رواية احببته رغم كبريائي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مريم احمد
22
عدى شهرين كانت حبيبة ف اخر يوم امتحانات ليها
قالت مايفين بزهق
مايفين... اخر امتحان هو امتحان دكتور مروان يعني وش هنخرج من الامتحان معيطين
هزت حبيبة بنفي و قالتلها
حبيبة...لأ مش شرط ..
بصتلها و كملت كلامها و هي بتسألها و بتقولها
حبيبة...مش ذاكرتي كويس؟
هزت مايفين راسها بتأكيد و حبيبة قالتلها بلامبالاه
حبيبة...خلاص
بصت كارولين لـ حبيبة بتحذير و هي بتقولها
كارولين...اسمعي بقى انهاردة ولا في شغل ولا في هروح ولا اي حاجه ...انهاردة هنخرج بعد الامتحان
ضحكت حبيبة و قالتلها
حبيبة...انا سيبت الشغل اصلا يا كارو
فرحوا جدا بس برضو دا ميمنعش انهم اتصدموا
اتكلمت مايفين و هي بتقولها
مايفين...ليه
هزت حبيبة راسها بنفي و قالتلها بعدم اهتمام
حبيبة...مبقتش محتاجة الشغل خلاص
ابتسمولها و حبيبة قالتلها
حبيبة...بس في شرط عشان اخرج معاكوا
حركت كارولين عيونها بزهق و مايفين قالتلها بنفاذ صبر
مايفين...اتفضلي
اتكلمت حبيبة و هي بتقولهم
حبيبة... انا دودو كانت مستنياني اخلص امتحانات عشان اخدها و نخرج انهاردة .. ف انا كدا مضطرة اجيبها معايا مادام انتوا مصريين انني اخرج معاكوا
بصت كارولين لـ مايفين الي بصتلها هي كمان و قالوا ف نفس الوقت
=موافقين
ابتسمت حبيبة بانتصار و سكتت
قالت مايفين ليهم
مايفين...يلا بسرعة عشان الامتحان
و راحوا بسرعة للمدرج
...استغفر الله العظيم و اتوب اليه
عند مليكة كانت ف البيت زهقانة لأنها كانت خلصت امتحاناتها من اسبوع
مكنتش عارفه حبيبة ف امتحان دلوقتي ولا لا
ف بعتت لـ حبيبة رساله بتقولها
مليكة..." حبيبة انتي فين ..؟! "
كانت الرساله عامله علامة صح واحده بتدل على عدم اتصال تليفون حبيبة بالانترنت
نفخت مليكة بزهق و قالت لـ نفسها
مليكة...هرن عليها مره واحده بس لو مردتش خلاص
و رنت عليها و بالفعل مردتش حبيبة لأنها كانت ف الامتحان دا غير انها كانت عاملة تليفونها صامت اصلا
....لا اله الا الله محمد رسول الله
كان بيراقب الكل عشان محدش يغش شاف تليفونه منور لاقى اسم اخته على الشاشة
كنسل الاتصال و بعد حوالي عشر ثواني لاقى رسالة منها على الواتس و هي بتقوله
مليكة..." أبيه متعرفش حبيبة خلصت امتحانها ولا لأ "
ابتسم على اخته لأن هو اصلا دكتور المادة الي حبيبة بتمتحنها دلوقتي
بعتلها رسالة و هو بيقولها
مروان..." حبيبة بتمتحن دلوقتي يا كوكي "
شافت رسالة و ظهر على ملامح وشها الضيق
كتبتله بحزن
مليكة..." طب هي هتخلص امتحانها امتى ..؟ "
بص للساعة و قالها
مروان...لسه شوية
عملتله ريأكت أحزنني على رسالته و قفلت التليفون
ابتسم عليها و هو فرحان انها لاقيت صاحبة كويسه و بتحبها زي حبيبة
خرج من الشات بتاعها و دخل شات اسلام و كتبله بدون اي مقدمات
مروان..." اعمل حسابك اني هاجي انا و ابقى الاسبوع الجاي عشان اتقدم لأختك "
....استغفر الله العظيم و اتوب اليه
عدى وقت مش قليل كانت حبيبة خلصت الامتحان
لتكلمت كارولين و قالتلها
كارولين...يلا نروح نجيب اختك
رسمت خبيبة ملامح الصدمة و الدهشه على وشها و قالتلها
حبيبة...ايه دا انتوا هتخرجوا كدا على طول بعد الامتحان !!!
بصت كارولين بغضب لـ مايفين الي كانت مش مركزة معاهم اصلا و بتبص لتليفونها و من الواضح انها بتقرأ رساله
قالتلها كارولين بضيق
كارولين....م تتكلمي يا استاذه مايفين؟
هزت مايفين راسها يمين و شمال بعدم اهتمام و هي ملامح وشها كلها توتر و قلق و قالتلهم
مايفين..انا لازم امشي
استغربوا جدا و حبيبة قالتلها بقلق
حبيبة....في ايه يا مايفين!!
بصتلها مايفين و قالتلها
مايفين...حور بنت يوسف اخويا ف المستشفى
اتصدنت حبيبة و كارولين و هما زعلانين جدا هما عارفين حور هي طفلة صغيرة متكملش حتى الـ7 سنين
اتكلمت حبيبة و هي بتقولها
حبيبة...طب هي فين المستشفى و نيجي معاكي
هزت مايفين راسها برفض و قالتلهم
مايفين...لا لأ مش لازم تتعبوا نفسكوا انا هبقى اطمنكواسلام
قالت جملتها و مشيت فورا مدتهمش حتى فرصة انهم يردوا علبها
بصت كارولين و لـ حبيبة بحزن
و حبيبة قالت و هي بتدعي لـ حور
حبيبة...يا رب تبقى كويسة
هزت كارولين راسها و قالتلها
كارولين...خير كل حاجة بتحصل ف حياتنا بتبقى خير
هزت حبيبة راسها و متكلمتش و كارولين وقفت تاكسي عشان يروّحوا
...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
شغلت حبيبة باقة الانترنت و ظهرلها رسايل مليكة الي كانوا ميقلوش عن 10 رسايل
دخلت الشات بتاعها و قرأتهم كلهم و الي كانوا عبارة عن
مليكة..." حبيبة هو انتي ف الكلية ؟! "
مليكة..." أتصلت بيكي مبارديش عليا "
مليكة..."كلمت أبيه و قالي انك بتمتحني اول م تخلصي ابقي كلميني ماشي " و كان الباقي كله بتسألها اذا كانت خلصت الامتحان ولا لا
ابتسمت حبيبة و اتصلت بيها
معداش ثواني و سمعت صوت مليكة الي قالتلها بفرحة
مليكة..." بيبوووو "
ابتسمت حبيبه و قالتلها
حبيبة...عاملة اية يا كوكي
ابتسمت مليكة و قالتلها
مليكة...الحمدلله و انتي
حبيبة...الحمدلله
لاحظت مليكة ان حبيبة صوتها متغير و شكلها زعلان ف قالتلها
مليكة...هو انتي مالك...معرفتيش تحلي كويس ف الامتحان ؟
ضحكت حبيبة و قالتلها
حبيبة...هو انتي اخوكي حد يعرف يحل امتحاناته ؟
اول م قالت الجملة ظي بصتلها كارولين فورا
و مليكة ضحكت و قالتلها
مليكة...من كام يوم كان بيكتب حاجات على اللاب توب و غالبا كان امتحان برضو
هزت حبيبة راسها يمين و شمال بقلة حيلة و قالتلها
حبيبة...يلا بقى
ابتسمت مليكة و قالتلها
مليكة...متقلقيش ابية طيب و مش هيشيلكوا المادة لأ
ضحكت حبيبة و قالتلها بسخرية
حبيبة...اه طبعا اومال ايه
و اتكلمت معاها شوية و بعدين قفلت
اول م قفلت لاقيت الي بتقولها
كارولين...مين مليكة دي ؟
ابتسمت حبيبة و قالتلها
حبيبة...واحده صاحبتي بس عسولة اوي بجد
كارولين ...بس؟
استغربت حبيبة سؤال كارولين و هزت راسها و هي مش فاهمه
ف كارولين كملت سؤال و هي بتقولها
كارولين...يعني صاحبتك بس ..؟
ابتسمت حبيبة بقلة حيلة لما فهمت قصد كارولين و قالتلها
حبيبة...و اخت دكتور مروان
هظت كارولين راسها و قالتلها
كارولين...اه م انا عرفت من كلامك معاها
ردت عليها حبيبة بزهول و هي بتقولها
حبيبة...اومال بتسألييي ليه
اتكلمت كارولين و هي بتقولها بغيظ
كارولين...و عرفتيها امتى دي و ازاي متقوليليش
ضحكت حبيبة عليها و قالتلها
حبيبة...مامتها طلعت صاحبة ماما من زمان اوي عشان كانوا جيران و انا لسه عارفة من فترة بس
هزت كارولين راسها و قالتلها
كارولين...طيب
ابتسمت حبيبة عليها و متكلمتش
كارولين...حبيبة هو انا ممكن اطلب منك طلب
بصتلها حبيبة و هزت راسها بتأكيد و قالتلها
حبيبة...اكيد
ردت عليها كارولين و هي بتقولها
كارولين...تعالي معايا ماما نفسها تشوفك اوي و كل يوم تفضل تسألني عليكي و تقولي ابقى ابلغك سلامها
ابتسمت حبيبة و قالتلها
حبيبة...حاضر ..انا مقدرش ارفض لـ فوفا طلب ابدا
ابتسمت كارولين بفرحة و قالتلها
كارولين...هكلمها اقولها
هزت حبيبة راسها برفض و قالتلها
حبيبة...لأ خليها مفاجئة احسن
هظت كارولين راسها بمعنى ماشي و هي مبتسمة
....لا اله الا الله محمد رسول الله
بعد وقت كانوا وصلوا و كارولين فتحت باب الشقة و دخلوا
و كارولين متكلمتش نهائي سمعوا صوت دوشة ف المطبخ و ريحة الأكل كانت مالية البيت
راحت حبيبة للمطبخ و ابتسمت اول م شافت فيوليت و قالتلها
حبيبة...بتعملي اكل ايه
اتخضت فيوليت من الصوت و قالت بفرحة
فيوليت...حبيبة
حضنتها حبيبة بحب حقيقي لأنها ديما كانت بتعتبرها زي امها
ابتسمتلها حبيبة و قالتلها
حبيبة...عامله ايه يا فوفا
هزت فيوليت راسها و قالتلها
فيوليت...نشكر ربنا يا بنتي و انتي اخبارك ايه
ابتسمت حبيبة و قالتلها
حبيبة...الحمدلله
اتكلمت فيوليت و هي فرحانة انها شافت حبيبة
فيوليت...من بدري بقول لـ كارو تبلغك سلامي
حبيبة...اول م عرفت جيتلك على طول اهو
ابتسمتلها فيوليت و قالتاها
فيوليت...انتي حبيبتي
ضحكت حبيبة و قالتلها
حبيبة....و انتي روح قلبي
سمعوا صوت باب الشقة بيتقفل و كانت لافينيا اخت كارولين ابتسمت اول م شافت حبيبة و قالتلها
لافينيا...ازيك يا حبيبة
هزت حبيبة راسها و قالتلها
حبيبة...الحمدلله انتي عامله ايه و اخبار المدرسة ايه
هزت لافينيا راسها و هي مبتسمة
و فضلت حبيبة قاعده معاهم شوية صغيرين و بعدين مشيت و طبعا فيوليت كانت زعلانه جدا انها هتمشي و فضلت تقولها انها تستنى و ان الاكل قرب يخلص و تتغدى معاهم بس هي رفضت بأدب عشان تعرف تتغدى مع عيليتها
....استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه
اتفاجئت لما روّحت البيت لاقيت اخوها و كاميليا و ايناس و نوح هناك
ابتسمت بفرحة كبيرة و سلمت عليهم و هي مبسوطة انهم جم
قالتلهم و هي مبتسمة بفرحة لوجودهم
حبيبة...هو انتوا جيتوا ليه؟
اتصدموا كلهم من سؤالها و حنان بصتلها بمعنى " ايه الي انت بتقوليه دا " الا اسلام هو الوحيد الي قال
اسلام...متتخضوش يا جماعة البت مبتسمة و فرحانة بوجودنا اهي
هزت راسها بتأكيد و قالتله
حبيبة...ايوا انا مبسوطة اوي بجد بس استغربت اصل مفيش مناسبة يعني عشان تيجوا
مسحت حنان وشها بنفاذ صبر و علاء قال لـ حبيبة
علاء...انا من رأيي انك تروحي تنامي ولا تكلمي صحابك
هزت حبيبة راسها و قالتلهم
حبيبة...يا جماعة بجد مقصدش الفكرة بس اني متفاجئة
ضحكت كاميليا و قالتلها
كاميليا...احنا عارفين يا حبيبتي
ابتسمت حبيبة و حنان قالتلها
حنان...تعالي معايا خدي الاكل
هزت حبيبة راسها و قالتلها
حبيبة...حاضر
و راحوا المطبخ
اتكلم علاء بقلة حيلة و هو بيقولهم
علاء...متزعلوش يا جماعة هي دبش معلش
ابتسمت كاميليا و قالتله
كاميليا...لا خالص دي اختي و عمري م ازعل منها
حولوا الاطباء للسفرة و كانت كاميليا بتساعدهم
و اتجمعوا كلهم حوالين السفرة و هما بيتغدوا
بصت حنان لـ اسلام بمعنى اتكلم
بس اسلام متكلمش و حبيبة لاحظت
بصت لأمها باستغراب و هي بتقولها
حبيبة...في ايه ؟
بس محدش رد و كان الكل بيبص لـ طبق الاكل الي قدامة بس
راحت خبطت على السفرة و هي بتقولهم
حبيبة...فييي ايييه ؟؟؟
بصتلها حنان بغضب و قالتلها
حنان...ايه بت انتي انتي عبيطة ؟؟؟
ردت عليها حبيبة و هي بتقولها
حبيبة...فاهموني في ايه
اتكلم علاء و هو بيقولها
علاء...في عريس متقدملك
استغربت و قالتله
حبيبة...مين ؟
اتكلم اسلام و هو بيقول
اسلام...هو شخص محترم جدا بجد و بيحبك و امه كمان بتحبك جدا و بتحبنا كلنا الصراحة و هو شخص ناجح ف حياته ..
سابت الشوكة و بصتله و هي بتقوله بشك بعد م استغربت كمية الشكر الي اسلام عمال يقوله عن الشهص المجهول دا
حبيبة...مين يا اسلااام؟؟؟؟
اتكلمت حنان و هي بتقولها
حنان...جرا ايه يا بت. انتي في ايه هو تحقيق ؟؟
لاحظت حبيبة عدم رد اسلام و رد امها
بصتلها كاميليا بابتسامة بتأكد بيها على كلام اسلام ان فعلا مروان و الي هو لحد دلوقتي شخص مجهول كويس
اتلكلمت رضوى و قالت لـ حبيبة
رضوى...ابن طنط الي انتي و ماما روحتولها من شهرين يا حبيبة
بصت حبيبة لأخوها بغضب و قالتله
حبيبة...نععععمممم!!!!!! ووووو
يتبعععععع
أحببته رغم كبريائي
البارت الثاني و العشرون
بقلمي مريم أحمد
أستغفر الله العظيم و اتوب اليه عدد خلقه و رضى نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته