رواية ماضي احاسب عليه الفصل الرابع 4 بقلم نور الفجر
Part:4:
-زين...زين انت..
نظر لها
-اه اعرفك نهله مراتي
كانت مزالت لا تصدق تنظر له تبحث عن اي ذره كذب في كلامه....
ان كان ان كان قد تزوج لما ....لما احضرها الي هنا
-انت...انت ليه بتعمل فيا كده
لم يهتم بي كلامها واكمل صعوده وهو يقول
-مدام فرح خدي دالين لي اوضتها
اختفي عن ناظريها وهو يحمل طفلها ولحقت بيه الفتاه
كانت شارده بعد وقع كليماته تلك
"لما يزن تفعل بي هذا....لما تريد نبش في الماضي...لقد ابتعدت عنك وحاولت بدء حياه جديده ....فعلت كما طلب مني في الماضي"
وتذكرت تلك الليه التي حولت حياتها
F
-زين...ه..هنعمل ايه..زي...
-ولا حاجه
-ق..قصدك ايه
-قصحي مش هنعمل حاجة
-بس...
-دالين انتي مراتي ايه
-بس...بس لسه معملناش فرح
ابتسم ساخرا
-ومش هنعمل
-ايه!!!....قصدك ايه
نهض وهو يلبس قميصه
-انسي...قومي يلا
-مش فاهمه
-قومي روحي يا دالين. ..وانسي اي حاجه حصلت
-يعني ايه؟!
-يعني انسي...قضنا وقت حول وخلاص
-اااايه....انت...انت استغلتني
-مش بي الظبت
-زين. ..حرام عليك
-يلا روحي .....وانسني وانسي كل حاجه
B
"لقد فعلت كما طلبت مني...لما...لما عودت الان"
افاقت على صوت مدام فرح
-تعالي اوركي اوضتك
__________________
خرج واغلق الباب
-مالك
-هو الي مالي...اتجوزت عليا وجاي تقولي مالك
-عشان ابني يا نهله
-مش ذنبي
-هشرحلك كل حاجه في وقتها
-لاء دلوقتي
هدر فيها بغضب
-نهله....قولت مش دلوقاي يبقي مش دلوقتي
تركها وخرج
-هدفعك تمن كل ده يا دالين....رجعتي تاني ليه
_________________
-هغسل ده كلوا
-ايوه...ويلا علي الشغل...ولما تخلصي في غسيل هدوم
-اوووف
بدئت في العمل في غسل الصحون
وهي تفكر في طفلها
-لازم ابقي قويه عشان يزن
فرت دمعه من عيونها
-هستحمل...اي حاجه منه عشان خاطر يزن بس
___________________
-انا عايز ماااااامااااا
-اووف بطل عياط
-في ايه يا نهله
-مش راضي يسكت
جلس جواره
-مالك يا يزن
كان يبكي
-عايز ماما...ماما راحت فين
-ماما دلوقاي مشغوله...مش عجبك الالعاب الي جبتهالك
حرك رائسه بي النفي
-مش عايز دول عايز ماما بس
نهضت نهله بضجر
-وادي عند امه دماغي صدع
نظر لها بغضب..وتابع حديثه
-يزن ماما دلوقتي مشغوله....لازم تفهم كده وبفدين معاك نهله..ممكن تبقي مامتك
-بس دي وحشه. ...مش زي ماما دودو...انت وحش كمان وشرير
-يزن...
-عايزه ماما
-اوووف...انزلها
فتح الباب له
ونزل ركض
-الوضع ده هيستمر لأمتي
-قصدك ايه؟!
-يعني الولد ده وامه هيفضلوا هنا لحد امتي
-انتي عيزاني اتخلي إن ابني
-انت كنت ناسيهم الي فكرك بيهم دلوقتي
لم يرد
-جاوبني
-نهله انا مش فايقلك
تركها وغادر
-كانت نقصه
___________________
-كانت ترتب غرفه المعيشه
-ماما
التفت لتجده يسرع لها ويحتضن قدمها
-ماما سبتني ليه
-م..مسبتكاش يا يزن....انت عارف اني بشتغل عشان اجيب فلوس صح
اماء بي رائسه
-ده شغل بقي
-بس انتي كنتي بتقعدي معايا
جلست على ركبتيها امامه
-عارفه....ده شغل مختلف..ماشي يا حبيبي
قبلت رائسه
-اقعد مع بابا فوق
قال بسرعه
-عايز افضل معاكي
-يزن
-ارجوكي ....ماما...ارجوكي
كان قلبها يتمزق
-ماشي. ..افضل هنا
ابتسم بسعاده
لم تكن عواقب هذا...لكن لا تريد ان تبتعد عنه
______________________
-عملت الي في دماغ بردوا
-ملكش دعوه يا داغر
-ليا...لما اشوفك بتستغبي لازم ادخل
-انا حر
-انت مش حر...وسبها في حلها
-مش هعمل كده....ودي مراتي وابني وانا حر فيهم..اعمل الي يريحني
جن جنونه عند
-منتش حر .....فاااااااهم
لكمه بشده
مسح زين الدماء النتي نزلت من انفه
-ههه...لسه بتتحمق ليها
ضغط داغر علي اسنانه بشده
-اخدتها زمان...ودلوقتي
كور يده بغضب وضرب المكتب لينكسر
دهش زين وبلع ريقه...سيموت ان تلقه ضربه من هذه
-بررررررره.....اطلع بررره
خرج زين بسرعه
-هندم....هندم يازين....وهي كمان
____________________
في المساء
عاد الي المنزل
-مين عمل فيك كده يا حبيبي
كان جالس في غرفته المعيشه ويضع المناديل في انفه...وخده متورم
-مفيش...انخبط بس
-استني هجيب تلج
نهضت وظل هو جالس
سمع صوت يزن يضحك
نهض وذهب اتجاه الغرفه التي بيها الصوت
كان الباب شبه مغلق
نظر ووجد يزن يلعب مع دالين...ويضحك بسعاده كان تردري ملابس بيتيه جميله وتترك العنان لشعرها الكستنائي
دخل الغرفه
لتقف دالين وتضع الطرحه على رائسها
-ابقي خبط
ابتسم بسخريه
-انا زي جوزك بردوا
-نعم...في حاجه
جلس على الكرسي
-جاي اخد يزن عشان ينام فوق
تمسك يزن بي زارع دالين بشده
-مش...عايز اروح معاك
-زين...سيبه معايا
عندما وجدت الاعتراض على وجه
-لوسمحت...سيبه معايا
نظر لها بغضب ونهض
-خليه
وخرج
فرحت جدا
-الحمد لله
_______________________
مره شهر ونص علي هذا الحال
-بس انا مش عايزها هنا
كان يخلع بدلته
-ايه الي اختلف
-اني مضيقه....مش هقعد في الحته الي فيها واحد انت كنت بتحبها زمان...ومخلف منها
-نهله
-مشيها من هنا...لما انا الي همشي
-عدي يومك علي هير يا نهله
طرق الباب
-ادخل
دخلت دالين
-العشاء جاهز
وخرجت
-يلا ننزل
قلها وهو ينهي الحديث
_____________
في منتصف اليل
يفتح باب الغرفه
ويمشي شخص علي اطراف اصابعه
يفتح الدرج بهدوء حتي يلا يصدر صوت....يضع شئ به...ويخرج يسرعه
في الصباح
-فرررح...فررررح..الحقي
دخلت الغرفه
-ايه الي حصل يا هانم
-سلسه الذهب بتاعي مش لقيها
-شوفيها ...ممكن تكوني حتطيها هنا لو هنا
تحدث بغيظ
-لاء...انا واثقه اني كنت حطاها هنا يافرح
-يعني ايه
-يعني حد سرقها
-متتهميش حد...ممكن تكوني نستيها في حته
-انا بقولك واثقه...قصدك اني بكدب يعني
-لاء طبعا
-خلي حسن يدور عليها في كل حته
______________
-ايه الي بيحصل يا مدام فرح
-الهانم مش لقيه سلسه الدهب بتعتها
-طب احنا ملنا
-بيدورا عليها
-شكين ان حد سرقها
- شكله كده
فتشوا معظم الغرف
-افتحي الباب
فتحته ودخل حسن للبحث عنها
وما هي الي دقائق
-هي دي يا هانم
-ايوه هي....يا حرميه
شعرت بي التوتر
-ا..انا م..معرفش دي جت هنا ازي. ..مشلتهاش من مكنها صدقني
صفعتها بشده
-اخرسي...انتي كان باين علكي اصلا انك واحده حرميه
-م..مخدتهاش ولله
-اتصل يا حسن بي البوليس
فزعت دالين بشده
-و..ولله مش انا...صدق...
صفعتها مره اخره
-انتي واحده حرميه تستهلي السجن
ووو
يتبع
#ماضي احاسب عليه