رواية وريثة دراكولا الفصل الخامس 5 بقلم رشا منصور
#الجزءالخامس
#وريثة_دراكولا
عدنان….
أول ما طلع النهار روحت ع حدود المملكة وبالذات عند جسد. البشرية عاوز ادفنها' لكن أنا معرفشي طريقة دفن. البشر وفجأة شميت ريحة. مصاصي. د'ماء وسمعت نبضات قلب غريبة ؟
معقول يكون بشري ومعاه مصاصي. د'ماء أخدت شكل الذئاب' إستعداد لاى هجو'م
ولقيت سيدة تحمل رضيع وبعد ما بدأت تدخل الأرض تراجعت مرة أخرى
رجعت للشكل البشري وجريت وراها وهى تحركت بالعربية لحد ما وصلت فندق فى قرية البشر
وهناك شميت ريحة قوية. جدا دخلت من باب الفندق ووقفت ع جنب اراقب" ولمحت الأمير مروان أبن الملك صفوان
كان لازم اخمن لأن محدش بيظهر بالنهار إلا النبلاء من نسل دراكولا ولقيته اخد الطفلة
دلوقتي فهمت يبقي دى بنته وبنت البشريه اللى اتقتلت" وأكيد السيدة دى أخدتها علشان تحميها. مننا
بس ازاى!؟ دى كانت هتدخل أرضنا يعني كانت عاوزة تسلمها ل رشدان ووقتها يبقي فى سبب حقيقي للحر'ب
بس مروان واقف معاها وأكيد قادر يقرأ افكارها ولو قررت تخو'نه أكيد هيعرف ده بسهولة ووقتها هتصبح وجبة. له
وقررت أخرج من الفندق قبل ما حد يشعر بوجودي وارجع للقصر أنا مش عاوز الفت نظر جوا'سيس رشدان
ملك. الذئاب' شركان. …
مقدرتش أنتظر لحد طلوع الشمس واخدت معايا النبيذ الأحمر ده المشروب المفضل ل صفوان وبعد ما جهزت القاعدة شميت ريحة صفوان قعدت ع كرسي مداري علشان أعمله مفاجأة
واول ما قرب لقيته وقف عرفت أنه أكيد مستغرب
ظهرت له وقولته كنت عارف إنك جاى هنا ومرة واحدة
نسينا كل حاجه ورجعنا الذكريات وفضلنا نضحك
ولقيته بعدها قالي كنت واثق إنك متغيرتش يا شركان ولما بلغونى أنك عاوز تقتل" ابني مصدقتش
قولت له أنا اقتل" مروان انت بتقول ايه ده فى معزة عدنان إبني مين اللى قالك كدا
قالي أحد خدامي بلغني ان حصل هجو'م ع بشريه عاشيقه ابني مروان وان رشدان مز'قها وبعد كدا قتل" جنو'د من عندنا ع أنهم إبني وصديقه …
قولت له غريبة أنا ابني عدنان بلغني فعلا ان كان فى بشريه ورشدان قتلها" وبعدها رجالتك هجمو'نا وأنك بتستعد للحر'ب علينا وابتديت تجهز جنو'دك
قالي واضح ان فى لعبة بتتلعب علينا علشان تقوم حر'ب بينا بس لصالح مين الكلام ده
بعدها قولت له يا صفوان إحنا قولنا قدام رشدان أننا هنجمع جميع حلفاءنا' علشان الحر'ب
ايه رأيك لما نجمعهم بجد ضحك وقالي ملعوبة😄يا صاحبي
شهاب….
مجرد دخول السيدة فريدة الغرفه دخلت غرفتنا وبعدها وصل مروان ولقيته قالي ع فكرة يا شهاب
عدنان ابن الملك شركان كان هنا دخل وفضل عند الباب
قولتله يبقي لازم نختفي' فورا ونروح اى مكان تانى وجودك فى الفندق أصبح خطر" عليك
لقيته ضحك وقالي عدنان عمره ما يأذيني" متستغربش عدنان غير باقي الذئاب' الفترة اللى كنت مسافر فيها ألمانيا. اتفاجئت أنه هناك بيدرس موسيقي وكان عايش وسط البشر وبياكل من أكلهم وبيروح بالليل يصطاد' حيوانات يتغذي عليها عمره ما لمس بشري بأي اذي"
واللي يعمل كدا يبقي مافيش منه اى ضر'ر
قولت له اومال تفتكر هو كان هنا بيعمل إيه ممكن يكون له أصحاب من البشر قالي جايز
فريدة….
بعد ما اكلت فيروز اتصلت بصديقه ليا مسؤولة' عن ترتيب مواعيد عروض الأزياء وطلبت منها تقابلني لأمر شخصي بعيد عن الشغل وافقت وفعلا بعد ساعه كانت عندى
حكيت لها إني لقيت الطفله دى ومامتها مقتو'لة وأنى قررت اخدها اربيها ومحتاجه أعمل الإجراءات اللازمة لها واطلع شهادة ميلاد وكل الأوراق اللى تلزمها قبل ما أرجع مصر'
هى لبنانية مينفعشي أثبتها فى مصر.
ووعدتني انهارشامنصور تساعدني واستغربت جدا إني مش عاوزة اكتب البنت بأسمي وأكون مامتها رسمي لان ده هيكون اسهل فى تجهيز الاوراق …
ولكني رفضت علشان مصلحتها اهم عندى من نفسي
وبالذات أنها لما هتكبر هترجع تطلب بميراثها مينفعشي حد يتهمها بالتز'وير
الملك صفوان. …
اتفقت مع شركان أننا هنجهز الجنو'د وكل الاستعدادات ع أساس أننا هنحا'رب لكن فى الحقيقة قررنا نجمع الكل علشان نكشف مين اللى وراء الملعوب' ده
وبعدها كل واحد ودع التاني ورجعت القصر وتواصلت مع إبني مروان وعرفته أنه يفضل فى قرية البشر ع الأقل أسبوعين لازم الكل فى المملكة يصدق أنه مات"
ولقيته رحب جدا بالفكرة وقالي أنه محتاج لتغيير جو وأنه مرتاح فى قرية البشر
سعاد….
أنا سعاد مديرة أعمال وسكرتيرة مدام فريدة وصاحبتها من زمان ومن امبارح معرفشي عنها حاجه
قررت أروح اطمن عليها أنا عرفاها هتفضل قلقانه. لحد ما المعرض يخلص ونفوز
روحت غرفتها واستغربت لما فتحتلي وهى بتضحك وهاديه خالص قولتلها غريبه إيه اللي حصل
ببص لقيت طفله رضيعه نايمه ع سريرها قولتلها مين دى قالتلي بنت صديقه ليا وماتت' ووصتني عليها وأنا من اللحظه دى مامتها وهتعيش معايا أنا اتعلقت بها آوى
ببص للطفله لقيتها بتضحكلي شيلتها وفضلت ألعب معاها وعرفت ان أسمها فيروز وشكلها آية من الجمال الشعر أسود ناعم والبشرة ناصعة البياض وعيونها خضراء
جمالها جذاب قولتها يا سعاد لكي حق تتعلقي بها ده أنا مكملتش نص ساعه وحبيتها أوى
مروان….
كنت فى أوضتي وسامع كل كلمة بتتقال ومبسوط ان بنتي هتلاقي الرعايه. اللازمة لها وتكون فى أمان'
إحنا ك مصاصين' د'ماء بيكون لنا جاذبية. خاصة وخصوصا ع البشر وفيروز تمتاز بالصفة دى ع الرغم ان مامتها بشرية لكن انا من نسل دراكولا واولادى بيكون لهم نفس الصفات
ويهمني ان بنتي تكون قو'ية وده صعب' لو عاشت ع اكل البشر علشان كدا تواصلت مع فيروز وقولتلها يهمني إنك تتعلمي ازاى تكوني قو'ية بس من غير ما تيجي ع البشر اللى هتعيشي معاهم دول حما'يتك وامانك. لحد ما ترجعي ليا تاني
واوعي حد يكشف شخصيتك فاهمه يا فيروز هزت رأسها وابتسمت ….
أنا عارف ان فيروز لسه صغيرة لكن الظروف هى اللى بتخليني اتعامل معاها كأنها طفلة كبيرة ومدركة اللى بيحصل
ورحبت جدا بفكرة الملك صفوان بأني افضل أسبوعين هنا ع الأقل هكون جنب بنتي
عدنان….
رجعت للقصر ومتردد اقول لوالدى ولا
طلعت لغرفته فضلت اخبط. ع الباب مش سامع اى صوت سألت الحا'رس عليه قالي أنه من لحظه دخوله الغرفه بالليل مخرجش منها وأثناء كلامي سمعت صوت خرفشه وحركة خفيفه فتحت الباب واتفاجأت ب اغرب حاجه
ابويا الملك خارج من الدولاب ومعاه كاسات وزجاجه. نبيز🍻 وحسيت أنه اتفزع" لما شافني
دخلت وقفلت الباب ورايا علشان أفهم ابويا كان بيشرب فى الدولاب ليه ؟؟
الملك الذئاب. شركان. …
أول ما شوفت عدنان قدامي اندهشت. واضيقت. فى نفس الوقت مينفعشي حد يعرف سر السرداب'
وقولت له بصوت عالي انت تواصلت مع باقي الحلفاء' فى المماليك. الأخرى ولا لاء
قالي ليه مدام أصلا مافيش حر'ب
قولتله انت تنفذ وانت ساكت ابعت رسايل مكتوب فيها
" يدعوكم الملك شركان للحضور فورا بعد أسبوع من الآن لحضور حدث' عظيم "
ويلا انصرف فى الحال لقيته قالي هو حضرتك كنت مستخبي. فى الدولاب بتشرب نبيذ🍻 ليه
هو لو حضرتك شربت قدام كل الحاشية' حد له عندك حاجه
قولتله اشرب فى الدولاب امشي يا عدنان ونفذ كلامي
أو تعالى اقعد أشرب معايا
لقيت عدنان اندهش من كلامي وبعد ما كان هيخرج رجع قعد وقالي …….!
يتبع….
بقلم #رشامنصور