رواية وريثة دراكولا الفصل الثالث 3 الجزء الثاني بقلم رشا منصور
#الجزءالثالث
#وريثة_دراكولا(2 )
#فيروز
شهاب…..
فضلت ماشي ع أعلى سرعة لحد ما وصلت الاسكندرية وقدرت أوصل الميناء ولقيت سفينة مسافرة إيطاليا ركبت فيها واتاكدت ان محدش من الركاب تبع الذئاب' الحمراء. .
اطمنت وتواصلت مع مروان وعرفته ان أول ما أوصل إيطاليا هطلع ع فرنسا
لكنه قالي ان فيروز وفريدة في الطيارة وع وصول للمملكة وعدنان والحر'س منتظرهم
قولت له تمام وأنا خلال أيام هكون عندكم
وتواصلت مع فيروز وعرفتها إني قدرت اهر'ب من الذئاب' الحمراء وأنها فى أمان. وطلبت منها تطمن فريدة من غير ما تعرفها اى حاجه
عدنان….
أخدت الحر'س ع المطار وعرفتهم أننا هنستقبل ضيوف. للملك. ومهمتنا حما*يتهم. ..
ووصلت قبل ميعاد الطيارة ب ساعه وفضلنا منتظرين وبعد دقائق ابتديت أشم رائحة الذئاب' الحمراء قولت يمكن حد بيشتغل فى المطار او حد مسافر
لكن لاحظت ان الرائحة بتزيد وكلها من اتجاة واحد ….
خمنت ان في تجمع من الذئاب' الحمراء
طلبت من الحر'س ينتظرني ومشيت بحذ'ر في إتجاه الرائحة وانصد'مت* لقيت أكتر من ثلاثين راجل من الذئاب' الحمراء وركزت علشان اسمعهم
لقيت واحد منهم بيقول الرجالة ورشدان ع وصول
جريت بعيد واتصلت ب مروان وقولت له خبر. وصول فيروز اتسرب*
في مجموعه من الذئاب' الحمراء منتظرينها وفاضل نص ساعه ع وصول الطيارة لقيته قالي
أنا جايلك حالا لوحدي مش هينفع أجيب حر'اس معايا فى ضوء الشمس
قولت له أتصل ب فيروز خليها تتعطل* شويه وأنا هتصرف معاهم
وروحت للحر*س قولت لهم تعالوا حالا في مجموعة من الذئاب' الحمراء جايين. يختا*لوا الضيوف.
وخدتهم بسرعة وأول ما شافونا رايحين. عليهم حاولوا يهر'بوا لكن جرينا. وراهم وبدأت المعر'كة..
فيروز…
كنت في الطيارة وبفكر في عمي شهاب وفجأة لقيته بيتواصل معايا واطمنت عليه وماما فريدة لاحظت إنى بقيت مبسوطة
ولما سألتني قولت لها
أصل عمي شهاب ركب سفينة غلط. بدل ما يروح لبنان. ركب إيطاليا😄😄
وهيتعطل* كام يوم علينا وفضلت أضحك وفجأة سمعت صوت بيقول 😲😲😲
كل واحد يلتزم. في مكانه الطيارة. مخطو*فة.
والكل بدء يصر'خ وأنا جاتلي هستريا* ضحك وماما فريدة تقولي أنتي اتهبلتي* إحنا مخطو*فين
قولت لها أصل المفروض انهاردة أحتفل بنجاحي ومن أول اليوم وأنا بسمع أخبار وحاجات تجيب الضغط*
واهي كملت مخطو*فين من مسل/حين وطايرين في الجو يعني اى رصا*صة تضر*ب الطيارة. هتقع^ بينا ونو'لع**
أنا قولت من زمان أنا غير كل البنات المصا'يب. بتجري* ورايا حتى وأنا فى الجو ..
لقيت ماما فريدة بدأت تضحك وتقولي اصلك فقرية"
طب وبعدين هتقدري تعملي حاجه معاهم ولا نستسلم* زى بقيت الناس…
قولت لها طب أستني لما أضحك الناس عليهم علشان في أطفال خا'يفه. منهم…
وبصيت لواحد منهم ماسك. رشا*ش وقولت له بصوت مسموع. تعالي هنا
وأول ما جالي قولت له عاوزة شاي وهات قهوة مظبوط ل ماما وعصير لكل الناس اللي في الطيارة
وقالي أمرك يا فندم وقال للمضيفة بسرعة هاتي الطلبات وأمر رجالته يساعده المضيفة
ولقيت الناس بتقول اظاهر دى رئيسة* العصا"بة…
آة يا شوية 😲👊👊
مروان….
أول ما عدنان قالي ع الذئاب' الحمراء واقفين في المطار تواصلت مع فيروز وعرفتها واتفاجأت أنها بتضحك بشكل غير طبيعي
سألتها في إيه مالك أوعي تخا'في أنا في خلال لحظات هكون في المطار مع عدنان والحر'س..
لقيتها قالت يا بابا الطيارة مخطو*فة أصلا وغيرت الاتجاة ومش نزلين لبنان. أصلا عرفت بضحك ليه
قولت لها إزاي مخطو*فة من بشر ومش قادرة تعملي حاجه اومال إزاي هتواجهي. الذئاب' الحمراء
لقيتها ضحكت وقالت أنا فعلا اتصرفت وخليت زعيم" العصا*بة يعملي شاي 😄😄
أوعي تستهون بيا يا بابا بنتك قادرة تتصرف. أنا بس لقيت الركاب خا'يفين. منهم قولت لما اضحكهم. شويه
وكمان حضرتك بتتواصل معايا أصلا علشان تطلب مني اتعطل" شويه لحد ما تتصر*فوا مع الذئاب' الحمراء صح؟
قولت لها صح عرفتي ازاي؟؟ قالتلي
عيب يا مرمر ده أنا بنتك اطمن ممكن نتاخر يومين إيه رأيك
قولتلها تمام اتصرفي. وتبقي عرفيني عملتي إيه.
بنت دراكولا بصحيح😄😄
فريدة….
كنت قاعدة ما بين قلقي* ع شهاب وهو ع سفينة إيطالية* وبين العصا*به والطيارة المخطو*فة
وكل شويه ألاقي فيروز مركزة. وبعدها تضحك وترجع تركز تاني وبعد شويه سمعت
" نرجو الهدوء والإلتزام بالمقعد بسبب حر'ق جناح. الطيارة* مضطرين^ لهبوط. إجباري. *"
ببص ل فيروز لقيتها بتضحك وتقولي كملت إحنا فضلنا نعوم مع التماسيح. علشان اليوم يبقي اتظبط. أرض وجو وميه هههههه
قولت لها ده وقت ضحك هنمو*ت يا هبلة.. قالتلي
مع إني مكنتش عاوزة أقولك بس أنا اللي لعبت في عقل المضيفة وخليتها قالت للطيار ع الفكرة دى والطيارة سليمه اهدي بقي يا ماما بنتك مسيطرة**
استغربت قولت لها ده بدل ما تخليهم يوصلونا بتعطلي. فينا ليه كدا جدك زمانه قلقان. علينا
قالتلي خبر وصولنا تسرب. وبابا اللي طلب مني نتاخر علشان يراقبو* المطار ويتاكدوا إذا كان فى حد من الذئاب' الحمراء عرف بوصولي ولا لآ
ولقيت الحل أننا ننزل بالطيارة ع اي مكان لان استحاله هنفضل نطير يومين
واهو نرتاح يومين بعيد عن حرا'سة جدي ولما الدنيا تبقي أمان نروح لهم وكمان عمو شهاب لسه قدامه كام يوم .. المهم فكري نقضي اليومين دول إزاي!؟
عاوزين برنامج مسلي..
رشدان….
كنت مضطر* أسافر مع رجال الذئاب' الحمراء وأنا من جوايا كان نفسي أقطع/ لحم. شهاب…
وأول ما وصلنا مطار لبنان لقينا سيارات إسعاف ومطافي. وبو'ليس والدنيا مقلوبة* والناس بتجري
فضلنا نسأل في ايه قالوا في طيارة مخطو*فة وفي خنا'قة بالسلا"ح. وفي مصابين. واموات.. كتير
واللي عملوا كدا هر"بوا ومحدش عرف يمسكهم..
ببص لقيت الرجاله اللي معايا مبسوطين وبيقولولى أكيد دول رجالتنا هما خط'فوا. البنت وضر*بوا. رجالة الأمن* اللي هنا في المطار والحر'س اللي معاها…
بس أنارشامنصورمكنتش مقتنع. بكلامهم لأني شميت رائحة عدنان وهو كفيل. بيهم كلهم لان د'مه نقي. مش زيهم د'م مخلوط.
وفجأة لقينا رجال الإسعاف شايلين. أتنين وبنبص عليهم طلعوا من رجالة الذئاب' الحمراء ضحكت بصوت عالي وقولت لهم انتوا أضعف. منهم
اتعصبوا* عليا ودخلوا أرض المطار علشان ياخدوا ثأر& الرجاله وأنا فضلت واقف مكنتش ينفع أروح برجلي ل عدنان وتابعت اللي بيحصل…..
مروان….
طلعت ع المطار بعد ما أقنعت* أبويا أنه يفضل فى القصر وميجيش معايا وأول ما وصلت المطار لقيت ناس بتصر'خ وتجري فى كل مكان … منظرهم يخض..تحس ان في حر'يقه. جوه …
دخلت بسرعه أرض المطار ولقيت عدنان وحر'س اللي معاه نازلين ضر'ب. في مجموعه. الذئاب' الحمراء
جريت عليهم وفضلت اضر*ب. فيهم لحد ما خلينا د'مهم. في كل مكان ولقيت عدنان بيقولي روح أنت أستلم. الطرد&
قولت له اطمن ع الطرد* الطيارة وقعت*
لقيته وقف مصدوم* ضحكت وقولت له اطمن وخلينا نخرج من هنا البو'ليس هيقبض* علي الكل.
ولقينا سيارات الإسعاف والبو*ليس والمطافي.. قولت ل رجاله عدنان اتوزعوا. وارجعوا ع المملكة بسرعه
وفضلت واقف مع عدنان ولما البو'ليس سألنا إيه اللي حصل استخدمت قدرتي في اللعب بلأفكارهم وقولت لهم
منعرفش حاجه إحنا منتظرين واحد صاحبنا فى صاله المطار فجأة لقينا ناس بتصر'خ وتجري
جينا نشوف في ايه لقيناهم نازلين ضر'ب في بعض وشكلهم كدا بيتخانقوا* ع شحنه. مخد*رات….
وفجأة لقيت عدنان مسك. أيدي بصيت له قالي رشدان وصل المطار😲😲
يتبع….
بقلم #رشامنصور