رواية وريثة دراكولا الفصل الرابع والعشرون 24 والاخير بقلم رشا منصور


 رواية وريثة دراكولا الفصل الرابع والعشرون 24 والاخير بقلم رشا منصور


#الجزءالرابع_والعشرون

#الجزءالاخير

#وريثة_دراكولا 


الملك صفوان…

كنت قاعد فى القاعة الكبري' وبفكر فى حفيدتي ياتري هشوفها امتي وفين 

وجودها هنا فى خطو'رة ع حياتها حتي لو خلصت" من فواز ورشدان هلاقي كتير غيرهم سواء عائلتهم او اصحابهم او حتي الذئاب' الحمراء 


يبقي الأنسب ان حفيدتي تتربي بعيد عن هنا وأنا هكتب فى مذكراتي عنها علشان لو مت" قبل ما تكبر يبقي العائلة تعترف. أنها حفيدتي ووريثة. دراكولا بالد'م 


وببص ولقيت مروان وشهاب وعدنان ومجموعه من جنو'د الملوك. ورجال بشرية داخلين ومعاهم صندوق خشب. 

طبعا جميع أعضاء. المجلس استغرب" وجود البشر. واعتقدوا  إني عامل وليمة. لهم 


قولت بصوت عالي أنا برحب بضيوفي" عدنان واصحابه وأنهم فى حما'يتي الشخصية..

وطلبت من مروان أنه يدخلهم كلهم في قاعة الإجتماعات. وأنه يبعد الحر'س من هناك ..


وطلبت من أعضاء المجلس' الانصراف وروحت ل مروان وفتحلي الصندوق ولقيت فواز 

قولت له كنت فاكر إنك هتقدر تهر'ب مني كنت عاوز تسافر تروح ع فين….. لقيته قالي 


فواز…

أوعي تفتكر إنى خا'يف من المو'ت وهطلب منك العفو. والسماح تبقي بتحلم ….


أنا ميت. من زمان أول ما قتلتوا" مراتي وابني وانت حكمت عليا أتجوز واحدة دميمة" وفضلت هنا وخلتني شغال خدام. عندك 

       عاوز تعرف انا كنت هتسافر فين !!! 


كنت هجيب لك حفيدتك لحد عندك تشوفها ب عينك وأنا بقت/لها لكن بما إني معاكم هنا 

يبقي اللي معايا هيقت/لها هينزع" قلبها. زى ما عمل مع مامتها وهيبعتلك رأسها. هديه 😄😄


الملك صفوان….

عارف يا فواز أنا مش هقت/لك أنا هخليك عايش. تتمني المو'ت وهتفضل كدا لحد ما 

حفيدتي بنفسها هى اللي هتمو"تك بالطريقة اللي تعجبها 

وبالنسبه ل رشدان اللى باعته علشان يقت*لها دلوقتي فى طريقة للصين..


وأمرت مروان يعمل صندوق كبير ويدخل فيه فواز وينزله فى زنزانه/ تحت الأرض 

ولحد ما ده يحصل دخله فى الصندوق اللي جه فيه وبعدها لقيت رجال البشر بيبصوا لبعض ول عدنان 


قولت لهم الشخص ده كان عايش معانا فى القصر ويعتبر من القا'دة ورغم كدا سلط" علينا أشخاص قتلوا" مرات ابني وكانوا عاوزين يقت/لوا إبني مروان وبفضلكم وبفضل عدنان هو عايش ودلوقتي بيسعي لقت/ل حفيدتي 


لقيتهم قالوا ده يستحق الس/لخ. …. 

قولتلهم أكيد له يوم هيدفع فيه الثمن. ولحد ما ده يحصل هيفضل فى الز'نزانه 

قالولي وأحنا هنعمل الواجب معاك وهنعملك صندوق من حديد' اعتبروا هديه مننا لكم 


عدنان….

بعد ما اطمنت ع ان فواز أصبح محبو'س طلبت الأذن من الملك صفوان للسفر أنا وشهاب  

ولقيته طلب من مروان إحضار المال وقالي شوف لهم مكان كويس يليق ب حفيدة الملك صفوان واعطيهم باقي المال 


وانت يا شهاب اى حاجه تحتاج لها اتواصل مع مروان وهتكون عندك المهم حما'ية حفيدتي


 حتي لو فضلت عايش معاها فاهم …. دى بنت صاحبك وأخوك بالد'م خلي بالك منها ...


فريدة….

اخدت فيروز والبواب نزل الشنط وطلبت سيارة روحت بها المطار كنت ملهوفة. إني اشوف شهاب وخا'يفة الراجل الضخم. يعرف مكانا  


وبعد ما ركبنا الطيارة ووصلنا مطار فرنسا بصيت ل فيروز قولت لها تفتكري شهاب وصل ولا لسه 


لقيتها بصت ورايا وبتضحك بصيت لقيت شهاب وشاب تاني معاه اخدت فيروز في حضني وقولت له انت مين 

ولقيت فيروز مركزة مع شهاب وساكته …


لقيت الشاب ده قال أنا عدنان صديق شهاب ومروان وجيت اوصلكم لعنوان شقة صاحبي متعود لما بنزل فرنسا أجرها. منه ….


كنت مضايقة ان شهاب ساكت ومركز مع فيروز حسيت أنهم بيتواصلوا بأفكارهم مع بعض بعدها لقيت فيروز بصت ل الشاب الغريب (عدنان ) وابتسمت له 






واول ما قرب علشان يشيلها رفضت وفضلت فى حضني 

قولت له أبعد عنها هى مبتحبش حد يلمسها. 


وقولت يا أستاذ شهاب أنا أعرف أماكن كتير فى فرنسا ومافيش داعي تتعب الأستاذ معايا 

لقيت شهاب بص ل عدنان وضحك وقال أوعي تقلقي.. 

هتكونوا فى أمان. أكتر وكمان أنا هعيش هنا معاكم… 


فرحت أوى قولت له  

إذا كان كدا أنا موافقه علشان فيروز تطمن ولقيت الشاب عدنان أبتسم وقالي مدام اطمنتي يلا بينا ومشي قدامنا وشهاب اخد فيروز وقالها وحشتيني يا شقية 


  وبصلي وقال بحبك يا فيروز وعاوز أفضل معاكي بقيت عمري ولا لكي رأي تاني يا فريدة 

قولت له أنت بتكلم فيروز ولا بتكلمني قالي عندك حق أنا لسه هتكلم .. أنا أخدت قرار خلاص 


جهزى نفسك علشان هنتجوز بكره اظن عندك وقت كافي تختاري فستان وسابني واخد فيروز ومشي وأنا فضلت واقفه متنحة مش قادرة أستوعب الكلام اللي اتقال 


بعدها لقيت الشاب عدنان واقف قدامي بيقولى هتفضلي كدا كتير مافيش وقت يلا علشان تلحقي تجهزي وأنا كمان أجهز للحفله وأجيب بدلة الفرح…


إيه ده أنا عروسة . عروسة لا لا استني أنا لسه محتاجه احجز فى بيوتي سنتر واصمم فستان ووووو….


لقيت عدنان بيقولي طب يلا علشان تلحقي شهاب مش بيهرج 

وببص لقيت شهاب واقف بعيد عني بخطوات وبيقول بنبره جاده.  يلا يا مدام علشان تعبان محتاج أرتاح  

هزيت رأسي ومنطقتش بكلمه ومشيت وراه (الجبن' حلو برده مافيش كلام )😄 


مروان…. 

من أول لحظه عرفت ان فيروز هتسافر فرنسا' لقيت ان الأنسب ان شهاب يتزوج من السيدة فريدة 

لكن الملك صفوان أكيد هيعتر'ض ولو أتزوج في السر. والملك. عرف هيعتبره خائن/... 


علشان كدا لقيت ان الأفضل إني اكلم أبويا بنفسي لكن مافيش وقت لازم نروح نمسك" فواز ورشدان 

وبعد ما مسكنا/ فواز تواصلت طول الطريق مع أبويا الملك صفوان بحاول أقنع فيه وطبعا رفض' وقال 


معنى أنه يتزوجها أنها هتتحول. وتكون من الذئاب' الحمراء ووقتها هتبقي خطر* ع حفيدتي..


قولت له البشر لهم عادات وتقاليد وهترفض تماما ان شهاب يعيش معاها وساعتها الخطر* هيكون أكبر ع فيروز 

السيدة فريدة بشرية ومش هتقدر تحمي' بنتي لوحدها والحل الوحيد ان شهاب يضحي& ويتزوجها 


أنا هحاول أقنع شهاب بأن ده فى مصلحة. فيروز علشان يوافق ع زواجة منها 


لقيت أبويا الملك صفوان ضحك وقالي هتحاول تقنعه😄 أنا عارف إنه معجب بها 

كان واضح من كلامه ونظرة عينه ع العموم أنا موافق لكن بشرط… 


ان فريدة تفضل بشرية طول عمرها إلا إذا حصل أمر جديد وكان فى خطر* عليها هى كمان وقتها بس يحولها.

لكن تشتري دم" جاهز اياك تمص. بشري..


قولت له شر'طك واجب النفاذ. وهبلغ شهاب فى الوقت المناسب…. 

وأول ما شهاب وعدنان استعدوا للسفر اخدتهم ع جنب وقولت لهم الآتي 


شهاب… الملك صفوان طالب منك تتزوج فريدة بشرط أنها تفضل بشرية. وده أمر ملكي….

عدنان.. ساعد فى تجهيز حفلة الزفاف واعزم أصحابك اللي هناك وتأكد أنهم يكونوا فى أمان.


واول ما سافروا تواصلت مع شهاب وعرفت انه بلغ فريدة ب ميعاد الزفاف 

وتواصلت مع فيروز وعرفتها ان كلنا بنعمل ده علشان حما'يتها…. 


ولازم تتعلم كل حاجه شهاب يعرفها سواء تاريخ. العائلة او قو'ته وشجا'عته وقولتلها قريب جدا هكون معاكي.


الملك صفوان….

عرفت من مروان ان شهاب هيتزوج غدا وأنه قرر يسافر يقعد يومين مع فيروز ويستغل" ان مافيش خطو'رة حاليا

 

قولت له تمام وأنا هتابع مع شركان اللي بيحصل

وبعد ما خرج مروان قررت إني أسافر أشوف حفيدتي واخليها مفاجأة للكل وأولهم شهاب.


دخلت غرفتي ومنها ع السرداب' السري' وكملت لحد غرفة شركان ورنيت الجرس📣 وبعد لحظات لقيت شركان قدامي 

وضحك وقالي زى أيام زمان يا صفوان 


قولت له أنا عاوزك تعرف العنوان من عدنان لأني قررت. أسافر لحفيدتي نفسي أشوفها ومش عاوز حد يعرف نهائي إني مسافر حتي عدنان نفسه لقيته قالي بسيطه 

وطلع موبايل واتصل ع إبنه عدنان وقاله أخبارك إيه وصلت الجماعه" لعنوان شقة أمين.. 







هاتلي العنوان علشان يبقي صفوان يبعت كل فترة لهم فلوس. وكتب العنوان وقفل معاه 

ولقيته قالي أنارشامنصورهسافر معاك بقالي سنين مروحتش أرض البشر. وبالمره أتعرف ع حفيدتك

 قولت له يبقي من بدايه شروق الشمس تجيلي ع غرفتي هنتظرك هناك 


شهاب…..

أول ما وصلنا عدنان للشقه استئذن بالانصراف وقال هكلم أصحابي وأنزل أشتري التزامات البيت والمطبخ ونزل 

فهمت إنه هيستعين. بالبشر. 


وقولت ل فريدة موافقه تتزوجي مصا'ص د'ماء لكن بيحبك من أول لحظه شافك فيها واعهدك. إني احميكي* حتى من نفسي .. لقيتها قالت 


موافقه لكن مافيش وقت اصمم فستان فرح 

قولت لها كل حاجه تلزمك هتكون عندك المهم أنتي وفيروز تناموا وترتاحوا. وأنا هنتظر عدنان وهنزل ابات فى فندق مع عدنان …


وأول ما رجع عدنان ومعاه أكياس كتيير بأكل البشر. نزلت معاه وقولت له فين أصحابك محتاج أشتري فستان زفاف 

لقيته قالي


 أنا أتصرفت وغداا كل طلبات العروسة هتكون جاهزة ويلا بينا دلوقتي نشتري بدل الفرح يا عريس. 

حسيت بفرحة فى قلبي مش علشان هتجوز المرأة اللي أعجبت بها وبس ده كمان فى صاحب واقف جنبي وبيفكر ليا وبيساعدني فى التجهيزات من غير ما ينتظر اني أطلب منه حاجه … 


يااااه كان نفسي أعمل زفافي فى المملكة ويكون مروان صاحب عمري واخويا فى الد'م معايا 

وعدى اليوم وتاني يوم فى الصباح صحيت ع صوت … 

ايه ده مروان انت جيت هنا فى حاجه حصلت فى المملكة . الملك بخير . فواز هر'ب منكم ولا اااا!؟ 


مروان….

بااااااااااس بس أهدي يا عريس اعصا'بك أنا جاي علشان أحضر فرح أخويا وصاحبي وصديقي 

أنا مافيش حاجه تأخرني عنك الا المو'ت يا صاحبي  ويلا بقي يا عريس الحلاق منتظر بره 


وع فكرة الكوافير زمانه وصل عند العروسة والفساتين كمان 

وبعد غروب الشمس

 وصلنا عند السيدة فريدة ولقيت أصحاب عدنان من البشر. ومعاهم فيروز بنتي لبسه فستان فرح صغير كانت زى القمر وأول ما شافتني فضلت ضحك وتسقف جريت عليها 


وحضنتها وقولتلها هفضل معاكي يومين كانت فرحانه آوى ولسه الزفه هتشتغل 

لقيت عدنان ماسك المايك وبيقول مينفعشي الفرح يبدأ إلا بوصول الملوك. استغربت كلامه وببص 

لقيت أبويا الملك صفوان ومعاه الملك شركان وبعض الحر'س الملكي.. 


وابتدي الفرح والاغاني والرقص اشتغل وكان يوم جميل آوى وكنت سعيد بفرحه صاحبي شهاب واطمنت ع بنتي 


ومن لحظه وصول أبويا وهو شايل فيروز واداها نقط من د'مه علشان يقدر يتواصل معاها 

وكان يوم جميل والكل فرحان وسعيد…..


رشدان….

أول ما وصلت السفينه اللي مسافره مصر. واستخبيت فيها فجأة لقيت اللي بيفتح عليا الصندوق وبيقولى هتروح مني فين يا رشدان انت فاكر إنك ممكن تهر'ب مني!!!!؟


وإلي هنا ينتهي الفصل الأول من وريثة دراكولا 

واتمني ان يكون نال أعجابكم ❤

وانتظروني قريبا مع وريثة دراكولا 2(فيروز ) 

بقلم    #رشامنصور

        

        الفصل الاول الجزء الثاني من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×