close

رواية عالم موازي الفصل العشرون 20 بقلم رشا منصور


 رواية عالم موازي الفصل العشرون 20 بقلم رشا منصور


#الجزءالعشرين 

#عالم_موازي 


شلتوت….

لقيت أنجي بتقولى لحد دلوقتي مش فاهمه إيه المطلوب مننا 

قولت لهم اسمعونى كويس 

السا'حر فى بداية حياته استدعي. الجن علشان يساعدوا وبعد ما بدء يتعرف وشهرته تزيد استعان ب جن اقو'ى ومن سلاله كبار عائلات الجان وعمل تعويذ'ة يخفي بها حقيقة شخصيته وعلشان يضمن ان محدش يكشف حقيقته عمل غرفه صاعقه.. 

وحبس' فيها كل الجن اللي عارفين حقيقته وعمل سحر' عليها علشان محدش من الجن يقدر يقرب او يخرجهم منها 


علشان كدا أحنا محتاجين لكم انتوا اللى تقدروا تفتحوا لهم الغرفه ومتخا'فوش من حاجه إحنا موزعين نفسنا وهنسيطر. ع كل أعوان السا'حر ومعانا حلفاء كتير 


اعتقد كدا فهمتوا دوركم كويس يلا مافيش وقت قبل ما السا'حر ما يكتشف اللعبة…


وفى لحظه نقلتهم قريب من بيت السا'حر لقيت كل أصحابي وقرايبي وكل المعارف منتظرنا هناك 

فضلنا واقفين منتظر أعرف ايه اللى تم مع شهياص وشيحال 

ولقيت آسيا ظهرت ليا وقالت لنا كله تمام 👌







شيحال. …

أول ما لقيت مغوار راح يتخا'نق هو وشهياص مع سقراب بحجه أنه بيعاكس يجنأ فضلت متابع تصرفات باقي الجن اللي معاه وأول ما سقراب اخد يجنأ علشان يطير بها ظهر قدامه أصحابنا وحلفاءنا 


وفجأة بقوا متحاصرين بكل حلفاءنا. ومش عارفين يهر'بوا وواحد منهم قال لنا إحنا لم نخا'لف او نتعد'ي ع اى معاهدات. وبالنسبه ل سقراب هو غلط.


 لكن مكنش يعرف أنها مرتبطه وتقدروا تسألوها هى اللى جت له واتعرفت عليه 

ومع ذلك انتوا احر'ار معاه انما إحنا ملناش دعوة 


شهياص قرب منه وقالوا انت بقي الكبير بتاعهم قالوا أنا مارد. من الجن الأرضي وخا'دم ل سا'حر عظيم…


لقيت شهياص قاله بقي من الجن الأرضي ووافقت تكون خا'دم ل للانس أكيد أنت مستفاد. منه جامد. وإلا مكنتش صغرت من نفسك لقيتهم كلهم بصوا لبعض وسكتوا.. 


غمزت ل شهياص وطيرت ع بيت السا'حر وقبل ما أدخله روحت ل شلتوت ولقيت دنيا وأصحابها موجودين ومجموعه كبيرة من الجن الأزرق 

قولتله برافو عليك يا شلتوت لأنك قدرت تقنع أهلك واصحابك ومعظم عشيرتك وتجيبهم يساعدونا


قالي المهم دلوقتي إحنا هنبدأ الهجو'م وانت خليك مع الأنس وهسيب معاك كام واحد من عشيرتي للحما'ية 

واوعي الأنس يدخلوا إلا لما ابعتلك الأول خلي بالك هما فى حمايتنا 


أنجي. …

كنا واقفين ومش شايفه حد غيرنا وفجأة ظهر الجن صاحب شهياص واستغربت كلامة مع شلتوت 

أنا مش فاهمه حاجه ازاى شلتوت قدر يوصل ل أهله وعشيرته إذا كان هو محبو'س هنا ومش عارف يرجع ل أهله لإن البوابه مقفوله. 


وأنا أصلا مين اللى رجعني لعالمي أنا خلاااااص صر'خت بأعلي صوتي وقولت يا شلتوت اذا كنت هموت. انهاردة يبقي ع الأقل أفهم الحقيقه لقيته ضحك وقالي بعدين هتعرفي كل حاجه فى الوقت المناسب 


سامويا…..

من بدايه ظهور دنيا عند السا'حر وأنا واقفه بعيد علشان محدش يشك' فيا بس من جوايا كان نفسي أشوف شهياص وحشني أوى وخا'يفه السا'حر يحس ب حاجه علشان كدا فضلت واقفه بعيد عن البيت لحد ما شوفت مجموعة كبيرة من الجن التابع للسا'حر. خرجوا مع بعض وأول ما شافونى قالولى

 تعالى معانا فى أمر بمراقبة مجموعة كبيرة من أبناء واحفاد ملوك الجان الأحمر ضحكت بصوت عالى وقولت لهم ازاى اراقب حد مش شيفاه انتوا ناسيين ان السا'حر عملي إخفاء ولا أنا اشوفهم ولا هما يشفوني إذا كان فى منكم اللى مش شيفاه وعرفت وجودهم بالصدفه روحوا انتوا أنا هفضل هنا 


السا'حر. …

كنت منتظر اى أخبار من قريني فجأة لقيته بلغني ان الجن العاشق له أصحاب من أبناء ملوك الجان وفى اجتماع وكل أحفاد وأبناء الجان اللى هنا فى مصر هيجتمعوا قولت دى فرصة ولازم استغلها. 


وأرسلت أكتر من نص خدام. الجان عند قريني وفجأة لقيته تواصل معايا ان فى مجموعه من القرناء بيتهجمو'ا عليه فكرينه معجب ب قرينه دنيا وحبيبها جاب كل أصحابه واخدوه معاهم أسير...


اتعصبت. جدااا طب وبعدين كدا أنا أعرف أخبار دنيا منين وكمان قريني يمكن حد يخليه يعترف. عليا لآ  لا 

أنا لازم انقذه. أنا هروح بنفسي لاقرب مكان له واسلط اتنين من المارده. الكبار يروحوا لهم ولو رافضوا أنا هخلي مجموعه الجان اللى بتراقب أول ما ترجع يروحوا لهم ولو ما رجعش بالذوق يبقي بالعافية حتى لو قامت حرب بينهم 


وأول ما خرجت من البيت شوفت سامويا ناديت عليها 

وقولتلها روحى مع المارده. وحاولى تقنعي القرناء يفكوا حبس. قريني قالتلي أمرك وفى لحظه اتنقلنا وروحنا عند المقابر ووقفت بعيد عن مكانهم اللى كان عبارة عن بيت مهجور. 


ولقيت سامويا قالت لنا انتظروا انتم الموضوع مدام خاص ب قرينه وحبيبها خلوني أنا أحاول إحنا بنات زى بعض بدل ما يشوفوكم والمسألة تتعقد. 


وطلبت مننا نبعد علشان محدش يحس بوجودنا وفعلا وقفنا بعيد وفضلنا مراقبين اللى بيحصل ولقينا سامويا وقفت عند البيت لحظه بعدها خرجت مجموعه من القرناء ودخلت معاهم البيت 

وفضلنا منتظرين فترة طويلة مش قادرين نفهم ايه اللى بيحصل وقلقان عليها 

اللى زى سامويا دى كارت كسبان دى بنت ملك الجان يعني وجودها معايا مصلحة. جامدة. ليا واقدر بسببها اعمل صفقات مع أبوها الملك مرجان 


وشويه ولقيت مجموعه من القرناء خارجين ومعاهم سامويا مكتفة وبتحاول تهر'ب مش عارفه فضلت تصر'خ😲 

بعدها خرجت بنت من القرناء شد'تها من شعرها ودخلتها البيت تاني😲


لآ لآ  إلا سامويا وقولت للمارده. يستدعوا ليا الجن أنا هدخل فى حر'ب مع القرناء 

رجع المارد وقالي مجموعه الجان الخارج للمراقبه.  متحا'صرين من الجن أبناء واحفاد الملوك ومعاهم مجموعه من الجن الطيار والجن الأرضي قولت له هو فى إيه بيحصل بالظبط  روح بسرعه ابعتلي كل القرناء 

أنا لآ يمكن اخسر. قريني وسامويا كمان 


شلتوت….

اخدت مجموعه من الجان ولسه بقرب من البيت لقيت إشارات ان فى تجمع من الجان وشوفت مارد. جاى من بعيد 


وقفنا وراء البيت نشوف ايه اللى بيحصل لمحنا مجموعه كبيرة من القرناء خارجت من بيت السا'حر والمارد. بيطير فى المقدمة وكأنه بيقود جيش. للحر'ب 


خمنت أنهم رايحين يهجموا ع ايسآ واللى معاها طلبت من آسيا تروح تبلغها بسرعه واضح ان السا'حر هيخلي القرناء يدخلوا حر'ب مع بعض 

وطلبت من شيحال يتواصل مع شهياص لو هو قادر يسيطر. ع الجان التابع للسا'حر يروح وياخد معاه مجموعه من الحلفاء.. أصحابه يساعدوا ايسآ واللى معاها






أنجي. ..

كنت بتابع اللى بيحصل وأنا مش فاهمه حاجه خا'يفه امو'ت قبل ما أعتذر. ل يحيي ولؤي ع الحياة القا'سية اللى كانوا عيشينها معايا كان نفسي اعوضهم عن كل اللى فات 

وببص لقيت شلتوت بعد ما قرب من البيت طار بسرعه واستخبي' 

أنا مش شايفه حاجه وبعدين يا ربي فى القلق ده وفجأة لقيت آسيا طارت بعيد ده كدا معناها ان فى حاجه بتحصل 


بصيت ل شيحال قولت له لو سمحت ايه اللى بيحصل قالي فى هجوم' مجموعه من قرناء السا'حر راحوا يحا'ربوا ايسآ وكل اصحابها اللى معاها.

قولتله هى يجنأ معاها قالي لا يجنأ متحاصرة' هناك مع شهياص مع مجموعه الجان 


قولت له يجنأ😲 قرينتي طب وبعدين يلا نروح لهم 

لقيته قالي أنارشامنصورلازم احميكم  انتم الانس قدراتكم ضعيفة' ولو تطلب الأمر انقلكم لاى مكان بعيد عن هنا  لقيت دنيا قالت له 

شيحال هو بجد وجودنا هنا مهم ولا شلتوت بيضحك علينا 

قالها وجودكم مهم جدااا 


مافيش اى جن مهما كانت قوته يقدر يقرب من الغرفه الصا'عقه فى تعويذ'ة تمنع اختر'اق اى جن المكان …. الأنس بس المسموح لهم 


قولت ل شيحال بس أحنا مش قادرين نشوفكم أنا مش شايفه غيرك انت وشلتوت يبقي ازاى هنشوف الجن المحبو'س 

قالي إحنا قادرين وهندلكم ع الغرفه وهيكون معاكم حمايه. مننا أوعي تقلقي..

وبص ل دنيا وقالها اطمني عمرنا ما هنعرضكم' لأى اذاء..


سامويا….

أول ما أقنعت السا'حر إنى أروح للقرناء لوحدى وقفت قدام البيت وقولت بصوت عالي أنا سامويا بنت الملك مرجان 

خرجوا ليا مجموعه من القرناء ومعاهم ايسآ 


ودخلت معاهم وبلغتهم. ان السا'حر منتظر ومعاه اتنين من المارده. وعرفتهم ان البيت فى مجموعه كبيرة من القرناء وقليل من الجن لأن معظمهم راحوا وراء شهياص وشيحال 


لقيت واحد منهم إسمه ركاش قالي المفروض نخرج القرناء من البيت علشان شلتوت يقدر يحرر' الجن المحبو'س 


قولتله ازاى قالي هنعمل إنك اسير'ة عندنا وأعتقد ده هيخليه يفكر يحار'بنا وفعلا كتفوني.  وطلعت صر'خت ودخلوني تاني وشويه لقيت الروح آسيا ظهرت وبتقول لنا فى مارد. ومعاه مجموعه كبيرة من القرناء وجايين عليكم 

قولت لها كدا الحر'ب هتبدء 

وسألتها ع شهياص قالت ليا هو ومغوار محا'صرين مجموعه من الجن التابع للسا'حر 

ولسه بنكلم لقيت ركاش بيقول😲😲 …..


يتبع…..

تفتكروا إيه اللي حصل؟ ؟؟؟ 

بقلم    #رشامنصور


         الفصل الواحد والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا     

تعليقات
close