رواية وريثة دراكولا الفصل الخامس 5 الجزء الثاني بقلم رشا منصور


 رواية وريثة دراكولا الفصل الخامس 5 الجزء الثاني بقلم رشا منصور


#الجزءالخامس


#وريثة_دراكولا2


#فيروز 


الملك شركان….


كنت قاعد ومنتظر وصول عدنان إبني وحفيدة الملك صفوان وفجأة لقيت صوت الجرس. يبقي صفوان في السرداب'..


آة أكيد جاي يستلم* حفيدته. لكن هى لسه موصلتش ولسه بفتح الدولاب سمعت دق. ع الباب 


فتحت بالبصمة* لقيت صفوان واقف بيقولي تعالي عاوزك 


قولت له اتفضل أدخل قالي لا الموضوع اللي عاوزك فيه مينفعشي حد يسمعه ولو بالصدفة يلا بينا 


دخلت معاه السرداب' السري* وحسيت ان الموضوع خطير* 


واتفاجأت أنه بيقولي ان في جا'سوس* عنده في القصر تبع الذئاب' الحمراء وخبر وصول حفيدته تسرب' 


وكانوا منتظرينها في المطار وعدنان ومروان دخلوا في معر'كة معاهم وتم القبض* عليهم عن طريق رجال البشر… 


قولت له وحفيدتك فين دلوقتي.. قالي 


حفيدتي عطلت. ميعاد وصولها.. المهم دلوقتي أنا عاوز أعرف مين الجاسو'س. اللي عندى وأنت اللي هتساعدني 


استغربت كلامه أنارشامنصورهعرف منين ولا ازاى ؟ 


قالي أنت هتبعتلي كام واحد من الحر'س عندك هيقفوا عندي فى الحديقة وع بوابة المملكة الخارجية ومهمتهم. مراقبة* اى حد يخرج من بوابة القصر. او الحديقة 


يعرفوا هو مين ويبلغوني، ويراقبو* تحركاته. ويشوفوا لو في حد بيدخل المملكة. المهم محدش يقول سبب وجودهم أية! 


قولت له بسيطة هيكونوا عندك الليلة أول ما يرجع عدنان هخليه يحضرهم لك القصر كأنهم هدية مننا 


وبعدها صفوان رجع ع القصر وأنا رجعت غرفتي .. 


فريدة….


كل شويه شهاب يتواصل معايا وبصراحة كنت مبسوطة أوى  بعد المسافات خلتنا نشتاق لبعض 


 وحكيت له ع جو التخييم اللي فيروز عملته لنا النار* والموسيقي مع الأكل وضوء القمر.   


ولقيته بيقولي أنه هيخلينا نعيش جو التخييم في حديقة القصر 


 وفجأة لقيت فيروز جايبه براد شاى وكوبايات وفى ناس جاية معاها بيستئاذنوا يقعدوا معانا في الأجواء الرومانسية دى وطبعا رحبت بهم 


وشهاب قطع:/ التواصل بينا وقالي استمتعي بوقتك 


فيروز….







كنت مبسوطة ومستمتعة بوقتي جدا ودخلت الطيارة وطلبت من المضيفة براد شاي وكوبيات وطبعا استغربت لكن أنا محدش يقولي لآ 😄 بالعكس ده في ناس كتير من ركاب الطيارة عجبتكم الفكرة طلبوا مني الانضمام* 


لكن قولتلهم هسأل ماما اتفضلوا معايا وتواصلت مع ماما فريدة وطلبت منها أنها توافق..


وفعلا أول ما شافت الناس فرحت ب انضمامهم. معانا وشغلنا موسيقي ورقصنا وكل ده تحت أنظار العصا*بة..


وفي وسط الهيصة لقيت جدي صفوان بيتواصل معايا وأول ما سمع وشاف الهيصة دى لقيته قالي 


أنا كنت فاكر اني هواسيكي' ع عدم وجودك معانا بس واضح إنك مستمتعة بوقتك كويس…


ع العموم أنا وضعت خطة* لمعرفة الخائن* اللي في القصر وأول ما يتم. القبض* عليه هبلغك* 


أنا يهمني إنك تكوني ب أمان^ .. أنتي وريثة المملكة من بعدي أنا ومروان ولازم تكوني قو'ية ومقدرة المسؤوليات* اللي عليكي.. 


مش عاوز حد يقول لأنك نص بشرية أنك ضعيفة' والامور البشرية. تهمك اكتر من كونك مصا'صة د'ماء. ..فاهمة يا فيروز… 


وقطع. التواصل معايا من غير ما أنطق واقول إى كلمة .


كنت عاوزة اقولة تفتكر اللي شافت مامتها نزع* قلبها واتربت ع أيد قائد' جنو'دك. . 


تفتكر هتطلع ازاى . مش معني إني بحاول مرة من نفسي استمتع إني نسيت واجبي. 


ولقيت عمي شهاب. بيتواصل معايا ولسه بيقولي أخبار التخييم. إيه قولت له 


حرام* عليكم بقي الاقيها منك ولا من جدي يووووه. 


لقيته بر'ق. ليا وعينه لونها بقي أحمر ب لون الد'م وقالي إنتي ازاى تتكلمي بالأسلوب ده . اظاهر نسيتي اصلك. 


إنتي من عائلة. ملكية' لازم الكلام يكون ب أدب . 


ومافيش حاجه إسمها جدك لازم تقولي مولاي. الملك.  جدك دى تقوليها لما تكوني مع جلالة. الملك. لوحدكم 


واضح ان بعدي عنك خلاكي تنسي تربيتي لكي وتفتكري ان أسلوبك ده هيعدي.  بدون عقا'ب*.. قطع* التواصل معايا 


اتعصبت* وماما لاحظت إن دموعي. هتنزل بس بحاول إداري علشان الناس الموجودة حوالينا. 


خدتني ع جنب وسألتني بكيت في حضنها وحكيت لها كل حاجه وقالتلي متخا'فيش.  هي هتتكلم معاه 


لكن أنا عارفه كويس عمي شهاب ومدام قرر أنه يعا'قبني. مافيش حد هيقدر يمنعه😔😓 


رشدان….


طلبت من وزير* مملكة. الذئاب' الحمراء أنه يبعت رساله للحا'رس اللي في بيت صفوان وعاوز أبلغه* يقول ل فواز أنه قريب جدا هيكون هو والملك سعدون معانا هنا وأنه هيحقق اللي بيحلم به ولو عنده اي معلومة. يقولها…. 


كنت قاصد من رسالتي إني أتأكد ان فواز عايش* وإني ع عهدي معاه  


وفي نفس الوقت أفهم الوزير. اني يهمني أمر سعدون 


وانتظرنا ان الرسالة توصل ويجيلي الرد اللي يأكدلي أنه مازال ع قيد. الحياة 


وفضلنا منتظرين فترة طويلة إلي ان جأت المفاجأة حفيدة الملك صفوان في بيروت* وهستصل باكر غدا مع حر'اسها من البشر. وهيستقبلها الملك. صفوان في الأرض. المحايدة… 


الوزير. استقبل الخبر بفرحة كبيرة لكني شكيت في الأمر 


استحالة حفيدة الملك. تكون مع حر'اسة ضعيفة. بالشكل ده والكل عارف ان الذئاب' الحمراء عاوزين يخطفو*ها. ..


ع الأقل كان حر'اس الملك شركان يكونوا معاها او كانت وصلت بعد غروب الشمس 


وليه الأرض المحايدة إذا كان فى طرق كتير بين بيروت* والمملكة … فضلت ساكت ومعرفتش حد شكوكى… 


قولت أتفرج اية اللي هيحصل اكيد دى لعبة جديدة 


وعرفت الوزير. ان مدام المهمة* سهلة كدا هنتظر الرجاله تخطفها * وأنا هنتظرهم هنا 


وأعتقد ان رجالتك اقو'ى من البشر… 


قالي إحنا اقو'ى من حفيدة الملك. شخصيا….


الملك صفوان…..







وصل مروان وبعده بقليل وأعلن عن وصول عدنان للقصر. ومعه هدية للملك. .. ورحبت به أمام جميع أعضاء. المجلس* وقال لي عدنان.


والدي الملك شركان أرسل إليك رجال من عندنا لحر'اسة أبواب مملكتك. أثناء فترة ضوء الشمس 


ويهنئ سيادتك* ب نجاح حفيدتك. وينتظر دعوتك يوم تتوجها. بالتاج الملكي. وتوليها* منصبها'... 


قولت له بلغ الملك شركان تحياتي وأنا قبلت هديتكم وسوف يتم عمل حفل كبير تحية لوصول حفيدتي القصر وسيتم إرسال دعوة لكم …


وبعد انصرافه طلبت من الحر'س إطعام جميع المسا'جين احتفالا بوصول حفيدتي اليوم إلي بيروت* 


وسيتم وصولها إلي القصر باكر مع حر'اسها من البشر… 


جهزوا الزينة احتفالا ب حفيدتي ووريثتي ووريثة عر'ش دراكولا… 


كنت قاصد ان يوصل ل فواز الخبر يمكن يكون هو اللي معين جا'سوس. ما هو ورشدان اللي يهمهم ان يخلصوا* عليها وفضلت منتظر ب فارغ الصبر لحد قرب طلوع الشمس وسمعت صوت نقر ع باب غرفتي…


فتحت الباب ولقيت واحد من حر'س الذئاب بيقولي


 اعتذر لازعاج جلالتك* في واحد من حر'اس السجن* خرج خلسة. وكان منتظره شخص من الذئاب' الحمراء خارج بوابة المملكة. 


وبعد نص ساعه رجع مكانه وهو بيتلفت حوالية.


وطلع من حر'اس زنزا*نة الملك سعدون….. 


وأرسلت واحد من رجالتنا وراء رجل الذئاب'الحمراء 


جلالتك* تؤمر. ب أية تحب نتعامل معاه لحد ما يعترف.


 


قولت له لآ أنتظر…


 عندك مهمة تانية بعد كام ساعه هيجتمع اعد'ائنا في الأرض المحايدة. عاوزكم مستعدين وهيكون معاكم عدنان ومروان إبني بس عاوز محدش يعرف حاجه


ومجرد خروجه طلبت من الحر'س الشخصي. يطلبوا من مروان الحضور 


وبلغته يقول ل عدنان يحضر فى الأرض المحايدة ومعاه جنو*ده وطلبت منه يستعد علشان هيروح مع حر'اس الذئاب* 


واول ما خرج من غرفتي 


دخلت السرداب' السري' لمقابلة الملك شركان ..


وكنت مصمم أروح بنفسي أشوف إذا كان حد من الذئاب' الحمراء هيكون موجود هناك ولا تكون المعلومة لسه موصلتش. لهم ويكون الحا'رس. متو*رط. معاهم بخصوص حاجه تانية… 


لكن أول ما دخلت السرداب' اتفاجأت ب ...؟! 


يتبع….


بقلم   #رشامنصور


       الفصل السادس الجزء الثاني من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×