رواية عيب الشوم الفصل الثاني 2 بقلم مريم احمد

رواية عيب الشوم الفصل الثاني 2 بقلم مريم احمد

 رواية عيب الشوم الفصل الثاني 2 بقلم مريم احمد


مسكتها من شعرها بغل و قهر و هي بتصرخ فيها. و بتقولها

فرحه... شايفه يا وش الهم يا وش الفقر الواد اتقتل  يا وش الهم

صرخت همس و هي بتحاول تبعد ايد مرات عمها المؤلمه عن شعرها

همس... سيبي شعري يا مرت عمي و انا ماالي هو انا الي قتـ ـلته!!! 

سابت فرحه شعرها بغل و همس الي مسكت شعرها بوجع من قبضة مرات عمها

قالتلها فرحه بقهر

فرحه... اتـ ـقتل  بسببك انتي

همس... انا مليش دعوه روحي شوفي ابنك اتخانق مع مين و قتـ ـلته 

قالت فرحه بجنون

فرحه... برضو بتقولي مليش دعوه

مسكت نعمه ايد فرحه و هي بتبعدها عن همس و بتقول

نعمه.... خلاص يا فرحه البقاء لله خلاص ياختي عشان متتعبيش

نزلت دموع فرحه بحزن على ابنها الي مات

و همس الي فضلت تعيط جامد و قفلت باب اوضتها

....... سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم





تحت كانت فرحه قاعده بتعيط بحزن

قالها وليد جوزها الي كان برضو زعلان على ابنه

وليد... خلاص يا فرحه بقى كفاياكي عياط ادعيله بالرحمه

فرحه... كله من وش الهم الي فوق دي

وليد... حرام لما تقولي اكده استغري ربنا

فرحه... يوم م اتكلمتوا في موضوع جوازهم الواد اتقتـ ـل و مات

كملت بعياط

فرحه... ياريتها هي الي كانت ما.تت 

      .......

عدى كام يوم العزا و كانت همس ف اوضتها مش بتنزل عشان مرات عمها متسمعهاش كلام زي السـ ـم تاني

كانت قاعده سرحانه و هي مش عارفه تزعل على ابن عمها الي مات و لا تفرح انه مات و خلصت منه 

خبط الباب 

همس... اتفضل

اتفتخ الباب و ظهرت ورد بنت عم همس

همس... تعالي يا ورد

دخلت ورد و قعدت جمبها

ورد... هتفضلي حابسه نفسك ف الاوضه اكده على طول!!! 

همس... معيزاش انزل اديكي شوفتي مرت عمك ضربتني ازاي كأني انا الي قتـ ـتلها ابنها مثلا

ورد... معلش يا حبيبتي متزعليش منيها انتي عارفه انها كانت بتحب زين جدا و زعلت عليه

همس.... انا مااالي تضربني انا ليه

ورد... متزعليش طيب

نفخت همس بزهق و قالت ورد

ورد... يلا تعالي انزلي افطري جدك مستنيكي 

هزت همس راسها و حطت الطرحه على راسها و نزلوا

....... 

اول م دخلوا اوضة السفره و فرحه شافتها اتغيرت معالم وشها للغضب و قالت

فرحه.... انتي ايه الي جابك يا بت انتي غوري اطلعي على اوضتك

زعق موسى بإسمها بغضب و هو بيقول

موسى.... فـــرحـــه!!!!! 

سكتت فرحه بخوف و موسى الي قال

موسى... تعالي يا همس يا بنتي

راحت همس و قعدت و ورد قعدت جمبها

قامت فرحه و خرجت و سابت اوضة السفره

همس... هو انا مالي طيب هو انا الي قتـ ـلته

موسى... خلاص يا بنتي كملي اكلك

بص موسى لمالك و قاله

موسى... بعد الفطار تعالى المكتب عايز اتكلم معاك

هز مالك راسه باحترام و قال

مالك... حاضر يا جدي

.......

بعد الفطار كان موسى في مكتبه خبط الباب و دخل مالك الي قال

مالك.. جيت اهو يا جدي

موسى... اخبار الشركه ايه

مالك.. كله تمام الحمدلله

موسى... انا فخور بيك اوي يا مالك يابني

ابتسمله مالك و قاله

مالك.. انا الي فخور انك جدي يا موسى بيه

ضحك موسى و قاله

موسى... انت طبعا عارف ان همس بنت عمك كانت هتتجوز زين اخوك الله يرحمه

اتغيرت تعابير وش مالك كلها للجمود لما حس انه فهم جده هيقول ايه و قاله

مالك... الله يرحمه

كمل قبل م جده يقول اي حاجه

مالك.... و انا مليش دعوه بتقاليد الصعيد يا جدي و مش هتجوز همس





ضرب موسى ايده على المكتب بغضب و قال

موسى... و انا هنا كلمتي سيف على رقبة الكل و لما اقول هتتجوز همس يبقى تسمع الكلام

مالك... و انا مش عيل صغير عشان يقول حاضر و نعم و بس يا جدي

قاله موسى بغضب

موسى... خلاص اعتبر نفسك محروم من الورث و اعتبر الشركه الي فرحان بيها دي اتقفلت 

بصله مالك بصدمه و غضب و قاله

مالك... انتوا بتعملوا فينا كدا لييه!!!!! 

موسى... الي عندي قولته

هز مالك راسه بغضب و قال

مالك... تمام حلو اوي 

و سابه و خرج

اتنهد موسى بحزن و زعل على حفيدته 

موسى..... سمحيني يا. همس يا بنتي

....... 

كانت همس قاعده لوحدها و هي شايفه الكل متجمع حوالين فرحه و بيحاولوا يهدوها و يقنعوها انها تبطل عياط و تدعي له بالرحمه

جت ناديه عمتها و قعدت جمبها و هي بطبطب عليها

بصتلها همس و سكتت و ناديه الي قالتلها

ناديه... حقك عليا. يا حبيبتي متزعليش منها

ابتسمت همس و قالتلها

همس... لولا انّي مراعيه الحاله الي هي فيها كنت جبت حقي ف وقتها

ناديه... لا يا حبيبتي متقوليش اكده و متزعليش 

هزت همس راسها بمعنى ولا فرقالي 

و سكتت

بس اتنفضت ف مكانها هي و الكل لما سمعت صوت مالك و هو بيقولها بغضب جحيمي

مالك... تروحي انهارده لجدك و تقوليله انك مش عايزه تتجوزي سااامعه انا مش ناقص وجع دماغ و لو معملتيش الي قولتلك عليه يا همس مش قادر اقولك الوش الي هتشوفيه مني هيبقى عامل ازاي 

كمل بغضب اكبر..اتنفضت في مكانها على اثر صوته الغاضب

مالك.... ساااااامعههه وووووو

يتبععععع

البارت التاني

عيب الشوم

بقلمي مريم احمد

استغفر الله العظيم واتوب اليه عدد خلقه و رضا نفسه وزنه عرشه و مداد كلماته


               الفصل الثالث من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×