد مشاء الله عرف يختار والله بس خساره فيه قالتها بضحكه
فإبتسمت قلب بخجل من كلامها ونظرت في الارض
ثم دخلو وظلو يتسايرون في عدة مواضيع
༺༺༺༻༻༻
عند بطلنا كان قاعد سرحان في قلب وقد اشتاق اليها بشده ولا ينكر انه قد وقع في حبها لا بل عشقها بالرغم انه لا يمر علي زواجهم سوا اسبوعان فقط وهو قد اخذ قراره انه سيعاملها كاطفلته وليس زوجته
وقد حل الليل ورجع اسد الي القصر
وبعدها بدقائق نزلت قلب وحياة من السياره ورفعت قلب عينها الي اعلي لتجد اسد ينظر لها بغموض وهو يقف عاري الصدر
دخلت قلب وهي تركض الي اعلي وذهبت الي اسد واحتضنته من الخلف بشده:وحشتنيييي
وهو لف لها وظل ينظر لها من اول راسها لقدميها وهو يقول في نفسه هل خرجت هكذا هل رأها احد غيرة وظل يتمتع بجمالها غيرة
اسد بغيرة: انتي خرجتي كدا
قلب بإستغراب: ايوة يا اسد ماله ماهو مفيهوش حاجه اهو وواسع وكمان كنت في العربيه مخرجتش منها خالص وطنط مرفت قعدت تقولي انتي حلوة اوي وسلميلي علي اسد عشان وحشني اوي
اسد بغمزةووقاحه:ما انتي حلوة فعلا
اما هي نظرت الي الارض بخجل شديد
اما هو فقد دفعها الي الحائط وحاصرها بيده وكان ينظر الي زرقه اعينها و التهم شفاتيها بشده ثم حملها والقاها علي الفراش وارتمي فوقها واخذ يقبلها بعمق و
وقام يخلع عنها ملابسها ويلقيها علي الارض واخدها في عالمه الخاص
ثم بعد وقت ابتعد عنها ونام علي ضهره وسحبها اليه فوق صدره
ثم ذهبو في ثبات عميق
في صباح يوم جديد
استيقظ اسد ولم يجد قلب بجانبه فعلم انها قد نزلت الي اسفل فقام وذهب الي المرحاض لكي ينعم بشاور دافئ ثم بعد دقائق خرج وهو يلف نصفه السفلي بمنشفه قصيرة
ثم ذهب الي غرفة ملابسه وارتدي ملابس رسميه
ووقف امام المرأة يصفف شعره بطريقه جذابه ورش من عطره الذي يسحر من يشمها ونزل الي اسفل
وتوجهه الي غرفه الطعام ووجد حياة تجلس من الجهه اليمني وهو ترأس السفره وجائت قلب لكي تجلس بالجانب الاخر
حتي جذبها اسد لتجلس علي قدمه
تجلس قلب بخجل شديد بسبب حياة
حياة بضحك: سيبها يابني عشان تعرف هي تاكل
اسد وهو ينظر لقلب بعينيه العسليه والحاده كالصقر: لا هي مرتاحه كدا مش صح يا قلبي
اومأت قلب بخجل شديد
ثم بعد دقائق ارجعت قلب رأسها علي صدر اسد ودفعت وجهها في عنقه
استغرب اسد بشده ورفع راسها لينصدم بشده لانها كانت تبكي بألم شديد
اسد بلهفه وخوف شديد: مالك ياقلب في ايه
قلب ببكاء حاد: بطني ااااااه وج جعاني اويييييي يا اسد مش قااااادره
حملها اسد وتوجه بها الي جناحه وقال لحياة: اطلبي الدكتوره ياماما
ثم قال بغيرة شديدة: دكتوره يا ماما هااااااا
ركضت حياة لكي تتصل بالطبيبه الخاصه بتاعتها
عند اسد وقلب
قلب: بطني ااااااه يا اسد مش قااااادره
اسد: معلش ياروحي خلاص الدكتوره جايه اهو وهنعرف ايه اللي بيوجعك
جائت الطبيبه وقامت بالكشف عليها تحت بكاء قلب من المها الشديد
انهت الطبيبه كشفها وقالت لاسد: مبروك يا اسد بيه مدام قلب حامل
بس لازم حد يهتم بأكلها لان الحمل لسه مش ثابت وهب ضعيفه جدا وكمان سنها صغير
كل هذا تحت صدمة اسد وقلب وحياة
اخيرا فاق اسد من صدمته وقال للطبيبه بوقاحه شديده: ازاي دا احنا لسه مكملناش اسبوعين اد ايه انا جامد
ضحكت الطبيبه وقالت ببعض الخجل: والله دا يعتمد علي حضرتك يا اسد بيه
ثم استأذنت وذهبت مع الخادمه
ثم اقترب اسد من قلب بدموع واحتنضنها بشده: انا مش مصدق نفسي انا هبقي ابقي
قلب بعد ان استفاقت من صدمتها قفزت علي اسد بشده : وانا كمان مش مصدقه يا اسد انا هبقي مامي وهيبقي عندي بيبي صغير العب بيه
اسد بحده: اياكي الحركه دي تتكرر تاني انتي من هنا ورايح مش هتتحركي من مكانك فااااااهمه وبعدين ايه تلعبي بيه دي يعني يارب طفله هتربي طفل
تذمرت قلب عليه بشده
اما حياة فأحتضنت اسد بشده وقالت بدموع: الف مبروك يا قلب امك اخيرا حلمي هيتحقف
ثم احتضنت قلب وقالت: شكرا يقلب انك حققتي حلمي
ثم ابعدتها عن احضانها وقالت ببعض الحده: انتي بقي تبطلي تنطيت وتطلعي وتنزلي كل حاجه هتعوزيها هتلاقيها هنا فاااهمه
تذمرت عليها قلب وعبست بوجهها
فقال اسد بحده هو الاخر: انتي تسمعي الكلام فاهمه ولا لا
فردت قلب بتذمر عليهم فهي بالطبع عنيده جدا ولن تسمع الكلام: موافقه
ثم ذهبت حياة الي غرفتها لتستريح قليلا
وذهب اسد الي غرفة الملابس لكي يبدلها الي ملابس مريحه فهو قد اخذ قرراره انه لن يذهب للشركه اليوم ويقعد مع قلب
وما كاد اسد ان يخرج من غرفة الملابس حتي شاهد قلب تقفز علي السرير بشده
عند قلب بعد ان دخل اسد الي غرفة الملابس قفزت بفرحه شديده وقد نست كلام اسد وحياة وتحذيرهم لها
فأستفاقت علي يد تسحبها تحته وما كان سوا اسد
فقال بصراخ: فيها اييييييه لو ماعندتيش يعني
انفجرت قلب في البكاء بشده تحت صدمة اسد فهو لم يمسها من الاساس
وركضت الي الخارج فركض وراها اسد وهو يقول: انتي يابتتتتت متجريش انا كنت بقول ايه من الصبح انا
دخلت قلب الي غرفة حياة تحت صدمة حياة من بكائها
حياة: مالك يا قلب في ايه
قلب ببكاء: شوفتي يا ماما اسد ضربني وقالي انا مش بحب الطفل دا ومش عاوزه ثم اشارت علي بطنها وقالت: والبيبي هنا بيعييط
صدم اسد بشده من هذه الطفله
ثم امسكها من شعرها بخفه: طب بصي بقي يقطه ثانيه واحدع ولو ملقتكيش في الاوضه بتاعتنا انتي عارفه ايه اللي هيحصلك كويس يلاااااا
ثم ذهبت قلب الي الغرفه
وجاء اسد لكي يخرج هو الاخر واقفته كلمه حياة
حياة: انت حبيتها يا اسد مش كدا
اسد: انا مش بس حبيتها انا عشقتها
ثم اخرج واغلق الباب وراه
دخل اسد الي الجناح ووجد قلب تنظر له بطفوليه من علي الفراش
فإقترب منها و امسكها من خصرها وقال: بقي انا عملت كل دا
قلب وهي تضم شفتيها بطريقه طفوليه للغاية
فضحك عليها اسد بشده
ثم قالت قلب بتذكر: صح يا اسد انا عاوزه اشوف ايسل وحستني اوي
اسد: حاضر ياقلبي وبعدين هي قاعده عند واحد صاحبي وبتطبخ وهو شكله حبها
قلب بفرحه لصديقتها: بجد يا اسد يعني ايسل هتتجوز زيي
اومأ لها اسد
ثم قال بتحذير لها: اياكي يا قلب تعرف اي حاجه فاااهمه
اومأت له قلب
ثم قالت: طب انا نعسانه اوي وعاوزه انام
اسد: انتي لسه صاحيه من شويه
ثم قال لها: نامي ياقلبي وانا هنزل اخلص شويه شغل في المكتب تحت
تركها اسد وخرج نزل الي اسفل لكي يشوف شغله
༺༺༺༻