رواية جنة الجبل الفصل التاسع 9 الجزء الثاني بقلم ايلا ابراهيم
#رواية_جنة_الجبل
#بقلم_إيلا_إبراهيم
الفصل التاسع
احاطها بذراعيه وهو مازال مغمضا عينيه ظنا منه بأنها نغم نسي ماحدث معهم طوال هذه المده لكنه انتفض عندما تذكر بأن زوجته ليست هنا ..صدم بفتاه غريبه تنظر إليه بحب عز ازيك..
عز بغدم استيعاب انت مين
البنت انت مش فاكرني ازاي..
قالها بغضب بنت انتي متنطقي انتي مين ..وازاي تتجرأي وتدخلي بيتي بالشكل ده وووو ليصمت وهو يناظرها بتقزز
البنت انت مش فاكرني انا سندس بنت نعمات اللي بتشتغل عندكم انا كبرت عشان كده مش فاكرني..
نظر إليها بصدمه كيف لها أن تكبر بهذه الطريقه ليتذكر وقاحتها وجرأتها منذ قليل وبقول بغضب ..
عز اطلعي برررا ومش عايز اشوف. وشك هنا ابدا..
سندس بخوف عز انت ..
عزز اطلعي برررا قالها بجديه.
سندس بحرج ططب انا
عز بمقاطعه اطلعي برررا بقولك انتي مابتفهميش ..
مشت خطوتان تريد الخروج ليوقفها بجديه استني عندك..
نظرت إليه بأمل انا تحت امرك..
عز اديني مفتاح البيت وبلغي امك مالهاش شغل عندنا بعد النهارده
سندس برجاء لا وحيات حبيبك النبي امي لو عرفت هتموت فيها أنا اسفه ياعز باشا حقك عليا عيله وغلطت ابوس ايدك ...متقطعش عيش امي .
جذب يده منها وو
****-*****-******
كانت بتفتح عينيها وبتقفلها بتعب لما شافت منى جمبها حاضنى حسن اللي بيبصلها بخوف وقلق..
حسن بقلق قرب منها انتي كويسه ياامي .
جنة وهي بتحاول تستند عشان تقعد اه ياحبيبي كويسه تعالى فحضني..
اخذت تحتضن صغيرها لتطمئنه تقبله تاره وتستنشق رائحته اللطيفه تاره أخرى هامسه بحنان وحشتني اوووي ياحسن
حسن ببرائة انا خفت عليكي قوووي ياامي ..
حبيبي متخفش مش قلنا الرجاله متخفش وانت راجل والا ايه..
حسن ايوه انا رجل بس انتي امي برضو..
مسحت شعر صغيرها بحنان هاسمة بحب ياحبيبي انا كويسه ..
لتنظر الى منى التي تنتظرها بعتاب وتفهم بأن هناك ما تريد قوله ...
منى حسن حبيبي انزل تحت قولهم يحضروا الاكل لامك عشان تخف بسرعه.. اكيد عاوزه تاكل..
حسن حاضر ..
وفور خروجه من الغرفه ..
منى مش كفايه كده ياجنة. على جبل خلاص هو اتعاقب وانت عارفه كويس أنه اي حد مكانه كان ممكن يعمل اكتر ماللي عمله جبل
جنة انتي بتدافعي عن اخوكي يامنى
منى انتي اكتر وحده عارفه اني مع الحق انا خدعت الكل وهربتك لما شفت جبل جاي عليكي .. بس بعد كده ندمت..
جنة بصدمه ندمتي يامنى عشان حررتيني من ظلم اخوكي..
منى اخوي اتظلم اكتر منك ده جاب حقك تالت ومتلت وانتي عارفه بس مارضيتيش ترجعي ليه كل ده عشان ايه ياجنة. .
جنة اخوكي مكلفش نفسه حتى يسألني يتأكد مني... ولما عرف الحق مع مين مرضيش حتى يوضحلي يحكيلي اللي كان بيحصل معاه.. أو حتى يطيب خاطري بكلمه... ولسا ماشي بحوره وبظلمه ليا.
منى مش يمكن كان عاوز ياخد حقك الاول واه خد حقك وكل واحد فيهم اتعاقب..
جنة ..
منى انتي عارفه احمد فين دلوقتي وريم شفت المر على يد احمد .. شافت ايام مايعلمش بيها الا ربنا احمد كفر بيها بجد ... شوه جسمها وووشها بالضرب لحد ماجابت آخرها...معرفتش تتحمل الضرب والذل رمت نفسها من البلكونه وماتت...
وهو ياعيني ماتحملش يبص فوش جبل مشي وساب البلد بعد ما ريم ماتت..كل ده ولسا شايله بقلبك على جبل..
جنة مش هتحسي بناري يامنى ربنا مايعيشكيش اللي عشته..
منى كفايه بقى ياجنة العمر مافضلش فيها حاجه عيشتيه اربع سنين يمشي يكلم روحه ..كان بيصعب عليا كل يوم وانا بشوفه تايه وسرحان وانتي ولا انتي هنا جبل ذاق المر فبعادك إن كان يستاهل يتعاقب فهو خد جزاته واكتر...بس دلوقتي ياجنة انا شايفاكي الظالم واخويا المظلوم وانا مش هسكت على كده .
جنة مش فاهمه ..
منى زيي مانصفتك زمان وهربتك منه هنصف اخويا ومش هسيبه كدده
جنة بضيق هتعملي ايه يعني..
منى مش عارفه بس اللي اعرفه جبل مش هيفضل يتعاقب على غلطه هو مالوش ذنب بيها ..عيشي ياجنة ..عيشي.و خلي اخويا يعيش انتو شفتو المر ببعادكم ... كفايه متذوقيش اخويا المر تاني..انا هروح دلوقتي وانتي فكري بكلامي كويس...وانتي عارف انا زي اختى وسرك معايا محدش هيعرفوا .
*****-*******-******
في مكتب عز .
جايه ليا هنا ليه يانغم مش خلاص..
نغم بدموع انت قلتها ياعز خلاص.
رفع عيونه وقلبه وجعه لما شاف دموعها بس مسك روحه بالعافيه... عشان مايضعفش قدام دموعها ويجري ياخدها بحضنه يااااه قد ايه هي. وحشاه ..ريحتها عيونه شعرها نفسها لمستها دلعها قمصانها لسانها الطويل كل حاجه فيها وحشاه..
خرج صوته بارتباك وهو بيبص لعنيها بضيق عايزه ايه يانغم..
نغم عايزه ورقتي توصلني انت طلقتني بس ورقتي ماوصلتنش..
قطب جبينه بتعجب. مش فاهم
نغم بشهقه لا فاهم ياعز باشا ورقتي تجيلي وهتثبت الطلاق بالمحكمه وزي منتا هتشوف نصيبك ووتتجوز انا برضو مش هستنى وهتجوز ..
كأن تيارا كهربائيا سرا بجسده لينتفض بغضب واطاح بما أمامه على المكتب بغضب اكبر ليمشي نحوها مرددا تت..ايه تت ...ايه ياعنيا عاوزه تتجوزي ياروح امك
نغم..
*******-********-********
كانت تجلس على الاريكه قدام الشباك وضامه رجليها على صدرها بتبص على النجوم وسرحانه لما حست بيه بيبوس رقبتها وهمس لها بتعب بقيتي احسن. .
هزت رأسها بهدوء..
جبل بعد شعرها على جنب وزاح الروب وباس رقبتها وهو بيبوسها على رقبتها وبيوزع بوساته على كتفها باستمتاع لما سمع صوتها الجاد اخويا فين ياجبل .
بعد وهو بيدير وشها ليه عشان يشوف عنيها اللي بيوحشوه كل ثانيه اخوكي مين انتي بتقولي لل*** ده اخوكي
جنة بتحذير عارف لو عملتله حاجه وحشه ياجبل عمري بحياتي ماهسامحك ..
جبل بضحكه انا اللي عارف مهو قلبك بقى اسود اوووووي قالها وهو يجذبها إليه أكثر ليلتصق ظهرها بصدره..هامسا بجديه اخوكي هيتربى شويتين وبعدين اسيبه..
كانت هتبعد وتعترض لكنه منعها وهو بيحرك أيده على كتفها بشويش وبيشيل الروب بهدوء بيوترها وبيهمس لو عاوزاه أخرجه دلوقتي يبقى ... ليقترب من شفتيها هامسا تسلميني نفسك الليله بس يكون برضاكي..
أدارت وجهها عنه بغيظ ليعيد نظرها إليه هامسا بأنفاس ساخنه قولتي ايه ...
يتبع .