رواية عالم موازي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رشا منصور
#الجزءالرابع_عشر
#عالم_موازي
شلتوت….
أنجي استغربت ازاى أنا اللى حضرت أثناء الجلسة ونقلتها للماضي وازاى مش قادر ارجعها مكنتش عارف أنطق متوقعتش أنها ممكن تشك' فيا
اتحججت إنى لسه طفل وقدرتي محدودة وواثق أنها مصدقتش كلامي بس أنا استحالة. اكشف لها حقيقتي دلوقتي خالص مش قبل ما تتنقل للزمن الحاضر وترجع لحياتها
وتصلح اخطأها
وببص لقيت شهياص حضر وأول ما شافته أنجي صو'تت
واتخضت. من شكله ولقيت شهياص بصلها وقالها لكي الأمان متخا'فيش
وانت يا شلتوت عاوزك ومجرد ما طرت معاه لقيته بيقولى أنت مخبي عليها حقيقتك ليه
قولتله لسه مجاش الأوان وأنا وعدت ولازم أنفذ وعدى معاه قالي وأنا محترم قرارك ده
بكره لما تكبر هتبقي عفريت قوى. ذو ثقه وهييه يعتمد عليك
قولتله دى شهادة أعتز بها من مارد فى قو'تك ومكانتك
قالي يلا بينا آسيا بتتبع سامويا ولازم نكون قريبين منها علشان نحميها
قولتله أنا عامل حسابي نديت ع يجنأ وايسآ يجيبوا لنا الأخبار وقولت له خلينا هنا لو قربنا ممكن الجن يحس بينا والساحر' يختفي سامويا قالت ان له أماكن كتير وبيختفي وبيظهر فجأة وهى متعرفشي ولا مكان فيهم
لقيته قالي قرارك حكيم. خلينا هنا وحسيته متوتر. جداااا
قولتله قلقان ليه خا'يف ان السا'حر يهرب..
قالي خا'يف ع سامويا دى حب عمري وعشقي الوحيد وقلقان ان يحصل لها اى حاجه من خدام السا'حر والمشكلة' إنى مش قادر أشوفها
لأول مرة أحس بالعجز' يا شلتوت عاوز احر'ق كل الأنس علشان سامويا
قولت له بتحبها كل ده وبتخو'نها مش غريبة دى يا شهياص
بصلي وقالي أنت لسه صغير متفهمشي فى الحاجات دى
آسيا…
ابتديت اتتبع سامويا من بعيد عملت زى الأفلام الأبيض والأسود بتاعت زمان وكان ناقص أجيب جرنال وأعمل فيه فاتحه واراقبها منه
وسامويا عملت زى اى أنثي بقت تقف قدام كل بوتيك او محل شويه لحد ما بعدنا عن المحلات دخلت فى شوارع مليانه بيوت قديمة وفي منها المهجور. وشوفت من بعد مجموعه من الجن واقفين ولما سامويا قربت واقفوا معاها ولقيت سامويا ابتديت تلعب فى شعرها وتحط ايدها عليه ودى كانت الإشارة بتاعتها علشان مقربش. منها وأفضل فى مكاني بس حسيت بخوف لما لقيت واحد من الجن. الطيار بدء يلف حوالين المكان ولسه بقول انتوا فين
ببص لقيت يجنأ وايسآ ظهروا وبدوء يطيروا عند الجن عكس إتجاه بعض وبدء الجن الطيار يتابع يجنأ وايسآ راحت عند سامويا والجن اللى واقف معاها وبدأت تطير حواليهم ولفتت نظرهم
وفجأة لقيتها وقفت وسطهم وبتضحك ياتري ناويه ع ايه يا ايسآ انا مش مطمنه ربنا يستر ولقيت سامويا بدأت تطير فى اتجاهي وسمعتها بتقولي أمشي من هنا روحي لهم بسرعة وعرفيهم المكان وقوليلهم ان السا'حر مش موجود وطارت بعيد عني
شهياص….
فضلت أفكر فى كلام شلتوت وده نفس كلام سامويا ليه كل ما أطلب ايدها للجواز تقولي أنت عمرك ما حبتني لو كنت بتحبني عمرك ما كنت قدرت تبص ل بنت غيري
وترفض تتجوزنى ولولا غيرتها عليا كنت قولت أنها مش بتحبني لكن أفعالها بتقول أنها بتعشقني
وافتكرت اللى كانت بتعمله مع كل جنية تلاقيها معايا ولقيت نفسي بضحك ومن جوايا نفسي اقولها
بحبك يا سامويا ومش عاوز غيرك فى حياتي
وببص لقيت آسيا جايه من بعيد اختفيت علشان أشوف إذا كان حد بيتابعها مكنتش عاوز حد يشك أنها تابعي لأن معروف أنا مين وساعتها هيتعرف ان وجودها علشان خاطر سامويا وممكن وقتها السا'حر يختفي وياخد سامويا معاه ومنعرفش نوصل لطريقها
وفضلت واقف بعيد لحد ما آسيا اخدت شلتوت ومشيوا
آسيا. …
سمعت كلام سامويا وابتديت اتحرك وأنا شا'كة ان ممكن يكون فى حد بيرا'قبني وشوفت من بعيد شلتوت ومعاه شهياص وأول ما شافني اختفي اتاكدت ان شكي. فى محله وان فى حد من الجن متتبعني علشان كدا أول ما وصلت ل شلتوت فضلت مركزة فى عينه وبعدين قولت له
بص يا حبيبي أنارشامنصورفضلت أدور ع مامتك بس مش لقياها تعالي نروح عند المقابر. متخا'فش أكيد هى كمان بتدور عليك وهتعرف توصلك
اطمن أنا هفضل جنبك لحد ما مامتك توصل يلا بينا
وده يعلمك إنك أوعي تطير لوحدك بعيد عن مامتك فاهم
لقيت شلتوت بصلي ووطي رأسة 😔وقالي أنا مش هعمل كدا تاني ومتشكر لكي يا طنط انك هتفضلي معايا أنا معرفشي حاجه هنا وكنت هفضل قلقان وأنا لوحدى بعيد عن ماما أنا بخا'ف اقعد لوحدى
وبدل ما أنا اللى اخلي بالي منه لقيته مسك أيدي وهوب طار بيا وفى لحظه لقيت نفسي فى المقابر.
وبصلي بطرف. عينه وراح قعد بعيد وقالي مش هتعملي ليا ساندوتش ولا هتسبيني جعان ده حتى امى تزعل منك يا طنط😞
شوف الواد قليل الأدب بيتكه ع كلمة طنط ازاى وهو أطول مني مرتين ماشي يا شلتوت اتريق براحتك
مش باخد منك غير التريقه وطولة اللسان آة لو مكنتش طفل صغير كان زماني مقطعا'ك بسناني'
أنجي. …
بعد ما خلصت مكالمة يحيي واطمنت ع شلتوت وظهر لي حاجه ضخمه. كدا واتفز'عت منه ولقيته بيقول لكي الأمان
أمان مين ياعم انت مين أصلا
قالي أنا المارد. شهياص حفيد ملوك الجان. فضلت ساكته لقيت شلتوت قالي ياريت تنامى وترتاحي لأن اللى جاى محتاج تركيز وراحة كاملة ومتنسيش خدى نفس عميق وسابني واخد الجن اللى ظهر ده واختفوا
وحسيت إنى دخلت فى غيبوبه وأول ما فوقت حسيت بألم. جامد وفضلت اصر'خ واتفاجأت إني حامل وده ألم. الولادة عاااااااا
أدعي عليك يا شلتوت ب أيه ااااة
شلتوت..
كنت قاعد مع آسيا ومتابع اللى بيحصل ل أنجي وعارف ومتاكد أنها مش طيقاني دلوقتي علشان خليتها تعيش آلالم الولادة من أول وجديدة بس اللى هى مش قادرة تستوعبه ان دى من أهم اللحظات اللى حصلت فى حياتها وكنت سامعها وهى بتدعي عليا ويحيي جوزها مش فاهم مين شلتوت ده ومقدرتش أمسك نفسي من الضحك
وبالذات لما لقيت أنجي مسكت إيد يحيي وفضلت تعض. فيها وهو بيصو'ت وهى تقول بس أشوف وشك يا فى بالي والله ما هسيبك 😄😄
ولقيت آسيا بتقولي انت بتضحك ع ايه قولتلها أصل أنجي بتولد تبقي خدى لها فرختين وروحى زوريها ههههههه
شهياص. ….
أول ما شوفت آسيا اختفيت وكويس إنى عملت كدا لأنى شوفت واحد من الجن جاى وراها وبعد ما سمع حوارها مع شلتوت انصرف وأنا طرت وراه
وناديت عليه وقولت له أستني ياااااه وأول ما شافني لقيته قالي أنت من سلاله ملوك الجان إيه اللي جابك هنا أرض الأنس قولت له
أنا شهياص حفيد ملوك الجان ونزلت أرض الأنس بأمر من حكماء الجان جالهم خبر ان فى مجموعه من الإنس بيخطفوا' الجن وبيشغلوهم. عبيد. عندهم
نزلت أرض الأنس علشان اجمع معلومات وابلغهم علشان ننقذ. الجن إحنا مكانتنا أعظم من ان الأنس يستعبدو'نا
وزورت بلدان كتير المغرب والجزائر وتونس ولسه انهاردة أول يوم ليا فى مصر وعاوزك تساعدني فين الأماكن اللى بيجتمع فيها الجن
وياتري هنا موجود من الإنس اللى بيستعبدوا' الجن
لقيته قالي أيوة فى كتير من السا'حرة وأنا واحد من الجن اللي شغال' تابع ل سا'حر من الإنس وللأسف مقدرش اخالف له أمر. … قولتله ازاى وانت اقو'ى منه
قالي بيقول تعويذات' من السحر ولو خالفنا. له أمر بنتعذ'ب😔
وببص لقيت يجنأ طايره ومعاها واحد من الجن الطيار خدت الجن اللي معايا وطرت فى إتجاه معاكس أنا مش فاهم المجنونه' دى ممكن تعمل ايه
وقولتله هوالساحر' اللي مستعبد'ك إسمه ايه قالي سيدنا السيد لكن ده مش إسمه الحقيقي ومحدش من الجن يعرف حاجه عنه
قولت له استحالة لازم قبل ما يوصل لقوته. دى يكون فى جن ساعده وعارف عنه كل حاجه لو عرفنا نوصل لهم يبقي هنقدر نعرف حقيقته
وكانت صد'مة ليا أول ما قالي…… ؟؟؟
يتبع. ….
بقلم #رشامنصور