رواية وريثة دراكولا الفصل الثامن عشر 18 بقلم رشا منصور


 رواية وريثة دراكولا الفصل الثامن عشر 18 بقلم رشا منصور


#الجزءالثامن_عشر

#وريثة_دراكولا 


شهاب….

فضلت قاعد ع النيل علشان اكون قريب من فيروز وفجأة لقيت فيروز بتتواصل معايا وشوفت فريدة وهي قاعدة تتكلم مع فيروز وبتقولها أنا كنت قا'سية أوى فى رد فعلي. مع شهاب زمانه زعلان. مني 


أنا مش عارفه اصلح ده ازاى … أنا منكرش. إني خو'فت لما عرفت أنه مصا'صي د'ماء بس هو غير اللى بشوفهم فى الأفلام ده جينتل مان ووسيم جدااا وحساس ولبق فى كلامه 

قطعت الإتصال مع فيروز البنت دى شكلها شقيه. اوي طالعه ل أبوها 😂😂 


كان مصاحب كل الستات اللي فى المملكة وفى الآخر اتجوز ميرا الانسية الوحيدة اللي حبها ومن بعد ما ما'تت مفكرش يبص لوحده غيرها 

وفضلت أفكر فى فريدة وكلامها أنا مش هضحك ع نفسي أنا حقيقي معجب بها لكن هى أول ما عرفت حقيقتي خا'فت مني ..

عندها حق تخا'ف انارشامنصور لو اتعصبت. عليها همص. د'مها وصعب. تعيش مع واحد ممكن يموت' أصحابها بسبب غيرته. عليها…. 

فوق يا شهاب مينفعش يكون فى بيني وبين فريدة حاجه 






مروان….

من بعد ما عرفنا مكان رشدان وأنا بفكر اخليه عبره وسط المماليك  علشان كدا قولت ل عدنان ايه رأيك نستغل' أصحابك ونخليهم يساعدونا فى خطف' رشدان واللي معاه ولو عاوزين فلوس ادفع لهم … 


ضحك وقالي نستغل. وفلوس😂 أنا أصحابي بيساعدوني من غير مقابل مادي .. 

أحنا العلاقه بينا بعيدة عن اى مصالح. وقالي أستني 

راح ورجع بعد نص ساعه وقالي أصبر ساعتين ونتحرك قولت له اشمعني 


قالي واحد منهم له صاحب دكتور صيدلي هيروح يجيب لنا بنج. قو'ي . أحنا منعرفشي رشدان معاه كام راجل ومتنساش إحنا اتنين بس البشر قوتهم" الجسديه. أضعف. مننا بكتير

يعني مينفعشي نعرضهم.  للخطر' 


قولت له تمام وأهو بالمره نكون فى ساعه متأخرة من الليل ومحدش من البشر يحس بينا 

وبعد أقل من ساعتين لقيت رجاله كتير واقفين قدامي أنا وعدنان بصيت لهم وبصيت ل عدنان 


لقيته بيقولهم يااااه الحبايب كلهم مجتمعين ده ايه النور ده كله … عاوز اضايفكوا بس مافيش وقت خلوها بعد ما نرجع بقي 

ولقيت واحد منهم بيقول ل عدنان 


عرفنا ان فى ناس مضيقينك" قولنا بس هما مين وأحنا نجيبهم لك مكتفين'  

قولت له أهدي بس وأنا هفهمك 


صاحبي مروان فى شركة طبية خطفته" وعملت عليه تجارب وأنا هر'بته منهم والرجاله ساعدتني وانهاردة عرفنا الناس اللى وزت' عليه وهما معاهم ناس واخده منشطات" واقو'ياء جدااا وأحنا مش هنقدر عليهم إلا بالتخدير. 

يعني مطلوب منكم أنكم تحاصر'وهم ونرش عليهم البنج. ونربطتهم' بالحبال. وناخدهم بس كدا… 


لقيت الراجل بص ليا وقال ولا يهمك يا صاحبي حقك هنجيبه لك ولو عاوز تشرب من د'مهم انت تؤمر.


قولت له شكرا جدا لك عدنان كان قالي أنكم اجدع أصحاب وشرف. ليا إني اتعرفت عليكم 


واستعدينا وخرجنا من النفق مجموعه كبيرة واللي معاه عصا' واللي معاه سكا'كين ورغم إني اقوي' منهم بس حسيت معاهم بقو'ي وعزوة. رهيبة…… 


فريدة….

كنت قاعدة  بتكلم مع فيروز ولقيت فجأة جرس الباب بيرن ولقيت فيروز بتضحك وبتشاور ع الباب 

حسيت أنه شهاب .. وقفت قدام المرآيا وبعد كدا فتحت الباب بكل ثقه وعملت نفسي مندهشة من وجوده 

ولقيته ابتسم وقالي 


أنا أسف ع الإزعاج كان المفروض أتصل الأول لكن فيروز محتاجه بعض نقط د'م 


قولت له مافيش إزعاج ولا حاجه ده انا حتى كنت بفكر اعتذرلك ع رد فعلي لما عرفت إنك 😔 


قالي مقدرش أزعل منك يا فريدة ولولا خو'في عليكي كان زمان حاجات كتير اتغيرت 


رديت بلهفة قولت له ليه هو أنت ممكن تعمل فيا حاجه 

قالي مامت فيروز اتقتلت" بدون ذنب. علشان تار' قديم وطبعا لأنها انسية ده خلاها فر'يسة سهله لهم…


وانا عمري ما أفكر اتجوز انسية مهما كان حبي لها . يهمني احافظ عليها واسعدها حتى لو سعادتها دى هتخليني أعيش تعيس' طول عمري 


حسيت ان شهاب بيلمح ليا أن استحاله يكون فى حاجه بينا معرفشي ليه كنت زعلانه مع ان ده طبيعي ارتبط ب مصا'ص د'ماء ازاى واجيب منه ايه بقي خفافيش'  

 لقيته قالي 


آسف منتكش أقصد اضايقك' بس ده الواقع قولت له لا لا خالص وأنا اضايق. ليه انت حر فى حياتك أنا مالي 


ببص ل فيروز لقيت عيونها بتدمع وبترفع ايدها علشان اشيلها أول ما شيلتها لمست خدى وفجأة شوفت شهاب وهو بيقول أيوة يا فيروز بحبها لكن خا'يف عليها تحصل ميرا مامتك .. الذئاب' مش هتسيبها وأنا مش هسامح نفسي لو حصل لها حاجه😔 


ابتسمت وحضنت فيروز وبصيت ل شهاب وقولت له  

 أنا سعيدة إني تعرفت عليك وسعيدة أكتر ان فيروز دخلت حياتي لقيته بصلي بأستغراب 


وبعدين بص ل فيروز وبعد لحظه لقيته مسكها وقالها آة يا بنت مروان لو مكنش ابوكي صاحبي كنت شربت من د'مك 

وفيروز تبص له وتضحك 

شكله عرف إني كشفت' حبه ليا هههههههههههههه

 

الملك صفوان …. 

كلها ساعات وتبدأ الحر'ب ولقيت مروان بيتواصل معايا وشوفت وسمعت كلامه مع عدنان وأنهم هيهجموا ع رشدان وأنه اتصا'ب ….

منكرش اني قلقان .. معروف الذئاب' اقو'ياء وبالذات رشدان ده من قوته. اتعين قائد' الجنو'د 

بس مطمن لان عدنان قو'ي وذو دم' نقي 






فواز...

بعد ما الطبيب خلص نقل الد'م ل رشدان اخد مهدئه. علشان يقدر ينام ويرتاح والمدير الإداري اخد المصابين من رجالته وترك لنا رجل واحد بس من الذئاب' الحمراء يحمينا… 


وبعد ساعة لقيت الراجل بيقولي هروح أجيب ليا اكل وخرج 

وبعد خروجه شميت رائحة دم'  مروان 


معقوله يكون مروان عرف مكاني. خرجت ب هدوء والظلام مساعديني ومشيت فى اتجاة الأشجار وفجأة السماء مطرت قولت كدا الحظ خدمني . رائحة الأمطار هتساعد ع إخفاء رائحتي ولما أشوف مروان جاى هنا لمين 

ياتري علشاني ولا علشان هيقابل حد …  


وفضلت واقف وببص لقيت مجموعه رجال من البشر ومعاهم الذئب' عدنان وكمان مروان! 😲


ازاى الكلام ده المفروض الحر'ب بعد ساعات … قربت بهدوء وصوت الرياح مساعدنى وسمعته بيقول ل عدنان لما أخلص من رشدان وفواز كدا اضمن ان بنتي تعيش فى أمان. 


ولقيت عدنان بيقوله مش أنت مطمن أن محدش يعرف مكانها 

قاله آة والناس اللي هى معاهم بيحبوها أوي 

ومش هترجع للمملكة غير لما تكبر وتقعد فى كرسيها فى المجلس. 

ولقيتهم دخلوا المخبئ وخطفو'ه رشدان والراجل الذئب' الأحمر كان قرب من المكان أول ما شافهم طلع يجري لكن رجال البشر مسكوه' وخدوا معاهم هو كمان 


ولقيت مروان بيقول ياريتني كنت لقيت فواز كنت خلصت منه بالمره 


بقي تطلع متعاون مع الذئاب' وتخطف' رشدان وكمان كنت عاوز تخلص مني … مش كفايه اللي جدك وأبوك عملوه معايا … 

ماشي يا مروان حظك إني تعبان لكن أول ما أستعيد صحتي هقتل" لك بنتك 


شهاب….

بعد ما خرجت من عند فريدة فضلت قاعد ع الكورنيش وقررت اتواصل مع مروان أنا لازم أسافر طول ما أنا قاعد هنا فريدة هتتعلق بيا أكتر وهى لازم تنساني 


وأول ما تواصلت مع مروان لقيته مبسوط وبيقولى عرفنا مكان رشدان وخطفنا'ه فاضل فواز ونبقي خلصنا 

قولت له أوعي تطمن أوى كدا … 


رشدان وفواز كانوا مجرد عساكر' فى الشطرنج لكن لسه قدامك مملكة الذئاب' الحمراء دى اللى هيفضل الخو'ف منها 

قالي أكيد فى المعر'كة هيخا'فوا مننا . أنا عرفت ان الملك شركان معاه مجموعه كبيرة من الخلفاء. هيقفوا كلهم معاه . ضد الذئاب' الحمراء 


قولت له انا لازم اكون موجود قبل المعر'كة مينفعشي محضرش .. أنا مكاني فى موقع الهجو'م مش القاعدة ع الكورنيش …


وفعلا بعد طلوع الشمس كنت وصلت عند منطقه. الحدود (الأرض الفاصلة ) وهناك لقيت 😲😲😲 


يتبع….

بقلم     #رشامنصور


          الفصل التاسع عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا      

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×