رواية عندما تجد الامان الفصل السابع 7 بقلم نشوه عادل


 رواية عندما تجد الامان الفصل السابع 7 بقلم نشوه عادل


- عز بيه الاوراق جاهزة يا فندم واقفة ع الامضاء بتاعت المدام وكلمت الحسابات يجهزوا الشيك زى حضرتك طلبت 

عز: تمام يا متر بعد اذنك استنانى تحت ف العربية واحنا هنحصلك دلوقتى 

عادل: هما مين دول اللى هيحصلوه انت رايح فين؟!

عز: رايح اخلص من الهم واخد حريتى هخلص موضوع الطلاق يا صاحبى 

عادل: اعذرنى يا صاحبى انا مش هينفع اكون معاك ف المشوار ده ازاى عايزنى اجى معاك واشهد ع خراب بيتك!

عز: بس هى كانت غلطة من البداية يا عادل وانت عارف كده كويس وبالطلاق انا بصحح الغلط مش عاوز تكون جنب اخوك وهو بيعمل الصح بجد 

عادل: طب ولارين انت فكرت فيها؟!






عز: انا عشان لارين ونفسيتها هعمل كده بدل ما كل يوم خناق ومشاكل هتكبر وتشوف علاقتنا كده ويجيلها عقدة ولا لما تشوف لبس امها وتصرفاتها وتكون قدوتها وبعدين دى امها نفسها مش فارقة معاها بنتها صدقنى يا صاحبى انا كده بعمل الصح ليا ولبنتى 

عادل باستسلام: ماشى يا صاحبى يلا عشان منتأخرش ع الراجل اللى تحت ده 

نزلوا وراحوا ع بيت رفعت ومعاهم المأذون ....رفعت: يا عز فكر تانى ارجوك 

عز: فكرت يا عمى وهو  ده الحل الوحيد والمناسب لينا كلنا واظن ان بنت حضرتك معندهاش مانع ومستعجلة كمان 

نزلت رنا وقالت: كويس انك مشيت ف الإجراءات بسرعة ومتأخرتش 

عز: أنا اكيد مش هتأخر ع حاجة فيها راحتى انا وبنتى المهم جاهزة

رنا: طبعا جاهزة 

عز: طيب اتفضلى امضى ع التنازل الاول 

رنا: اما اشوف الفلوس الاول انت مفكرنى هبلة ولا ايه!

اتصدم عادل ....عز: اتفضلى شيك ب ٢ مليون باسمك تقدرى تروحى تصرفيه ف اى وقت 

مسكت رنا الشيك بفرحة ومضيت ع التنازل حتى من غير ما تقرأه وحاول المأذون يرجعهم عن قرارهم لكن فشل وتم الطلاق 

عز: الحمدلله كان هم كبير ع قلبى وانزاح مبروك يا مدام حقيقى انا مش عارف اشكرك ازاى من النهاردة انا مش عاوز المحك حتى عن بعد او اشوفك حتى لو صدفة او بس تفكرى تقربى منى انا و بنتى 

رنا: لا اطمن انا مش غبية اوى كده عشان ارجع للقرف برجلى مع السلامة 

خرج الجميع....عادل بصدمة: انا بجد مش مصدق اللى حصل ده انا فكرتك بتكدب عليا هى دى ام بجد طب ازاى؟!

عز: هو انت مفكر انى كنت بهزر ولا ايه!

عادل: بصراحة ايوة اصل ازاى يا ابنى واحدة تتنازل عن بنتها مقابل فلوس ده احنا ف اواخر الزمان بجد بس تعرف انا هتجنن بجد يعنى واحدة زى رنا طول عمرها عايشة ف رفاهية وفيلا وعربيات كنت فاكر ان اخر همها الفلوس تقوم تبيع بنتها مقابل الفلوس ازاى؟!

عز: يا صاحبى مش كل اللى معاهم فلوس عيونهم مليانة وشبعانين فيه ناس كتير من عينة رنا واهلها عينهم فارغة 

عادل: انا كنت زعلان فعلا وانا جاى معاك لكن بعد اللى حصل ده مبروك البراءة 


تانى يوم كان عز بيجهز نفسه عشان ينزل ع الشركة وفجاة لقى لارين داخلة عليه ...لارين: بابى ايه رأيك ف الفستان ده؟!

عز: حلو اوى يا حبيبى وكمان تسريحتك تجنن 

لارين: ماشى خدنى معاك بقى 

عز: اخدك معايا فين انا رايح ع الشركة وانتى مش هتحبى القعدة هناك

لارين: بليز يا زوز خدنى معاك انا زهقانة من هنا عشان خاطرى 

شالها عز وقال: امرى لله يلا يا اميرتى 

بالفعل اخدها عز معاه ع الشركة وكانت اول مرة واتعرفت ع بعض الموظفين اللى جابولها شوكليت وحلويات كتير 

السكرتيرة: مستر عز الوفد بانتظار حضرتك فى غرفة الاجتماعات 

عز: تمام شكرا اتفضلى انتى 

بعدها بص لبنته وقال: لورا يا روحى انا بس عندى شغل عندك الحلويات والبلايستيشن اهو اوك بس اوعى تخرجى اتفقنا 

لارين: اوك 

عدى نص ساعة وبدأت لارين تحس بخنقة فخرجت من المكتب وتاهت قعدت تعيط وتقول: ي بابى 

ف نفس الوقت خرجت نورهان وشافتها وقالت: ي خلاثو ما شاء الله انتى مين يا قمر؟!

لارين بخوف: انا لارين 

نورهان: الله اسمك حلو اوى زيك طب بتعيطى ليه؟!

لارين: عاوزة بابى 

نورهان: مين بابى طيب؟!

لارين: عز 






نورهان باستغراب: ايه ده انتى بنت مستر عز؟!

لارين ببراءة: معرفش مين مستر عز انا بابى اسمه عز 

ضحكت نورهان وقالت: ماشى يا حبيبتى متخافيش تعالى وانا هرجعك لبابا 

لارين بخوف: لا انتى حرامياية وهتخطفينى

نورهان بصدمة: انا لا يا حبيبتى ليه بتقولى كده؟!

لارين: عشان زوز قالى متمشيش مع حد مش تعرفيه عشان هيخطفك 

نورهان: بابى عنده حق يا روحى بس اطمنى احنا هنا ف شركة بابى اصلا وانا هوديكى مكتبه

لارين: اشى 

اخدتها نورهان واستغربت السكرتيرة: ايه ده لارين انتى خرجتى امتى؟!

نورهان: انتى مشوفتهاش؟!

السكرتيرة: لا ابدا انا مفكرة انها بالمكتب من ساعتها ومعرفش خرجت امتى وازاى!

نورهان: خلاص حصل خير بس خلى بالك منها بدل ما تضيع وتخسرى شغلك 

السكرتيرة: ميرسى يا نورهان بجد الحمدلله ان مستر عز لسه مخلصش الاجتماع 

لارين: هو انتى اسمك نورهان 

نورهان بابتسامة: اه ي روحى وممكن تقوليلى يا نور من النهاردة ونكون اصحاب اتفقنا 

لارين بفرحة: اتفقنا تعالى العبى معايا بلايستيشن 

دخلت نورهان مع لارين وبدأت تلاعبها ومأخدتش بالها من عز اللى واقف وراهم واول مرة يشوف لارين مبسوطة ومنسجمة مع حد بالشكل ده ...لارين بفرحة: yes ايوة بقى لورا العسولة كسبتك يا نور ننننننن 

نورهان: لا ع فكرة ده بالغش 

لارين: تؤ انتى اللى لوزر لوزر لوزر 

نورهان: انا لوزر تعالى هنا 

جريت وراها ونيمتها ع الكنبة وكانت بتزغزغها ولارين تضحك بعلو صوتها وعز متابع اللى بيحصل ومبسوط جدا وهنا دخل عادل: ها ي ابنى 

انتبهت نورهان ووقفت وهى بتظبط نفسها ...نورهان: مستر عز هو حضرتك هنا من امتى؟!

عز: احم لسه جاى حالا 

جريت عليه لارين وقالت: زوز نور دى عسولة خاصة انا حبيتها اوى وبقينا اصحاب 

عز: عيب يا قلبى دى اكبر منك قوليلها يا طنط 

لارين وهى بتجرى لنورهان وتحضنها: تؤ احنا اصحاب ملكش دعوة انت 

كان عز هيرد لكن قاطعته نورهان: مفيش داعى يا مستر انا اللى طلبت منها تنادينى نور هى لذيذة وكيوت ربنا يبارك ليك فيها 

لارين: بابى ينفع نور تيجى معانا البيت وووو....يتبع


#عندما_تجد_الامان السابع

#بقلم_نشوه_عادل


              الفصل الثامن من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا      

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×