رواية الامانة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نرمين قدري


 رواية الامانة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نرمين قدري


الفصل الثالث والعشرين 

وفي الشالية مازلت أمل تبكي علي حظها و علي الوضع التي أجبرت أن تعيش بداخله هي وأبنائها 

نظرت حياة لأسر و أشارت له انها تريده بلخارج  

خرج أسر و نظر لها وقال:

ايه يا حياة خير عاوزة ايه 

أغمضت حياة عينيها وزفرت أنفاسها وقالت:

بص يا بشمهندس الوضع كده شكله مش حيهدا. 

أمل مش حتهدا  غير لما أكرم هو اللي يجلها يهديها بنفسة غير كده احنا بنضيع  مجهود علي فاضي لازم أكرم هو اللي يحتوي الموقف بنفسة

هرش أسر في راسة وقال: 

وانا دي حعملها ازاي بقا ده مع ماجدة فاهمة يعني اية ماجده يعني عيونها عاملة زي الصقر حتفضل حطاهم علي اكرم مش بعيد تعد عليه النفس اللي بياخده

ابتسمت حياة وقالت وهي تنظر له :

في حاجة تانية فاتتكم و لو محدش لحقها حتحصل مصيبة

رفع أسر حاجبية وقال باستغراب خير يا أم العرف أتحفينا ما هي ناقصة مصايب







كشرت حياة وقالت:

أتصدق بالله أنا غلطانه ومش حقولك خليكم كده احتاسوا و استحملوا بقا اللي حيجري ليكم لما ماجده تخش الشالية بتاع اكرم وتلاقي حجات امل و الاولاد جوا شوف بقا  رد فعلها قدام الناس الي هنا والعمال غير أن العمال هنا كلهم شافوا امل و أكرم و هما ماسكين ايد بعض دلوقتي ايه اللي الحل حنفسر ايه اللي بيحصل عندك انت حل بقا ولا اية 

خبط أسر علي راسة وقال:

هو احنا ازي عدتنا كل الامور دي وكان أكبر همنا أننا ت

نداري امل وبس 

قالت حياة متسرعة :

استنا بس علشان في حاجة اهم من كل ده الاولاد حتعملوا معاهم ايه حتقنعوهم ما يجروش علي أكرم ولا يقوله بابا ازاي حتعرفوا تعملوها ازاي

ظفر أسر انفاسة بصوت عالي وقال بعصبية:

حياة كفايا كفايا اعصابي باظت اية كمية المشاكل دي كلها حتتحل ازاي الله يكون في عونك يا أكرم 

طلعت أمل من الداخل وقالت :

الحل الوحيد لكل ده ان انا اخد عيالي و اروح اكرملنا انا اللي اخترت أن أكون في الظل بس للاسف. اولادي هما اللي بدفعوا ضريبة اختياري

تنهد أسر وقال:

بس انتي عارفة يا أمل أن أكرم بيحبك انتي و متأكده بكده هو كمان محطوط في وضع صعب بينك وبين ماجدة من ناحية خايف عليكي و علي مشاعرك 

فجاءه خبط الباب قامت حياة تفتح الباب دخل اكرم وعلي وجه ابتسامة باهته و وجه نظرة علي أمل وقال بلهفه:

امل حقك عليا يا ام العيال و اقترب منها و وضع قبله علي جبينها

هزت أمل رأسها وقالت :

أكرم انا عاوزة اروح انا و الاولاد حالا

التفت أكرم ليها وقال :

استهدي بالله يا أمل حنحلها اصبري بس يطلع النهار و أن شاء الله خير اصلا أكرم عطا ماجي كلمتين من ساعتها هي و ماجده بيلفوا حولين نفسهم

قالت أمل بصوت باكي: 

لاء يا أكرم هي ملهاش حل انا حفضل اللي في السر و اللي دايما مركونة علي الرف غير كده مليش مكان روحني بيتي يا أكرم انا مش مستحملة اجي علي نفسي اكتر من كده بجد

قالت حياة بجدية:

اهدوا بقا علشان نعرف نفكر صح  ثم التفتت توجه الكلام لأكرم دلوقتي عندنا كذا مش مشكلة أهمها الاولاد حتعملوا معاهم ايه حتقنعوهم ازي يشفوك من بعيد لبعيد من غير ما يقربوا منك و حاجات امل حتشلها ازاي 

قالت امل بصوت عالي مملؤ بالبكاء :

قلتلكم انا عاوزة اروح عاوزة اروح و انهارت في  البكاء

شدها اكرم اللي حضنه يبث لها الامان و بعتذر لها  

خبط الباب فجاءة ارتبكوا جميعا و تبادلوا النظرات حزم الأمر وقوف أسر وتوجه للباب و فتح 

دخلت ماجي بعجرفتها المعتادة وهي تنظر لناس من فوق

نظرت للكل وقالت:


هو ايه اللي بيحصل هنا وانتم سايبين الناس برا وقاعدين هنا انا بقالي ساعة بدور عليكم ايه بتعملوا ايه هنا 

ثم التفت إلى أمل وقالت وهي تدقق النظر فيها هي مين المدام معلش

التفت أسر ليها وقال بقرف وبصوت عالي :

ماجي انتي ايه اللي جابك هنا ممكن افهم وانتي اصلا مالك مين المدام ياريت تخليكي في حالك ممكن ولا انتي لو عشتي في حالك تموتي انطقي بقا جاية وعمالة تدوري علينا ليه انا ممكن افهم 

نظرت له ماجي بحده وقالت: 

هو في ايه يا أسر ممكن افهم و عمال تزعقلي انا مش فاهمة

ظفر أسر انفاسة وقال :

اخلصي يا ماجي عماله تدوري  عليا ليه في ايه 

قالت ماجي بهدوء: اهدي بقا يا أسر شكلك لسة زعلان مني علشان جيت من غير ما اقولك بس ماجدة كانت عاوزه تكون مع أكرم و بصراحة. انت يا أكرم غلطان احمد  واخد جنة انت ليه ما اختش ماجدة معاك 

زاد تعصب أسر و قال بغضب شديد و هو يجز علي أسنانه :

في أية يا ماجي بدوري عليا ليه انطقي بقا اعصابي خلاص ما بقتش عارف اتحكم  فيها 

قالت ماجي:

يوووووووو يا أسر كنت جاية اقولك أن انا خلاص الصبح حروح علشان الشركة متبقاش لوحده 

اسر بغضب : مااااااااجي اخفي من قدامي دلوقتي

نظرت ماجي ليهم بريبة وهي خارجة ألقت نظره علي امل التي التزمت الصمت التام 

خرجت ماجي وهي تفكر و علي وجهها علامات استفهام حول أمل و علي سر ععصببة أسر الغير مسببه


التقت ماجي بماجده نظرت لها ماجده بحيرة وقالت لها :

خير يا ماجي معالم وشك مش بتتفسر ليه خير في ايه 

وضعت ماجي يدها علي خصرها و قالت وهي شارده وتنظر إلى لا شيء :

مش عارفه يا ماجدة بس حاسه ان في حاجة بتحصل بس هي انا مش عارفه حاجة غامضة كده بس اصبري عليا يومين كده و حجيب قرار الموضوع  







نظرت لها ماجده بحيرة: ايه يا ماجي قلتيني وشك بجد مش بيتفسر في ايه قولي اللي عندك 

جلست ماجي مكانها وقالت :

مش انتي قلتيلي روحي اعتذري لأسر و قوليلوا انك قد الثقة و حترجعي علشان الشركة ما تكونش لوحدها 

هزت ماجدة رأسها وقالت : 

اه انا فعلا قلتلك كده ايه الغلط في كده لازم تحسسية انك جيتي بس علشان توصلني و انك راجعة علشان انتي مكانهم في الشركة ايه المشكلة اوعي تقولي أنه ما اقتنعش بكلامك

ظفرت ماجي انفسها واغمضت عينها وقالت:

مش هي دي المشكلة دلوقتي يا ماجدة انا فعلا عملت زي ما انتي قلتيلي و بدأت ادور على اسر علشان اشرحله وجة نظري قاعدت ادور عليه ساعة لحد ما لمحت أكرم داخل شالية ماشيت ورا و خبط أسر فتحلي لقيت العقربة حياة و اكرم و معاهم واحده انا معرفهاش وشكلها معيط كتير وشها أحمر قوي و أكرم كان قريب منها قوي بطريقة تلفت الإنتباه 

رفعت ماجدة حاجبها وقالت بحده: 

هي فين البت دي وشكلها عامل ازاي 

رفعت ماجي اكتفاها بلا مبلاه : 

عادي شكلها عادي خالص ست زي اي ست يمكن حلوة شوية بس عادي يعني مش احسن حد 

قالت ماجدة بغيظ: و رهالي يا ماجي عاوزة اشوفها المهم عملتي ايه في موضوع العقربة حياة ايه وصلتي لفين قامت ماجي من جلستها وقالت : 

بقولك ايه يا ماجدة اطلعي انتي منها احسن علي الأقل انا علي بر لو موضوع اتعرف 

هزت ماجده رأسها وقالت :

طايب. علي الاقل قوليلي حتعملي ايه بس علشان اكون في الصورة و أسند معاكي 

قطع كلامه طلوع اكرم و أسر من الشالية وراهم حياة و أمل

التفت ماجي ليهم و اشارت بعينيها لماجده نظرت ماجدة بدقة علي. امل قربت منه وهي رافعة حاجبيها وقالت :

ايه يا أكرم هو انا أجي علشان انت تختفي انت كنت فين ولا انت متعمد تهرب مني 

أكرم بزهق : وانا حهرب منك ليه يا ماجدة بس كان في مشكلة مع الأستاذة أمل وكنا بنحلها

ماجدة بإ استغراب:. امممممم الأستاذة أمل مين بقا الاستاذة امل احب اتعرف 

رد أسر عليها دي الاستاذة امل ماسكة حسابات المشروع و ماسكة العلاقات العامة

أجابت ماجده : اه وبعدين مالها بقا الأستاذة علشان نعرف يمكن نقدر نساعدها  

ردت حياة : لا متقلقش يا طنط انا حلتها خلاص و شدت امل من أيدها وقالت لها 

يلا يا امل تعالي علشان زمان اولادك قلقنين عليكي

         

        الفصل الرابع والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا    

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×