رواية محامية قلبي الفصل الثالث 3 بقلم داليا منصور

رواية محامية قلبي الفصل الثالث 3 بقلم داليا منصور

 رواية محامية قلبي الفصل الثالث 3 بقلم داليا منصور


#رواية محامية قلبي..


أروي بتبص اتصدمت من وجود ابن عمها أو كما يسمونه جوزها معتصم كان في شغل من اسبوع مشافتهوش وهو قرر يروح يجيبها من الجامعه

بتاعتها ويدي ليها فرصه تحبه اكتر لان ظروف جوازهم جت بسرعه بالرغم هما ولاد عم بس زي مكلنا عارفين كان في بينهم حرب زي مبيقولوا.


منه صحبت أروي وهي بتهزر أروي من كتفها 

وبتقول:

-حق الجميل يدلع وضحكت وهي بتقولها يابت الواد واقف بقاله فتره وأنتي مش هنا للدرجه دي السناره غمزت.

أروي بعد مفاقت :

-سنارة إيه ياختي إلي غمزت أمال لو مش عارفه إلي فيها اتوكسي واسكتي .

منه بهزار:

-علي البابا يالا داحنا عشرت ٣سنين في أم الكليه المعفنه دي .

أروي بهزار وبنفس الهمس :

-متقوليش معفنه انا بحبها.

منه بتبصلها بقرف وبتزقعا:

-طب روحي يالا مع جوزك صدعتينا.

أروي بهزار :

-انا مليش غير قرة عيني وراحت لمعتصم إلي إدايق إنها وقفت مع منه صحبتها وطنشته فتره قال بعصبيه .

-لسه بدري ياست هانم واقف بقالي نص ساعه وحضرتك عماله تضحكي ونسياني خالص بس لولا الحج مكنتش جيت اصلا .

أروي بزهق وبرود :

-محدش قالك تعالي تمام وعلي العموم كنت واقفه يتناقش مع صحابي في المحاضره، معتصم سابها وركب العربيه بتاعته وأروي ركبت جنبه قدام ومشي بالعربيه ..

أروي جواها:

-هو الغبي ده ماله عمال يزعق وخلاص لولا هو وصية الرسول (صلي الله عليه وسلم) كنت عملت كتير .

معتصم جواه:

-مالها البت دي شايفه نفسها على أيه وبصلها بقرف وبص قدامه تاني..






أروي وهي بتتكلم في سرها :

-اه يالي مش محترم بتبصلي كده ليه كأني ريحتي وحشه لسمح الله فيه ايه أخ..

معتصم بعصبيه :

-بطلي شتيمه بصوت عالي فكري في سرك وألا هعلمك الادب .

أروي بصدمه :

-يلهوي سمعني ياوكستك يا قرمط، وقالت بشجاعته مزيفه في سرها بس يستاهل .

وصل معتصم بيت أروي ونزلت جري من غير مـ تقول شكرا حتى ومعتصم طلع بالعربيه بسرعه كأنه طاير مش سايق العربيه *(براحه ياخينا هو عشان معاكم عربيات هتحنسونا  بكره يكون عندي انا كمان ههه نرجع )

أروي دخلت البيت وفجأه لقت أيد على قفاها وهي عرفت صاحب الايد إلفولازيه دي ههه مين غير أخوها .

أروي بعصبيه :

-هو العقل مش هيجي خالص ياعمرو حرام عليك رقبتي كانت هتطير الله يحرقك.

عمرو بضحك :

-بهزر يارمضان مبتهزرش .

أروي بعصبيه :

-وده هزار يابا*رد وعاوزه تضربه بس هو ماسك أيديها وبيضحك وبيقول .

-مش هتقدري تعملي حاجه يارورو وسابها ودخل أوضته جري وقفل على نفسه .

أروي بقهر وعصبيه وهيا بتتنطط وبتبكي وتقول :

-اهااا يـ ماما يـ بابا شوفو عمرو ضربني اعععع.

الام بع*صبيه :

-مش هتعقلوا أبدا وكمان بيهزر معاكي .

أروي ببكاء :

-ده هزار بزمتك يـ ماما .

اه بيهزر وأدخلي غيري هدومك وتعالي علشان ورانا شغل بيت وتحضير الأكل لأبوكي وأخوكي.

أروي يزهق:

-حاضر ودخلت غيرت هدومها وخرجت علشان تساعد والدتها في شغل البيت (مهما كنتي تعبانه أو مخنوقه، أوعك تقولي ليها أُفْ والا تنهريها دي أمك مهما كان والجنه تحت اقدأم الأمهات أعرفي خدمتك ليها عند ربنا كبير كفايه ربنا بيغفرلك زنوبك بسبب رضي أهلك عليكي أعرفي يا أختي أننا لازم ننفذ،  وصايا رسول اللّه، ربنا يهدينا جميعا قولوا امين..)


دخلت أروي أوضتها بعت متعشت وغسلت الموعين مكانهم،  وهي قاعده فاتحه الفون فجأه جالها رساله من رقم معتصم وبيقولها.

-جهزي نفسك هاجي بكره أخدك وأوديكي الكليه في طريقي وأنا رايح الشغل .

أروي :

-تمام ماشي هستناك .


——————"""""

عند معتصم كان قاعد في أوضته، وبعت الرساله ليها ردت عليه وقالت ماشي هستناك قال لنفسه.

- ربنا يهديكي ويخليني أنسي ألي عملتيه زمان بس مش قادر أبداً كل مبص في عيونك أفتكر اليوم ألي عمري منساه..

ياتري أيه السر ألي بيقول عليه معتصم ...

__________"""""""

تاني يوم ..

صحيت أروي على أذان الفجر وصلت الفجر وقرآت الورد اليومي وحفظت ربع من القرأن علشان الكليه كمان، وصلت الصبح واستنت ألي اسمه جوزها يجي علشان تروح الكليه، وهي قاعده سمعت أمها بتنادي عليها وبتقول.

-أروي جوزك جيه البسي علشان متتأخريش على الكليه .

أروي خرجت وهي لابسه فستان أسود وعليه حجاب أبيض وشوز لونها أبيض والشنطه سوده وخرجت علشان تروح الكليه .

معتصم كان قاعد مع عمه وأبن عمه إلي هو أخو أروي عمرو، شافها خارجه استأذن من عمه وخرج هو وأروي وركبوا العربيه في طريقهم الكليه وكان سايق بسرعه زي عوايدك فجأه فرمل..

أروي بصدمه :

-حااااااااسب ...

#يتبع 

ياتري أيه الي حصل ليهُم، وأيه السر ألي معتصم بيكره أروي بسببه .....

انا كتبت البارت ده رغم التفاعل قليل ومش عاجبني بس انا مبسوطه جدا جدا الحمد لله ربنا جبر بخاطري ونجحت الحمد لله علشان كده كتبته ولو لقيت تفاعل حلو هنزله بأسرع وقت...

#رواية: محامية قلبي..

#بقلمي:داليا منصور الفرجاني..

الفصل ٣..


              الفصل الرابع من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×