رواية احببت مربية ابنتي الفصل الخمسون 50 بقلم رهف حاتم

رواية احببت مربية ابنتي الفصل الخمسون 50 بقلم رهف حاتم

 

#احببت_مربيه_ابنتي

#بارت50


لم تنطق فرح بكلمة و

ادهم: انتي كنتي فين كل الاسبوع ده يا فرح 

فرح: ملكش دعوة بيا

ادهم امسكها بقوة و قال بصراخ 

ادهم: لا لياااا لما مراتي و حبيبتي تبقى عندها المرض يبقا ليا لما الي ممكن اهد الدنيا كله علشانها أبقى ليا الي اول مرة تنزل دموعي قدامها يبقا ليا 

فرح: لا ملكش انت جرحتني و كسرتني بدم بارد و بسكينة باردة و انت مش اول مرة تكسر في كرامتي 

ادهم بهدوء : كنتي فين طول الاسبوع ده 

فرح بغضب: كنت في المستشفى بعمل العملية كنت عايزة أخبي عليك علشان متزعلش و لو مت متزعلش على سبب موتي

ادهم :حرام عليكي 

فرح: انا الي حرام عليا حرام عليك أنت حرام يا ادهم انا مش عارفة انا بكرهك ولا لا مش عارفة أي حاجة 

وقتها استيقظت حنين و

حنين:بابي

ذهب ادهم اليها سريعا و حضنها بقوة شديدة و

حنين: وحثتني اوي يا بابي 

ادهم: وانتي كمان يا حبيبتي 

مسحت فرح دموعها سريعا و

حنين:بتعملوا ايه

فرح: مش بنعمل يا حبيبتي 

حنين:تيب انا كعانة 

ادهم: خلينا نعمل أكل لحنين

فرح: يلا

و حملها و ذهبوا إلى المطبخ 

***






في المطبخ 

همس لها و قال بحزن 

ادهم: اه انا بحبك بس انا بتمنى ليكي السعادة دايما و ممكن يبقا الطلاق راحة ليكي فهطلقك يا فرح بس ممكن بعد شوية شهر مثلا 

نظرت إليه فرح و قالت بألم 

فرح: ماشي شهر مش اكتر 

ادهم: طب يلا

و دخلوا إلى المطبخ و قامت فرح بعمل الطعام لها و اجلسوها في طاولة خشبية في المطبخ و بدأوا يطعموها و 

ادهم: العملية نجحت صح

فرح: انت شايف ايه

ادهم: طيب حمدالله على سلامتك 

فرح: شكرا

و ظلوا يطعمون و يتحدثون مع حنين و ثم أعطى ادهم لها هديتها و كانت بلوزة و عليها اسمها مزغرف بطريقة جذابة و شورت ابيض و

ادهم: تروح بيها حفلة الحضانة 

فرح: حلو اوي

حنين:الله كميلة خالث يا بابي 

ادهم انتي الي مفيش اجمل منك الحمدالله انك تقبلتي هديتي مش زي ناس 

نظرت إليه فرح و لم تتكلم و ثم ظلوا هكذا يتحدثون مع حنين في مرح حتة شعرت بنعاس و أخذتها فرح و ذهبت إلى غرفتها و ذهب ادهم غرفته و ظل يتذكر كل ذكرياتهم و ثم نزل دمعة منه و قال

ادهم:وحشتيني يا أمي تعالي شوفي ابنك و حالته 

و نام من تعب 

****

عند دعاء

كانت جالسة و معها عمر و يشاهدون التلفاز و

عمر بدون وعي:دعاء هو احنا لغاية دلوقتي محملتيش ليه

نظرت إليه بصدمة و

دعاء: ده احنا مكملناش شهرين يا عمر 

عمر: بس سيف مراته حامل و حملت بدري

دعاء : قصدك يعني أني عندي نقص 

عمر: مش قصدي بس

قطعته و قالت

دعاء: دي بارأدة ربنا و انا هكشف وانت هتكشف بس ساعتها لو حد فينا ملوش مشكلة متجيش تتكلم معايا تاني

و نهضت لكنه امسكها و 

عمر: دعاء بلاش قمص انا مش قصدي بس انا الي خايف اني يكون انا الي عندي و لو لقدر الله انتي ليكي مشكلة انا لا هتجوز ولا هطلقك انا مش زي رجالة التانين بلاش تظلميني بس والله ما كان قصدي 

نظرت اليه و ثم حضنته بقوة و

دعاء: بس انا بدأت اخاف

عمر: انتي لسة قايلة بقلنا شهرين و دي بأرادة ربنا و مش هسيبك مهما حصل

نظرت إليه و

دعاء: ربنا ميحرمنيش منك 

عمر و هو يداعب انفها

عمر: في حد يحب مجنونة و يسبها 

ابتسمت بسعادة كبيرة و ثم قام عمر و حملها و 

دعاء: شو بدك 

عمر: اه هقولك أخبار عن هيفاء وهبي و نانسي عجرم 

ضحكت بشدة و 

عمر: امال مالك فين

دعاء:هههه نايم 

عمر: طب اشتعنى عشقى بالله 

ضحكت و ذهبوا إلى غرفتهم 

******

عند ادم 

ادم : ها ايه جديد 

رامي: هي دلوقتي بتودي بنت ادهم للحضانة 

ادم: ممم لا عاوزين نعملها في مكان مفهوش ناس كتير 

رامي: طب لما اراقبها هكلمك و هشوف 

ادم: اشطا بس مش عايزاها لوحدها 

رامي: امال عايز مين 

ادم: هي و مرات الظابط 

رامي: مش هو مات 

ادم: لا ياخويا طلع عايش و الزفت منير استغفلوه 

رامي: اوبااااا اوامرك

*****

عند ماريهان 

اوصلها حازم إلى البيت و

ماريهان: شكرا لزوقك كتير و اتشرفت بمعرفتك 

حازم:مش اكتر مني والله 

ابتسمت ماريهان و ترجلت من السيارة و دخلت المنزل و هو ابتسم ابتسامة واسعة و ذهب إلى طريقه 

*****

عند ماريهان

دخلت المنزل وجدت نرمين جالسة مع سيف و 

ماريهان: انا جيت 

سيف: كنتي فين

و حكت له يومها و

سيف : اشطا نورتي يا حبي 

ماريهان: بنورك يا حبيبي

نرمين: بدأت اغير على فكرة 

ضحكوا و

نرمين: سيف بجد انا مش عارفة امتى هتبدأ القبض عليهم 

سيف: بكرة ياستي كلميهم و قولي العنوان الي هقولهولك 

نرمين: طب كويس أوي ماشي

سيف: و من هنا تبعدي عن الموضوع ده خالص

نرمين: حاضر

ماريهان: إخبار حبيب خالتو ايه 

نرمين: قصدك عمتو

ماريهان: متفرقش 

ضحكوا و

نرمين: زي الفل

ماريهان: طب انا هغير و انام تصبحوا على خير 

نرمين: وانتي من اهله

****

عند فرح 

أخذت فرح هاتفها و اتصلت بدعاء

****

عند دعاء 

كانت دعاء نائمة في حضن عمر و ظلوا يضحكون و قطعهم صوت هاتفها فوجدتها فرح فردت عليها و

" دعاء الحقيني مصيبة"

" ايه يابنتي خضتيني"

"ادهم عرف بموضوع مرضي"

" ايه بتهزري"

" لا والله في كلام ده هزار "

"طب هتعملي ايه يا فرح" 

" مش عارفة خلاص احنا هنطلق بعد شهر "

" طيب يابنتي سلام"

" ماشي هشوفك بكرة؟"

" اه طبعا "

" اوك سلام" 

و قفلت معها و تنهدت بضيق و نامت 

**** 

عند دعاء

عمر: في حاجة ولا ايه 

دعاء: احم لا مفيش يلا ننام 

و ثم ناموا

****

في صباح جديد

استيقظت فرح و قبلها ادهم و فطروا و أخذ ادهم حنين ذهب بها إلى الحضانة و اوصلها و ذهب إلى الشركة لكي يتابع عمله

*****

عند فرح

لبست و ذهبت إلى المقابر مقبرة والدتها 

*****






عند نرمين 

اتصل سيف بمنير و

سيف: العنوان ..... ايوة بكرة الساعة 5 .... تمام متتاخرش ... سلام 

و قفل معه و

نرمين: بس انتوا هتجيبوا الكمية منين 

سيف: بسيطة جدا يلا هروح الشغل

نرميم: خلي بالك من نفسك

سيف: وانتي كمان يا حبيبتي .و قبل بطنها و سيف: هي البت لسة نايمة 

نرمين: ههههه اه

سيف: طيب بوسيهالي بنيابة عني

نرمين: هههه حاضر

و ذهب سيف عمله 

****

عند نوران

كانت جالسة و ثم صرخت فجأه و قالت 

نوران: اياد انا شكلي بولد 

اياد: ايه بتولدي 

و ثم وجد المياه تنزل منها فنظر اليها بصدمة و ثم حملها و نزلوا و ركبها السيارة و قاد السيارة بسرعة جنونية

*****

عند المشفى

وصل سريعا و ثم كلي العمليات فاجلسوها على الترولي و دخلوها داخل العمليات

****

و ظل اياد بلخارج لمدة ساعة و نصف و هو يدعى ربه بشفاء لحبيبته و ثم خرج الدكتور و عليه علامة الحزن و

اياد:طمني يا دكتور

دكتور: مبروك جبت بنت زي القمر

اياد: نوران يا دكتور

دكتور:حالتها خطرة وفي آخر أيامها انا اسف

اياد بدموع: ممكن أدخلها 

دكتور: اه اتفضل

دخل لها و ثم وجدها تمسك طفلتهما بفرحة و تعب شديد و وجها شاحب أيضا و

نوران: مبروووك يا اااابو نوور 

اياد:ممكن متتكلميش و ترتاحي 

نوران بفرحة و تعب: كح انا مبسوطة اني مموتش علطول و أني شوفت بنتي خلي بالك منها يا اياد اوعى تعاملها وحش اعرف اني هراقبك وانا عند ربنا و لو عملتها وحش هزعل منك اوعى تجوز غيري علشان انا بغير 

اياد: لا أنتي هتعيشي و مش هتجوز غيرك اصلا

نوران: متكدبش عليا ولا على نفسك خلينا ناخد صورة مع بعض يلا 

نظر اليها بدموع و 

نوران بتعب:يلا 

و أخذ هاتفه و جلس بجانبها و أخذها بحضنها و صورهم سيلفي و هي تقبل طفلتهم الصغيرة و

نوران: بحبك 

و ثم أخذ ربها روحها اليها و هنا امسك وجهها اياد و

اياد: لا حرام عليكي متسبنيش و تمشي انا مبقاش ليا غيرك لاااااااااااااااا نوراااااان 

و ظل يبكي بجانبها حتى جاء الطبيب و غطى وجهها و

اياد: لا مستحيل تسبني و تمشي انتي قولتي مش هتسبيني يلا قومي علشان نربي بنتنا سوا انتي عارفة اني فالح مبعرفش اعمل حاجة قومي بقاااا

و ظل يبكي بجانبها 

*****

عند فرح

وصلت إلى المقبرة و دخلت عند والدتها و قرأت الفاتحة و 

فرح بدموع: ليه سبتيني و مشيتي يا ماما و ليه خبيتي عليا تعرفي كل ده بسببك ايوة بسببك علشان مشيتي و سبتيني انتي و بابا وحشتوني اوي مع اني مشفتوش بس حساه حولية و جمبي ماما قوليلي مبروك لأن بنتك هتجبلك حفيد لو بنت هسميها ملاك على اسمك يا أمي وحشتيني اوي

و ظلت تبكي و ثم مسحت دموعها و

فرح : انا لازم امشي بقا يلا سلام يا أمي

و خرجت و وقتها جائت سيارة سوداء و نزل منها رجال ضخام وقتها صرخت فرح لكنهم وضعوا مخدر حتة وقعت مغشيا عليها و اخذوها 

******

عند ادم 

"اخذتوها طب كويس لل انا يومين و هروحلها محدش يقربلها ... اه لا بردو خذوا مرات الظابط لا محدش يخبره بحاجة غير فما تاخدوا مرات الظابط اول ما تاخدوها تبعتوله رسالة .... يلا سلام"

و ابتسم ابتسامة سرايا و اتصل بمايا و

" شو الاخبار"

" تمام و خطفناها"

" بتشكركم كتير"

"لا شكر على واجب"

"بخاطرك"

" سلام"

*****

عند اياد 

أخذ ابنته و ظل ينظر اليها بحزن شديد و قام بعمل الإجراءات و الدفن و الجنازة وثم طلب نرمين و طلب منها أن يقابلها في مقهى مل فوافقت 

****

في المقهى 

ذهب اياد وجدها تنتظره فذهب اليها و

نرمين: ازيك 

اياد: كويس

نرمين: دي بنتك 

اياد: ايوة نوران خلفت انهاردة 

نرمين: أخبارها 

اياد: الحمدالله تعيشي انتي

نرمين: البقاء لله 

اياد: متشكر انا طالب منك بس انك تسامحيها و صدقيني بعد كدة مش هتشوفي وشي تاني علشان هاخد بنتي و هسافر بكرة مش هقدر اقعد هنا اكتر من كدة 

نرمين بدموع: مسمحاها ممكن اشوفها 

اياد: اه طبعا اتفضلي 

أخذتها منه و ظلت تنظر اليها بدموع و

اياد بدموع: شبها اوي

نرمين: انت كنت بتحبها 

اياد: اوي 

نرمين : الحمدالله لو كانت عاشت كانت اتعذبت 

اياد: الحمدالله 

نرمين:دي حلوة اوي سمتوها ايه 

اياد: نور 

نرمين: ربنا يخليهالك 

اياد: يارب

و أخذها منه و شكرها و ذهب إلى البيت أما هي فتنهدت بتعب و قامت و عندما خرجت وجدت شخص ما يخبط بشئ قوي في رأسها و وقعت مغشيا عليها فحملها و أخذها إلى السيارة 

*****

عند ادهم 

كان يقوم ببعض من الأعمال وقتها دخل إليه سيف و هو يقول 

سيف بغضب:جاتلك رسالة 

ادهم بقلق: رسالة ايه 

سيف: جالي رسالة بيقولوا فيه أن خطفوا نرمين و فرح 

ادهم: اييييه 

#استووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووب 

#وحنكمل_الحلقه_الجايه


ي ترى شو ح يساوي ادهم وسيف.. وشو ح يعملو فيهم؟ 


          الفصل الواحد والخمسون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا    

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×