رواية سلسبيل قلبي الفصل السادس 6 بقلم نورا مرزوق


 رواية سلسبيل قلبي الفصل السادس 6 بقلم نورا مرزوق


#سلسبيل_قلبي 

#بارت_6

#بقلمي_نورا_مرزوق 


احمد ـ احيه سفيان المنشاوي علي اخر الزمن هيتكتف 


بصو كلهم ب اتجاه سفيان ب ابتسامه متوتره ماعدا سلسبيل اللي كانت بتبتسم بخبث 


سفيان ـ  في اي بتبصو كده لي


زين بتوتر وهو بيقرب منه ببطي ـ سفيان احنا خايفين عليك 


سفيان بترقب ـ ايوه وبعدين 


معتصم وهو بيلف من الناحيه التانيه بتوتر ـ ف اللي هنعملة ده لمصلحتك عشان تخف 


سفيان ـ هو انتو بتقربو كده لي وبص ل سلسبيل اللي كانت بصاله برفع حاجب وابتسامة ماكره تزين وجهها وقال ـ انا مش مرتاح للابتسامة دي انطقو عايزين اي وقام من علي السرير وزق زين وقال ـ انت بتقرب كده لي ي حيوان انت 


زين ومعتصم واحمد مسكوه بسرعه وكتفوه 


سفيان بغضب، وهو بيحاول يفك نفسه منهم ـ ابعدووو انتوو بتعملو ايي واقسم بالله لو اللي في بالي مش هرحمكم 






سلسبيل وهيا بتقرب منه وقالت ـ اهدي ي سيفو بقا عشان الحقنه متوجعكش هيا شكه صغيره خالص ومش هتحس بيها ويسيدي انا اللي هدهالك 


سفيان بعصبيه ـ متقربيش مني انتي فاهمه والله هزعلك 


سلسبيل وهيا بتلعب في حواجبها ـ لا يراجل خوفت انا كده وبعدين قالت ثبتووه ولفت ورا عند ضهره ووووو احم 


سفيان بوجع ـ ااااااااااه 


سلسبيل وهيا بتديله الحقنه براحه خالص 😂😂 ـ خلاص خلاص احنا قربنا نخلص انا اصلا بديهالك بسرعه 


سفيان بغضب ووجع ـ ابعدي اااه ايديك تقيله ثم تابع بصراخ ـ خلصيي انتي بتعملي اي ده كله انتي بتتأملي ااااه 


زين ومعتصم مقدروش يمسكو نفسهم من الضحك وانفجرو 


سلسبيل خلصت واحمد قعدو علي السرير 


سفيان ـ اه اه يلهووي مش عارف اقعد 


احمد بجديه وهو بيحاول يتحكم في ضحكته ـ استريح انت بقا ي سفيان وان شاء الله هتكون كويس 


سفيان بغضب 😡ل سلسبيل ـ انتي اللي بدأتي 


سلسبيل ـ يوه طه انا عملت اي  انا غلطانه انى خايفه عليك يعني اي شغل الاطفال ده 🙄


زين ـ ايوه ي سفيان انت كان لازم تاخد الحقنة عشان تخف  


سفيان ـ انت تخرس خالص وحسابك معايا بعدين انا انا تكتفني. 😡


معتصم بضحك ـ مهو مكنش في غير الحل ده 


نظر لهم بغضب وقال ـ اطلعو بره عايز ارتاح شويه 


اومأ له الجميع وخرج 


سلسبيل بتوعد ـ تنام هو انا هخليك تنام اصبر عليا ي ابن عيوشة المزه 


꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂꧂꧂꧂


بصراخ ـ يعني اي اتجوزت هو انا اغيب 3 شهور اجي ألاقيها اتجوزت 


نادية مرات ابو سلسبيل ـ طب وفيها إي يبني سلسبيل كبرت و.. 


بقاطعه ـ كبررت إي دي لسا هتم ال20 سنه دراسه وحرمتوها من الدراسة انما توصل ل جواااز 


رامز بحنق ـ طب وفيها اي هتفضل قاعده جنبنا لحد امتا يعني اهي اتجوزت وخلاص وبعدين دراسة اي اللي بتتكلم عليه البنت مكانها المطبخ وتخدم جوزها بس مش اكتر 


بصدمه ـ انا مش مصدق بجد انتو ايي حجر مش بتحسوو 


نادية بغضب ـ ولد اتكلم ب اسلوب احسن من كده 


قرب منها بهدوء وقال من بين سنانه ـ ويتري عايزاني اتكلم ب اسلوب عامل ازاي ي مرات ابويا لما اجي ألاقي اختي متجوزه والله اعلم متجوزه مين وانا اخر من يعلم 


رامز بسعاده ـ لا لا من ناحيه متجوزة مين وكمل بفخر متجوزه سفيان المنشاوي صاحب اكبر شركات المنشاوي جروب في الشرق الاوسط والراجل مطلبش حاجه هو خدها بشنطه هدومها متقلقش ي ريڤان دي هتعيش عيشه ملوكي 


ريڤان بصدمة وغضب ـ نععععععععم مجوز اختي ل زير نسا*ء 


رحمة بنت نادية ب حقد ـ بيقولك هتعيش عيشة ملوكي و.. 


ريفان بغضب وصراخ ـ انتييي تخرسيي خااالص سكتت رحمة بخوف هيا عارفه ريڤان لما بيتعصب مش بيشوف قدامه ثم وجه كلامه لابوه بغضب شديد ـ انت مستحيل تكون اب اللي يبيع بنته مستحيل يكون اب اللي يقبل علي بنته كده مستحيل يكون اب انت اييييي قلبك ده حجر قاسي علينا وقولنا ماشي ابونا ونستحمل انما توصل بيييك انك تبييع اختي ده اللي مش هسمح بييه انتوو فاهمييين اختي هترجع بس مش هنااا هنعييش انا وهيا بعييد عنك اشبع بحياتك وطمعك وقسوتك لماا تعبت كلهم ساابوك حتي مراااتك اللي انت كنت بتنيم اختيي وهيا دموعها علي خدها علشاان تراضيهاا  مين اللي فضل جنبك ي رامز ت بيه هيااا لما احتاجو لمتربع لييك ب كليه راااحت واتبرعت لييك ومكنش هاممها حياتها فضلت سهراانه جنبك طول الليل علشااان مراتك كانت فيين هاااا رد عليا سااكت لي اقولك انا كاانت فين.... رااحت مصيف مع اخوهاا هاااا تحب اكمل ولاا لا بس عارف انا مش عارف بقولك كل ده ليي وانا عارف انك مستحيل مستحيل مستحيل هتتغير نظر لهم بغضب وساب البيت ومشي يروح يشوف اختة ويرجعها...! 






نادية بقلق وهيا خايفه انو يحن علي بنته ـ متزعلش يياخويا هو هتلاقية زعلان بس شويه كده وهيروق متاخدش علي كلامه ها 


نظر لها رامز وبعدين سابها ودخل اوضته يفكر ويفكر ويفكر وفي كلام ابنه اي اللي هو عمله ده انا بعت بنتي..؟  سلسبيل بنتي انا ازاي اعمل كده افتكر لما كان يضربها ولما يشتمها ولما حرمها من حلمها انها تكون مهندسة وحاجات كتير حرمها منها هيا دي الامانة اللي سما (ام سلسبيل) قالتله عليها هيا دي قعد يعيط ويعيط علي اللي عمله وهو بيقول،  سامحيني يبنتي. 


꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂꧂꧂


سلسبيل بصوت عالي ـ بت ي هنون انتي فين 


هنية ب ابتسامة ـ ايوه يست البنات 


سلسبيل بمرح وغمزه وهيا بتحط ايديها علي كتفها وبتميل عليها شويه ـ قلب ست البنات والله 😉 وبعدين قالت ـ امال الجماعة فين مش شايفه حد يعني 


هنية ـ مجدي بيه واحمد بيه وخالد بيه ومعاهم الشباب راحو الشركة ولينا هانم لسا بره  وسهير هانم سافرت عند اخوها الصبح بدري وماري هانم ووفيقه هانم راحو يشترو شويه حاجات وندي الصغيره في الدروس ي حبه عيني من الصبح يلا ربنا معاهم 


سلسبيل بعدم تصديق وابتسامه واسعه وهيا بتتعدل في وقفتها ـ اي ده اي ده لحظه انا وسفيان لوحدنا في البيت مش كده..؟  


هنية بعدم فهم ـ لا ست ندي مرات زين بيه 


سلسبيل بسعاده ـ حلوو اوووي اجمعيلي الخدم كلهم هنا دلوقتي بس بسرعه مفيش وقت.. 


هنية باستغراب ـ حاضر وراحت 


سلسبيل مشت ناحيه الصالة الكبيرة وهيا بترقص وبتغني اغنية مألفاها ـ يهناه يبختة يلي انا من بختة يهناه يبختة يلي انا من بختة وبعدين وقفت وقالت بوعيد ـ سفياان احمد المنشاوي استعد للحظه الحاسمه هاهاهاهاها

وبعدين لفت حوالين نفسها بسرعه وبعدين وقفت فجاه وقالت بصوت شبه عالي ـ اعزائي المشاهدين في كل بيت اعزائي المشاهدين في كل مكان السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الشتاء قرب كل سنه وانتو طيبين انهارده هنشوف بث مباشر ل سفيان المنشاوي وهو بيتربي من جديد وبعدين قالت بصوت عالي ـ مع حلقة العاااااافريت 


#يتبع


                الفصل السابع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×