رواية الظلال المحترقة الفصل السابع عشر 17 بقلم اسماعيل موسي


 رواية الظلال المحترقة الفصل السابع عشر 17 بقلم اسماعيل موسي


#الظلال_المحترقة


                   ١٧


رفعت لينا عنيها بأرتياب، انا.... انا شوفتكم بتموتو بعنيه

__ابتسم تيمور بوجهه الشاحب، انتى شوفتينا بننعض وبنتهزم يا لينا مش بنموت

مصاص الدماء زى المستذئب جسمه ليه قدرة سريعه على الشفاء من الجراح

احنا مش بنموت غير بوتد فى القلب يا لينا

وقفت صوفيا ومشيت تجاه لينا وهى بتهمس، انتى اتغيرتى اوى يا لينا  !

جسمك، عضلاتك، وجهكك، انفاسك ثم لمحت التميمه على صدر لينا

_انا شايفه انك حافظتى على الأمانه بشكل جيد يا لينا

ترددت لينا لحظه، كانت عارفه ان أكبر جزء من قوتها مصدرة التميمه لكنها فى نفس الوقت بتحترم عهدها

لكنها بصت على تيمور إلى كان بيبص عليها بنظرات غريبه

_انت عايز التميمه؟

التميمه ملكى يا لينا انا بستردها منك مش بستجديها

ثم إن حربك هنا خلاص خلصت، انا بجمع جيش جديد وبحضر لهجوم على المستذئبين، لازم احرر مصاصى الدماء فى كل أرض الغابه

نزعت لينا التميمه ومعها شعرت ان قوتها انسحبت من داخلها حتى ان اقدامها لم تكن تحملها، رمت التميمه لتيمور

نهض تيمور ولبس التميمه حول عنقه _انا قوى من غير التميمه، التميمه مجرد رمز للعائله الملكيه الى انا اخر نسلها

همست لينا، انتم جبتونى هنا ليه؟

كنتم عايزين ايه؟

رمشت عينت صوفيا، كنا جايبينك للخدمه فى القصر لكن زى ما أنتى شايفه الأمور تغيرت ومصاصى الدماء خسرو كل أرضهم

الخيار خيارك، عايزة ترجعى لقريتك او تنضمى لجيشنا براحتك


شعرت لينا بغيظ وغضب انتم عرفتو انا عملت ايه فى غيابكم؟

احتليت قلعه ودافعت عنها ضد جيش من المستذئبين، هزمت جيش كامل بمفردى

بمساعدة مستذئب لديه تاريخ حقير مع مصاصى الدماء يا لينا وضح تيمور بحده

صوفيا كانت عايزة تعاقبك لكن انا اقنعتها نعفى عنك ونرجعك لقريتك

شعرت لينا ان وجودها غير مرحب به، همست انا همشى

ثم خرجت من الكهف الجبلى بروح ضعيفه مستسلمه






همست صوفيا فى اثنين من مصاصى الدماء، اقضو عليها

لا تتركوها الا ميته، لكن بعيد عن المقر 

تسلل مصاصى الدماء خلف لينا إلى كانت بتمشى بضعف

تابعوها تمشى فى الوادى وقبل ان تصل طريق الجبل ظهرور لها، اثنين من حراس مصاصى الدماء الأقوياء

سحبت لينا سيفها ولوحت بها، بسرعة مصاصى الدماء

تلقت صفعه قبل أن تتحرك

ثم صفعه أخرى وراح وجهها ينز دماء، كانت اظافر مصاصى الدماء حاده مثل الصلب

انا هقتلكم صرخت لينا ثم سمعت ضحكه ساخره وطار جسدها فى الهواء وسقطت على الأرض

وضع مصاص الدماء رجله فوق صدر لينا وحرك لينا بقدمه

ماذا تنتظر أقضى عليها همس الحارس الآخر

مرت نسمة ريح بارده وسريعه جعلت مصاصى الدماء يرتعشو

كانت نسمه بلا سبب

ثم ظهر ايمير على وجهه ابتسامه ساخره، مصاصى دماء جبناء

هجم مصاصى الدماء على ايمير الذى امسك كل واحد منهم فى يد ثم نزع رؤوسهم من اجسادهم

هكذا يموت مصاصى الدماء يا لينا ثم تحول لبشرى ومد يده إلى لينا وجذبها لتنهض

همست لينا كنت فاكرك نمت؟

قال ايمير انام واميرة الجيش تتسكع فى الخارج؟


قالت لينا بكسوف ما خلاص يا ايمير انا أصبحت مجرد بشريه عاديه


همس ايمير انتى طول عمرك كنتى نصف بشريه يا لينا

__لكن قوتى يا ادم رحلت مع التميمه انا مش قادرة ارفع السيف؟

قوتها هنا يا لينا وشاور ايمير على قلبها انتى أقوى مما تتصورى

متخليش سلبيتك تجعلك تعتقدين انك ضعيفه!

__لكن انا ضعيفه فعلا يا ايمير؟

تحول ايمير لذئب ضخم وهمس اسمحى لى بنقلك إلى المقر

ابتسمت لينا بخجل لكنها اعتلت ظهر ايمير الذى ركض مثل الوحش نحو المقر

اعدك يا لينا ان تصبحى أقوى محاربه عرفتها الغابه

سأقوم بتدريبك على نزال السيف والحربه كل نهار وكل ليله حنى تعودى كما كنت


دا ممكن يحصل يا ايمير همست لينا وهو بتحضن عنق ايمير

ايوه ممكن بس سيبى رقبتى خلينى اعرف اركض

          

          الفصل الثامن عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا     

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×