رواية اميرة اخر الزمان الفصل الخمسون 50 والاخير بقلم ملك ابراهيم
#الحلقة_الاخيرة
#أميرة_اخر_الزمان
#بقلمي_ملك_إبراهيم
وقفت اميرة بفزع قائلة.
ـ لا طبعا انا مستحيل ارجعلك ده مستحيييل
اقتربت منه كي تأخذ بناتها وتذهب بهم، مسك جمال بالبنات قائلاً لها.
ـ البنات مش هيمشوا من هنا
نظرت اميرة الي اماني وتحدثت اليها بغضب.
ـ يعني انتي جبتيني هنا يا اماني عشان كده؟!
تحدثت اماني.
ـ لا والله يا اميرة
ثم اقتربت من جمال قائلة له.
ـ سيب البنات يمشو مع امهم يا جمال
صرخ بها جمال.
ـ محدش له دعوه دول بناتي وهي مراتي وانا حر فيهم
تحدث اليه فريد بغضب.
ـ اميرة مبقتش مراتك يا جمال، سيبها تشوف حالها وتاخد البنات محدش هيقدر يحافظ علي بناتك غير امهم
وقف جمال وتحدث بجنون.
ـ اميره هترجعلي تاني هي والبنات وهنعيش فوق في شقتنا وانا مش هسمع كلام امي تاني هي عايزه تخرب بيتي وهحوش فلوس واعمل لجنه العمليه
وقفوا جميعا ينظرون اليه بصدمه، تحدثت اليه اماني بصدمه.
ـ جنه عملت العمليه بتاعها من زمان يا جمال
وقف جمال ينظر اليهم بصدمه، فك قبضة يديه عن البنات، ركضوا البنات الي امهم بخوف وهلع، اقترب فريد من جمال بحذر َتحدث اليه بهدوء.
ـ جمال انت لازم تبطل الحاجات اللي بتشربها دي
دفعه جمال في صدره بعنف قائلاً له.
ـ ابعد عني محدش له دعوه بيا
ترنح فريد الي الخلف من قوة الدفعه، دخل جمال في حاله هيستيريه، اقترب منه فريد مرة اخري وحاول السيطره علي حركته.
تحركت والدة اميرة قائلة لابنتها بفزع.
ـ بسم الله الرحمن الرحيم هو عليه عفريت ولا ايه هاتي بناتك يا اميرة نمشي من هنا
تحدث فريد الي أميرة بصراخ وهو يمسك بجمال.
ـ خدي بناتك وامشي بسرعه يا اميرة
مسكت اميرة بيد بناتها وهم ينظرون الي والدهم بفزع واخذتهم وركضت الي الخارج ومعها امها، نظرت والدة جمال الي ابنها بحزن وانسالت دموعها علي ما حدث له، استطاع فريد السيطرة علي جمال وقام بتقيد حركته، فقد جمال الوعي بين يدي فريد، وضعه فريد علي الاريكه ووقف يلتقط انفاسه بتعب، نظر اليه قائلاً بتأكيد.
ـ لازم دكتور نفسي يشوف جمال
وقفت اماني تنظر الي شقيقها ببكاء ثم اقتربت من والدتها ووضعت رأسها علي قدميها تبكي بداخل حضنها، نظرت والدة جمال الي السماء تطلب الرحمه والمغفره من الله عز وجل.
______________
صباح اليوم التالي..
اتصلت والدة محمد بـ راندا في الصباح الباكر وطلبت منها ان تأخذها الي منزل أميرة قبل سفرها..
استيقظت اميرة علي صوت جرس الباب، فتحت وتفاجأت بوالدة محمد وهويدا وراندا بجوارهم تبتسم لها، تحدثت اليها والدة محمد بابتسامة.
ـ صباح الخير يا اميرة
ردت أميرة بستغراب.
ـ صباح النور
تحدثت والدة محمد.
ـ تسمحي لنا ندخل؟
رحبت بهم أميرة الي الداخل وهي تنظر الي راندا بفضول، جلسوا ورحبت بهم اميرة بمنزلها بكل احترام.
بدأت والدة محمد حديثها قائلة لها.
ـ انا جايه اطلب ايدك لابني يا اميرة
اتصدمت اميرة من حديثها، تحدثت هويدا هي الأخرى.
ـ وانا جايه اطلبك لابن خالي
نظرت اليهم اميرة بستغراب قائلة.
ـ هو في ايه؟!!..
ردت والدة محمد.
ـ في ان انا كنت فاهمه غلط يا اميرة وكنت فاكره ان سعادت ابني في الزوجه اللي انا اختارها ومحطتش في حساباتي ان سعادت ابني في الزوجه اللي قلبه يختارها
اضافت هويدا بابتسامة.
ـ ومحمد قلبه اختارك انتي يا اميرة
خجلت اميرة وتوترت كثيرا قائلة وهي تنظر الي راندا.
ـ انا برضه مش قادره افهم حاجه
تحدثت راندا بسعاده.
ـ مش قادره تفهمي ايه، والدة الدكتور وبنت خاله جاين يخطبوكي للدكتور وهو بيحبك وانتي كمان بتحبيه يبقى ايه اللي انتي مش فهماها
خجلت أميرة من حديث راندا ونظرت لها بتوعد، ثم نظرت الي والدة محمد قائلة لها
ـ بس حضرتك لما قابلتيني قولتيلي........
قاطعتها والدة محمد قائلة.
ـ انسي كل اللي انا قولته يا اميرة، انا كنت بفكر بانانيه، في جوازة محمد الاولي انا اللي اخترتها وبالمواصفات اللي كنت شايفه انها مناسبه لابني لكن للاسف ابني كان تعيس معاها وجوازهم انتهى بالطلاق مع اول سنه وانا بدل ما اتعلم من خطأي للاسف كنت عايزه اكرره تاني
تحدثت هويدا بتأكيد.
ـ محمد من حقه يختار الزوجه اللي هو شايفها مناسبه له لان هو اللي هيعيش معاها ومش من حق اي حد يفرض حبه عليه او يفرض عليه اختيار وانا عايزه اقولك يا اميرة ان محمد مش بس بيحبك دا بيعشقك
ابتسمت اميرة بخجل، تحدثت راندا بحماس بعد ان رأت ابتسامة أميرة.
ـ يبقى نقول مبروك
انتفضت اميره قائلة بقوة.
ـ لا.. بس انا مش موافقه
اتصدموا جميعا ونظروا اليها بزهول، لتضيف اميرة مرة اخري.
ـ ومش رافضه
نظروا اليها بستغراب، تحدثت اميرة بتوضيح.
ـ انا مش موافقه علي الجواز دلوقتي ومش رافضه الدكتور محمد
نظروا الي بعض بحيره ثم تحدثت والدة محمد بفضول.
ـ يعني ايه اميرة احنا مش فاهمين حاجه؟!!
جلست اميرة وتحدثت بتوضيح.
ـ يعني انا مش هقدر اتجوز تاني قبل ما اخد شهاده جامعيه ويكون عندي شغل ثابت
تحدثت اليها راندا بستغراب.
ـ ما انتي هتتجوزي اهو يا اميرة محتاجه الشهاده والشغل لايه
ردت عليها اميرة بقوة.
ـ هي دي الغلطه اللي احنا غلطناها يا راندا، اننا فضلنا الجواز علي الشهاده والشغل، فكرنا ان الجواز هو الحياه و المستقبل وادينا شوفنا النتيجه، انا مستحيل اكرر غلطتي تاني
تحدثت اليها والدة محمد بلوم.
ـ وانتي بتشبهي محمد ابني بلي انتي كنتي متجوزاه يا اميرة؟!
تحدثت اميرة بهدوء.
ـ انا بتكلم عن مستقبلي انا، انا عايزه يكون معايا شهاده ويكون عندي شغل ثابت، هو ده الاساس السليم اللي هبني عليه حياتي
تحدثت اليها هويدا.
ـ طب ما انتي ممكن تاخدي الشهاده اللي نفسك فيها وانتي مع محمد وكمان تشتغلي زي ما انتي عايزه ومعتقدش ان محمد هيعارض في حاجه زي كده بالعكس دا اكيد هيشجعك ويقف في ضهرك
ردت والدة محمد.
ـ بالظبط كده
تحدثت أميرة باصرار.
ـ بس انا مش هكون مرتاحه كده، انا عايزه لو اتجوزت تاني اتجوز وانا قويه مش وانا ضعيفه ومحتاجه لراجل يشجعني ويقف في ضهري
تحدثت اليها والدة محمد بقلة حيله.
ـ يعني ده قرارك النهائي يا اميرة؟!
تحدثت اميرة بالايجاب.
ـ ايوه دا قرار نهائي والدكتور محمد لو مش هيقدر يستناني لحد ما احقق حلمي انا هحطله الف عذر وان شاء الله ربنا يوفقه مع انسانه احسن مني مليون مره
وقفت والدة محمد باحباط وهي تنظر الي هويدا، حركت هويدا رأسها بقلة حيله ووقفت هي الاخري، استأذنوا من اميرة وذهبوا، جلست راندا بعد ذهابهم تنظر لاميرة بغيظ ثم تحدثت اليها بلوم.
ـ ليه عملتي كده يا اميرة دا انا قولت انك هتتنطتي من الفرحه لما تعرفي انهم جاين يخطبوكي
نظرت اميرة امامها قائلة باصرار.
ـ اللي انا عملته هو ده الصح يا راندا والمفروض اننا نتعلم من اخطائنا مش نكررها
تنهدت راندا بتعب وقلة حيله، تحدثت اليها اميرة بحماس.
ـ تعالي يلا ساعديني عشان البس البنات وفي ناس هيجوا كمان شويه ينقلوا عفش الشقه ده ويودوه عند ولاء عندهم اوضه فاضيه هتحطهم فيها
وقفت معها راندا بقلة حيله وهي حزينه علي هذه الفرصه التي اضاعتها اميرة.
______________
في منزل والدة الدكتور محمد..
استيقظ محمد يبحث عن والدته، استغرب خروجها من المنزل في الصباح الباكر.
دخلت والدته المنزل ومعها هويدا، اقترب منهم محمد وتحدث الي والدته بقلق.
ـ خير يا امي كنتي فين بدري كده؟!
تحدثت اليه والدته بحزن.
ـ كنا بنخطبلك اميرة
فتح محمد عينيه بصدمه قائلاً.
ـ كنتوا اييه؟!
ردت هويدا بحزن.
ـ روحنا بيتها عشان نخطبهالك
ابتسم محمد قائلاً لوالدته.
ـ يعني اخيرا اقتنعتي يا امي
ردت والدته بحزن.
ـ مش مهم انا اقتنعت المهم ان اميره تقتنع
نظر اليها محمد بستغراب، تحدثت هويدا بحزن.
ـ اميرة رفضت تتجوزك يا محمد
فتح محمد عينيه بصدمه لتضيف والدته.
ـ هي مش رفضاك انت بس رافضه الجواز
عقد محمد ما بين حاجبيه قائلا بستغراب.
ـ يعني ايه مش فاهم؟!
تحدثت والدته بتعب.
ـ فهميه انتي يا هويدا
نظر محمد الي هويدا، تحدثت هويدا.
ـ يعني أميرة معندهاش اعتراض عليك بس قالت انها مش هتقدر تتجوز قبل ما تدخل الجامعه وتاخد شهاده ويكون عندها شغل ثابت وبعدها تفكر في الجواز
تحدثت والدته.
ـ حاولنا نقنعها انك مش ممكن تعترض انها تعمل ده وانتوا متجوزين لكنها اصرت انها متتجوزش قبل ما تاخد شهاده ويكون عندها شغل
تحدثت هويدا.
ـ وقالت لو مش هتقدر تستناها لحد ما توصل لحلمها هي مش هتزعل وربنا يوفقك مع واحده تانيه
نظر محمد الي والدته قائلا لها.
ـ يعني حضرتك موافقه علي اميرة يا امي دلوقتي؟
ردت والدته.
ـ طبعا يا حبيبي انا كل اللي يهمني سعادتك
ابتسم محمد وتحدث اليهم بفضول.
ـ هي المفروض هتسافر النهاردة صح؟
نظروا اليه بستغراب، ابتسم محمد بسعاده وركض الي غرفته كي يرتدي ملابسه للخروج ويذهب، نظرت والدته الي هويدا بستغراب جلست هويدا بجوارها وهي تبتسم.
___________
بداخل احدي المستشفيات للطب النفسي و علاج الادمان.
وقف فريد مع الطبيب بعد ان تم الكشف علي جمال وتحدث اليه الطبيب بهدوء.
ـ للاسف هو دخل في حالة اكتئاب من فتره من غير ما يشعر وحالة العزله اللي كان فيها وقعاده لوحده ده اثر عليه نفسيا وللسبب ده اتجه لتعاطي المخدرات وهو حاليا محتاج علاج نفسي وعلاج للادمان لان من الواضح انه كان بيتعاطى كميات كبيره من المخدرات في الفتره الاخيره
تحدث اليه فريد بحزن.
ـ هو مر بظروف صعبه جدا الفتره اللي فاتت
حرك الطبيب رأسه بالايجاب، تحدث فريد بهدوء.
ـ تمام يا دكتور انا عايز احجزه هنا في المستشفي لحد ما يتعالج لانه هيكون خطر على اخته ووالدته لو خرج قبل العلاج
تحدث اليه الطبيب.
ـ بس تكاليف العلاج هنا هتكون غاليه شويه
تحدث فريد.
ـ متقلقش حضرتك انا هتكفل بكل المصاريف
اتفق معه الطبيب وذهب فريد وترك جمال بالمشفى لتلقيه العلاج.
رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم.
_____________
بداخل محطة القطار..
وقفت اميرة وبناتها ومعها ولاء وراندا وضياء شقيق اميرة.
تحدثت راندا الي أميرة.
ـ هتوحشينا اوي يا اميرة
تحدثت اميرة بمرح.
ـ دا علي اساس ان انا رايحه اخر الدنيا دول هما ساعتين بالقطر
وقفت ولاء تنظر حولها بتوتر، اقتربت منها اميرة وعانقتها بحب ثم عانقت راندا ووقفت توصي ضياء علي امه.
وصل دكتور محمد المحطه واتصل على ولاء ابتعدت عنهم ولاء قليلا ووصفت له المكان الذي يقفون به، ذهب اليهم محمد، حاولت ولاء تعطيل اميرة وحملت حور تتحدث اليها بمرح، اقترب منهم محمد وهو يبتسم، رأته راندا وابتسمت لاميرة، وقف محمد أمامهم وتحدث الي أميرة وهو ينظر اليها بعشق.
ـ معقول مسافره كده من غير ما تسلمي عليا
نظرت اليه بخجل وتوترت بشدة، اخذت راندا جنه وولاء اخذت حور وذهب معهم ضياء وتحركوا بعيدا عنهم حتى يتحدثون علي راحتهم.
تحدثت اليه أميرة بخجل.
ـ انا عارفه ان حضرتك مشغول
رد عليها بابتسامه.
ـ مين قالك اني مشغول؟
توترت اميرة بشده، تحدث اليها بهدوء.
ـ اميرة انا جيت النهاردة عشان اسألك سؤال واحد، انا عرفت ان امي اتكلمت معاكي النهاردة في موضوع جوازنا وانتي رفضتي
ردت اميرة.
ـ بس انا مرفضتش
تحدث بهدوء.
ـ عارف، انتي رفضتي فكرة الجواز دلوقتي وانا عايز اعرف منك دلوقتي، انتي فعلا رفضتي للاسباب اللي قولتي عليها ولا الاسباب دي كانت مجرد اسباب زائفه بتخفي خلفها رفضك لشخصي
تحدثت اميرة بصدق.
ـ لا ابدا والله الاسباب دي حقيقيه وانا فعلا اتمنى اكون مراتك بس مش وانا ضعيفه، انا مش عايزه اكرر غلطتي تاني، انا عايزه يكون ليا دور في الحياه العمليه والعلميه، انا نفسي اكمل تعليمي وادخل جامعه ويكون عندي شغل ثابت انا مش عايزه اكون مجرد زوجه مكاني البيت وبس انا عايزه اكون قدوه لبناتي واعلمهم اهمية الدراسه والعمل
ابتسم لها محمد قائلاً.
ـ يعني الرفض مش لشخصي؟
ردت أميرة بتأكيد.
ـ اكيد
ابتسم بسعاده قائلاً لها.
ـ وانا يهمني انك تحققي حلمك وتوصلي لكل اللي بتتمنيه
ابتسمت له اميرة ابتسامتها الرقيقه الرائعه، خطفت قلبه بابتسامتها، تحدث اليها وهو يتأملها بعشق.
ـ وانا يكفيني الضحكه دي قادره تصبرني لحد ما تقولي خلاص انا وصلت لكل اللي بتمناه ومستعده للجواز
تحدثت اليه اميرة بفضول.
ـ يعني هتستنا كل ده
رد بابتسامة.
ـ هستنا بس بشرط يبقى في خطوبة ومتروحيش اي مكان تاني وتفضلي هنا وسطنا
تحدثت اميرة بتوتر.
ـ بس انا المفروض هستلم شغلي في المستشفي في اسكندرية
رد عليها ببساطه.
ـ متشليش هم الشغل انا هكلم مدير المستشفى يلغي نقلك اسكندريه وتفضلي معانا هنا في المستشفي ومعايا في العياده وتجهزي نفسك للجامعه وانا هساعدك في التقديم
وقفت أميرة تفكر بحيره، تحدث اليها بمرح.
ـ متفكريش هو ده الصح
تحدثت اليه أميرة برقه.
ـ طب فكر انت تاني دول هيبقوا اربع سنين
رد بتأكيد.
ـ المهم انك هتكوني قصاد عيني وربنا يصربني بقاا
ضحكت له أميرة برقه، ارتفع صوت محمد قليلا قائلاً لـ راندا وولاء بمرح.
ـ يلا يا جماعه مفيش سفر
ابتسموا بسعاده وركضوا الي اميرة يقبلوها بسعاده وحب، جثي محمد علي ركبتيه يقبل جنه وحور ويعانقهم بحنان، ابتسمت اميرة بسعاده وهي تنظر اليهم، هل الحياة تحمل لها السعاده حقا بالايام القادمه؟؟.. ، هذا السؤال كان يراودها وهي تتأمل محمد وبناتها ومعاملته الطيبه لهم.
_____________
بعد مرور اربعة اعوااام..
خرجت شاهنده من الحبس، أصبحت ناضجه الان ترى الحياة من زوايا مختلفه عن السابق، تعلم انها اخطأت كثيرا بالماضي ودفعت ثمن اخطائها ، تريد بدأ حياتها من جديد، بعد خروجها اكتشفت ان والدتها تركت منزلهم بالقاهره وذهبوا جميعا الي الإسكندرية كي يهربون من الفضيحه والقيل والقال..
تعافى جمال من تعاطي المخدرات، اراد العوده الي اميرة مرة اخري بعد خروجه من المصحه منذ ثلاث سنوات لكنه اكتشف انها اعلنت خطبتها من طبيب القلب المشهور وبدأت دراستها الجامعيه وبدأ بناته في الدراسه الصف الاول الابتدائي، تغيرت حياة أميرة ولم يكن له بحياتها مكانا، ذهب مع والدته وشقيقته اماني الي الاسكندريه كي يهرب من قسوة ماضيه..
قررت اماني ان تتبع حميه غذائيه لانقاص الوزن وليس من اجل احدا ولكن من اجلها هي من اجل ان تكون بصحه جيده ومن اجل ان تزيد ثقتها بنفسها عندما تكون امرأة رشيقة تتمتع بالجمال الخارجي كما تتمتع بالجمال الداخلي، قررت ان تحذف فتحي من ذاكرتها وتبدأ حياتها من جديد بعد حصولها علي عمل بمكان راقي بمدينة الاسكندريه واصبحت امرأة عامله واثقة بنفسها لديها شخصيه قويه تستطيع التحكم في حياتها..
تم خطبة فريد بفتاة محاميه زميلته كانت تحبه ايام الجامعه لكن قلبه كان مشغولا باخري، اكتشف فريد حبها له وبادلها نفس الشعور وتم الاعتراف بحبهما اخيرا وتمت الخطبه وقاموا بتحديد موعد الزفاف بعد شهور قليله من اعلان الخطبه..
فتحي ومروة لم تنتهي فترة عقوبتهم حتى الان، يندمون كل ليله الاف المرات وهم خلف القضبان الحديديه علي كل ما فعلوه ، تمر الايام والليالي عليهم ببطئ شديد يدفعون ثمن جرائمهم..
فقد الدسوقي زوج والدة اميرة بصره بعد تعرضه لحادث سير اثناء عودته من العمل منتصف الليل واصبح عاجز قعيد بالمنزل لا يستطيع التحرك من مكانه دون مساعدة زوجته وابنائه، يعلم ان ما حدث له ما هو الا عقاب من الله علي كل ما فعله بهذه الفتاة اليتيمه، يطلب من الله ان يغفر له وطلب من اميرة المغفره عن كل ما فعله معها..
انتهت هويدا من دراستها وتزوجت زميل لها وسافرت معه للعمل بأحدى الدول الاجنبيه..
تزوجت راندا من المهندس مجدي منذ عام بعد تقدمه لها بالزواج اكثر من مرة وكانت راندا مترددة في اخذ القرار لكن مجدي استطاع بحنانه يحتويها هي وطفلها ويعوضهم عن كل شئ رأته بحياتها وتعيش معه الان حياة سعيده هي وطفلها..
بعد تردد دام لعدة اشهر وافقت ولاء علي الزواج من طارق المحامي بعد ان حدثت بينهم مشاجره بداخل العيادة واستطاعت برقتها وخفت ظلها لفت انتباه طارق لها وتقدم للزواج منها وتم حفل الزفاف منذ ستة اشهر وهي الان حامل بالشهر الخامس..
اليوم حفلة تخرج اميرة من الجامعه، بناتها بجوارها يرتدون ثوب متشابه بثوب والدتهم، ارتدا محمد بذله انيقه احتفالا بنجاح حبيبته وزوجته المستقبليه، حضرت حفلة التخرج والدة محمد ووالدة اميرة واخوات اميرة وراندا وابنها وزوجها المهندس مجدي وحضرت ولاء ببطنها البارزه مع زوجها طارق حضر كل احباب اميرة واصدقائها يحتفلون بنجاحها، سجلت اميرة اليوم انه تاريخ ميلادها الجديد، اصبحت الان حاصله علي شهاده جامعيه بجانب شهادة التمريض الخاص وبجانب عملها گممرضه بالمشفى وسكرتيره وممرضه بالعياده بعد زواج ولاء وتركها للعمل، تقف الان تحصد ثمار صبرها وتعبها وايمانها الكبير بالله، يقف محمد يتطلع اليها بفخر، يشعر بالسعاده بعد ان حققت حبيبته حلم حياتها وتمنى ان يتحقق حلم حياته هو ايضا وتوافق علي تحديد موعدا للزواج..
_____________
بعد ثلاثة اشهر..
بداخل قاعة من اكبر القاعات باحدى الفنادق.. طلت عروس جميله بثوب زفاف رائع تم تصميمه خصيصاً من أجلها.. دخلت القاعه وهي تخفض وجهها بخجل ويزين وجهها الرقيق حجابها الاسلامي وتاج رقيق من الماس اللامع البراق، وقف في استقبالها فتاتين يشبهون والدتهم وكأنهم نسخه مصغره منها يرتدون ثوب ابيض رقيق ويقف امامهم الدكتور محمد وهو يرتدي بدلة سوداء انيقه ويحمل بيده باقه رائعه من الزهور، اقترب الفتاتين منه واخذوا بيده كي يقترب من امهم ويقدم لها باقة الزهور، اخذته منه أميرة بخجل، اقترب منها يقبل اعلي رأسها بحب ثم اخذ بيدها وامسك بها ووضع خاتم الزواج باصبع يديها اليسار ، تحركا الفتاتين خلف امهم يحملون ثوب زفافها من الخلف بسعاده، أخذها محمد الي المكان المخصص لهم، تجمع حولهم كل احبابهم واصدقائهم لاخذ صورة تذكاريه لهذا اليوم الرائع، وقف طارق ومجدي وفريد وضياء خلف العريس ووقفت راندا وولاء واماني وفاطمه شقيقة ضياء الصغيره خلف العروسه وجلست والدة محمد ووالدة أميرة بالمنتصف امام العروسين وجلست جنه علي قدم محمد وجلست حور علي قدم أميرة، وقف المصور واخذ لهم تلك الصورة التذكاريه الرائعه كي تحتفظ بها اميرة وتختم بها نهاية قصتها تحت عنوان أميرة اخر الزمان.
النهاية.
تمت