رواية جنة الجبل الفصل الثاني عشر 12 بقلم ايلا ابراهيم
جنة الجبل الثاني عشر
بالليل والكل نايم جبل كان في مكتبه والوقت كان متأخر جدا نزل المطبخ يشرب ميه و سمع صوت بص ناحيت الصوت وشاف ريم قاعده بالمطبخ ...
جبل بجمود : بتعمل ايه هنا بالوقت ده
ريم بدموع : جبل انت بتكرهني كده ليه
جبل : واحبك ليه .مش فاهم.
ريم انت عارف اني ب...
جبل مش عايز اعرف انتي تطلعي اوضتك وتحترمي نفسك..احسنلك..
ريم بحزن جبل انت بتعاملني كده ليه انا والله ب...
جبل بقرف عشان بقرف منك فهمتي ليه... عشان انتي وحده مقرفه
ريم بانفعال كفايه بقى انا عملت كل حاجه عشان تشوفني ..بس انت مكنتش شايفني...دنا اتجوزت عمك عشان افضل جارك...
ابتسم بسخرية وقرف وقال عشان كده بقولك انتي مقرفه ..انتي فاكره ايه ... لما تتجوزي احمد هبص فخلقتك...لاا زمان كنت محترم انك بنت راجل شغال عندنا ..كنت بشوفك بنت محترمه ومتربيه إنما بعد كده مبقتش اشوف الا وحده***و*****
ريم بانفعال وقهر خلاص كفايه ال***** مش انا مراتك اللي بتجري وراها وهي خاينه..ولسه سايبها على ذمتك...
مكنش حاسس بنفسه الا وهو ماسك شعرها.. صرخت بوجع لما همس عند ودنها اخر مره تتتكلمي عن اي حد يخصني كده...
قالت بين دموعها بتدافع عنها وهي خا...اههه ..صرخت لما شد شعرها بعنف اكبر ..وهو بياخد نفسه رماها عالأرض وقبل مايمشي جريت عليه بسرعه و حضنت من ظهره وهي بتترجاه استنى خلاص انا اسفه اسفه ياجبل متسبنيش متبعدش عني ارجوك انا بحبك بحبك والله بحبك..وقبل ماينطق بكلمه بص على الدرج واتصدم بجنة تشوفهم وهي حضناه ..
حست قلبها اتكسر مية حته ...نزلت دموعها بقهر خلاص مبقاش وحش معاشتهوش على ايد جبل. كل الوحش اللي بالدنيا دي عاشته معاه وفالاخر بيخوونها ومع مين مع مرات عمه..حست انا الدنيا بتلف بيها وجع القلب ده ليه بتحسه..هي بتكرهه ..بتكره جبل بتكرهه بس ليه ليه حاسه بوجع حاسه بحسره حاسه بخنقه مش عارفه تاخد نفسها محستش بنفسها الا وهي مرميه على الأرض وصوت جبل اللي بينده باسمها بخضه غاب عنها...
*****-*******-******
فتحت عينها بنوم ولقته لسه سهران شارد بيفكره بحاجه ..
قامت من سريرها ولبست الروب بتاعها حطت كفاها على كتفه وقعدت قباله وسألته بقلق مالك ياعز بتفكر بأيه..
عز بابتسامه أول ما شافها وقال مفيش ..
نغم هتخبي عليا انا حساك مش على بعضك..بقالك كتيير..
عز شدها ليه وقعدها بحجره وهو بيزيح شعرها بحب وقال حبيبي وروح قلبي اللي بيحس بيا..
حاوطت وشه بأديها وقالت بقلق عز لو في حاجه قلقاك اتكلم هترتاح..
عز وهو بيشم ريحتها باستمتاع مفيش الا الخير بس مجاليش نوم ..
نغم ليه ..
عز عشان حبيبتي نامت بدري وسابتني..
نغم بضحكه ياسلام ..
عز ياسلام عالضحكه الجميله دي متبطليهاش تاني عايزك تفضلي تضحكي كده دايما...
نغم حطت راسها على صدره بخوف. عز انا حاسه انك متضايق من حاجه ونفسي أشيل عنك شويه لكن مش عارفه ازاي.
شهقت لما شالها ودفن وشه برقبتها بشوق وهو بيتمتم انا بقولك ازاي تشيلي عني. ووووو
******-*******-*******
كان رايح جاي في ممر المستشفى يستنى الحكيم يخرج يطمنه مش عارف ليه حاسس ان قلبه اتخلع من مكانه لما شافها مرميه كده ..حاسس ان روحه بتروح منه ..نظرتها ليه وجعته...مكنش يعرف انها بالرغم من ضعفها تعرف توجعه بمجرد نظره وحده بس وهي الخذلان...
اول ماخرج الحكيم جري عليه بسرعه ولهفه..
جبل طمني. هي كويسه مش كده..
الحكيم بابتسامه اه كويسه وفي خبر جميل عايز حلوان عليه .
خبر ..خبر ايه ..يادكتو
الحكيم المدام حامل..
مر شوية وقت ودخل جبل اوضتها.بكل برود ..البرود اللي اتعودت عليه خلاص ..كانت بتعيط بس
قعد قصادها بهدوء متكلمش ابدا ولا عمل حاجه...
اما جنة مبطلتش عياط..
فز من مكانه لما سمعها بتقول انا مش عايزه الحمل ده..
وقال ببرود خوفها ورعبها انتي قولتي ايه مش سامع.
قامت من سريرها بتعب وحرقه قلب وقالت بتحدي قلتلك مش عايزاه هسقطه...
مسك وشها بكفه بعنف وغضب كان هيهشمه بأديه ووووو
يتبع....
#رواية_جنة_الجبل
#بقلم_إيلا_إبراهيم