رواية وريثة دراكولا الفصل الثاني عشر 12 بقلم رشا منصور

 


رواية وريثة دراكولا الفصل الثاني عشر 12 بقلم رشا منصور


#الجزءالثاني_عشر

#وريثة_دراكولا 


سعدون ملك الذئاب' الحمراء. ….

بلغني من الراجل بتاعي ان رشدان قاله ع الدعوة اللى هتوصلي واني اطمن واروح المعر'كة 

لكن ده كلام لا يعقل عمر ما شركان ما يثق فيا ولا هو بالغباء أنه يبعتلي دعوة زى دى 

واضح ان رشدان انكشف. وعاوزني كبش فداء. له نظير ما يضمن ان شركان مش هيقتله' 


لكن انا اذكي منك يا رشدان ومو'تك هيكون ع أيدي أنا قبل ايد شركان…!!


قررت العب ع رشدان واخليه يعتقد اني صدقته ولما وصلت لي دعوة الملك شركان كتبت رساله له بالترحيب والموافقة للحضور وإذا كان الاباء منعونا من التعاون … ف نحن الابناء نسعي للسلام والاحترام المتبادل بيننا .. 






وباعت الرساله مع رجالتي ومعاهم مجموعه هائلة من الهدايا واتصلت بالراجل بتاعي فى الفندق فهمت منه ان رشدان وفواز ناوين يخطفوا' ابن الملك صفوان ويوم المعر'كة يقتلوا" قدام الملك صفوان وكل العائلة 


وطبعا بما ان ده هيتم فى وجودى يبقي ممكن رشدان يكون عاوز يور'طني فى المصيبة. دى 

لكن أنا مش هلاقي انسب من الفرصة دى 


أنارشامنصوراللى لازم اختطف' ابن صفوان واحتفظ به عندي 

كل اللى عوزينه فى تجربتنا دم' نقي ومافيش أفضل من حفيد دراكولا. أعمل تجاربي عليه 

وطبعا فى اللحظه دى الملك صفوان هيعتقد ان شركان هو اللى خطف. ابنه 


واعتقد ده سبب كافي لقتله' وساعتها كل الذئاب' هتهجم' ع مصا'صي الد'ماء وأكون خلصت. منهم كلهم 

وبعد ما انتهي من ابن صفوان يبقي يحصل أبوه 😄😄 


مروان….

قبل ما أخرج من عند فريدة تواصلت مع فيروز ووريتها صورة شهاب وقولتلها ده الوحيد اللى بثق فيه بالإضافة ل جدك طبعا اللى مشتاق أنه يشوفك… 


أوعي تنسي يا فيروز حقيقتك واصلك انتي حفيدة دراكولا ولكن احتفظي بالسر. ده لحد ما تكبري وترجعي المملكة. وتقعدى فى مكانك فى المجلس بجانب جدك صفوان ….


وخرجت من عند فريدة وطلعت ع شهاب حكيت له كل حاجه وقولت له من اللحظه دى تكون مع فيروز لحد ما تسافر. وتوصل هى وفريدة بأمان..


وفعلا نزل ع طول وطبعا لأن شهاب مصا'صي د'ماء ده غير أني شربته قطرات من د'مي علشان يقدر يخرج فى ضوء الشمس هو كمان عنده القدره ع قراءة الأفكار والسيطرة ع عقول البشر 

ده غير أنه يتمتع بالجاذبية وخصوصا للستات ودى صفة نتميز بها نحن مصا'صي الد'ماء. ..


وبعد حوالي خمس ساعات وأنا فى توتر وقلقان وكل شويه أتواصل مع فيروز لحد ما لقيت تليفون الشقه بيرن ولقيت شهاب بيقولى أنا قاعد ع الكورنيش والسمك بيلعب 

قولتله أهم حاجه تتأكد ان مافيش صيادين. عندك 

قالي اطمن كلهم هنا ريحتهم نضيفة وحاطين برفن كمان والدنيا ربيع والجو بديع…


قولت له انتظر يومين وتعالي ليا يا صاحبي ومتنساش قبل ما تسافر بل ريق السمك بكام نقطه. قالي أكيد وقفل معايا 


اطمنت ع فيروز لكن حاسس كأني متحا'صر وجودى فى مكان ثابت. خطر' عليا ولو اتنقلت يمكن حد يشوفني ومينفعشي اظهر فى المملكة. دلوقتي حتى لو فكرت أروح مضمنش اوصل للقصر. عايش ولا متقطع'' …. 


الملك شركان. …

كنت قلقان وبفكر فى اللى جاى ولقيت عدنان جالي وبيقولي أنا مش فاهم إيه اللي هيحصل وعلشان ايه اصلا 


 أحنا ليه نحا'رب وأحنا عارفين ان دى لعبة من رشدان 

يبقي نتسبب فى مو'ت حد ليه. ..  ليه ندخل نفسنا فى مشا'كل مع مملكة كاملة معملوش لنا حاجه 


قولت له ومين قالك اني هدخل حر'ب مع صاحب عمري 

صفوان ده صاحبي ومتربين مع بعض من صغرنا ويوميا كنا مع بعض لحد ما اتعملت المعاهدة' 


هى السبب فى بعدنا عن بعض ولولا كدا كان زمانك أنت كمان متربي مع مروان …


وببص لقيت الإشارة الضوئية قولت ل عدنان أخرج دلوقتي أنا لازم أروح أقابل صفوان أكيد عنده معلومات. جديدة 

قالي هتقابله ازاى وفين قولتله بعدين هتفهم 


 خرج وقفلت الباب بالمفتاح ودخلت السرداب' السري ولقيت صفوان منتظرني قولتله عندك اى أخبار جديدة لقيته بيقولي😲 …


الملك صفوان….

اتواصلت مع مروان علشان اطمن عليه لقيته قلقان سألته عن السبب لقيته بيقولي رشدان قدر يوصل للسيدة اللى معاها بنتي وحاليا هى سافرت وشهاب بيتابعها وخا'يف أوى ع فيروز خا'يف يحصل لها حاجه او الذئاب' توصلي وتبقي دى آخر مرة أشوف بنتي فيها 


قولتله أنا هكلم شركان يخلي أبنه عدنان ينتظرك ب ملابس تخصه علشان تاخد ريحته وهو اللى هيوصلك الحدود فى أمان' أنا معنديش حد اثق فيه غيره حاليا ..


قالي بس أنا مقدرش اجي إلا لما شهاب يطمني ع سلامة بنتي الأول وان مافيش حد من الذئاب' الحمراء متابعها 


قولتله تمام وأنا هكلم عمك شركان علشان يبلغ إبنه. ..


انقطع الإتصال ومقدرتش انتظر لطلوع الشمس حياة إبني وحفيدتي فى خطر' لازم أقابل شركان حالا 







دخلت السرداب' السري. وباعت له الإشارة. وانتظرت وبعد دقائق قليله لقيت شركان واقف قدامي وأول ما شافني لقيته بيقولي عندك اى معلومات. جديدة 


قولتله الذئاب' الحمراء بتبحث ع مروان ابني وعرفت مكان حفيدتي أنت لازم تساعدني أنا مش قادر اثق فى حد 


قالي قول يا صاحبي اساعدك ازاى وأنا معاك 


قولتله أبنك عدنان خليه ينتظر مروان خارج حدود ويعطيه من ملابسه ويوصله المعر'كة فى الميعاد من غير ما حد يعرف او يشوفه ممكن يا صاحبي..


قالي بسيطه بس الأفضل ان عدنان يروح له فى المكان المستخبي فيه وياخده من هناك وبعدين يبقي يجيبه فى الميعاد 

قولتله المكان فين لكن معرفشي فى اى طابق(دور ) هو ساكن … 

قالي سهله عدنان هيقدر يشم ريحته. .


وطلب مني مبلغش مروان لحد ماهو يقابل عدنان ويعرفه ع المطلوب منه … وانتهت المقابله ورجعت الجناح بتاعي 

أفكر وبعدها خرجت طلبت فواز

لقيت الحر'س بلغني أنه خرج من بدايه غروب الشمس ولحد دلوقتي لسه مرجعش 

قولتلهم اول ما يوصل خليه يجيلي وقولت لنفسي أكيد هو مع الذئاب' الحمراء علشان يشم ريحة إبني ويدلهم ع مكانه 

ماشي يا فواز الكل🐺ب أنا هخليك تحصل مراتك وابنك. .


فريدة. ..

ركبت الطيارة وأنا مر'عوبه يكون حد بيرا'قبني وعماله أتلفت حواليا وفيروز بصالي وساكته قربت منها وقولت بصوت واطي.. إى حد يظهر منهم عوزاكي تصر'خي وتفضلي تبكي. وانا هتصرف 

وبعدين قولتلها هو فين صاحب مروان يكونوا عرفه مكانه وبيعذبوا' ولا زمانهم قتلوا" مسكين. مراته وأولاده يعملوا إيه من بعده ولا مين يصرف عليهم 

سمعت صوت جذاب جاى من ورايا بيقول بس أنا مش متجوز ولا عندى أولاد 

بلتفت للصوت لقيت شاب وسيم معرفشي ظهر منين أنا بتلفت حواليا من لحظه ركوبي الطيارة ويعتبر شوفت كل اللى فى الطيارة ازاى مشوفتوش لقيته قالي 


بعتذر أنا عندي فوبيا من الطيران أول ما طلعت فضلت فى الحمام والمضيفه اديتني علاج يهديني شويه 

علشان كدا نسيت أعرفك بنفسي أنا شهاب صديق مروان

 

بصيت ل فيروز لقيتها بتضحك له قولتلها بصوت همس أنتي تعرفيه لقيتها رفعت ايدها علشان يشيلها 

اطمنت وابتسمت له وفضلت طول المسافه التفت ورايا ابص عليه وهو  قاعد مغمض عينه 


وأول ما وصلنا لقيته قام وقف وقالي الأفضل تكوني لوحدك ومتخا'فيش أنا متابعك المهم متلفتيش. النظر..

والحمد لله وصلت شقتي اللى ع الكورنيش ولقيته شال فيروز وبصلها وبعدها أداها صوباعه واخدت منه قطرات د'م 

ولقيته قالها طبعا كدا تقدري تتواصلي معايا 

أنا نازل لو فى اى حاجه هتلاقيني جنبك و😙 ونزل. .


مروان…

بعد ما شهاب طمني قررت انام شويه لكن بعد دقائق ابتديت اشم ريحة ذئاب' وسمعت صوت خطوات عند الباب وفجأة😲…


يتبع…

تفتكروا إيه اللي هيحصل مع مروان؟؟ 

بقلم     #رشامنصور


           الفصل الثالث عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا     

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×