رواية وريثة دراكولا الفصل الرابع 4 الجزء الثاني بقلم رشا منصور
#الجزءالرابع
#وريثة_دراكولا2
#فيروز
شهاب….
كنت في السفينة وقررت أتواصل مع فريدة وأول ما كلمتها كنت متوقع تكون في غرفتها في القصر لكن!
شوفتها قاعدة ع الرمل وبتلعب مع فيروز (xo)
قولتلها أنتي فين واتفاجأت من الرد
الطيارة وقعت وأحنا في مكان قرب البحر تقريبا وقعنا ع جزيرة وبتحكي ليا ع جوز الهند وجماله وأنهم الصبح هينزله البحر ويجربوا يص'طادوا سمك بالحا*ربة اللي عملوها هي وفيروز!!
أغرب حاجه لاحظتها ان فريدة بتكلم بكل هدوء بدون قلق. وخو'ف. وده مش من طبع فريدة
ولما سألتها قالتلي أصل كل ده من تدبير فيروز😄
ضحكت وقولتلها العفريته الصغيرة دى شقية بس زكية خدى بالك منها وقطعت. التواصل معاها وقررت أتواصل مع مروان لأن فيروز متقدرش تتصرف. كدا من نفسها وبالذات ان الملك صفوان أكيد في انتظارها
ولقيت مروان قالي ان رجال الذئاب' الحمراء كانوا موجودين بالفعل في المطار منتظرينها وهو طلب من فيروز تأجيل وصولها لحد ما يضمن سلامتهم**
عدنان….
فضلت واقف ساكت ومروان بيكلم مع رجال البو'ليس. وفجأة لقيت رجالة من الذئاب' الحمراء جايين علينا بخطوات سريعه وواضح أنهم جايين يقت'لونا…
قولت للضابط. اللي واقف معانا اهو الناس دى من ضمن العصا*بة اللي كانوا بيضر*بوا بعض هنا
مروان بص له وقالوا اقبض. عليهم فورا ولو لزم الأمر اضر*بهم بالرصا/ص…
وأشار الضابط. لرجالته وفعلا تم القبض* عليهم وواحد منهم فضل يقول مش هنسيبها* إلا لما ناخد الملك. سعدون
وهنا الضابط. قالوا يااااه ده انت تايهه. منك خالص ما تشوف لنا بالمرة علاء الدين والمصباح السحري.
فضلنا نضحك ومروان بص للراجل وقاله الملك* بيمو'ت فى نهاية اللعبة. كش ملك بقي ههههههههههه
وأول ما بعدوا شويه ابتديت أشم رائحة رشدان وجود رجال الذئاب' الحمراء كان مغطي ع رائحتة…
مسكت. ايد مروان وقولت له رشدان هنا يلا بينا
قالي أستني بص للضابط* وقاله إحنا هنخرج من المطار وانت هتنسي شكلنا تماما ومشينا أنا ومروان
ولما سرعت خطوتي قالي زمانه شم رائحتك" وهيهر*ب من هنا ومش جاي تاني ع الأقل الفترة دى ولما حس إني اضايقت لقيته قالي
أهدي إحنا ع الأقل انهاردة قدرنا نعرف ان رشدان مازال متعاون. مع الذئاب' الحمراء وأنه عايش هنا في لبنان….
خرجنا من المطار وفعلا كان كلامه صح رشدان مشي بعيد عن هنا خالص كان نفسي أقدر اتتبع رائحتة. يمكن أوصل للمخبئ* الجديد بتاعه
وقبل ما نركب السيارة لقيت مروان بيقولى تعالي معايا ودخلنا صاله المطار مرة تانية بس المرة دى دخل عند الامن* وسأل عن كاميرات. المرا'قبة وطبعا بسبب قدرته ع السيطرة* ع عقول البشر.
قدر يخليهم يحذ'فوا الخنا*قة وحذف وجودنا من الكاميرات. وشوفنا خروج رشدان واخد رقم السيارة اللي ركبها
وبصراحة عجبني تصرف مروان أنا كنت نسيت خالص حوار كاميرات. المرا*قبة ده…
فيروز….
في وقت ما أنا بلعب مع ماما فريدة ولأول مرة استمتع بوقتي بعيد عن المذاكرة والشغل والرياضة لقيت شاب وسيم جاى يقول ل ماما فريدة تسمحي العب معاكم
وطبعا استغربنا ولقيت ماما قالت له لآ ممنوع
قدرت اقرء أفكاره وعرفت أنه معجب بيا بصيت ل ماما وقولت لها وفيها إيه لما نتسلي شويه
وتواصلت مع ماما وقولت لها وافقي ع كلامي وفعلا وافقت وهي مضا'يقه منه وكل شويه تبص له بشمئز*از...
وانارشامنصور عاوزة أضحك بس ماسكة. نفسي بالعافية علشان كدا طلبت من ماما إني اتفحص. الجزيرة مع الشاب الوسيم
ووافقت وقالتلي صبري له حدود …
وفعلا اخدته ولفينا شويه فى الجزيرة. وأول ما رجعنا ماما فريدة فضلت تبصلي وتضحك والشاب مش فاهم اى حاجه طبعا 😄😄😄
فريدة….
كنا بنلعب أنا وفيروز ولأول مرة نقضي وقت بعيد عن الشغل طول الوقت مشغولين يعتبر معنديناش اجازة خالص علشان كدا كنت فرحانه آوى وفجأة لقيت شاب رخم* وطبعا واضح أنه معجب ب فيروز
رفضت وجوده معانا واضايقت. لما فيروز طلبت أنه يفضل موجود … أنا عارفه قدرات فيروز
لكن ده مش هيمنع أنها في سن مراهقة وطول ما إحنا في مجتمع غربي* شايفه الاختلاط. بين الشباب والبنات وأنا مانعه ده تماما وشهاب كمان…
لازم تركيزها يكون في دراستها وأخذ ثأر* مامتها وبس ومينفعش تشغل عقلها بأي حاجه تانيه
وفجأة لقيتها أخدت الشاب وقالت هتمشي فى الجزيرة" شويه
سكت وأنا من جوايا بتواصل معاها وبقولها ممنوع. يا فيروز لقيتها بصتلي وضحكت واخدت الشاب ومشيت وأنا فضلت قاعدة متغا*ظة.
ولولا ان شهاب شديد جدا في تربيته' ليها كنت بلغته باللي حصل دلوقتي بس سكت وقولت كلها يومين وتروح المملكة. وسط حر'اسة مشد'دة عليها
وفي وسط تفكيري لقيت فيروز اتواصلت معايا وبتقولي استعدي إحنا راجعين ..
مش فاهمه استعد أعمل ايه يعني ببص لقيت فيروز ماشيه وبعدها ب مسافة الشاب شايل جوز الهند وأوراق شجر حجمها كبير تشبه ورق شجرة الموز ويعتبر مش شايف يمشي مقدرتش أمسك نفسي وفضلت اضحك
البنت دى رهيبة" بتشغل اى حد تحت ايدها وبعد ما وصل ونزل الحاجات من ايده وفضل ينهج. من التعب قالت له هات بقي الولا*عة بتاعتك وروح أرتاح وتعالي بعد ساعه
وأول ما مشي قولت لها مش معني ان هدفك أنك تشغليه إني موافقه ع الاختلاط" لقيتها قالت
لو كنت طلبت من رجال العصابة* كان كل الركاب اتاكدوا أننا معاهم . وكلها ساعات بسيطه والظلام يملئ المكان وأكيد مش هنفضل قاعدين طول الليل في الطيارة
علشان كدا قولت استغله* يجيب فروع الشجر ونو'لع النار* ونعيش أجواء التخييم* اللي كنت بسمع عنها وعمري ما عشتها قبل كدا ونستمتع وأحنا بنشرب جوز الهند ونسمع موسيقى🎶🎶
بصراحة. مقدرتش أنطق أخدتها في حضني ومن جوايا حقيقي صعبانه* عليا جدا
سنها صغير ع المسؤولية. اللي عليها وع حزن. قلبها . كفاية أنها مش قادرة تعيش زى بقيت البنات…
رشدان….
أول ما رجالة الذئاب' الحمراء قررت تهجم* وتاخد ثأر& رجالتهم وقفت لحد ما بعدوا عن الأنظار بعدها قررت اهر'ب بسرعة. قبل ما عدنان يحس بوجودى…
كنت عاوز أروح اى مكان بعيد عن الذئاب' الحمراء بس وقتها هيتقال إني خا/ين وأى حد منهم لو شافني هيقت'لني
علشان كدا رجعت ع مملكتهم. وحكيت اللي حصل وأنهم المفروض يستعدوا أكتر من كدا
ولو كانوا سمعوا كلامي وقضينا* ع شهاب كنا قدرنا نعرف عنوان حفيدة الملك صفوان
هى نص بشرية يعني أضعف. من عدنان ومروان أبوها وهنقدر عليها ونخطفها* من غير ما حد يتأذي^..
وأخيرا اقتنعوا بكلامي وقالولي هنكتفي بمعرفتة أخبارها من الحا'رس وأول ما تسافر هنرا*قبها ونخطفها**..
الملك صفوان. ..
كنت هتجنن' مين سرب* خبر وصول حفيدتي للذئاب' الحمراء. معقولة بعد كل السنين دى لسه في خاين*. بينا. ..
بعد كل اللي عملته وحجزى. للملك بتاعهم.
أنا لازم اكشفهم كلهم .. لازم احمي. حفيدتي
وفضلت أفكر لحد ما لقيتها أنا عرفت هعمل إيه
يتبع….
تفتكروا صفوان هيوصل للخاين* ازاى؟؟؟
بقلم #رشامنصور