رواية حبيبي المدير الفصل السابع والعشرون 27 بقلم شيماء صبحي

 

رواية حبيبي المدير الفصل السابع والعشرون 27 بقلم شيماء صبحي


#الفصل_27

#رواية_حبيبي_المدير

#الكاتبة_شيماء_صبحي

كان واقف شوقي مصدوم لانه متوقعش ابدا ان الحادث هيكون متدبر بالطريقه دي ،فبص لعربيه حمزه بصدمه وطلع تيلفونه بسرعه واتصل علي الطوارئ وبلغهم ان حصل حادث علي الطريق وبلغهم المكان..


كانت عربية حمزه مقلوبه علي ضهرها وكان جسمه كله مش باين بسبب الد/م وسواق العربية النقل اتحرك بسرعه من قدام شوقي واللي كان قاعد مصدوم في عربيته ولما شوقي بص علشان يعرف نمرة العربية اتفاجئ انها بدون نمرة فقال بدهشه:عملتها يا ياسر بيه وخلصت علي الولد؟


قال شوقي كلامه وبعدها شغل عربيته اللي أتأثرت هيا كمان بسبب الخبطة ولف بسرعة علشان يلحق يهرب قبل ما البوليس يوصل..

__________

وبداخل مستشفي حكومية..تم نقل نورا لغرفة الطوارئ وبدأوا الدكاترة يعالجوها ويخيطوا الجروح اللي في راسها..


ووقتها جارة نورا اتصلت علي جوزها وبلغته ان نورا دلوقت مع الدكاتره وهما بيعالجوها، وبلغته يجيب بنتها وابنها للمستشفى علشان ميفضلوش لوحدهم في البيت ويجي معاهم  ..وبعدما انهت كلامها فجأة اتخبطت في دكتور بيجري بسرعه للبوابه ووقتها الست دي بصت للبوابه واتفاجأت من شكل الشاب اللي داخل علي الترولي وجسمة كله غرقان د/م..


الست قلبها اتقبض وهيا بتقول بسرعه:لا حول ولا قوة الا بالله …ايه اللي حصله دا  يا حول الله يارب..قالت الست كلامها وهيا بتبص لحمزه اللي مكنش باين ليه ملامح بسبب الجروح والد/م اللي مالي جسمه …


الدكاتره دخلووا حمزه لغرفة العمليات بسرعه ووقتها فريق الجنايات كانوا بيحققوا في مكان الحادث واول مشافوا رخصة العربية وقرأوا الاسم اتفاجؤا لإن الرخصة اللي كانت موجوده كانت بإسم ماهر الصياد ..كان في صحفي صور كل اللي حصل ولما عرف ان اللي عمل الحادث ماهر الصياد نشر الخبر بسرعه لانهم لسا ميعرفوش بالتحديد مين اللي في المستشفي..وعرف ان خبر زي دا هيقلب الدنيا .


في وقت ما الفيديو والبوست اللي نشرهم الصحفي علي الجريده اللي شغال فيها بدأت ناس كتير يتفاعلوا مع البوست والڤيديوا ويشيروه وكانوا اغلب اللي شافوا الفيدوا أمهات فكان التفاعل كبير وفي خلال دقايق اتصدر الفيدوا ترند في كل منصات التواصل الإجتماعي بسبب ان ماهر كان شخصيه شهيره وكان الكل بيسمع عنه وعارفينه…؟


_______

في منزل منعم كان نايم علي السرير وماسك تيلفونه وبيكلم خطيبته رسايل وكان مبسوط لان مفاضلش كتير علي جوازهم وكان بيبلغ خطيبته وبيعرفها انه فرحان لانه اختارها تكون زوجته وخطيبته لانها بتحبه ردت عليه فرساله وقال :بحبك!!

 كان منعم معروف في وسط أصدقاءه إنه شغال سواق عند رجل الأعمال "ماهر الصياد" فأول ما شافوا الخبر نازل إتصلوا عليه  بسرعه وبدأو يشيروله الفيديو!


منعم اضطر ينهي كلامة مع خاطيبته بسبب الرسايل اللي وصلتله فجأة وبعدها لقي اتصال من صديق عزيز عليه قرر منعم يرد ويشوف ايه الحكايه.

منعم:خير يا بني في ايه انا مش ملاحق كل دول بيتصلوا في نفس الوقت ..حصل ايه؟

صاحبه بصدمه:هو انت متعرفش اللي حصل مفتحتش فيسبوك النهارده ولا ايه؟


منعم ضم حاجبه وقال بتساؤل:لا مفتحتش ..هو ايه اللي حصل.

صاحبه:يابني دي الدنيا مقلوبه وبيقولوا ان رجل الاعمال اللي انت شغال معاه دا عمل حادثة وشكله متبهدل اوي؟


منعم اتصدم من كلامه وقال بصوت عالي:قصدك ماهر باشا؟

صاحبه:ايوا يابني حتي شوف بنفسك انا عملتلك مشاركه علشان تشوف الفيديو…


منعم قفل مع صاحبه المكالمة بسرعه وفتح الفيسبوك واول مشاف الفيدوا ضغط عليه واتصدم لما شاف الشاب اللي مخرجينه من العربيه وكل جسمه مليان د/م ..دقق منعم في شكل الشاب واتصدم لما لقي انه حمزه فقال بصدمه:حمزه بيه؟


قال منعم كلامه وفجاه قام من علي السرير وخرج بسرعه بدون ما يقول لاهله اي كلمة ولبس جزمته واتحرك للخارج وفي وقت ما كان بيجري منعم في الشارع علشان يركب اي مواصله اتصل علي ماهر واللي كان وقتها نايم ومش سامع التيلفون..


منعم بحزن كبير:رد..رد يا ماهر بيه؟

اتصل منعم تاني علي رقم ماهر وفي الوقت دا صحي ماهر وهوا متضايق من صوت رنة موبايله فبص علي الرقم ولما لقاه منعم رد عليه وقال:خير يا منعم بتتصل ليه..


منعم قال بنفس متقطع وصوت عالي علشان ماهر يسمعه:ماهر باشا الحق بسرعه حمزه بيه عمل حادثه علي الطريق والدنيا مقلوبه علي النت !


وقف ماهر بسرعه من علي السرير اول ما سمع كلام منعم فقال بصدمه:حمززه عمل ايه…طيب هوا فيين دلوقت وراح مستشفي ايه؟

منعم وهوا بياخد نفسه بصعوبه:لسا مش عارف يباشا انا دلوقت بجري في الشارع علشان  اعرف كل حاجه ..هو حضرتك فين؟


ماهر خرج من الاوضه اللي كان نايم فيها بسرعه وقال بصوت عالي:انا جاي وراك يا منعم بلغ كل الرجاله تتصل بكل المستشفيات واعرفولي هوا فين بسرعه وانا هتواصل مع الظابط هشام واعرف منه اي حاجه ….ختم ماهر كلامه بخوف وقلق علي حمزه :بسرعه يا منعم؟


منعم حرك راسه بالموافقه وقال:حاضر يباشا !

قفل ماهر التيلفون ومسك جاكت بدلته وخرج من الشقه  بسرعه وهبد وراه الباب ووقتها احلام صحيت علي صوت خبط الباب القوي ولما قررت تخرج وتشوف مين اللي هبد الباب بالشكل دا اتفجأة ان ماهر مش موجود ..







كانت مروة صديقة أحلام ماسكة تيلفونها وبتابع الاخبار وفجأة ظهر قدامها الفيدوا اللي نازل والناس متفاعلة معاه وكان العنوان:شاهد قبل الحذف حادث قوي علي الطريق الدائري والمصاب رجل الأعمال الشهير ماهر الصياد…اتصدمت مروة لما قرأت العنوان فضغطت بسرعه علي رقم احلام علشان تطمن اي اللي حصل …


وفي وقت ما مروة اتصلت علي احلام .. 

كانت احلام انتبهت لصوت رنة موبايلها ودخلت تجيبه علشان تشوف مين اللي بيتصل عليها ولما لقت انها مروه فتحت المكالمه  بسرعه ومروة قالت بقلق:احلام طمنيني ماهر حصله ايه؟


احلام اتصدمت من كلامها وقالت بقلق:ماهر كويس انا لسا سيباه من شويه بس هوا فجأة اختفي من البيت!

مروه بقلق: يا لهوي دي الدنيا مقلوبه يا احلام علي النت بيقولوا انهم لقوا عربية ماهر الصياد مقلوبه علي الدائري وطلعوا منها شاب غرفان في د/مه وبسبب انهم مش عارفين يحددوا ملامحه قالوا انه يبق ماهر؟


احلام اتصدمت من كلام مروه وقالت بخوف :استني يا مروه انا هشوف بنفسي  ؟

مروه قفلت معاها المكالمة بسرعه  واحلام فتحت الفيسبوك واتصدمت من الفيديو اللي متصدر تريند واول مشافت شكل الشاب قدرت تعرف بسهوله انه يبق حمزه فصرخت بخوف عليه وجريت بسرعه تلبس هدومها وتحصل ماهر ..ووقتها قدرت تفهم ان ماهر عرف اللي حصل وخرج بسرعه علشان كده..

_____________


في فيلا ياسر كان بيشوف الفيديو وبيقرأ الاخبار بسعاده ..وكان مبسوط انه انتقم من حمزه علشان قل ادبه عليه وكان شمتان أكتر في ماهر لانه عارف ان حمزه دا جزء من قلبه فابتسم وقال:كده هاخد فرصتي في اني اتغلب عليك يا مهوره. 


ضحك بفرحه وهوا بيقرأ بقيت الاخبار وتعليقات الناس اللي كانوا متعاطفين معاه وفي منهم اللي بيدعوا لماهر يقوم بالسلامة ومنهم اللي بيدعيله بالرحمه لان شكله كان بيدل انه أكيد ما/ت…وكل دول مكانوش عارفين ان اللي في العربيه كان حمزة مش ماهر…


وعلي الطريق كان ماهر سايق عربيته بسرعة كبيرة بعدما قدر يعرف ان حمزه في مستشفي حكومي وحاليا في غرفة العمليات؟


واحلام كانت خرجت من البيت وركبت عربيتها بسرعه واتجهت للمستشفي بعدما عرفت من الاخبار اسم المستشفي اللي نقلوا حمزه عليها وكانت مصدومه ان كل الناس فاهمين ان دا ماهر مش حمزه فبكت احلام بقلق وخوف علي حمزه لانها بتحبه وبدات تفتكر مواقفها معاه وتبكي بشده لحدما وصلت للمستشفي ووقتها شافت عربية ماهر ففهمت انه موجود فدخلت بسرعه للمستشفي ووقتها كانت الحكومه متواجده في المكان ومانعين اي حد يدخل بسبب ان اللي اتعرض للحادث شخصيه شهيره ووجود كل الصحفيين دول هيسبب قلق للعيانين ..


احلام  قربت من البوابه وهيا بتحاول تبان علشان تكلم الظابط لان في صحافيين كتير واقفين وعاوزين يدخلوا فقالت برجاء :لو سمحت يا فندم دخلني انا مش صاحفيه والله  اللي عمل الحادث دا قريبي وعايزه اطمن عليه؟


انتبهوا ليها الصفحيين علشان يسألوها هيا تقرب لماهر ايه ..

الظابط حرك راسه بالرفض وقال:بعد ازنكم يا جماعه التزموا الصمت وانتي يا انسه انا قولت ممنوع  اي حد يدخل حتي لو كانت ام المريض !


احلام بصت حواليها بصدمه وهيا مش مستوعبه كمية الضجة اللي حصلت فحست بقلبها بيوجعها اوي فبعدت بسرعه عن الناس ووقتها لقت ايد بتتمدلها وبتسحبها وراها فبصت احلام للطفل اللي ماسك ايديها وبيقول:تعالي احنا عرفنا ندخل من وراهم؟


احلام حركت راسها بلهفه ومشيت ورا الطفل اللي ماسك في ايد اخته وبيدخلوا من باب سري والباب بيوجهك لداخل المستشفي  واول ما وصلت احلام لجوه بصتلهم و قالت بشكر :شكرا اوي علي مساعدتكوا؟


حمزه الصغير وحنين بصوا لاحلام وحركوا راسهم بهدوء واحلام سابتهم بسرعه ومشيت تسأل علي مكان حمزه وحنين بصت لاخوها وقالت:تعالا نروح نشوف ماما؟

حمزه حرك راسه بالموافقه ومشي جمب اخته واتجهوا لغرفة مليانه بعيانين كتير ومن ضمنهم والدتهم اللي كانت نايمه بعدما الدكاتره خيطولها ١٥ غرزة وادولها مسكن وهيا بسبب قوة الخبطة وتأثيرها كانت نايمه..


حنين قربت من والدتها اللي متعلقلها محاليل وبكت وهيا بتقول:ماما قومي بالسلامة علشان خاطرنا..


حمزه حرك راسه وبكي هوا كمان ومسك ايد مامته وقال :ايوا يا ماما قومي علشان انتي وحشتيني اوي وكمان علشان تخلي حنين  مش تعيط لانها بتعيط كتير اوي من وقت ما انتي جيتي هنا..


حنين لمست شعر اخوها بحنيه وافتكرت لما جت هنا مع جيرانهم  من ساعه بس وكانت مامتها وقتها لسا مخرجتش من تحت ايد الدكاتره فجارتهم اخدتهم في حضنها علشان تطمنهم ووقتها الدكاتره خرجوا وطمنوهم عليها وبلغوهم انها كويسه ولاكن محتاجه ترتاح بسبب ان الخبطة كانت قويه وكمان كانت عندها صدمة عصبيه وهما ادولها مهدئ ومسكن وعلقولها  محاليل علشان تقدر تستجمع قوتها وتشد حيلها وتقوملهم من تاني..


جارتهم لقت ان الوقت اتاخر فقالت وهيا بتقرب من حنين:احنا هنمشي يا حنين ادخلوا اقعدوا جوا مع مامتكم ومتتحركوش في اي مكان علشان المستفي زحمه وممكن حد يتوه من التاني فخلي بالك من نفسك كويس  ومن اخوكي يا حبيبتي؟


حنين حركت راسها بالموافقه وجارتهم طبطبت عليهم ومشيت ووقتها حنين بدات تشوف الحكومه في كل مكان والصحافيين فجأة واقفين وبيحاولوا يدخلوا للمستشفي بأي طريقه ولاكن الظباط بيمنعوهم..


حمزه قال بتساؤل:هما مين دول يا حنين؟


حنين بهدوء: دول البوليس..

حمزه بطفوله:مش البوليس دا اخد بابا صح؟

حنين حركت راسها بالموافقه علي كلام اخوها وهو كمل كلامه وقال :يعني ممكن بابا يرجع تاني ويضرب ماما ؟


حنين بصت لاخوها وقالت بتوتر :لا يا حمزه مش هيرجع وانا عاوزاك تدعي وتطلب من ربنا انه ميخرجش علشان ميضربش ماما تاني!


حمزه حرك راسه بالموافقه وهو بيبص للظباط وللناس اللي بيحاولوا يدخلوا ووقتها حمزه شاف احلام وهيا بتترجي الظابط يدخلها وعرفها بسرعه لانها قبل كده ادتله حلويات لما كان مره تايهه وبيعيط  فقال وهو بيوجه كلامه لاخته :حنين انا عارف طنط دي علي طول بتديلي حلويات ..


حنين بصت علي احلام وشافت انها بتحاول تدخل ومش عارفه فسمعهتها وهيا بتقول للظابط انها قريبه الشاب اللي عمل حادثه فقررت انها تروح  تساعدها تدخل وقالت:خلينا نروح نساعدها يا حمزه وندخلها شكلها خايفه علي قريبها هيا كمان؟


حمزه بص لاخته بحماس وقال:ماشي خلينا نروح بس ازاي!

حنين حركت راسها بالموافقه وبصت للباب اللي بيدخلوا منه الدكاتره والممرضين علشان يخرجوا لبره فقدرت تفهم ان دا بابا سري وخاص بالدكاتره  فقررت تروح هيا كمان منه  وتخرج علشان توصل أحلام وتدخلها من الباب دا..


____________

في غرفة العمليات كانوا متجمعين الدكاتره حوالين حمزه وبيعالجوه كان جسمة كله مليان إصبات ولاكن المركز الرئيسي اللي اتأثر بالحادث كانت دماغه فبدأوا بسرعه ينقذوه ويعالجوا كل الجروح ويوقفوا النذيف وبالفعل قدروا ولاكن بعد وقت كبير … كان الدكتور بيبتابع جهاز النبض ولقي ان بدأ النبض يقل بسبب ان حمزه نزف دم كتير ومحتاجين دم..


الدكتورقال وهو بيبص للمساعد بتاعه :محتاجين دم فصيلة -AB بسرعه.

المساعد:الفصيلة دي مش موجوده عندنا يا دكتور لانها نادرة جدااا؟

الدكتور:طيب بلغ اهل المريض لو فيهم حد نفس الفصيلة يتبرعله بسرعه ؟

مساعد الدكتور حرك راسه بالموافقه وخرج..


كانت احلام بتجري في كل مكان في المستشفي وهي بتحاول توصل لغرفة العمليات.. وقفت ممرضة وقالت بلهفه:ممكن تقوليلي المريض اللي وصل بسبب حادث راح فين..

الممرضة بصت لاحلام بحزن وقالت:المريض في العمليات في الدور اللي فوق اول عرفة علي الشمال؟

احلام اخدت نفسها وشكرتها واتحركت بسرعه للدور العلوي وهيا بتجري واول ما وصلت للمكان اللي وصفته ليها  الممرضه شافت  منعم وماهر اللي واقفين واعصابهم متوتره ،قربت احلام منهم بسرعه وهيا بتقول بنفس متقطع…:ما..هر!


انتبه ماهر ليها وقرب منها وحضنها بسرعه ولانه فعلا خايف علي حمزه يجراله حاجه بكي بقوه في حضنها؟

احلام طبطبت عليه بحزن وبكت هيا كمان وحاولت بقدر الإمكان تهديه علشان يمسك أعصابه وكان ماهر مش بيهدي لان حمزه روحه من جوا..ومش قادر يصدق ان ممكن يروح من تحت ايديه ويجراله حاجه؟


كان واقف منعم يبص لماهر وكانت دي اول مره يشوفه منكسر بالشكل دا فقرر يسيبهم علي راحتهم لان ماهر مش هيحب ابدا ان حد يشوفه بالشكل دا وبلغهم انه هينزل يشتري مايه وهيرجع

تاني فحركت احلام راسها بالموافقه ومنعم مشي من قدامهم وبعدها  قعدت احلام وطلبت من ماهر يقعد جمبها علشان يستنوا مع بعض اي حد يخرج ويطمنهم علي حمزه  وبالفعل قاعد ماهر جمبها ومسكت احلام ايديه علشان يحاول يهدي وبعد مرور ساعه الدكتور خرج من الغرفة وانتبه ليه ماهر واحلام واللي بصوله بلهفه ووقفوا بسرعه!

الدكتور بتساؤل:محتاجين دم بسرعه فصيلة-AB بسرعه ..


ماهر :مفيش دم في المستشفي!

الدكتور:للاسف عينة الدم دي نادرة جدا ومش موجوده حاليا وانا بسألكم لانكم أهله واحتمال كبير تكونوا من نفس الفصيله!


ماهر حرك راسه بحزن كبير وقال:انا فصيلتي o يعني مختلفه ..احلام بصت للدكتور بتردد ولاكن لما لقت ان مفيش حل قدامهم قالت:انا فصيلتي-AB اقدر اتبرع يا دكتور!

الدكتور بلهفه:طبعا احنا محتاجين كيسين دم تعالي معايا بسرعه!


احلام حركت راسها بالموافقه ولاكن ماهر منعها وقال:احلام استني انتي مش مجبره تعملي كدا!







احلام بصت لماهر وقالت:حمزه بيعتبرني جزء من عيلته وانا كمان يعني بعتبره جزء من عيلتي وبعدين الدم مش هيروح لحد غريب..ماهر بصلها بحب كبير وكان هيعيط تاني ولاكنها حضنته بسرعه  علشان تطمنه وقالت:متقلقش يا حبيبي انا عندي دم كتير وانا هكون بخير بس اهم حاجه دلوقت حمزه هو الي  يكون بخير؟

ماهر حرك راسه بالموافقه واحلام مشيت مع الدكتور واتجهوا لغرفة تانيه علشان ياخد منها عينات الدم اللي محتاجينها …


وبعد مرور وقت اخد الدكتور من احلام الكيسين اللي محتاجهم من الدم وبعدما انتهي كان احلام واضح علي ملامحهم الضعف الشديد فقالت وهيا بتقوم:كدا خلاص يا دكتور؟


الدكتور قال :ارتاحي مينفعشي تقومي جسمك دلوقت ضعيف ولو اتحركتي هيغمي عليكي!


احلام حركت راسها بالفرض وقررت انها تروح تقف جمب ماهر لانه دلوقت محتاجها  تكون جانبه فقالت:روح انت يا دكتور ساعد حمزه ومتقلقش عليا انا بخير!


الدكتور حرك راسه بالموافقه وخرج من الغرفه بسرعه واحلام نزلت من علي السرير ووقتها حست بدوخه شديد وكأن الدنيا بتلف حواليها قعدت تاني  بسرعه وهيا بتحاول تستجمع قوتها وبالفعل قدرت تمشي خطوتين وبعدها بدأت تسند علي الحيطه وهيا ماشيه لحدما وصلت لماهر..


ماهر اول مشاف شكل احلام قرب منها بلهفه وسندها وهو بيقول:انتي كويسه يا احلام شكلك عمل كدا ليه؟


احلام مسكت في ايديه جامد وقعدت علي الكرسي وهيا بتقول:انا كويسه متقلقش عليا بس دلوقت طمني الدكتور دخل بالدم؟

ماهر حرك راسه وهو بيقول:انتي عملتي دلوقت جميل عمري ابدا ما هنساه يا احلام!

احلام ضمت نفسها لحضنه وقالت:وانت وحمزه ليكوا عليا جمايل لو قت/لتوني كدا هسامحكم علشانها!


ماهر حط ايديه علي ضهرها وهوا مبتسم لانها بنت جدعه جدا وعمرها ابدا ما خذلته ولا خيبت ظنه فيها فأطمن اكتر انها جانبه وابتسم لما سمعها بتدعي لحمزه بأدعيه اول مرة يسمعها وكانت أدعيه جميله جدا .. فشجعته وبدأ ماهر يدعي هوا كمان ويتمني من كل قلبه إن حمزه يكون كويس.

____________

في  قصر الصياد كان مرسي وصله خبر حادث حمزه من منعم لان علاقتهم كويسه ولان منعم عارف ان مرسي بيحب حمزه بجد من قلبه فقرر يبلغه علشان يدعيله لان حمزه في اشد احتياجه للدعاء حاليا ..

مرسي كان بيسمع كلام منعم وبيبكي وبيقول وايديه بتترعش:هوا عامل اي دلوقت!

منعم بحزن:حاليا في غرفة العمليات؟

مرسي ببكاء:يارب يقوم بالسلامة..ربنا معاك يا حمزه بيه..

منعم طلب منه يدعيله اكتر وبلغه انه هيقفل المكالمه لانه لازم يرجع تاني ويكون جمب ماهر باشا وقبل ما يقفل مرسي سأله لو ينفع يجي المستشفي ولاكن منعم بلغه ان الصحفيين محتلين المكان والحكومه بتحاول معاهم فا لو جه مش هيعرف يدخل فا الأحسن انه يفضل مكانه..


قفل منعم مع مرسي ورجع تاني لغرفة العمليات ووقتها لقي الدكتور بيخرج تاني من غرفة العمليات وبيبلغهم انهم محتاجين دم تاني لان حمزه مستجابش مع كمية الدم اللي اخدها من احلام ..

رفعت احلام ايديها وبلغته انها مستعده ياخد منها دم تاني ولاكن الدكتور حرك راسه بالرفض وبلغها انه لو اخد منها دم تاني احتمال كبير يحصلها ضعف وممكن تموت ..


ماهر قلق علي احلام فحرك راسه بالرفض وبص لمنعم اللي وصل وقال:منعم شوف اي حد يتبرع بدم فصيلته -ABبسرعه وبلغهم اني مستعد ادفع اي مبلغ في المقابل!


منعم بص للدكتور بقلق ورجع بص لماهر وقال:حاضر يا فندم.. منعم قال كلامه وكان هيمشي ولاكن الدكتور وقفه بسرعه وقال:روح غرفة مدير المستشفي الأول وهناك هتلاقي مايك بيوصل للمستشفي كلها هيساعدك اكتر بدل ما تلف تسأل واحد واحد..


منعم حرك راسه بالموافقه واتحرك بسرعه من قدامهم واحلام بصت لماهر وقالت:خليني اتبرع انا ،صدقني هكون بخير!

ماهر حرك راسه بالرفض وقال:انا مش عايز اخسر حمزه فعلا بس مش عايز اخسرك انتي كمان ارجوكي استني لحدما منعم يرجع ونشوف هيعمل ايه!


احلام حركت راسها بتعب واضع عليها ومنعم كان نزل بسرعه واتجه لغرفة مدير المستشفى واستأذنه انه هيستخدم الميكرفون علشان يبلغ الناس لو في حد يتبرع بذمة ..


وبالفعل بدأ منعم بتكلم في السماعه وصوته ظهر بوضوح لكل المستشفي وكان بيقول:محتاجين متبرع دم فصيلته-AB لحالة طارئة  جداا والمتبرع يقدر ياخد اي مبلغ يطلبه برجاء الاهتمام بالوضع واللي حابب يتبرع يروح بسرعه لغرفة العمليات في الدور الثالث..


كانوا كل الناس سامعين الكلام بتاع منعم واللي بدأ يكرره أكتر من مره وكانت الناس بيبصوا لبعضهم وكل واحد بيسأل التاني عن فصيلته ومن وسط الناس دي كلها كانت موجوده حنين واللي أول ما سمعت إسم نوع الفصيله وقفت وهيا بتقول:دي فصيلة نادرة جدا ومستحيل يلاقوا متبرع ليها هنا!


حمزه كان نايم جمب والدته علي السرير فبصتلهم حنين وطلبت من مريض جمب والدتها انه ياخد باله من اخوها علشان لو صحي وملقهاش لان مامتها مش هتفوق دلوقت ..والمريض لانه صاحي قرر يساعده في انه ياخد باله من اخوها فاتحركت حنين بسرعه لخارج الأوضه وهيا بتجري علشان تروح وتتبرع بالدم ووقتها حنين افتكرت من شهر واحد بس لما كانوا بياخدوا منهم عينات دم في مستشفي المدرسه  بسبب لقاح هياخدوه ووقتها الدكتوره بلغتها ان فصيلة دمها نادرة وبيمتلكها بس ٤٣ شخص علي مستوي العالم..

ففهمت حنين دلوقت انهم مستحيل يلاقو متبرع فقررت هيا تساعد المريض دا وبدون اي مقابل ؟


______________

في شقه شوقي كان بياخد شاور وهوا بيبكي بشده بسبب اللي عمله وكان بيتمني من قلبه ان حمزه يعيش وقرر انه اول ما يتأكد انه بق  بخير هيبلغ ماهر علي طول  بكل حاجه ويعرفه مين السبب في كل الكوارث اللي كانت بتحصلة علي مدار ٣ سنين ..ووقتها شوقي افتكر حادثه الظاهر انها حصلت من ٣ سنين وكان المتأذي فيها ماهر الصياد ..


نرجع بالماضي ثلاث سنين واول ما ماهر قرر ينقل الفرع الرئيسي لشركته في مصر وبعدما قدر ماهر بسهوله يثبت نفسه بس في ٦ شهور وقدر ياخد صفقات من أكبر الشركات بسهوله واحتل وقتها السوق المصري والغربي وبعد سنه واحده من وجود شركة الصياد في مصر.. أصبحت الشركة الأولي علي مستوي العالم العربي كله والأفضل في صناعه الحديد والصلب..


كان في نفس الوقت دا شركة ديسكاشيال بتتأسس جديد وبسبب ان ياسر غنيم حابب يكون في نفس مستوي شركة الصياد قرر يزرع في قلبها واحد يبلغه بكل اللي بيحصل في الشركه وكان الشخص دا  شوقي واللي اتعرف عليه ياسر صدفه لما كان شوقي بيدور علي مستشفي تستقبل بنته المصابه بمرض نادر جدا وبسبب سوء حالتها أكتر من مستشفي رفضوا يستقبلوها.. 






كان ياسر وقتها بيمتلك مستشفي ضخمه ورثها عن جده والدة مامته ولما شاف شوقي بيبكي وبيترجي الدكاتره يستقبلوا بنته وقتها سمعه انه شغال جديد في شركة الصياد للحديد والصلب وعرفهم انه بياخد راتب كويس وبلغهم انه هيدفع كل التكاليف بس يتستقبلوا بنته ويلحقوها .. 


الدكاتره رغم كلامه رفضوه ولاكن اتدخل ياسر وقتها وطلب منهم يقبلوا الطفله ولما الدكاتره انتبهوا انه صاحب المستشفي هوا بنفسه اللي طلب منهم كده وافقوا بسرعه، واخدوا البنت لغرفة العنايه ووقتها ياسر قرب من شوقي وطلب منه يتفق معاه اتفاق وفي المقابل هيتكلف بمصاريف علاج ورعاية بنته فا شوقي وافق بدون تردد ومن وقتها وكان شغال جاسوس في شركة ماهر لصالح ياسر وشركته …


ويوم الحادث اللي دبره ياسر لماهر بسبب صفقه كان رايح ماهر يمضيها مع أمير في  دولة قطر جاي مصر مخصوص علشان ماهر ،قرر وقتها ياسر يدبرله حادثة تمنعه يوصل وبالفعل ماهر اتعرض وقتها لحادث وفقد جزء من ذاكرته وقتها.

 ولما فاق علشان يفتكر ايه اللي حصل كان بالفعل نسي الشخص اللي خبطة بالعربيه ونسي كل الصفقات اللي مضاها مع الشركات في اخر كام شهر وبسبب اللي حصل استغل ياسر وبدا ياخد اكتر من صفقه من وراه لحسابه ودي كانت اول أزمه ماهر يمر بيها علي مدار الاربع سنين اللي اسس فيهم مجموعة الصياد …ولحد دلوقت ماهر  مش فاكر مين اللي خبطة بالعربيه ووقع شركته في لحظة .

                   “ عودة للواقع”

شوقي قال بسخريه:برضوا وقتها ماهر رجع اقوي وقدر ياخد معظم صفقاته من جديد حتي وهوا ناسي انها بتاعته ..فعلشان كدا انا متأكد ان ماهر باشا مش هيسامحك علي اللي عملته في ابن اخته وانا لازم اكون شجاع المره دي واعمل حاجه كويسه ويمكن بسبب غدري لماهر بنتي لسا علي نفس الوضع من ٣سنين ومفيش تحسن؟

بس انا مستعد اخد اي عقاب ماهر هيعاقبهولي هوا والحكومة.

___________

في المستشفي!

وصلت حنين لغرفة العمليات ووقفت قدام ماهر واحلام والدكتور وقالت:انا فصيلتي -AB وجاهزه اتبرع بالدم!

كانت حنين واضح عليها ان سنها صغير فلما شافها الدكتور قال:عندك كان سنه يا حبيبتي..

حنين اخدت نفس وقالت:١٧ سنه؟

الدكتور برفض:مينفعش اخد منك اي عينات لان سنك صغير وجسمك ضعيف..


ماهر كان بيبص لحنين وكأنها آملهم الوحيد ولاكن الدكتور لما قال كلامه طفي انوار الأمل في عيون  ماهر واحلام..


حنين بصت لاهل المريض اللي واضع عليهم التعب وقالت:فصيلة الدم دي نادرة جدا وبيمتلكها ٤٣ شخص بس علي مستوي العالم فأنا متأكده ان مفيش حد حاليا هتلاقوه عنده نفس نوع الفصيله وانا موافقه اتبرع  ولو حصل اي حاجه انا  هكون المسؤوله؟


ماهر بصلها وقال:انتي متأكده من كلامك يعني مش هتندمي عليه؟

حنين بصتله وقالت بتحدي:مستحيل!!! انا في الحقيقه مش فارق معايا انا هيحصلي ايه بس اللي فارق معايا  دلوقت خ

هوا المريض اللي جوا دا واللي حياته متوقفه عليا.


ماهر بصلها وقال بجديه:انا بوعدك ان لو المريض اللي جوا دا قام بالسلامه انا مستعد انفذلك اي طلب تطلبيه !

حنين بصتله وقالت بهدوء:خليني الأول ألحقه وبعدها نتكلم.. ماهر حرك راسه بالموافقه والدكتور بص لحنين وقال:تعالي معايا؟

مشيت حنين مع الدكتور ودخلت لنفس الغرفه اللي دخلتها احلام من شويه وبدا الدكتور بالفعل يسحب عينات الدم الكافيه لحالة حمزه…


وفي غرفة العمليات كان حمزه تايه في داخل عقلة اللا واعي وبيطهر قدامنا اللي بيحصل مع حمزه جوا عقله وكانه معروض في شاشه كبيرة.. 


كان حمزه ماشي في وسط مياه سودا وبرغم انها مياه الا انه بسهوله جدا كان بيمشي عليها ووقتها حمزه كان معظم جسمه باللون الاسود فكان حاسس بسقعه كبيرة في جسمه بسبب ان باقي جسمه مش متغطي  فقرر حمزه يغطي بقيت جسمة بالمايه علشان يدفي جسمه وكأن الماية دي الدم اللي حمزه محتاجه ..بس كل ما حمزه يضم ايديه علشان يشيل مايه مكانش فيه حاجه بتطلع معاه ..بص حمزه لايديه الفاضيه وقال بتساؤل:ليه ايدي بتطلع فاضيه برغم كل الماية اللي موجوده.. 


في الواقع كان الدكتور سحب الدم اللي محتاجه من حنين وقبل ما يخرج طلب منها ترتاح وانه دقايق وهيخرج ويركبلها محلول يعوض النقص اللي حصلها وكان مشي الدكتور في اتجاه غرفة العمليات ومع كل صوت خطوه بتتقدم للغرفه كان حمزه حاسس بيها وكان بيظهر قدامه ضوء بيبينله لون المايه الخقيقي اللي واقف عليها وبعدما الدكتور دخل للغرفه وبدأ يوصل الدم بجسم حمزه بدأ النور اللي حمزه شايفه يكون قوي ويبين لحمزه ان جسمة باللون الإسود ولاكن المايه اللي واقف عليها شفافه وكان وقتها الضوء دا بيقرب من حمزه لحدما بق قدامه وبدأ النور يتحول لبنت مش باينه ملامحها بسبب النور اللي خارج من كل جسمها ..البنت دي قربت من محمزه وكانت ماسكه في ايديها علبه فيها دهان إسود شبه اللي علي جسم حمزه … بدات البنت تحط ايديها في العلبه وتدهن باقي جسم حمزه وهوا كان بيبص عليها ومستغرب هيا مين دي وليه بتساعده وبعدما البنت انتهت  وغطت كل جسمه بدأ حمزه يحس بالدفىء في كل جسمه ووقتها رجع قلبه ينبض بشكل طبيعي لان القلب حصل علي  كل الدم اللي محتاجه..


قبل ما حمزه يغرق في المايه اللي فجأة بدأت تسحبه لتحت  كان بينادي وبيصرخ علشان البنت ام ضوء لامعتسمه و تعرفه هيا مين ولاكن كان فات الأوان وحمزه رجع للواقع وكان وقتها مر علي وجود حمزه في المستشفي ثلاث ايام واول ما فتح عينيه علشان يشوف هوا فين كان ماهر وأحلام واقفين يبصوله وبيبكوا وجمبهم الدكتور واللي كان بيسأله وبيقول:سامعني يا استاذ حمزه؟


حمزة كان شايف الدكتور بيتكلم ولاكن الصوت بيوصل متأخر فحرك راسه بالإيجاب لإنه سامعه ووقتها الدكتور بص لاحلام وماهر وقال:الحمدلله هوا دلوقت بخير؟


حمزه كان بيبص حواليه وهوا بيدور علي البنت ام ضوء لامع ومستغرب ليه ظهرتله فجأة وكأنها المنقذه بتاعته فبص لخاله اللي بيبكي وقال علشان ينبه :خالي هو انت بتعيط؟

ماهر اول ما سمع صوته قرب منه بلهفه ومسك إيديه وقال:حمدلله علي سلامتك يا حبيبي طمني حاسس بحاجه؟







حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا؟

وقف ماهر بقلق وقال بلهفن واضحة :ايه حاسس بايه قولي!

ابتسم حمزه وهو بيبص لخاله بحب وبيقول:حاسس بخوف عليا وحبك الكبير!

ماهر اتفاجئ من كلامه ودموعه نزلت بغزارة لانه كان قلقان جدا عليه وقتها احلام قربت من حمزه وقالت وهيا بتحاول تمسك دموعها:اضربك فين وانت مفيش في جسمك حته سليمه!


حمزه بصلها وابتسم وقال:بسيطه أجلي الضربه لحدما اقوم بالسلامة!

احلام مسكت ايديه بحب وقالت بحب واضح في عينيها:حمدلله علي سلامتك يا حمزه علي فكره انا عايزه أقولك اني دمي بيجري في دمك دلوقت يعني احنا حاليا بقينا عيله اسماً ودماً..


ابتسم حمزه علي كلامها وفجأة جت في باله البنت اللي حلم بيها وبدأ يسأل نفسه لو البنت دي احلام لأنها بتقول دم يعني دا معناها انها اتبرعتله بدمها .. بس حس احساس كبير انها مش احلام ..وفجاة باب الغرفة اتفتح ودخلت حنين وهيا ماسكه في ايديها أخوها حمزه وبتقرب من السرير اللي حمزه نايم عليه وبتقول بابتسامه :حمدلله علي سلامتك..


حمزه بصلها وقلبه بيدق بسرعة لانها تبقي نفس البنت ام زي مدرسي اللي شافها يوم الخناقه بس وقتها كانت عيونها ملونه فسأل نفسه ازاي دلوقت عيونها بني .. 


حنين كانت بصاله ومستغربه نظراته ليها وخصوصا انه مردش عليها لحد دلوقت فبصت لماهر وأحلام  وقالت بتساؤل :هوا فقد النطق ولا ايه !

ابتسم ماهر وبص لأحلام وضحك لانهم عارفين ان حمزه ساكت بسبب انه بيبص علي جمالها فمكانوش عارفين يردوا عليها يقولوا ايه واكتفوا بانهم يحركوا راسهم بعدم علم لحدما حمزه غمض عينيه لانه اتاكد انها تبقي نفس البنت ام ضوء لامع اللي حلم بيها  لان عندهم نفس الماشيه والطاقة الايجابية ففتح عينه مره تاني وبصلها وقال:انتي مين..


حنين ابتسمت لانه اتكلم اخيرا لأنها فكرته فقد النطق فبصتله وقالت بابتسامه بسيطة:حنين إسمي حنين..

حمزه ابتسمت لما سمع صوتها تاني ووقتها قال:انا حمزه اسمي حمزه ولو عايزه تقوليلي حموزه انا موافق؟

حنين اتصدمت وسكتت ولاكن اللي مقدروش مسكوا ضحكتهم هما احلام وماهر واللي كانوا عاوزين يشيلوا  حمزه ويحدفوه من اي شباك لانه خلي وش البنت أحمر دم علي الاخر فحنين ردت علي حمزه وقالت باعتراض:لا حمزه كفايه لان حموزه دي مش بقولها غير لحبيبي بس؟


حمزة اتصدم من كلامها وقال بخصه : حبيبك ايه هو انتي متجوزه كمان؟

حنين قالت باعتراض:لا مش متجوزة ،انا قصدي حموزه حبيبي دا قالت كلامها وهيا بترفع ايد اخوها الصغير وبتقول:اخويا برضوا إسمه حمزه..يتبع بقلمي شيماء صبحي 🩷



اخيرا إطمنا علي حمزه وكمان عرفنا ان عقلة زي الفل😂وطبعا احب اقولكم ان دي البدايه مش النهايه وهيكون معانا أجمل قصص حب هيحضرها تاريخ البشريه وفي المستقبل هناخد قصة حبهم ونحولها لأسطوره🩵حمزة وحنين😂😂😂🩷


#رواية_حبيبي_المدير

#الكاتبة_شيماء_صبحي


        الفصل الثامن والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا     

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×