رواية حبيبي المدير الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم شيماء صبحي
#الفصل_24
#رواية_حبيبي_المدير
#الكاتبة_شيماء_صبحي
"واحده من السيدات اللي قاعدين قالت بتساؤل وهيا بتوجه كلامها لأحلام :هوا ماهر كان بيعمل ايه في اوضتك يا احلام ؟
احلام اتوترت ولاكن مروه ردت علي الست دي وقالت:كان بيغير هدومه لانه لسا راجع من السفر لما عرف ان باباها مات؟
سكتت الست اللي سألتها وبقيت السيدات حركوا راسهم بتفهم ولاكن مروه قربت من احلام وقالت بهمس وهيا بتسألها :هوا ماهر كان نايم هنا ولا ايه؟
احلام وشها احمر وقالت بصوت ضعيف جدا:ماهر بقا جوزي يا مروة..
مروه بصتلها بصدمة كبيره وكانت هتتكلم بصوت واضح ولاكن احلام مسكتها من ايديها وضمتها عليها وقالت بقلق:مروه اهدي علشان محدش ياخد باله مننا ويسمعنا؟
مروه حطت ايديها علي فمها وهيا بتبص لاحلام وبتحرك راسها بالموافقه وبعدها احلام علشان متلفتش النظر ليهم مسكت مروه من ايديها ووقفت وهيا بتقول:خلينا نروح نعمل قهوه !
احلام قالت كلامها بصوت واضح ومشيت علشان الستات يسمعوها كانت مروه مشايه وراها وهيا بصالها ولسا مصدومه واول ما دخلوا المطبخ مروه قالت بهمس:ازاي؟
احلام وشها احمر وقالت:كل حاجه حصلت فجأة ومكنتش متوقعه انه يطلب ايدي وانا وافقت ومش عارفه ازاي وافقت بس..اخدت نفس وكملت كلامها: بعدما كتبنا الكتاب عرفت من عمي ان بابا هو اللي طلب من ماهر يتجوزني..
مروه كانت بتبص عليها ومستغربه كلامها ولاكن احلام كان قلبها بيدق جامد لانها اصبحت بالفعل زوجة ماهر وكانت بتتخيل انها ممكن تقرب منه عادي بدون خوف ولاكن قاطع تخيلاتها صوت مروه..
مروه قالت بتساؤل :هوانتي رجعتي تحبي ماهر من تاني؟
احلام بصتلها وهيا مصدومة من سؤالها المفاجئ ومروه قالت بشك:خدودك حمرا ومتوتره يبق انا كلامي صح!
احلام حركت راسها ببطئ وقالت:ايوا ..رجعت أحب ماهر ..مشاعري اتحركت وكل الحب بتاع زمان رجع من جديد!
مروه ابتسمت على كلام احلام وحضنتها وقالت:رغم اني مصدومه ودا واضح علي وشي الا اني مبسوطه اوي انك اتجوزتيه ..ماهر شخص كويس وانتي تستاهلي كل خير '
ابتسمت احلام بفرحة علي كلام مروه وقالت:كلامك دا فرحني اوي يا مروه انا كنت خايفه اوي من رد فعلك لما اقولك !
مروه ضغطت علي حضنها وقالت :هوا انا صح كنت عاوزه اصرخ من الصدمه بس برضوا دا ميمنعش اني دلوقت عاوزه ارقص من الفرحه..
احلام بعدت انها وهيا بتقول بصدمة:ترقصي؟
مروه انتبهت لكلامها وقالت بعذر :لا يا احلام مش قصدي انا بس فرحت فجاة..
احلام ابتسمت وهيا بتقول: مفيش حاجه انا بس اتفجأت لان دا مش وقته ولاكن المهم عاوزه اخد رأيك في حاجه كدا؟
مروه باهتمام:قولي يا حبيبتي.
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت من البوتجاز علشان تجهز القهوه وقالت وهيا بتبص الروه تاني :ماهر طلب مني اروح اعيش معاه في القصر وانا رفضت في البدايه بس هوا اقنعني بصراحه بس انا دلوقت محتاره لاني برضوا مش متعوده اسيب بيتنا ؟
مروة بابتسامه:والله انا شايفه ان دي حاجه كويسه وبرضوا علشان متبقيش عايشة لواحدك تاني ولما تعيشي معاه هتتعودي بسرعه وهتنسي البيت وهتنسي كل اللي فات ؟
احلام بتردد:انا بفكر في كدا بس في نفس الوقت برضوا انا مش مستعده خالص اسيب بيتي انتي عارفه اني عيشت هنا ٢٨ سنه ومتعلقه بالبيت جداا ومش قادره استوعب لسا اني هسيبه وهمشي!
مروه ضحكت وقالت:يا حبيبتي دا شعور عادي انك تحسي انك مش هتقدري تسيبي المكان ولاكن انتي مش هتسيبيه للابد هوا برضوا هيكون موجود وبرضوا انتي كنتي هتسيبيه علشان كدا كدا هتروحي تعيشي في بيت جوزك ..ويا سيتي اديكي مش هتروحي لحد غريب وجوزك بق ماهر !
احلام رغم توترها حركت راسها باقتناع وقالت:طيب امري لله بس في حاجه تانيه كدا شاغله بالي ؟
مروه حركت راسها وقالت بفضول:حاجة ايه؟
احلام وهيا بتفتكر سيلين:لما كنا في القصر امبارح قبل ما نيجي هنا كانت في بنت كدا اجنبيه وكانت بتبصلي بنظرات مش لطيفه ولما سالتها هيا مين قالتلي انها حبيبة الاستاذ ماهر ..ختمت احلام كلامها بنبرة من الغيرة؟
مروه بصتلها بصدمه:طيب وهو كان رده ايه علي الكلام دا!
احلام بحزن:هوا اتفاجئ بس ما أنكرش كلامها!
مروه حطت ايديها علي خدها بتفكير وقالت:يعني معقول يكون اتجوزك وهوا عنده حبيبة ..
احلام حست بغيره شديده في قلبها فقالت بضيق:بس هوا قالي انه بيحبني واعترفلي امبارح وكان بيبصلي بنظرات كلها حب ازاي يعني دي حبيبته؟
مروه حركت راسها بتفهم وقالت:يبق بيحبك انتي فعلا وممكن تكون البنت دي بتحبه بس هوا مبيحبهاش..؟
احلام حركت راسها برفض وقالت:بس انا فاكره انها نفس البنت اللي شوفتها يوم ما وصلت حمزه للقصر اول مره ووقتها كانت لابسه لبس قصير وملفت لدرجة اني اتخضيت من شكلها ولما استغربتها حمزه وقتها قالي انها تبقي حبيبة ماهر ..
مروه بصتلها بتفكير وقالت:مادام حمزه قالك كدا يبق كلامه صح لانه اكيد مش هيكدب عليكي بس برضوا هو انتي سألتي ماهر عن الموضوع دا؟
احلام برفض:لا مكنش فيه فرصه أساله اصلا احنا بس كنا بنعاتب بعض بسبب يوم الحفله واتصافينا بس وقتها انتي جيتي ومقولناش حاجه تانيه؟
مروه بتفهم:طيب الموضوع بسيط متقلقيش وبعدين انتي دلوقت بقيتي مراته يعني تقدري تتكلمي معاها وتفهمي ايه اصل الحكايه واكيد خير لانه واضح كدا انه دايب فيكي انتي !
احلام وشها احمر من كلام مروه وحركت راسها
باقتناع ومروه قربت منها وساعدتها يعملوا اكتر من فنجان قهوه وبعدما انتهوا خرجوا وقدموا للسيدات القهوه ورجعوا تاني قعدوا علشان يستقبلوا الناس اللي بتيجي ..
وفي عزاء الرجاله في الشارع..
كان ماهر بياخد العزاء مع عم احلام والاستاذ سلامه وجامبه صابر وكان ماهر بيبصله ومستغرب هوا مين لانه اول مره يشوفه ولما ساله عن اسمه ..صابر عرفه عن نفسه وبلغه انه من الجيران اللي في المنطقه وماهر رحب بيه لانه كان واضح عليه شاب جدع..واتعرف ماهر عليه وعرفه عن نفسه وصابر عرفه بسهوله لانه مشهور بس مكانش يتوقع ان ماهر من اهل المنطقة…..
كان ماهر مرتاح لصابر وقرر ياخد رقم موبايله علشان يفضلوا علي تواصل وصابر كان فرحان لانه اتعرف علي ماهر ولانه عارف انه صاحب شركة الصياد ودي تبق الشركة اللي نفسه يشتغل فيها من سنتين ولاكن بسبب مؤهله البسيط مقدرش بتعين فيها واترفض فقرر يستسلم ويشتغل سائق تاكسي ولاكن مكانش يتوقع انه هيقابل مدير الشركه بنفسه ..
وبعد انتهاء اليوم خرجت مروه من شقة احلام بعدما بلغتها انها هتجليها بكره كمان ولاكن احلام رفضت وطلبت منها تروح شغلها وكفايا عليها اخدت النهارده اجازه علشانها بس مروه رفضت وبلغتها انها مش هتسيبها لحدما العزاء يخلص والصبح هتيجي تاني..
احلام كانت بتودعها وهيا مبسوطه بوقفتها جمبها في كل ازامتها فاخدت عهد علي نفسها انها مش هتسيب مروه في اي ازمة تكون فيها وهتعمل كل اللي تقدر عليه علشان بس تردالها جزء بسيط من جمايلها ومساعدتها ليها ..
في الأسفل ..كان عزاء الرجالة خلص وكل من عم احلام والاستاذ سلامه وصابر رجعوا لبيوتهم وطلع ماهر لبيت احلام ووقتها كانت احلام وصلها صينيه من واحده جارتهم علشان تاكل هيا وقرايبها ولان دي عاداتهم كان شئ مش غريب عليها..
وفي وقت ما احلام حطت الصينيه علي السفره علشان تشوف ايه مكوناتها خبط ماهر علي الباب وهيا قامت تفتحله؟
ماهر بصلها وقال:ازيك يا احلام عامله ايه دلوقت؟
احلام بصتله بهدوء وقالت:كويسه الحمدلله اتفضل!
دخل ماهر للشقه وهوا بيبص علي شكلها واول ما عينيه جت في عينيها تاني قال:انتي اكلتي؟
احلام حركت راسها بالرفض وهوا قال:هبعت منعم يجبلنا اكل علشان ناكل مع بعض!!
احلام شاورتله علي الصينيه اللي جابتها واحده من الجيران وقالت: ملوش لزوم في اكل هنا؟
ماهر بص لمكان ما هيا بتشاور ولما شاف الاكل حرك راسه بالموافقه وقال:طيب خلينا ناكل مع بعض؟
احلام وافقت وقربوا الاتنين من السفره علشان ياكلوا وبعد مرور دقايق خلصوا اكل ودخلت احلام للحمام تغسل ايديها وماهر دخل وراها!
كان واقف وراها مستنيها تخرج من الحمام وهيا بسبب قربه الشديد منها كانت متوتره..
ماهر كان مبسوط من قربه منها ومستغل الوقت اللي اخدته احلام فانه يستنشق رائحتها بكل حب واول ما لقاها هلصت و هتخرج من الحمام قال برجاء:ممكن يا احلام تساعديني اغسل ايدي من غير ما ابهدل اكمام البدله!
احلام حركت راسها وقربت من كم البدله ورفعته وهوا بدأ يغسل ايديه وكان بيبص عليها من الوقت للتاني وبيخطف نظرات سريعه.. وبعد دقيقه انتهي ماهر من غسل ايديه وقرب منها وقال بابتسامه:شكرا!
احلام حركت راسها بتوتر وقالت:العفوا… باب الشقه خبط واحلام بسطله وقالت بخجل: هروح افتح الباب
ماهر بصلها وهو ماسك الفوطه وبينشف ايديه:لا خليكي انتي وانا هفتح ..
قال ماهر كلامه واتحرك في اتجاه الباب وفتحه واول ما الناس اللي بتخبط شافوه قالوا باستغراب:انت مين !
ماهر ضم حاجبه باستغراب وهو بيبص علي السيدتين اللي كانوا واقفين قدامه ومنقبين وقال:انا اللي مين ولا حضراتكوا اللي مين ؟
واحده منهم قالت وهيا بتبص للشقه بتفحص : احنا قرايب احلام هيا فين ؟
ماهر بص للبنت دي باستغراب من شكلها الغريب وقال بشك :قرايبها مين يا عني؟
البنت رفعت النقاب دا من علي وشها وقالت بضيق من اسألته الكثيرا :انا اختها الكبيرة!
ماهر اتفاجئ لما شاف اخت احلام " مريم "وكان مزهول بتغير شكلها الكبير فقال بصدمه: معقولانتي مريم؟
مريم بتساؤل:هو انت تعرفني؟
ماهر سكت واحلام انتبهت ان ماهر اتاخر فقامت علشان تشوف مين واول مشافت اختها وهيا بتكلم ماهر قالت بصدمه:مريم؟
مريم بصت لاختها وبدأت تبكي اول ماشافتها وقربت منها بسرعه وحضنتها وفي الوقت دا كانت احلام مصدومه ومش مستوعبه انها شافت اختها تاني بعد ما سابتها هيا وامها من ٩ سنين ..
الست التانيه قلعت النقاب واول ما ماهر شاف ملامح وشها اتصدم تاني وقال :مدام فادية!!
احلام لما سمعت اسم مامتها وماهر بينطقه بصت علي الباب تاني واول ما شافت ملامح مامتها بكت بشده لانها مفتقداها ولان مامتها واختها سابوها كانت بتعاني لوحدها كانت احلام بتتمني انهم يرجعوا ويعوضوها ولاكن متوقعتش انهم لما يقرروا يرجعوا ..يرجعوا لما باباها يموت..
فادية مامت احلام قالت وهيا بتبص لماهر بتساؤل :انت مين وبتعمل ايه هنا مع بنتي في وقت زي دا؟
ماهر بصلها وقال بتساؤل:السؤال دا لحضرتك انتي اللي بتعملي ايه هنا في وقت زي دا؟
احلام بعدت عن اختها اللي كانت بتبكي من غير دموع وقربت من ماهر وبصتله بلوم لانه بيكلم مامتها باسلوب مش حلو وقالت وهيا بتبص لمامتها بحزن شديد وقالت:انتي رجعتي تاني ليه يا ماما اكيد عرفتي ان بابا مات صح؟
امها بصت للارض بحزن وقالت:انا اسفه يا بنتي اسفه اني مشيت وسيبتك انتي وابوكي وانتوا في اشد احتياجكم ليا بس صدقيني كان غصب عني الحِمل كان تقيل وانا مكنتش هقدر عليه؟
احلام قالت بدموع :وانا بق اللي قدرت عليه ..دانا كنت لسا عيله ومعنديش اي خبره في الحياه انتي كنتي انانيه اوي يا ماما ومفكرتيش غير فيكي وفي مريم وسبتوني لوحدي!
ماهر لاحظ ان صوتهم بدأ يعلي فقرر انهم يدخلوا ويتناقشوا جوا ولاكن احلام منعته ودا فاجئ ماهر فقالت بنبرة مليانه جديه :انا اسفه يا ماما لو حضرتك جايه تعزي فالعزاء بيكون بالنهار ولاكن لو جايه تقعدي هنا تاني دا مش بيتك وانتي للاسف مش مرحبه فيه !!
مريم اتصدمت من كلام اختها الصغيره فا جت من وراها وقالت بغضب وعتاب:انتي ازاي بتتكلمي مع امك كدا انتي مش عارفه يعني ايه احترام!
بصتلها احلام وقالت بدهشه : لا انتي غلطانه انا محترمه ولاكن انتي اللي مش عارفه يعني ايه ان ابوكي يكون بيموت وتروحي وتسيبه وهو محتاجك؟
مريم بصت لمامتها واللي كانت متضايقه من استقبال احلام ليهم فمامتها غمضت عينيها بمعني انها هتحل الموضوع وبدأت تقرب من احلام وتحضنها وهيا بتقول بحزن:انا اسفه يا احلام ارجوكي سامحيني؟
احلام اتوترت من حضن والدتها ليها ولاكنها اول ما شمت ريحتها بكت وحست انها فعلا محتجاها ..
كان ماهرواقف وهوا مركز معاهم وملاحظ وجعها اللي كان واضح علي ملامحها فبصلهم بضيق لانهم كانوا السبب في عذابها كل السنين دي قرر انه يفضل جمبها ويكون معاها لحدما يعرف ايه حكايتهم وليه ظهروا من جديد !
مريم بصت لوالدتها وابتسمت لان احلام اتأثرت بحضنها وبدات تتراجع عن عنادها وامها بعدت عنها وقالت:معقول مش هتدخليني يا احلام دا حتي لو مكانش بيتي فهوا بيتك يا احلام وانا مامتك!
احلام بصت لماهر وعيونها فيها دموع وهوا حرك واسه بمعني انها تسمحلهم يدخلوا واول ما دخلوا وقفل الباب قرب منها وقعد جمبها وهوا بيركز في ملامح اختها ومامتها لانه حس ان نظراتهم لاحلام مكانتش كويسه..
احلام بصت لمامتها وقالت بلوم:بابا مات امبارح وكان نفسه يشوفك انتي ومريم!
مامتها بكت وبصتلها وقالت:مكنتش اعرف انه فاق وصدقيني لو كنت اعرف كنت جيت بس خلاص فات الاوان!
مريم كانت بتبص لتفاصيل الشقه بطريقه غريبه وكأنها بتعاين كل شبر فيها ولان ماهر مكانش مرتاحلهم كان قدر يفهم نظراتها وعرف انهم مش جايين يعزوا ولاكن جايين علشان غرض تاني..
مريم بصت لماهر بتساؤل وقالت:متعرفناش هو مين حضرتك!
ماهر عدل لياقة قميصه بضيق وقال:انا ابق زوج احلام؟
مريم بصت لوالدتها بصدمه وبصت لاختها وهيا مش مستوعبه كلامه وسألته تاني:ازاي وحضرتك مين واسمك ايه ؟
احلام انتبهت لكلام مريم مع ماهر باصلوب جريئ ولاحظت نظراتها لماهرواللي كانت غريبه ولما بصت لماهر علشان تسمع رده قال:انا ماهر الصياد جاركوا القديم ودلوقتي انا زوج احلام!
مريم بصتله بعيون مفتوحه لان ماهر كان شكله نظيف وباين علي لبسه انه مش شخص عادي فقالت وهيا بتبص لاحلام:انتوا اتجوزتوا امتي؟
ماهر اللي رد عليها وقال:من فتره قصيره !
مريم:يعني انت عايش هنا؟
ماهر حرك راسه برفض وقال:لا عندي القصر بتاعي ولاكن دلوقتي قاعد هنا لحدما العزاء يخلص وهنرجع تاني لبيتنا؟
اول ما مريم سمعت كلمة قصر عيونها لمعت وبصت لمامتها اللي كانت بتبص عليها بنفس النظرات والاتنين بصوا لأحلام وباركولها وهما بيقولوا:الف مبروك يا حبيبتي!
احلام حركت راسها بهدوء وقالت :الله يبارك فيكوا!
ماهر بص لاحلام وطلب منها يتكلموا علي جنب وهيا وافقت وقامت ودخلوا الاتنين لغرفتها ووقتها قربت مريم من امها وهيا بتقول بدهشه:انتي سمعتي اللي انا سمعته يا ماما دا بيقولك عنده قصر يعني احلام اختي عايشه في قصر واحنا اللي عايشين في شقه معفنه؟
مامتها حطت ايديها علي بؤقها بتمنعها تتكلم تاني وقالت بهمس:وطي صوتك يا غبيه هيسمعوكي وبعدين انتي مش قولتيلي انها كانت مخطوبه وخطيبها. ا كان زميليها بس سابها من فتره هيا لحقت اتجوزت دا امتي؟
مريم بعدم استيعاب:مش عارفه بس مش مهم اتجوزته امتي المهم لوقت ماهر معاه فلوس كام؟
مامتها حركت راسها برفض وقالت:خلينا ناخد ورثنا هنا ونرجع تاني لعمك يوسف وملناش دعوه بيه لانه واضح عليه مش سهل واحنا لو اتاخرنا علي يوسف مش بعيد يطلقني ويرمينا انا وانتي في الشارع؟
مريم بصت لمامتها وقالت برفض: بصي بق يا ماما انا رجووع ليوسف دا تاني مش هرجع وبعدين يوسف دا ايه يا ماما اللي عايزه ترجعيله هو انتي جسمك موجعكيش من كتر الضرب اللي اخدتيه دا سادي يا ماما وبيحب التعذيب وانا خلااص جبت اخري وعايزه ارتاح بق مش كفايا اني سمعت كلامك وكنت فاكره اني هقب علي وش الدنيا ولاكن طلعت بوهم نفسي ومقبتش بس دانا وقعت في قلب حفره ملهاش ام ملامح؟
والدتها بصتلها بغيظ وقالت:بق بتنكري خيره دا هوا اللي ناجدنا من اللي عملتيه زمان ولولا اني هربتك كنتي هتموتي بسبب طمعك دا؟
مريم اتضايقت من كلام مامتها لانها ذكرت قدامها السبب اللي خلاهم زمان يهروبا ويتخلوا عن والدها واحلام ..وكل دا علشان مامتها تساعدها لانها ارتكبت مصيبه وضيعت شر"فها بسبب ابن لواء ولما عرفوا انها حامل كانوا هيسقطوها ولاكنها قررت تربي الطفل بعناد علشان تقدر تستغله في انها تستولي علي فلوس من ابو الطفل ولاكن بعد هروبهم البيبي مات في بطن مريم واتضرت والدتها تتجوز صاحب العماره اللي كانوا قاعدين فيها علشان يسمحلهم يعيشوا ويصرف عليهم ولاكن بسبب طمع مريم مره تانيه قدرت تخسره فلوس كتير وبعد مرور سينين بيخسر العماره وبيتضروا يسكنوا في شقه صغيره ولما حالهم بيتغير بيطلب منهم يشتغلوا هما ويصرفوا عليه بعدما فلس بسببهم!!
وبسبب ان مريم كانت بتتابع اخبار عن احلام وابوها وعرفت انه خلاص مات قررت ترجع علشان تاخد ورثها لان مفيش غيرها هيا واختها اللي هيورثوا فكانت هتاخد ميراث كبير ولاكن متعرفش ان البيت متسجل باسم اختهااحلام ..
وفي غرفة احلام كانت واقفه تبص ل ماهر واللي قال بقلق علسها :احلام انا مش مرتاح لمامتك واختك بصراحه وانا طبعا اسف لو كلامي هيدايقك بس نظراتهم ليكي مش حلوه وكانهم مش جايين لغرض العزاء خالص وفي فدماغهم نية تانيه!
احلام بصتله وقالت :انا مش عارفه اعمل ايه انا مفتقداهم وفي نفس الوقت زعلانه ومتعصبه منهم ولاكن في الاول وفي الاخر دي ماما ودي اختي فلازم استقبلهم …في بيتي ..
ماهر بصلها وقال بتساؤل:المفروض دلوقت اني امشي ولا افضل معاكي !
احلام بصتله وقالت بتردد:انا مش عارفه اقولك ايه بس هما اكيد هيباتوا معايا لان معندهمش مكان تاني ومينفعش تكون معانا في نفس الشقه واحنا لوحدنا؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال بصيق:طيب انا همشي بس انتي خلي بالك علي نفسك وحرصي كويس ولو في اي اوراق تخصلك مهمه ف ياوضة والدك شيليها بسرعه وخليها في اوضتك واقفلي عليكي الباب كويس اوي؟
احلام اتصايقت من كلامه وقالت:ملوش لازمه اعمل كل دا لان دول اهلي برضوا ومستحيل يفكروا يدوروا علي حاجات من دي؟
ماهر حط ايديه علي كتفها وقال:علشان اكون مرتاح ومطمن عليكي اسمعي كلامي المره دي بس..
احلام بدات تتوتر وقالت:حاضر هسمع كلامك!
ماهر ابتسم وسابها وخرج وهيا اول مشافت شكل امها واختها خافت فقربت منه قب بما يمشي وقالت:استني يا ماهر خليك معايا ..انا خايفه””” يتيع بقلمي شيماء صبحي
#رواية_حبيبي_المدير
#الكاتبة_شيماء_صبحي